Ejerskab af domæne
Fra : Ukendt

Dato : 07-02-10 21:03

Hej

I feb. 2005 købte et familiemedlem et .dk domæne, og opsatte efterfølgende
en aktiv hjemmeside med domænet.
Domænet består af en kendt afdød persons fornavn og efternavn samt et ord
mere, som beskriver hvad man finder på hjemmesiden.
I 2009 viser det sig at efterkommere af denne afdøde person i 2007 har
oprettet et firma med samme navn som mit familiemedlems domæne.
Det er for så vidt helt ok.
Jeg kan så se at en af efterkommerne er begyndt at opkøbe forskellige
domænenavne som relaterer sig til denne afdøde person.
Heriblandt .com versionen af "vores" domæne.
Jeg kan på: http://oami.europa.eu se at de har registreret den afdøde
persons navn som varemærke i okt. 2006.

Mit spørgsmål er så, hvordan står mit familiemedlem mht. hans domænenavn
hvis efterkommerne kræver at overtage hans domænenavn ?
Kan han tage det helt roligt, da han registrerede sit domænenavn ca. 1½ år
før de registrerede varemærket ?
Det skal siges at der har ikke været kontakt fra deres side om at ville
overtage domænenavnet, så derfor ønsker jeg ikke at oplyse domænenavnet her.

Mvh

Thomas R.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-02-10 23:09

T. R. wrote:

> [...]
> hvis efterkommerne kræver at overtage hans domænenavn ? Kan han tage det
> helt roligt, da han registrerede sit domænenavn ca. 1½ år før de

Nej, han kan ikke tage det helt roligt, snarere tværtimod. Check sagerne
om eof.dk og orango.dk hos domæneklagenævnet, hvor privatpersoner er
blevet frataget deres domæne til fordel for en virksomhed (de to sager
skulle blot være toppen af isbjerget).

Efter den seneste revision af domæneloven er det meget vigtigt at domænet
er i aktivt brug, hvilket defineres meget ensidigt som at der er en
webside hvis indhold modsvarer domænenavnet. Det er farligt kun at bruge
et .dk domæne til email. Men derudover er der generelt lagt op til at
hvis A kan påvise at have mere gavn af domænet end B, så kan det uden
videre overdrages fra B til A, uanset om B har registreret det i god tro.

--
Jesper Lund