Rust ved indkapslet køl
Fra : Andreas

Dato : 06-02-10 15:35

Hej gruppe

Jeg har været ude at kigge på en Hurley 18 (med henblik på køb) og den
var generelt i ok stand, men der var især en ting der bekymrede mig:
Bagerst på den glasfiberindkapslede køl var der lidt rust /
rustfarvning. Da jernet jo er indkapslet kan man ikke tjekke det. Bør
jeg være bekymret? Det er en billig båd (ca. 10k), men jeg har ikke
lyst til at gå i gang med kæmpe reparationer... Nogen bestemte ting
jeg ellers burde kigge efter på en over 40 år gammel Hurley ?

Mvh.

Andreas

Fra : blueocean

Dato : 07-02-10 05:10

On 6 Feb., 23:34, Andreas <andreas...@gmail.com> wrote:
> [...]
> lyst til at gå i gang med kæmpe reparationer... Nogen bestemte ting
> jeg ellers burde kigge efter på en over 40 år gammel Hurley ?

Som regel er der ikke de store problemer med lidt rust fra jernkølen ,
det kan stor set ikke ungåes, men selvfølgelig skal man være obs på
det, men tit er det sådan at en afslibning omkring det og køl gør man
kan indkapsel det igen og holde de vedlige, Årsagen er at der er gået
hul på glasfiberen og vandet er trængt ind, sålænge der ikke er sket
store skader på selv skrogvet ved en evt. grundstning som kan skjuler
evt. delemineriner i glasfiberen så vil jeg ikke være nervøs.

Jeg kender ikke Hurley sælig godt så om der er andet man skal være obs
på må der være ander som må byde ind.

Gert

Fra : HKN

Dato : 07-02-10 05:45

> [...]
> lyst til at gå i gang med kæmpe reparationer... Nogen bestemte ting
> jeg ellers burde kigge efter på en over 40 år gammel Hurley ?

Du kan evt tjekke om kølboltene er løse, nu hvor båden står på land,
for at se om rusten skyldes en evt grundstødning. Men som beskrevet,
så vil du se at mange både "lider" under dette fænomen. Især både hvor
kølen ikke er helt indstøbt, men hvor den kun er glasset halvvejs ned.
Prøv og gå rundt på en havn hvor bådene står på land nu og se hvor
mange der har rust rundt omkring samling ml. køl og skrog. Ligeledes
ses det ofte i samlingen på både hvor kølen består af både jern og
bly.
Medbring et velassorteret topnøglesæt (store toppe) og prøv så om du
kan efterspænde boltene. Hvis du ikke kan, så er der nok ikke fare på
færde.

Jeg ville ikke være nervøs hvis det blot er en smule.

Mvh
Henrik

Fra : Andreas

Dato : 08-02-10 01:27

Hej Henrik og Gert

Tak for jeres svar, så lader jeg være med at bekymre mig det store om
det. Giver jer fuldstændig ret i at man ser mange rustne køle på
vinterpladserne, havde bare aldrig lagt mærke til det på langkølede
både før. Det er ikke meget rust, måske 15 x 15 cm. bagerst på kølen.
Min første tanke ville normalt også have været at tjekke kølboltene,
men der er ingen på sådan en lille Hurley. Båden har været grundstødt
(men det har alle 40 år gamle både vel?), men der er absolut ingen
tegn på delamineringer eller andre skader end lidt ridser på kølen.
Den er langkølet og ekstremt solidt bygget (Bl.a. Lloyds-certificeret
til havsejlads, imponerende for en 18 fods båd...).

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 08-02-10 09:28

Hej.

Jeg har haft en Hurley 18 for nogle år siden. Det er en fin og sødygtig
lille båd.

En ting, du bør være opmærksom på ved denne båd er, at masten kan have
trykket ruffet, da der ikke er en masteafstivning under mastefoden. Det ser
du oftest ved, at der vil være revner i dækket ud for mastefoden. Desuden er
det et dårligt tegn, hvis vantskruerne (med masten påsat) kan skrues helt i
bund uden at riggen bliver tilstrækkeligt strammet op.

Min Hurley led af denne dårligdom, men jeg fik det repareret ved at lave en
afstivning i siderne under dækket. Afstivningen blev lavet af træbuer, som
blev "glasset" fast under dækket og ned langs skibssiden indvendigt. Det
begrænsede kun pladsen i kahytten minimalt og løste stort set problemet med
det "bløde" ruf.

God fornøjelse med Hurley'en :0)

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : HKN

Dato : 08-02-10 01:50

> Den er langkølet og ekstremt solidt bygget (Bl.a. Lloyds-certificeret
> til havsejlads, imponerende for en 18 fods båd...).
>
> Med venlig hilsen
>
> Andreas

Enig - der var en svensker der for mere end 35 år siden sejlede jorden
rundt i en Hurley - han hjembragte iøvrigt sin kone fra Colombia (tror
jeg det var) på samme tur Jeg skulle lige hilse og sige at den så
godt slidt ud (ikke konen!) efter de 3 år til søs på verdenshavene!

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-10 10:21

Hej Andreas,

En støbejernskøl vil altid ruste uanset hvor godt den bliver pakket
ind.
Støbejernskøle fremstilles af affald og indeholder derfor mange
forskellige jern holdige ting med mange oprindeligt forskellige
egenskaber.
Man siger at en støbejernskøl vil græde i 100 år.
Lidt rust hist og pist må man acceptere at se hvert efterår og
vinteren igennem; men det skal blot slibes, overmales med en
epoxyprimer og efterfølgende bundmaling.
Har båden været hårdt på grund kan det ofte ses som delaminering i
glasfiberen bag kølen.
Mellem køl og glasfiber bør man lave en rille på ca 5 x 5 mm og efter
priming med eposyprimer lukkes der med sikaflex. Brug endelig ikke
silicone, for det holder ikke en sæson til ende.
Kølboltene indvendigt kan enten være blottede og det giver mulighed
for efterspænding, eller også kan de være overplastret med
glasfibermåtter og er derfor ikke lette at efterspænde.
Glasfibermåtterne tjener til at låse boltene og sikrer at bundvand
ikke vil tære på bolte eller underlagsskiver.
Skal boltene efterspændes kan du søge information om momenter ved at
skrive "bolts torque" på google. Her er mange informationer og
kalkulatorer at hente.
Vær desuden opmærksom på at en alm. momentnøgle kan have helt op til
20% tollerance og du skal desuden trække på det angivne sted på
håndtaget for opnåelse af rigtige værdier. Ikke noget med at bruge
forlængerrør, det giver store fejlmålinger.
Endelig må du ikke bruge nogen form for glidemiddel/olier eller
locktite det giver også store afvigelser.

Mvh/Harding