Hakker navn?
Fra : rickbear

Dato : 06-02-10 06:32

Hej I gruppen,

Jeg ved ikke helt, om det er den rigtige gruppe at spørge i. Men
siden, at det drejer sig om et redskab, så prøver jeg her.

Hvad hedder sådan en hakke, som man bruger til minearbejde i guldminer
eller kulminer, som er spids i den ene ende og nogle gange spids i den
anden eller har en skovllignende flade? Min far har engang brugt sådan
en fætter i landbruget.

Min far og venner siger, at sådan en hedder en rythakker. Men det står
ikke i nogen ordbog, og jeg tror egentlig, at det er sønderjysk slang
får den.

- rick -

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-02-10 15:13

"rickbear" <rickbeardk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad hedder sådan en hakke

-ved det faktisk ikke - men rythakke/rythakker giver ingen hits på
Google.

På engelsk hedder den pickaxe hvis det er en hjælp til at komme videre i
søgningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pickaxe

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 15:19

Jan Vestergaard skrev:

> -ved det faktisk ikke - men rythakke/rythakker giver ingen hits på Google.

Nej, men det gør ryddehakke.

Ivar Magnusson

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-02-10 15:31

"Ivar" <> skrev i en meddelelse
> Nej, men det gør ryddehakke.

Jeps - det skulle bare oversættes fra sønderjydsk til rigsdansk

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 06-02-10 18:21

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeps - det skulle bare oversættes fra sønderjydsk til rigsdansk

Hedeselskabet sælger et par typer Wiederhofhakker(økse og hakke), kan
ondulere en solbærbusk på et par minutter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ebbe hansen

Dato : 07-02-10 18:11

On Sat, 6 Feb 2010 15:30:39 +0100, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Jeps - det skulle bare oversættes fra sønderjydsk til rigsdansk
>
>Jan
Hvad med Zimbabwe jern
mvh Ebbe

Fra : rickbear

Dato : 06-02-10 14:28

On 6 Feb., 14:32, rickbear <rickbea...@gmail.com> wrote:
> Hvad hedder sådan en hakke, som man bruger til minearbejde i guldminer
> eller kulminer, som er spids i den ene ende og nogle gange spids i den
> anden eller har en skovllignende flade?

Ahhh... Super, det er sådan, den hedder! Jeg takker! Jeg havde ellers
prøvet at google efter alt muligt med rytterhakker, minehakker osv
uden held

- rick -

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 00:39

rickbear skrev:

> Ahhh... Super, det er sådan, den hedder! Jeg takker! Jeg havde ellers
> prøvet at google efter alt muligt med rytterhakker, minehakker osv
> uden held

Billed-Googlede du alene på 'hakke' ville første billede i 3. linie vise:
<http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.lytek.dk/images/61-002-012a.jpg&imgrefurl=http://www.lytek.dk/shop/hakke-m-skaft-1017p.html&usg=__IlOHbTc4wGkJZ6-8ynGpOq9OkX0=&h=225&w=300&sz=8&hl=da&start=15&um=1&itbs=1&tbnid=kUX3IeXoUz3RsM:&tbnh=87&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dhakke%26hl%3Dda%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:da:official%26sa%3DN%26um%3D1>

hvorefter man burde kunne udvide hakke-spektret derudfra!

--
Armand.

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-02-10 13:02

"rickbear" <rickbeardk@gmail.com> wrote in message
>Ahhh... Super, det er sådan, den hedder! Jeg takker! Jeg havde ellers
>prøvet at google efter alt muligt med rytterhakker, minehakker osv
>uden held

Nu ved jeg ikke om det bare er navnet du er ude efter, eller om du påtænker
at købe en hakke.

Jeg har en "pickaxe", og jeg er mener den belev købt i Bauhaus.

Hvis du er ude efter lidt mere specialicerede hakker, så har Hedeselskabets
butik (som Preben også skriver) lidt forskellige.
Se eventuelt side 106 her: http://www.skovudstyr.dk/iPaper+Katalog.3790.aspx
(det er side 105 i papir kataloget)

Bjarne K.