Ups - vandvarmeren er læk !!!
Fra : Ukendt

Dato : 06-02-10 07:33

Det drypper ud af vandvarmeren 2-3 dråber pr sek.

Der er kredsløbet vedr. brugsvandet, som er læk, idet jeg har lukket for
fjernvarmevandet til varmeren - det drypper stadig.
Så lukkede jeg for det kolde brugsvand - så stoppede drypperiet.

Jeg synes ikke den vandvarmer har været særlig effektiv - returvandet
er ofte ligeså varmt som brugsvandet !

Når nu den alligevel skal skiftes, mener jeg at have hørt om nogle små
og meget effektive vandvarmere.

- hvad hedder de og hvad koster det at få skiftet om til sådan en fætter ?

Mvh
KSor, Århus V

Fra : Preben

Dato : 06-02-10 08:14

Den 06.02.2010 kl. 07:32 skrev KS <keld SNABELA soerensen DOT os DOT
<"dk>">:

> [...]
> og meget effektive vandvarmere.
>
> - hvad hedder de og hvad koster det at få skiftet om til sådan en fætter

Der er ikke noget underligt i, at returvandet er varmt. Hvid du skal have
55 grader i din beholder, kan returvandet jo ikke være koldere end det..
Det du tænker på, er nok en lille gennemstrømnings varmeveksler. se f.eks.
her:

http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/Inst_6560917DK/$FILE/6560917_web.pdf

Jeg ved ikke hvad en sådan koster, men inden du gør noget, bør du spørge
dit fjernvarmeværk eller en lokal VVS-installatør, om du overhovedet må
bruge gennemstrømnings varmeveksler. Her hvor jeg bor, må vi ikke pga.
meget kalk i vandet. Den ville kalke til i løbet af kort tid.

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-10 09:33

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u7o2dgnaqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> [...]
> bruge gennemstrømnings varmeveksler. Her hvor jeg bor, må vi ikke pga.
> meget kalk i vandet. Den ville kalke til i løbet af kort tid.

Hej Preben
Ja, du har nok ret i det med returtemperaturen fra vandvarmeren - det er nok
snarere den mængde fjernvarmevand, der strømmer igennem, der er alt for høj,
idet jeg må konstatere, at der om sommeren er en betydelig HØJERE
returtemperatur
end om vinteren, netop fordi om sommeren er det mest returvandet fra
vandvarmeren,
der aflæses i "returvandstemperaturen" på anlægget - og måske lidt fra
gulvvarmen i
badeværelset.
I min tidligere bolig var jeg nede på 27-29 grader i gnst på returvandet -
på dette anlæg,
kommer jeg aldrig under 30-31 grader.

Fra : Preben

Dato : 06-02-10 09:53

Den 06.02.2010 kl. 09:33 skrev KS <keld SNABELA soerensen DOT os DOT
<"dk>">:

> [...]
> gulvvarmen i
> badeværelset.
> I min tidligere bolig var jeg nede på 27-29 grader i gnst på returvandet

Returtemperaturen vil altid være højere om sommeren, hvor du jo ikke har
returvand fra radiatorer/gulvvarme til at afkøle det yderligere, som du
selv skriver.
Det er vanskeligt at sammenligne den ene bolig med den anden, men de 30
grader, du nævner, svarer meget godt til mit anlæg. Det har i øvrigt ikke
den store betydning, da jeg afregner pr. Mw. og ikke pr. m3. Det kan jeg
forestille mig, at du også gør.

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-10 11:28

Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u7o6zd1jqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> [...]
> den store betydning, da jeg afregner pr. Mw. og ikke pr. m3. Det kan jeg

Ja, det er jeg klar over, og fjernvarmeværket her afregner da også pr KWh,
hvorfor det også er HELT afgørende, at man "tapper" så meget af varmen i
fjernvarmevandet som muligt.

Et umiddelbart mål herfor - uden man skal til at regne - er derfor:

returvandstemperaturen - så LAV som muligt
nedkølingen - så HØJ som mulig

og vil man beregne lidt:

beregnet nedkøling - så HØJ som muligt

som netop tager hensyn til forbruget i KWh og m3.

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 12:31

KS skrev:

> returvandstemperaturen - så LAV som muligt
> nedkølingen - så HØJ som mulig

Det er vigtigt, hvis man som jeg betaler pr. m3. Når du betaler
pr. kWh har afkølingen ikke betydning for dig, medmindre at den
er så ringe, at du kommer under grænsen, hvor du skal betale
"straf".

Ivar Magnusson

Fra : Preben

Dato : 06-02-10 12:11

Den 06.02.2010 kl. 11:27 skrev KS <keld SNABELA soerensen DOT os DOT
<"dk>">:

> Ja, det er jeg klar over, og fjernvarmeværket her afregner da også pr
> KWh,
> hvorfor det også er HELT afgørende, at man "tapper" så meget af varmen i
> fjernvarmevandet som muligt.

Nej, det er ikke rigtigt. Forbruget udregnes vha. forskellen på ud- og
indtemperatur, så i princippet er det ligegyldigt om du lukker vand ud,
der har samme temperatur, som indløbet. Det skal i teorien give 0 (nul) kw
forbrug.
I praksis er det dog lidt anderledes, hvor jeg bor. Hvis m3 forbruget er
væsentligt over "det normale", bliver man opkrævet et ekstra gebyr, men
der skal et meget stort m3 forbrug til, før det sker.

--
mvh/Preben