Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
en vurdering ønskes..
Fra : /Peter

Dato : 06-02-10 18:03

Nu har jeg prøvet at skrive forløbet ned så tydeligt og forståeligt som
muligt og ønsker bare en vurdering af hvordan mine changer er.
Det lidt problematisek er at jeg på et tidpunkt faktiks gvier
tilladelse, da jeg er i tvivl om et af bilederne og i håbet om at kunne
få en aftael med omtalte LS på plads:

FORLØB:

1. Dag 1. erkender jeg at der anvendes 3 stk. af mine billeder i
artikler på et net-medie (NM),
der har tre internet-avis-sider, billederne ligger på alle tre.
De tre billeder er envidere sat sammen i en slags kollage, altså de er
manipuledere.

2. Sender NM et påkrav om vederlag (900,- kr.) samt anmodning at fjerne
billedet,
(det sammensatte manipuleret billede) fra siderne hos NM.

3. Jeg modtager en mail fra NM hvori NM skriver at det er en sag melle
mig og vedkomende (LS) de har modtgaet billederne af.
Vedkommene (LS) har tidligere modtaget en DVD med billeder på, men ingen
aftale om hvordan de må anvendes og beatemt
ikke at 3. part må anvende dem i artikler, og DVD er heller ikke betalt.

4. Jeg sender et svar til NM, og at jeg trækker krav om betaling
tilbage, og at de kan lade billederen ligge,
da jeg måske kan få en aftale med LS, om en fornuftig aftale med
betaling for forsat anvedelse på NM.

Da jeg havde lidt tvivl da billederne var manipulerede om et af
billederne som LS påstod var hans,
hvilket det senere så viste sig ikke at være, det var mit.

Aftalen med LS om betaling og fortsat brug lykkedes imidlertig ikke og
jeg gjorde det klart
for LS at han ulovligt havde givet tilsagn om hans ejerskab med
rettigheder til at lade 3. part anvende mine billeder.

Jeg forventede herefter han selv beder NM om at fjerne biledet, men det
skete ikke.

5. Sender derefter også en påkrav om vederlag på 3.000 kr.til LS, for
gøre ham opmærksom på at jeg atger det alvorligt.

6. 2 dage senere sender jeg igen en anmodning til NM om øjeblikkeligt at
fjerne billedet, (det sammensatte manipuleret billede),
hvilket efterkommes, dog med undtagelse af det der påståes at være LS
eget billede.

7. Jeg sender igen 2 anmodninger om øjeblikkeligt at fjerne det sidte
billede, med korte mellemrum men ingen reaktion.

8. Jeg sender bevis materiale i form af mit eget et ubeskårede billede,
med dato mm.og anmodning at fjeren biledet. ineg reaktion.

9. jeg sender krav om vederlag for uberettiget anvendelse af 3 billeder
osv. krav 3.000 Kr.

Afventer nu videre forløb....men vil egenlig heslt finde en mindelig
aftale.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-10 20:43

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i meddelelsen
> [...]
> osv. krav 3.000 Kr.
>

> Afventer nu videre forløb....men vil egenlig heslt finde en mindelig

Der mangler stadig noget for, at man kan svare fyldestgørende.
Du har haft en relation til LS (Firmaet) i form af noget leveret arbejde?
billeder af en art gætter jeg på.
Drejer det sig om billeder af firmaets produkter, altså produktfoto eller
billeder af virksomheden eller ansatte?

Hvordan har din aftale om betaling før været. Hvilken overdragelse af
rettigheder har du accepteret i forbindelse med billederne?

Umiddelbart ser det ud som om, firmaet har bestilt en vare ved dig, modtaget
den, taget den i brug og så nægtet at betale.
I så tilfælde har du overdraget retten til brug. Der er bare en tvist om
betalingen.
Almindelig incasso!
De har så åbenbart forbrudt sig imod ophavsretten ved at manipulere de
oprindelige billeder, hvad der er en anden side af sagen.

Som Niels siger, skal du ikke true med noget, du ikke er parat til at
gennemføre.
Prøv at presse dem for pengene, Betaler de, er det fint - Hvis ikke, så
afskriv beløbet.
Du kan måske godt få ret, men det tager tid og koster dyrt.

Mindelighed er vist for sent. Og de vil jo næppe være værd at have som
kunder fremover.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : /Peter

Dato : 06-02-10 22:37

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Drejer det sig om billeder af firmaets produkter, altså produktfoto
> eller billeder af virksomheden eller ansatte?

Mange tak for din interesse, Frodo
Ja produktfoto, firmaer beder mig på et tidspunkt om alle billeder jeg
har optaget og redigeret gennem 2 år,
får at alle billder har hidtl kun været anvendt på deres hejmmeside,
ingen andre stder gvhad jeg ved af,
jeg har brugt billederne til annoncer og brochurer.

Jeg laver en DVD afleverer den uden yderligere kommentarer ej heller om
rettigheder, og siger eller skriver
hellerikke noget om det. Har tænkt mig at sende faktura på DVD og måske
skrive anvendelsesområedt men tager for givet at de kun sla anvendes til
eget brug på hjemmesiden, mm
og ikke videregivelse til kommer´cielle medier.

> Hvordan har din aftale om betaling før været. Hvilken overdragelse af
> rettigheder har du accepteret i forbindelse med billederne?

Der har aldrig klare aftaler om betaling, og det er også et problem, jeg
har sendtf aktura for halve års arbejder og i den stil

> Umiddelbart ser det ud som om, firmaet har bestilt en vare ved dig,
> modtaget den, taget den i brug og så nægtet at betale.

Ja det er indtil nu også tilfældet, derfor den hårde kurs for at få dem
til at indse det er alvor.

> [...]
> De har så åbenbart forbrudt sig imod ophavsretten ved at manipulere de
> oprindelige billeder, hvad der er en anden side af sagen.

Jegt vil mene de også har forbrudt sig ved at vidre give til for 3.
part, da det jo ikke er firmaet selv der
anvender den, men har givet lov til anvendelse af 3 part, uden at
indhente tillalse, det erkrænkelsen, som jeg ser.

> [...]
> så afskriv beløbet.
> Du kan måske godt få ret, men det tager tid og koster dyrt.

ja det er foratåeligt, derfor søger jeg lidt hjælp...

> Mindelighed er vist for sent. Og de vil jo næppe være værd at have som
> kunder fremover.

Med det mener jeg at et fornuftigt vederlag kunne afslutte det hele.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-02-10 22:08

On 2010-02-06 22:36:57 +0100, "/Peter" <nospam@no.mail> said:

> [...]
> ingen andre stder gvhad jeg ved af,
> jeg har brugt billederne til annoncer og brochurer.

Har du været ansat i det pågældende firma, eller er du selvstændig
erhvervsdrivende, som har produceret en hjemmeside for dette firma,
eller du lavet nogle reklamefotos på bestilling...?

Når man laver fotooptagelser, så er der li'som to salgsmodeller.

Den ene model er den der som hoved regel anvendes ved pressefotos og
redaktionelle billeder, her sælger man billedet for hver gang det
bliver brugt. Prisen for brug af billedet ligger typisk på 800 til
1.500 kroner pr. gang billedet bliver brugt.

Den anden model anvendes af reklamefotografer, de kan jo i sagens natur
kun sælge billedet en gang til den kunde som har bestilt optagelsen.
Prisen for et reklamefoto ligger derfor langt højere, typisk et sted
mellem 3.000 og 5.000 kroner pr billede. Normen er også, at ved
reklamefotos der overdrager man den fulde brugsret til kunden.

Meget højere og lavere priser kan dog forekomme, f.eks. hvis en
reklamefotograf skal rejse sydpå med nogle fotomodeller for at lave
billeder af en kollektion badetøj i februar måned, på sådan en opgave
ryger der lige nogle flybilletter, modelhonorarer o.s.v. oveni prisen.

Og hvis man som reklamefotograf får en stor opgave, hvor han skal lave
en serie produktfotos til katalog, så er der jo tale om en
samlebåndsopgave, hvor man måske kan lave 50 eller 100 billeder på en
dag, og i den situation falder stk. prisen måske til nogle få hundrede
kroner pr. billede.

Min vurdering er, at du nok har ageret på marked, hvor du er kommet til
kort på grund af manglende viden og erfaring, og da det simpelhen ikke
kan svare sig at bruge advokater på tvister, som er mindre end 30-40
tusinde kroner, så må du nok skrive din oplevelse på kontoen for dyre
lærepenge.
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : /Peter

Dato : 08-02-10 18:17

> On 2010-02-06 22:36:57 +0100, "/Peter" <nospam@no.mail> said:

Mange tak, Niles det var en ordentlig mundfuld, som jeg vil igge på
senere.

Jeg har skrevet en hel uge nu, både til den ene den anden, og orker ike
mere.
Har nu kontaktet et advokatfirma udi den slags, da vi endnu ikke har
nået et forlig.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-02-10 22:43

On 2010-02-08 18:16:51 +0100, "/Peter" <nospam@no.mail> said:

> Har nu kontaktet et advokatfirma udi den slags, da vi endnu ikke har
> nået et forlig.

Det lyder som om du er ved at kaste gode penge efter dårlige penge, for
hvis ikke der var en klokkeklar aftale dengang du leverede billederne,
så er det næsten umuligt at vinde sagen i retten, det vil altid ende
med et kompromi mellem dine og modpartens påstande.

Så der er meget stor sansynlighed for, at din sag ender op med, at du
kun får et delvis medhold i nogle af dine påstande, og at dommeren
beslutter, at hver af parterne skal betale egne sagsomkostninger, og så
står du lige med en advokatregning på 10-15.000 kroner.

Husk, at advokater ikke lever af at vinde sager, de tjener deres penge
på at føre sager, og deres salær er lige stort om de har tabt eller
vundet sagen...