Hvilken "lufttype" anvender DU i dine bild~
Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 08:46

Mit BMW-værksted www.jarlsbilservice.com annoncerer nu, at de har indkøbt
nyt grej på værkstedet således, at man kan få fyldt bildækkene med nitrogen
istedet som vanligt med luft. Nitrogen har man anvendt i årevis i
motorsporten og på flyvemaskiner, men jeg har ikke tidligere fået tilbudt
dette ift. mine biler. Kører du på det?
http://fpn.dk/motor/bil/article1381911.ece

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-10 08:52

"Mogens (K)" skriver:

> [...]
> istedet som vanligt med luft. Nitrogen har man anvendt i årevis i
> motorsporten og på flyvemaskiner, men jeg har ikke tidligere fået tilbudt

Ja, 78% nitrogen.
Når de sidste 22% af "andet" er sevet ud, pumper jeg igen 78% nitrogen
i, derved opnår jeg en 95% nitrogen. Når showet har gentaget sig en gang
til er jeg oppe på 99% nitrogen - hvilket sikkert er lige så rent som
det bilfirmaerne pumper i.

Klaus

Fra : SvenP

Dato : 06-02-10 09:02

> [...]
> i, derved opnår jeg en 95% nitrogen. Når showet har gentaget sig en gang
> til er jeg oppe på 99% nitrogen - hvilket sikkert er lige så rent som

Hvordan sørger du for at det kun er det "andet" der siver ud?
Er det en egenskab ved nitrogen, at det ikke siver ud af dæk?

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-10 09:14

Den Sat, 6 Feb 2010 09:01:54 +0100 skrev SvenP:

> Hvordan sørger du for at det kun er det "andet" der siver ud?
> Er det en egenskab ved nitrogen, at det ikke siver ud af dæk?

Iflg. artiklen:

"En af dem er for eksempel, at dæk med nitrogen holder trykket bedre end
dæk med almindelig luft, fordi nitrogen ikke siver så hurtigt gennem
dækket".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : SvenP

Dato : 06-02-10 09:21

> "En af dem er for eksempel, at dæk med nitrogen holder trykket bedre end
> dæk med almindelig luft, fordi nitrogen ikke siver så hurtigt gennem
> dækket".

OK. Det fordrer så bare at den udsivning man oplever er "igennem" dækket og
ikke ved små utætheder ved fælgen eller ventilen.
Men mon ikke Klaus har skrevet sit indlæg, tilsat et lille mål sarkasme?

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-10 09:30

Den Sat, 6 Feb 2010 09:20:52 +0100 skrev SvenP:

> OK. Det fordrer så bare at den udsivning man oplever er "igennem" dækket og
> ikke ved små utætheder ved fælgen eller ventilen.
> Men mon ikke Klaus har skrevet sit indlæg, tilsat et lille mål sarkasme?

Højst sandsynligt. Men hvis man skal tage ovenstående påstand alvorligt,
må han jo nødvendigvis have ret.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-10 09:32

SvenP skriver:

> OK. Det fordrer så bare at den udsivning man oplever er "igennem" dækket og
> ikke ved små utætheder ved fælgen eller ventilen.

Korrekt. Nu er dæk og sælge under ½ år gammle, så der skulle helst ikke
være utætheder nogen steder.

> Men mon ikke Klaus har skrevet sit indlæg, tilsat et lille mål sarkasme?

Naaaaej, det kan da ikke passe

Klaus

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 10:46

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Naaaaej, det kan da ikke passe

Det kan være, men din argumentation holder. Lette luftarter
kan diffundere ud gennem dækket. Det kender de fleste fra
balloner. En almindelig ballon kan kan holde luft i flere
dage. De balloner med helium holder kun en dag. Har man
prøvet at lege med brintballoner vil man vide at de ikke
kan holde en time.

Luft indeholder 78% kvælstof (nitrogen) 21% ilt (oxygen) og
en smule af en masse andet. Hvis ilten fisser hurtigere ud
gennem dækket end kvælstoffet vil koncentrationen af kvælstof
stige i dækket efterhånden som tiden går. At fylde ren kvælstof
på dækket vil altså reelt kun have betydning første gang.
Det vil gøre at man ikke behøves at tjekke trykket kort
tid efter at man har fået nye dæk på.

Ivar Magnusson

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-10 12:47

Den Sat, 06 Feb 2010 10:45:40 +0100 skrev Ivar:

> [...]
> gennem dækket end kvælstoffet vil koncentrationen af kvælstof
> stige i dækket efterhånden som tiden går.

N = 7
O = 8

http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table

Burde det så ikke være kvælstoffen der fiser hurtigst ud?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 12:55

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> N = 7
> O = 8
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table
>
> Burde det så ikke være kvælstoffen der fiser hurtigst ud?

Er nitrogens atomer ikke større end ilt ?

PS: Den periodiske tabel findes altså også på dansk..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-10 13:12

Den Sat, 6 Feb 2010 12:54:53 +0100 skrev Bjørn J.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Er nitrogens atomer ikke større end ilt ?

Hvordan forestiller du dig at lave større atomer med færre byggesten?

Kvælstof har 7 protoner og 7 elektroner. Ilt har 8 af hver.

> PS: Den periodiske tabel findes altså også på dansk..;)

Ja, men min gamle fysikbog er for længst afleveret, så jeg valgte at
finde den på nettet. Og der er det 100 gange nemmere at finde noget
på engelsk.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 13:17

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

Det er nemmere for dig at lave et indspark på www.ing.dk ...;)

Jeg er kun sælger og insimenør, det andet har jeg folk til..

mvh/Bjørn J.

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 13:09

Kent Friis skrev:

> N = 7
> O = 8

> http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table

> Burde det så ikke være kvælstoffen der fiser hurtigst ud?

Jeg skal jeg ikke gøre mig klog på det, men jeg tror ikke at
man blot kan bruge atom-størrelsen. Brint er mindre end
helium, men brint vil slå sig sammen to og to i H2, som
er større helium-atomerne.

Ivar Magnusson

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-10 13:14

Den Sat, 06 Feb 2010 13:09:19 +0100 skrev Ivar:

> Jeg skal jeg ikke gøre mig klog på det, men jeg tror ikke at
> man blot kan bruge atom-størrelsen. Brint er mindre end
> helium, men brint vil slå sig sammen to og to i H2, som
> er større helium-atomerne.

Det er lige blevet postet at brint siver ud af balloner på en time,
og helium på et par dage.

Iøvrigt mener jeg at N danner N2 molekyler, præcist som O danner O2.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 13:25

Kent Friis skrev:

> Det er lige blevet postet at brint siver ud af balloner på en time,
> og helium på et par dage.

Ja, det var derfor jeg ikke skrev det igen. H2 brint molekyler er
større end He atomer, på trods af det fisser brint hurtigst
ud af en ballon. Det var et argument for at man måske ikke
blot kan tage størrelsen som et udsagn for evnen til at diffundere.

> Iøvrigt mener jeg at N danner N2 molekyler, præcist som O danner O2.

Kan være, men hvis de undgår ilt i dækkene til løb, fordi det
forsvinder hurtigere end kvælstof, er det en indikation på
at ilt diffundere hurtigere end kvælstof.

Ivar Magnusson

Fra : Anders Ecklon

Dato : 06-02-10 13:43

> N = 7
> O = 8
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table
>
> Burde det så ikke være kvælstoffen der fiser hurtigst ud?

Da størrelsen at et atom ikke har meget at gøre med grundstoftallet
eller proton antallet.

Se følgende link med skemaet tilhøjre for at se de indbyrdes molekyle
størrelser. Derudover skal der som, nævnt andetsteds, tages i
betragtning at både N og O binder i henholdsvis i trippel og
dobbeltbindinger som skaber ændringer i den "fylde" et enkelt molekyle
udgør.

Dog er det stadig gældende at O2 er et mindre molekyle.

Mvh lupine

Fra : Anders Ecklon

Dato : 06-02-10 13:44

Glemte lige linket: http://en.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waals_radius

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-10 13:52

Den Sat, 06 Feb 2010 13:43:33 +0100 skrev Anders Ecklon:

> Glemte lige linket: http://en.wikipedia.org/wiki/Van_der_Waals_radius

Interessant.

Så kunne det faktisk ende med at artiklen, og dermed også Klaus har
ret, og så kører de af os der ikke har fået nye dæk på for nylig
allerede rundt på kvælstof.

(Det må så også betyder at jeg skal holde ekstra øje med dæktrykket på
mine to nye sommerdæk, som måske vil tabe luften hurtigere end
de andre. De andre plejer stort set ikke at tabe noget i løbet af en
vinter.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : SvenP

Dato : 06-02-10 13:03

> [...]
> på dækket vil altså reelt kun have betydning første gang.
> Det vil gøre at man ikke behøves at tjekke trykket kort

Det er ren teori. Et godt tæt hjul/dæk holder let dæktrykket et halvt års
tid på mine biler (ca. 20.000 km/år/bil) og så mangler der højst 2-3 PSI.
Uden at regne alt for meget på det, vil jeg hævde at jeg ikke når at hæve
indholdet af nitrogen væsentligt i et dæks levetid.
Om det i det hele taget er relevant til alm. personbils brug, at fylde med
ren nitrogen, tvivler jeg meget på. Dæk på fly og formel 1 biler, bliver
tyndslidt på en måde som heldigvis sjældent ses i trafikken, og vil derfor
også være mere sårbare for diffusion gennem gummiet.

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 13:09

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ren teori.

Tjaee...der afholdes dog forsøg med det (EU-finansieret) og et andet EU-land
(NL) har årelang erfaring med det !

http://ing.dk/artikel/104566-svenske-lastbiler-faar-kvaelstof-i-daekkene

mvh/Bjørn J.

Fra : SvenP

Dato : 06-02-10 13:22

> Tjaee...der afholdes dog forsøg med det (EU-finansieret) og et andet
> EU-land (NL) har årelang erfaring med det !

Teori delen i mit svar gik på at hæve det %vise indhold ved alm
efterfyldning.
Men det er da korrekt at der kører for mange rundt på vejene med for lavt
dæktryk. Jeg vil bare hævde at det får vi ikke styr på ved at værkstederne
fylder ren nitrogen på. Men i højere grad ved at lære folk at kontrollere
dæktrykket jævnligt. De fleste billister, har prøvet at have dæk der taber
luft. Det kan være en lille punktering, dårlig ventil eller fælg/dæk der
ikke slutter 100% tæt. Her hjælper nitrogen ikke. Så hvis det er fordi vi
vil lære flere folk at koble hjernen fra når det handler om vedligehold af
bilen, så kan det lige være at vi får en effekt. Jeg har N i mine dæk, så
jeg behøver ikke kontrollere dæktryk, kan let blive holdningen. De folk der
ike får kontrolleret dæktryk mellem deres service, vil stadig være et
problem. Og dem der kan finde ud af tingene, vil have ringe/ingen effekt.

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 13:30

> [...]
> problem. Og dem der kan finde ud af tingene, vil have ringe/ingen effekt.

Du har fat i det essentielle: folk er for dårlige til at kontrollere deres
dæktryk.

Dette kan afhjælpes (igen) med elektroniske hjælpemidler (eller en offentlig
betalt dæklufttrykskontrollør) da nutidens mennesker ikke har
tid...til.....noget ansvarspådragende !

Ikke at have ansvar for noget: det er tidens holdning.

Mht. til kold/varm situationen, så skulle dette være den eneste fordel
(flytrafik).

mvh/Bjørn

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 15:09

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tid...til.....noget ansvarspådragende !
> Ikke at have ansvar for noget: det er tidens holdning.

Jamen hva fan skal vi så anvende Tyre Pressure Monitor til??

Jeg checker ikke mere - kører efter bilernes løbende elektroniske vurdering.
Dét holder indtil videre - for mig og mine bekendte :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 15:13

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen hva fan skal vi så anvende Tyre Pressure Monitor til??
>
> Jeg checker ikke mere - kører efter bilernes løbende elektroniske
> vurdering. Dét holder indtil videre - for mig og mine bekendte :)

Hvis jeg keder mig under kørslen, så trykker jeg blot på venstre øverste
stilkkontakts yderste øverste kontrolknap.

Skriver potten ok både i instrumentbordets midte samt i naviskærmens
nederste "løbebånd", så tuller jeg glad og fro videre...)

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 15:22

> [...]
> Skriver potten ok både i instrumentbordets midte samt i naviskærmens
> nederste "løbebånd", så tuller jeg glad og fro videre...)

LOL - der er nok å gå igang med

Har du fundet oliepinden?

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 15:26

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du fundet oliepinden?

Kun i check-panelet ikke i motorrummet..

Jeg har dog prøvet at efterflyde sprinklervæske ude i samme..

Har du lagt mærke til, når du sætter tænding på, så vises den en potte i
midterste display og samtidig, hvor langt du har til næste olieskift i et
kort stykke tid ?

mvh/Bjørn J.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-02-10 16:00

On Sat, 6 Feb 2010 15:13:29 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Skriver potten ok både i instrumentbordets midte samt i naviskærmens
>nederste "løbebånd", så tuller jeg glad og fro videre...)

I to har fanneme verdensrekorden i uhæmmet pral. )

Radioen i min Sonata kan indfange radiostationer fra Sahara! Der
kommer i hvert fald sand ud af højttalerne af og til. ,-) Slå den!!!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : mig-selv

Dato : 06-02-10 16:02

folmer@rasmussen.dk skrev:
> Radioen i min Sonata kan indfange radiostationer fra Sahara! Der
> kommer i hvert fald sand ud af højttalerne af og til. ,-) Slå den!!!

Min potte holder stille med 200 Km/t....

Venligst

Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 16:05

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I to har fanneme verdensrekorden i uhæmmet pral. )

Jep..

> Radioen i min Sonata kan indfange radiostationer fra Sahara! Der
> kommer i hvert fald sand ud af højttalerne af og til. ,-) Slå den!!!

Jeg viste skutte en Sonata havde radio indbygget, så sandet stammer nok fra
et krystalapparat..))

mvh/Bjørn J.

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 13:16

SvenP skrev:

> [...]
> regne alt for meget på det, vil jeg hævde at jeg ikke når at hæve indholdet
> af nitrogen væsentligt i et dæks levetid.

Ja, det er teori, men dit udsagn er en påstand.
Hvis kvælstof holder trykket bedre end almindelig luft, må det
diffundere mindre ud af dækket end almindelig luft. Da almindelig
luft indeholder andre gasarter end kvælstof, må det være de andre
gasarter, der gør forskellen. Altså er det de andre gasarter,
der forlader dækket først.

Hvordan vil du underbygge din påstand?

Ivar Magnusson

Fra : SvenP

Dato : 06-02-10 13:45

> Hvordan vil du underbygge din påstand?

Det har jeg desværre ikke regnekundskaber til. Jeg vil lige prøve at
forklare hvad jeg mener. så kan det være der er en fysikkyndig der kan lave
en beregning der viser om jeg er helt galt afmarcheret.
Et dæk fyldes med luft 78% nitrogen. Mine dæk fyldes til 33PSI, lad os sige
jeg taber 3 PSI hver halve år (10%) (nu kommer min amatør beregning). Lad os
sige at det kun er "andre gasarter" der siver ud. Nu efterfylder jeg med
luft igen, så der er 78% Nitrogen + 12% andet + 7,8% N + 2,2 % andet =
85,8% N og 14,2 % andre luftarter.
Hvis det her holder er det korrekt at man over dækkets levetid på måske 3år
vil opnå en øgning af N indholdet lige i tide til at det bliver nødvendigt,
fordi dækket er så tyndslidt at det har praktisk betydning. Jer mener bare
ikke beregningen holder fordi et trykfald på 10% ikke er 10% af
luftindholdet men jeg kan bere ikke huske hvordan men beregner det rigtigt.

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 13:57

SvenP skrev:

> [...]
> igen, så der er 78% Nitrogen + 12% andet + 7,8% N + 2,2 % andet = 85,8% N og

Det er ikke sådan at kvælstoffet ikke siver ud, det gør det blot
langsommere end ilten. Efter nogen tid er der altså både mindre
ilt og mindre kvælstof, men relativt er der mere kvælstof i dækket
end der var ved første fyldning.

Ivar Magnusson

Fra : SvenP

Dato : 06-02-10 13:57

> [...]
> langsommere end ilten. Efter nogen tid er der altså både mindre
> ilt og mindre kvælstof, men relativt er der mere kvælstof i dækket

Min pointe var og er at det bare ikke er signigfikant. Prøv at læse denne
artikel OG kommentarene:
http://ing.dk/artikel/104566-svenske-lastbiler-faar-kvaelstof-i-daekkene

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 14:18

SvenP skrev:

> Min pointe var og er at det bare ikke er signigfikant. Prøv at læse denne
> artikel OG kommentarene:

Mine argumenter har hele tiden været på grundlag af det indlæg,
som skrev at dæk med kvælstof var bedre til at holde trykket
end dæk med atmosfærisk luft. Hvis det ikke er rigtigt, falder
hele grundlaget for min argumentation, og man kan blot slette dem.
Hvis argumentationen for at komme kvælstof i dækkene er for
at sænke rullemodstanden, og ikke for at sænke diffusionen,
er der ingen grund til at tro at det relative indhold af kvælstof
stiger.

Ivar Magnusson

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-10 14:29

Den Sat, 06 Feb 2010 14:18:24 +0100 skrev Ivar:

> [...]
> at sænke rullemodstanden, og ikke for at sænke diffusionen,
> er der ingen grund til at tro at det relative indhold af kvælstof

Rullemodstanden sænkes ved at dækket har det korrekte dæktryk.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 15:01

Kent Friis skrev:

> Rullemodstanden sænkes ved at dækket har det korrekte dæktryk.

Ja, jeg var for hurtig i blækhuset. Tilbage igen

Jeg troede for øvrigt, at det var almindeligt med elektronisk
overvågning af dæktryk på lastbiler.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 02:11

Kent Friis skrev:

> Rullemodstanden sænkes ved at dækket har det korrekte dæktryk.

Jup!
Artiklen er noget forfærdeligt journalistisk misk-mask, som jeg undrer
mig kan forekomme i et så fagligt magasin som Ingeniøren :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 02:09

SvenP skrev:

> Min pointe var og er at det bare ikke er signigfikant. Prøv at læse denne
> artikel OG kommentarene:
> http://ing.dk/artikel/104566-svenske-lastbiler-faar-kvaelstof-i-daekkene

Det slår mig lige: Lastvogne (som denne artikel drejer sig om) kører da
med slange, ikke sandt?

Ved slange-brug er det i realiteten kun den ballon som slangen udgør, at
snakken om gennemsivning drejer sig om og ikke dækket.
Dette i modsætning til slangeløse dæk, hvor dækkets egen-pakning mod
fælgkanten IMO udgør et væsentligt større sive-område, hvorfor der
således godt kan være fornuft i snakken om lastvognsdæk :-/

Men argumentet om at man håber at vognmændene vil se den
drifts-økonomiske gevinst ved Nitrogen-fyldning holder ikke!
Hvis man endelig fik lagt større opmærksomhed omkring dén gevinst ville
vognmændene nok nærmere kontrollere oftere end bruge penge på fyldning
med en "eksotisk" gas :-/

Forøvrigt husker jeg at Michelin forsøgte sig med noget lignende
(umiddelbart synes jeg at huske det som Helium, men dét holder nok ikke)
for omkring 25 år siden!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-10 04:36

Armand skrev:
> Det slår mig lige: Lastvogne (som denne artikel drejer sig om) kører da
> med slange, ikke sandt?

Tror ikke det er mange der kører med slange i lastvognsdækkene. Nok kun
som nødløsning hvis dækket får en skade så der er udsivning, f.eks. i
dæksiden, men som ikke gør dækket kassabel, hvis det forsynes med slange.

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 14:11

Finn Guldmann skrev:

> Tror ikke det er mange der kører med slange i lastvognsdækkene. Nok kun
> som nødløsning hvis dækket får en skade så der er udsivning, f.eks. i
> dæksiden, men som ikke gør dækket kassabel, hvis det forsynes med slange.

OK!
Det er nok for længe side at jeg har kastet et blik på en lastvognsfælg
- Jeg lever med et billede af løs fælgkant og låsekrans og dét kan da
ikke holde luft for slangeløs brug.

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-02-10 20:22

Armand skrev:
> OK!
> Det er nok for længe side at jeg har kastet et blik på en lastvognsfælg
> - Jeg lever med et billede af løs fælgkant og låsekrans og dét kan da
> ikke holde luft for slangeløs brug.

Jeg tror nok den med løs fælgkant blev for farlig. Det var ikke altid
den endte der hvor det var beregnet, når den skulle af.

Men i dag foregår skift af lastbildæk ganske ligesom skift af
personbildæk. Maskinerne er blot lidt større.

Ikke fordi andet end at jeg har set en dækmand skifte et trailerdæk med
håndværktøj (dækjern m.v.) hurtigere end han kunne havde gjort det med
maskiner. Da blev jeg s*u imponeret.

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 01:45

Ivar skrev:

> [...]
> langsommere end ilten. Efter nogen tid er der altså både mindre
> ilt og mindre kvælstof, men relativt er der mere kvælstof i dækket

Det kunne fandeme være sjovt at få taget en O²-måling på
'udåndings-luften' på sine flerårige dæk lige før udskiftningen

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-02-10 20:42

Armand skrev:

> Det kunne fandeme være sjovt at få taget en O²-måling på
> 'udåndings-luften' på sine flerårige dæk lige før udskiftningen

Det kan arrangeres - vi har da en O2 måler i dykkerklubben (fordi vi
selv blander vores gasdoping - Nitrox).

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 09-02-10 00:00

Torben Scheel skrev:

> Det kan arrangeres - vi har da en O2 måler i dykkerklubben (fordi vi
> selv blander vores gasdoping - Nitrox).

Fedt!
Jeg tror jeg tager de 5 år gamle sommerdæk med forbi den lokale inden at
de skal erstatte vintersutterne til maj/juni

--
Armand.

Fra : Møller

Dato : 06-02-10 17:18

Den Sat, 06 Feb 2010 16:00:07 +0100 skrev folmer:

> I to har fanneme verdensrekorden i uhæmmet pral. )

Lad dog børnene, men måske hr BJ skulle bruge et løbebånd i privaten og
ikke på skærmen

> Radioen i min Sonata kan indfange radiostationer fra Sahara! Der kommer
> i hvert fald sand ud af højttalerne af og til. ,-) Slå den!!!

Højttalerne? Ikke fra lyttebøffene?

//Møller

Fra : Armand

Dato : 06-02-10 15:00

Mogens (K) skrev:
> [...]
> årevis i motorsporten og på flyvemaskiner, men jeg har ikke tidligere
> fået tilbudt dette ift. mine biler. Kører du på det?

Atter et eksempel på at man forsøger at skabe et behov ud fra tydelige
argumenter, og derved score kassen :-|
Helt ærligt: Hvor stort et problem er det for nogen af os, og dé der har
behov for jævnlig efterfyldning har sikkert et andet problem end
diffusion gennem gummiet!

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 15:13

> Atter et eksempel på at man forsøger at skabe et behov ud fra tydelige
> argumenter, og derved score kassen :-|

Tror du?
Tråden her viser jo ellers alverdens toerier for, at der er noget om
snakken...

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 02:17

Mogens (K) skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Tror du?
> Tråden her viser jo ellers alverdens toerier for, at der er noget om
> snakken...

Og det var hvad jeg omtalte som 'tydelige argumenter'!
Men hvor stor er f.eks dit behov for varigt tryk? Og forsvinder det tryk
du evt. taber mon ikke mellem dæk/fælg og ventil/fælg??

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 07-02-10 04:03

> Men hvor stor er f.eks dit behov for varigt tryk?

Stort

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 15:43

Armand skrev:

> Atter et eksempel på at man forsøger at skabe et behov ud fra tydelige
> argumenter, og derved score kassen :-|

Ja, du lever i en verden, hvor der mennesker, der villige til
at betale 1 kr ekstra for en liter benzin, fordi den er
"udviklet" i samarbejde med Ferrari. De er vel også villige
til at gå efter en speciel luft i dækkene.

Er der nogen, der sælger poler-voks, der sænker luftmodstanden?

Ivar Magnusson

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 15:49

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der nogen, der sælger poler-voks, der sænker luftmodstanden?

Ja da og firmaer som sælger hårvaskemiddel som styrker og får dit (døde som
negle ) hår til at gro.

Specielt kvinder falder for dette argument men også metro-mænd..

mvh/Bjørn J.

Fra : mig-selv

Dato : 06-02-10 15:50

Ivar skrev:
> Er der nogen, der sælger poler-voks, der sænker luftmodstanden?

Nanocover?

Venligst

Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 15:52

"mig-selv" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nanocover?

Bortset fra det, så er det altså ikke uden grund, svæveflyverne går rigtig
meget op i polering af flyenes vinger, haleplan samt krop...

mvh/Bjørn J.

Fra : mig-selv

Dato : 06-02-10 15:56

Bjørn J. skrev:
> Bortset fra det, så er det altså ikke uden grund, svæveflyverne går rigtig
> meget op i polering af flyenes vinger, haleplan samt krop...

Det var nu også en artikel fra flyindustrien, der lagde grunden for mit
svar.

Men mon ikke - på de lavtgående potter vi fiser runt i - det vil være
umuligt at måle forskellen?

Venligst

Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 16:03

"mig-selv" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men mon ikke - på de lavtgående potter vi fiser runt i - det vil være
> umuligt at måle forskellen?

Det vil jeg tro, da sidespejle i sig selv, yder en mærkbar modstand ved
tophastighed (250 km/t).

Biler konstrueret til hastigheder over 250 km/t og op til Bugattis raket
(407 km/t) kan måske nok have glæde af en ultrafin polering.

Dog tro jeg kun, sådan noget sker på F1-biler, men de har vel heller ikke
reklamerne klistret på uden på overfladelakken.

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 02:23

Bjørn J. skrev:

> [...]
>
> Dog tro jeg kun, sådan noget sker på F1-biler, men de har vel heller ikke
> reklamerne klistret på uden på overfladelakken.

Ikke at de ikke går op i det, men lige netop på F1'erne står alene de
fritliggende hjul for halvdelen af luftmodstanden!
Læg dertil den nødvendigt forekommende luftmodstand á ducts til kølere;
bremser og motorens indsugning, samt ligeledes uundværlige modstand i
spoilers og tilbage står en yderst begrænset angrebsflade som man kun
vil forbedre promiller på med en polering!

--
Armand.

Fra : Bjørn J.

Dato : 07-02-10 10:39

KLIP

> [...]
> bremser og motorens indsugning, samt ligeledes uundværlige modstand i
> spoilers og tilbage står en yderst begrænset angrebsflade som man kun vil

Handler hele F1-sporten ikke om netop at forbedre helt ned i promiller ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 14:13

Bjørn J. skrev:

> KLIP

> Handler hele F1-sporten ikke om netop at forbedre helt ned i promiller ?

Måske nok, men hér er der tale om promilleforbedring af måske kun 1/3 af
arealet!
Men jeg er sikker på at der pudses på livet løs alligevel!

--
Armand.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-02-10 16:11

On Sat, 6 Feb 2010 15:52:14 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Bortset fra det, så er det altså ikke uden grund, svæveflyverne går rigtig
>meget op i polering af flyenes vinger, haleplan samt krop...

Er det ikke stort set hele svæveplanet du får nævnt der? .o))

Er det dig de kalder "Bjørn Mangeord"?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 16:15

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det ikke stort set hele svæveplanet du får nævnt der? .o))

Hvis du nu havde været skarp, så du påpeget manglen af et
cockpit(glas)...

> Er det dig de kalder "Bjørn Mangeord"?

Så du må retteligen kaldes "Folmer Døvskær"...

PS: Hej Folmer, hvodden skær´n. Generalinden er vel ved godt mod ?..

mvh(Bjørn J.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-02-10 16:34

On Sat, 6 Feb 2010 16:14:47 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Hvis du nu havde været skarp, så du påpeget manglen af et
>cockpit(glas)...

>--

Som piloten skrev i logbogen: Der er usædvanligt mange døde insekter
på frontruden.

Gutterne i hangaren svarede prompte: Levende insekter er i restordre.
..o)

>--

>Så du må retteligen kaldes "Folmer Døvskær"...

>--

Hva.???

>--

>PS: Hej Folmer, hvodden skær´n. Generalinden er vel ved godt mod ?..

>--

Beklageligvis slår hun stadig som en hest sparker. .o))

Det betyder selvfølgelig et par år mere gennem de stoooore svenske
skove i lastbilen............for mig.

Iøvrigt skal vi fejre hendes fødselsdag i aften. Det er vist nok 26
igen igen. .o)

Det er jo ad helvede til med kvinder og deres alder. Når de bliver ved
på den måde, når de jo aldrig pensionsalderen, så dig og mig kan
trække os tilbage og leve af konens midler.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 16:42

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Beklageligvis slår hun stadig som en hest sparker. .o))

Så er alt jo som det plejer, hverken værre eller bedre..

> Iøvrigt skal vi fejre hendes fødselsdag i aften. Det er vist nok 26
> igen igen. .o)

Ha, man er jo nødt til at føje dem og fortfarende sige, de holder sig
godt..

Vil du overbringe Generalinden mine Hjerteligste Lykønskninger på denne dag
og for denne bedrift..

> Det er jo ad helvede til med kvinder og deres alder. Når de bliver ved
> på den måde, når de jo aldrig pensionsalderen, så dig og mig kan
> trække os tilbage og leve af konens midler.

Ja, de må nu godt se at tage sig lidt sammen, så vi endelig kan nyde livet
og få tid til alle vore "hobbyer" og så ellers holde sig lidt i
baggrunden..

mvh/Bjørn J.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 06-02-10 15:54

On Sat, 06 Feb 2010 15:42:49 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>til at gå efter en speciel luft i dækkene.
>
>Er der nogen, der sælger poler-voks, der sænker luftmodstanden?

Al polérvoks sænker vindmodstanden.

Glatte overflader mindsker modstanden mellem luft og bil.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivar

Dato : 06-02-10 16:45

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Al polérvoks sænker vindmodstanden.

Jo, der var også derfor jeg skrev det. Jeg så det blot som
en ny mulighed for at oversælge noget.

Du sparer benzin ved at bruge vores polervoks!

Ivar Magnusson

Fra : Henning

Dato : 06-02-10 15:58

On Sat, 6 Feb 2010 08:45:51 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>Mit BMW-værksted www.jarlsbilservice.com annoncerer nu, at de har indkøbt
>nyt grej på værkstedet således, at man kan få fyldt bildækkene med nitrogen
>istedet som vanligt med luft. Nitrogen har man anvendt i årevis i

Almindelig luft består i forvejen af 78% nitrogen...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 16:50

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Almindelig luft består i forvejen af 78% nitrogen...

Så er det jo blot at supplere

Fra : Møller

Dato : 06-02-10 16:36

Den Sat, 06 Feb 2010 13:17:13 +0100 skrev Bjørn J.:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Det er nemmere for dig at lave et indspark på www.ing.dk ...;)
>
> Jeg er kun sælger og insimenør, det andet har jeg folk til..
>
> mvh/Bjørn J.

pls translate yuoselve eller googletranslate

Så køb dog N2 fordi:
Oh, there are plenty of benefits: (1) Cool fluorescent green valve stem
caps (assuming your nitrogen vendor has any marketing savvy), which will
look sharp with your spinning wheel covers. (2) Bragging rights. OK, you
were behind the curve with cell phones, iPods, thong underwear, etc.
Nitrogen in tires is relatively new to the mass market. Now's your
chance. (3) Reduced fire danger next time you land your space shuttle or
commercial aircraft, and tell me you won't sleep better knowing that.

og størrelsen på alt det luftige stads:

the sizes of N2 and O2 molecules: N2 is roughly 300 picometers while O2
is slightly smaller at 292 picometers

Og dækkene oxyderes ikke indefra

//Møller

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-02-10 16:32

> [...]

>istedet som vanligt med luft. Nitrogen har man anvendt i årevis i
>motorsporten og på flyvemaskiner, men jeg har ikke tidligere fået tilbudt
Nej.
Men fidusen er at en alm. dum billist ikke får kontrolleret sit
dæktryk ofte nok og derfor køre med forkert tryk og derved større
brændstofforbrug.
Med kvælstof i dækkene er der den fordel at trykket holdes mere
konstant (under forudsætning af at hjulet er tæt) i forhold til
tempeturændringer.

Så kontrollerer man sit dæktryk tit nok er der ikke den store fidus i
at benytte nitrogen til oppumpningen af sine hjul.

/Hans

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 16:50

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nej.

Jow

> Så kontrollerer man sit dæktryk tit nok er der ikke den store fidus i
> at benytte nitrogen til oppumpningen af sine hjul.

Når man har løbende elektronisk overvågning af dæktrykket, ser jég netop
fordelen hér.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-02-10 17:00

On Sat, 6 Feb 2010 16:49:30 +0100, "Mogens \(K\)"
> [...]

>Jow

>Når man har løbende elektronisk overvågning af dæktrykket, ser jég netop

Jeg har løbende analog kontrol af dæktrykket - hvil lortet begynder at
svaje for meget er det nok tid for kontrol ) (eller mere præcist
ca. hver anden tankning)

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 17:03

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har løbende analog kontrol af dæktrykket - hvil lortet begynder at
> svaje for meget er det nok tid for kontrol ) (eller mere præcist
> ca. hver anden tankning)

Shit mand - sker det så ofte, at dæktrykket er forkert?

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 17:07

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Shit mand - sker det så ofte, at dæktrykket er forkert?

Ivan kører nok på luft..;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-02-10 17:11

On Sat, 6 Feb 2010 17:06:31 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Ivan kører nok på luft..;)

Jow - og noget gummi af ubestemmelig herkomst efter et utal af
kilometer ) Vinterskoene til Puntoen er på sidste sæson og så får
vi sådan en vinter - *geeesh*. *suk* Men dækpusheren mente, de kunne
klare resten af vinteren så de ender på 55000 km de vinterfødder.

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 17:23

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> vi sådan en vinter - *geeesh*. *suk* Men dækpusheren mente, de kunne
> klare resten af vinteren så de ender på 55000 km de vinterfødder.

De er da et anstændigt km-tal dine vintersutter har tilbagelagt.

Jeg solgte min gamle potte med vinterdæk og fælge monteret. Nu har jeg så 4
stk. Volvo-fælge på 17" stående med de fineste nye sommerdæk på.

Jeg håber på de passer på knægtens svigerfars S60. Så kan han overtage dem
og få glæde af dem.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 17:26

> Jeg håber på de passer på knægtens svigerfars S60

Chancen herfor er rimelig stor (for at blive i jeres sprog he he). De kører
jo snart alle på 5x108

Fra : Bjørn J.

Dato : 06-02-10 17:29

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Chancen herfor er rimelig stor (for at blive i jeres sprog he he). De
> kører jo snart alle på 5x108

Jeg er næsten sikker på S60 og S80 passer dæk og fælge.

S40 passer de ikke på, men der har konen også komplet sæt sommer og
vinterdæk på Volvo-fælge.

Vi undersøger det først til foråret, men hvem siger, vi overhovedet får
noget forår.

mvh/Bjørn J.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-02-10 17:08

On Sat, 6 Feb 2010 17:03:10 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Shit mand - sker det så ofte, at dæktrykket er forkert?

Nej - overdrivelse fremmer osv - i løbet af en sæson sker det vel 1
gang, jeg korrigerer trykket. Men kontrol er bedre end tillid, har jeg
lært engang

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 06-02-10 17:23

> Nej - overdrivelse fremmer osv - i løbet af en sæson sker det vel 1
> gang, jeg korrigerer trykket.

Nå ok :)

> Men kontrol er bedre end tillid, har jeg lært engang

Så du mener, at dobbelt kontrol er dobbelt så godt

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-02-10 17:27

On Sat, 6 Feb 2010 17:23:03 +0100, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Nå ok :)

>Så du mener, at dobbelt kontrol er dobbelt så godt

Næh, egentlig ikke ,når det er mig der skal kontrolleres. Men dæktryk
har sine egne ideer om, hvornår det er gået galt - og det er som regel
på vej ud fra tanken efter seneste kontrol

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-02-10 22:54

> [...]
>
> Nej - overdrivelse fremmer osv - i løbet af en sæson sker det vel 1
> gang, jeg korrigerer trykket. Men kontrol er bedre end tillid, har jeg

Skal du da kun tanke 2 gange i løbet af sæsonen?
Den bil er da mere end økonomisk

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Anders Majland

Dato : 10-02-10 09:31

> Når man har løbende elektronisk overvågning af dæktrykket, ser jég netop
> fordelen hér.

Den store fordel ved overvågningen er at fange en sivende punktering inden
det bliver kritisk. Måske man endda kan nå at stoppe og skifte til
reservehjulet inden man har ødelagt dækket ...

Vi har haft 3 punktering på c5'en - alle bagpå. 2 af dem nåede vi at
ødelægge karkasssen på dækket inden vi opdagede at den var gal... Så længe
det går ligeud mærker man ikke at man mangler et hjul ... Den sidste
punktering holdt faktisk tæt til jeg skiftede til vinterdæk. Så opdagede jeg
en torn i dækket... Da jeg hev den ud fulgte overtrykket med ...

Men hvor nøjagtig er den elektroniske overvågning ? Nøjagtigt nok som
kontrol af dæktryk (0,1 bar ?)

/A

Fra : Møller

Dato : 06-02-10 17:12

Den Sat, 06 Feb 2010 16:45:05 +0100 skrev Bjørn J.:

> "MÞller" <eam@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det sidste her, det kunne jeg lige forstå..
>
> PS: Hej "Mølle", hvodden skær'n du har vel også nok fundet din plads som
> Folmer...bagest i bussen..?..)

Må man så lige vær' her, bare fordi en stoppede med at slide på
fællesskabets veje flere gange dagligt.

Så kan en altså godt stadig sidde på kuskebænken og skræmme folk,fæ og
andet kræ ind til siden.

Eller skær'n udmærket, men jeg kan se at her i gruppen er intet ændret i
flere år, det er de samme halvstuderede røvere der kloger sig så jeg
skal nok holde lav profil, for fakta er altid dårlig for en god
diskussion, den kan blive kort og ensidig

Og du gør stadig vejene til CPH og Nl usikker?

//Møller