Totalskadet bil, lav vurdering af taksator~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-10 09:39

*Indsendt til dk.videnskab.jura og dk.fritid.bil med opfølgning til
jura-gruppen*

Hej grupper.

Jeg skriver på vejene af noget familie.
Min kæreste kørte galt i hendes forældres bil for en uges tid siden,
moderen var passager i bilen.

Bilen var en:

Ford Fiesta 1.4 TDC (diesel), sølvmetallic
Årgang 2007, 47.000km
- Købt som demobil med cirka 5.000km på dækkene.
- Bilen var i perfekt stand (~ 2 år gammel).

Bilen blev i uheldet totalskadet og en taksator har nu vurderet bilen
til 90.000kr,-

Går jeg ind og kigger på feks. bilbasen.dk med ovenstående data for en
forhandlersøgning så ligger priserne omkring de 130-140.000kr,-

Jeg har læst lidt på nettet og kan forstå at man ikke kan regne med
samme beløb som en tilsvarende bil bliver solgt til i dag. Det er
noget med, at de brugte biler hos forhandleren jo er "sat i
stand" (rustreparation/sikkerhedsudstyr) så man skal fratrække et
givent beløb fra ens egen bil hvis den skulle i samme stand.
- Jeg lader mig dog tvivle at det skal koste en forhandler
40-50.000kr,- at sætte deres gamle bil "i stand" så den kan gensælges
igen. (inden uheldet )

Lyder det som en korrekt vurdering?

Går jeg ind og søger på bilbasen hvad jeg kan købe af Fiesta 1.4 TDC
for 90.000 så er de et par år yngre + væsentligt flere kørte
kilometer.

Vil der være mulighed for at klage over afgørelsen?
Nogen der har erfaring med dette, hvordan det foregår og hvor længe
det er undervejs?

På forhånd mange tak

Fra : Kent Friis

Dato : 05-02-10 18:39

Den Fri, 5 Feb 2010 08:38:45 -0800 (PST) skrev Stig Sørensen:
> [...]
>
> Går jeg ind og kigger på feks. bilbasen.dk med ovenstående data for en
> forhandlersøgning så ligger priserne omkring de 130-140.000kr,-

Da min lillebror fik motorcyklen smadret (mekanikeren væltede på den),
forsøgte forsikringsselskabet også at spise ham af med lidt og
ingenting. Han tog så fat i sit eget forsikringsselskab, og fik
at vide af dem noget i retning af at han kunne forlange at forsikrings-
selskabet finder en anden brugt, i samme stand, samme årgang (hverken
ældre eller nyere), men han kunne ikke forlange samme farve.

Da skadevolders forsikringsselskab fik den besked, var de lige
pludselig til at handle med (han ville selv reparere den gamle, de
skulle kun betale reservedelene).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-10 21:28

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Da skadevolders forsikringsselskab fik den besked, var de lige
> pludselig til at handle med (han ville selv reparere den gamle, de

Da vores meget gamle 405'er blev totalskadet prøvede taksator også med et
egentlig lidt lavt beløb.. tror 13.000kr, det var en 89'er... vi havde selv
givet 13.5 tror jeg nysynet, og det var 3 mdr efter vi fik den det skete,
men vi havde så sat nyt udstødning og andre ting på den til måske 3.000...
men jeg fandt nogle tilsvarende på nettet der var sat meget højt 25-29.000
og jeg endte med lidt diskution på 22.500 mener jeg det var, så de er til at
tale med...

Kasper

Fra : Fiberen

Dato : 06-02-10 09:24

"Kasper" <Tjae> skrev i meddelelsen

> [...]
> 25-29.000 og jeg endte med lidt diskution på 22.500 mener jeg det var, så

Ja undskyld alt det her, det giver jo ikke dig meget hjælp, men nogle gode
historier !!
Som 18 årig købte jeg en vw golf, 1988 1,8 90 hk. Som jeg gav 40.000kr for.
Den havde jeg i næsten 5 mdr, så kørte jeg den galt. Jeg fik 54000kr for den
fra forsikringen, og ja jeg havde ofret penge på den, men det var på
højtalere og andet anlæg som jeg selvfølgelig pillede ud og tog med mig
igen. Så jeg var godt tilfreds, og blev jo ikk snydt
Mvh Fiber

Fra : JBH

Dato : 06-02-10 12:08

"Fiberen" <nope@email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på højtalere og andet anlæg som jeg selvfølgelig pillede ud og tog med mig
> igen. Så jeg var godt tilfreds, og blev jo ikk snydt

Og modsætningen er den her.

Jeg købte for 10 år siden en Peugeot 405Sri stc. årg 1989 for 40.000kr. Den
blev istandsat med bagbro, motor/gearkasse bremser osv. osv. Brændte i
motorrum for ca 6-7 år siden (en revnet bensinslange) . Forsikringen
totalskadede den og ville give 25.000kr hvorfra selvrisikoen på ca 3000kr
skulle fratrækkes. De var ikke til at hugge eller stikke i også selvom en
lokal mekaniker/værksted var med i forløbet. Det endte med at jeg hentede
bilen hos mekanikeren og selv satte den istand. Bilen blev først skrottet
sidste år.

Selvom jeg havde en "samlet pakke" dvs. kreditforeningslån og alle
forsikringer hos Nykredit Østifterne behandler de deres kunder som lort. Jeg
har naturligvis ikke forsikringer der længere, men har valgt at lade
kreditforeningslånet (fast rente) løbe ud. Der kan de næppe tryne mig :-/

mvh
JBH

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-02-10 18:04

Stig Sørensen wrote:
> [...]
>
> Vil der være mulighed for at klage over afgørelsen?
> Nogen der har erfaring med dette, hvordan det foregår og hvor længe

Det er ikke et spørgsmål om at skadelidte skal "sælge" sin bil. Skadelidte
skal have en erstatning, således at de kan fremskaffe en bil af samme slags
som den der blev totalskadet.

Er det muligt?

--
- Frank

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-10 10:10

On 5 Feb., 18:03, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> [...]
> skal have en erstatning, således at de kan fremskaffe en bil af samme slags

Hej Frank og tak for forklaringen.
Jeg kan ikke finde samme bil med samme dataer/stand for 90.000
Der mangler i hvertfald en 25-30.000kr,-

Er der mulig for at klage over afgørelsen?

Mvh
Stig

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-02-10 18:46

Stig Sørensen wrote:

> Hej Frank og tak for forklaringen.
> Jeg kan ikke finde samme bil med samme dataer/stand for 90.000
> Der mangler i hvertfald en 25-30.000kr,-
>
> Er der mulig for at klage over afgørelsen?

Hvilket selskab drejer det sig om?

--
- Frank

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-10 22:31

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej Frank og tak for forklaringen.
> Jeg kan ikke finde samme bil med samme dataer/stand for 90.000
> Der mangler i hvertfald en 25-30.000kr,-
>
> Er der mulig for at klage over afgørelsen?

Man accepterer aldrig nogensinde første udspil. Alene ved at udfordre det
får du de første 10 ekstra.

Fra : Henrik B.

Dato : 05-02-10 18:10

> [...]
>
> Vil der være mulighed for at klage over afgørelsen?
> Nogen der har erfaring med dette, hvordan det foregår og hvor længe

Jep, den pris du har fået, er til forhandling! Start dog med den venlige
stil. Udskriv forhandlerannoncer fra bilbasen, som viser tilsvarende biler
(stand, årgang, udstyr), og præsenter dem for taksator. Hvis han fortsat
stejler totalt, så beder du ham skaffe dig en bil 100% identisk med den bil
i havde - årgang, km-tal, udstyr, stand m.v.

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-10 10:21

On 5 Feb., 18:09, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> stejler totalt, så beder du ham skaffe dig en bil 100% identisk med den bil
> i havde - årgang, km-tal, udstyr, stand m.v.

Hej Henrik og tak for svar.

Jeg glemte at få med i mit første indlæg, at svigerforældrene allerede
havde henvendt sig pænt til taksator om en ny vurdering.
Dette var han ikke interesseret i.

De fortalte ham at de ikke mente de kunne købe tilsvarende bil for
90.000kr,- Han svarede at der var finanskrise og han vurdrede således,
at hvis deres gamle bil skulle sælges til en realistisk pris så blev
det 90.000kr for der ingen køber er på markedet pt.

Det synes jeg bare ikke man kan bruge til en pind, når forhandlere
tager ~30.000kr,- oveni hvad han mener han kunne sælges deres bil for.

De bedte ham så også om at finde en tilsvarende bil til de 90.000kr,-
men der svarede han så igen at det var bestemt ikke hans job.

Han virker ikke særlig samarbejdsvillig.

På forhånd mange tak.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-02-10 09:41

On Fri, 5 Feb 2010 09:20:39 -0800 (PST), Stig Sørensen
<stig.sorensen@gmail.com> wrote:

>............. Han svarede at der var finanskrise og han vurdrede således,
>at hvis deres gamle bil skulle sælges til en realistisk pris så blev
>det 90.000kr for der ingen køber er på markedet pt.
Hold fast i dette dog med den krølle at de skal jo ikke sælge deres
bil, de skal ud og købe den.

>De bedte ham så også om at finde en tilsvarende bil til de 90.000kr,-
>men der svarede han så igen at det var bestemt ikke hans job.
Hvilket er ganske korrekt.

/Hans

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-02-10 18:26

On Fri, 5 Feb 2010 08:38:45 -0800 (PST), Stig Sørensen
> [...]

>Vil der være mulighed for at klage over afgørelsen?
>Nogen der har erfaring med dette, hvordan det foregår og hvor længe

Det lyder godt nok lavt!
Print en stribe annoncer på lignende biler hos forhandlere og send dem
sammen med en klage til forsikringsselskabet. Du er velkommen til at
vælge "de bedste" - modparten skal nok finde de andre

Fra : Henning

Dato : 05-02-10 18:29

>Vil der være mulighed for at klage over afgørelsen?
>Nogen der har erfaring med dette, hvordan det foregår og hvor længe
>det er undervejs?

I stedet for en check beder du forsikringsselskabet levere en anden
bil som erstatning.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-02-10 09:43

On Fri, 05 Feb 2010 18:29:01 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>I stedet for en check beder du forsikringsselskabet levere en anden
>bil som erstatning.

Hvilket så er en gammel skrøne at man kan forlange det.

Det er noget forsikringsselskabet kan vælge at gøre hvis det for dem
er mere fordelagtigt, det er ikke noget kunden kan forlange.

/Hans

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-02-10 13:46

Hans Kjaergaard wrote:

> Hvilket så er en gammel skrøne at man kan forlange det.
>
> Det er noget forsikringsselskabet kan vælge at gøre hvis det for dem
> er mere fordelagtigt, det er ikke noget kunden kan forlange.

I praktisk betydning er det nok. I overført betydning at de skal kunne finde
en tilsvarende på markedet til den givne erstatningspris, er det dog ikke.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 05-02-10 18:36

Stig Sørensen skrev:
> [...]
>
> Vil der være mulighed for at klage over afgørelsen?
> Nogen der har erfaring med dette, hvordan det foregår og hvor længe

Ved totalskade er det rimeligt enkelt: Man har altid muligheden for at
overlade det til fors.selskabet at stille med en tilsvarende(!) bil.
Den mulighed brugte en kammerat for år tilbage til at nøde prisen ca.
20% op på hans totalskadede motorcykel

--
Armand.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-10 10:53

On 5 Feb., 18:36, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> overlade det til fors.selskabet at stille med en tilsvarende(!) bil.
> Den mulighed brugte en kammerat for år tilbage til at nøde prisen ca.

Tak for svar.

Har hun bedt svigerforældrene om at kontakte deres forsikringselskab
og bede dem om at finde en tilsvarende bil i stedetfor, da de ikke er
tilfreds med taksators vurdering på 90.000kr,-

Får de en tilsvarende bil, så er det hele jo bare i orden, som om
uheldet aldrig var sket.
Jeg tvivler dog på at de gør, hvad er næste skridt så?

Jeg har set: http://www.ankeforsikring.dk

Men kigger man deres sager igennem:
http://www.ankeforsikring.dk/search.aspx?path=%2fAnkenaevn%2ffind_kendelser&layout={028B8BF8-4369-4631-8D27-2B708F1CE24E}

Så er der ingen vundne sager.(?) Er der overhovedet noget hjælp at
hente hvis forsikringen også bare er ligeglade med klagen over den
lave vurdering?

Mvh
Stig

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-02-10 21:49

Stig Sørensen wrote:

> [...]
>
> Så er der ingen vundne sager.(?) Er der overhovedet noget hjælp at
> hente hvis forsikringen også bare er ligeglade med klagen over den

Så er der da en advokat. Hvis ikke selskabet lever op til at levere nøjagtig
samme bil som den skadede, (hvis ellers den kan skaffes og er nogenlunde
gængs) vil jeg tro at du får medhold af retten.

Selskaberne trækker den jo bare længst muligt og lavest muligt.

En del selskaber eller måske bare enkelte taksatorer har måske også held med
at vanbyde skadelidte.

--
- Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-02-10 18:53

Stig Sørensen skriver:

> [...]
>
> Går jeg ind og kigger på feks. bilbasen.dk med ovenstående data for en
> forhandlersøgning så ligger priserne omkring de 130-140.000kr,-

Men forsikringen mener at de kan skaffe en tilsvarende bil til 90.000
kr?

> Jeg har læst lidt på nettet og kan forstå at man ikke kan regne med
> samme beløb som en tilsvarende bil bliver solgt til i dag.

Selvfølgelig kan man det.

> [...]
> stand" (rustreparation/sikkerhedsudstyr) så man skal fratrække et
> givent beløb fra ens egen bil hvis den skulle i samme stand.

Den bil de har kørt galt i er under 3 år gammel og burde næppe have
hverken rust (okay, det er en Ford), eller manglende sikkerhedsudstyr, i
forhold til en brugt 2007 Fiesta.

> Går jeg ind og søger på bilbasen hvad jeg kan købe af Fiesta 1.4 TDC
> for 90.000 så er de et par år yngre + væsentligt flere kørte
> kilometer.

Et par år ældre vel?

> Vil der være mulighed for at klage over afgørelsen?

Ja og den skal falde prompte. I første ombæring skal de bede taksatoren
se på bilen igen.

> Nogen der har erfaring med dette, hvordan det foregår og hvor længe
> det er undervejs?

De må på ingen måde tage imod pengene, men skal derimod klage over
afgørelsen.

Når man så tager forbi forsikringsselskabet, har man en 8-10 eksempler
med på brugte biler i samme stand som den skadede (den havde vel ikke
masser af ridser og buler i forvejen?) og bede forsikringsselskabet tage
stilling til de priser.

Klaus

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-02-10 10:55

On 5 Feb., 18:46, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Hvilket selskab drejer det sig om?
>
> --
>  - Frank

Hej Frank.

Det er http://www.trekroner.dk

Mvh
Stig

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-02-10 21:45

Stig Sørensen wrote:

> Hej Frank.
>
> Det er http://www.trekroner.dk

Så er det uden tvivl en extern taksator.

Der er ikke andet at gøre end at snakke ankenævn, advokat og andre ting til
ham.

Stå fast på dit krav, men vær ikke urealistisk. Kan du ikke finde en
fuldstændig tilsvarende under de skitserede 140.000 fx, står du fast på at
du vil have det.

Hvis han ævler om ny garanti med mere på den nyerhvervede, er dit argument,
at du vidste hvad du havde og ikke hvad du får.

Som sagt tror visse taksatorer at det er deres egne penge de deler ud.

Kan en med samme udstyr, kilometertal og farve og motor ikke skaffes til
mindre end et givet beløb, er det udgangspunktet.

--
- Frank

Fra : -=Madsen=-

Dato : 06-02-10 15:18

<------------------->
[...]

<-------------------->
passer nu meget godt med hvad vurderingen siger ifølge gå ind på
www.bilpriser.dk
det er nok den han bruger, prøv selv

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-02-10 16:25

On Sat, 6 Feb 2010 15:18:08 +0100, "-=Madsen=-"
<engelbrechtdk@gmail.com> wrote:

> [...]
>til 90.000kr,-
>
><-------------------->
>passer nu meget godt med hvad vurderingen siger ifølge gå ind på
Nå ?
De siger 110.000 til 154.000 alt efter antal døre og udstyrsvariant,
hvordan du kan få det til 90.000 er meget interesant at få opklaret.

/Hans

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-02-10 00:46

Hans Kjaergaard wrote:

> Nå ?
> De siger 110.000 til 154.000 alt efter antal døre og udstyrsvariant,
> hvordan du kan få det til 90.000 er meget interesant at få opklaret.

Som jeg skrev fra starten af og som jeg tror at taksator er ved at prøve at
"tørre af" på skadelidte, er at der skal ageres som bilen skal sælges. Det
skal der netop ikke. Der skal KØBES en anden tilsvarende.

--
- Frank

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-02-10 09:32

On Sun, 7 Feb 2010 00:46:15 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Der skal KØBES en anden tilsvarende.
Hvilket jeg gjorde opmærksom på d 6-2 kl 11:40, så det er der sådan
set ingen grund til at gentage.

/Hans

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-02-10 00:05

Hans Kjaergaard wrote:

> Hvilket jeg gjorde opmærksom på d 6-2 kl 11:40, så det er der sådan
> set ingen grund til at gentage.

og jeg sagde det endnu tidligere. Der hersker dog ingen tvivl om at taksator
IMHO er på gale veje.

--
- Frank

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-02-10 07:18

On Wed, 10 Feb 2010 00:04:33 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>og jeg sagde det endnu tidligere. Der hersker dog ingen tvivl om at taksator
>IMHO er på gale veje.

Jeg kunne undres over nødvendigheden af at gentage hvad der allerede
flere gange er skrevet ?

/Hans

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-02-10 16:43

<----------------->
> Nå ?
> De siger 110.000 til 154.000 alt efter antal døre og udstyrsvariant,
> hvordan du kan få det til 90.000 er meget interesant at få opklaret.
>
> /Hans
<----------------->
prøv lige at lyde fornærmet ha ha...
det er ikke os du skal kæmpe med..
hvis du kan få prisen op på 154k så henvis taksatoren til den, fortæl ham
hvorfor
og hvor du har fundet vurderingen..
nu er det også sparsomme oplysninger du har givet af din bil, er det for eks
den nye eller
gamle model, det ser ud til den skifter i 2007 alt har betydning

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-02-10 17:02

On Tue, 16 Feb 2010 16:42:34 +0100, "-=Madsen=-"
<engelbrechtdk@gmail.com> wrote:

><----------------->

><----------------->
>prøv lige at lyde fornærmet ha ha...
Jeg er ikke fornærmet, men du er tilsyneladende dummere end hvad godt
er, eller du er ret uopmærksom før du trykker på "send".

>det er ikke os du skal kæmpe med..
>hvis du kan få prisen op på 154k så henvis taksatoren til den, fortæl ham
>hvorfor og hvor du har fundet vurderingen..
Jeg søgte det samme sted (www.bilpriser.dk) som du henviste til og jeg
fandt de oplyste købspriser som langtfra stemmer overens med dem du
oplyste (som vi må antage kommer fra det sted du selv har oplyst om)
denne difference er såment det jeg forsøgte at få opklaret.

>nu er det også sparsomme oplysninger du har givet af din bil, er det for eks
>den nye eller gamle model, det ser ud til den skifter i 2007 alt har betydning
Nu er det jo så ikke mig der har en tvist med et forsikringsselskab,
det er OP, så at klandre mig for manglende oplysninger er ikke
korrekt, men det evner du nok heller ikke at forstå.

/Hans

Fra : Roger over

Dato : 10-02-10 13:33

Forsikringsselskaber er banditter og har en masse dommere som har fået
bestikkelse til at varetage deres interesser i Ankenævnet.

Du må gå den tunge vej:

Først sikrer du dig den skadede bil som bevis. Selskabet sælger den til
skrot og den pris skal du have oveni.
Du skal så have mindst to uafhængige bilforhandlere til at erklære
genkøbsprisen på en tilsvarende bil samt skrotværdien af den skadede bil.

Så beder du selskabet afhente skrotbilen og tager imod et acontobeløb og
gør forskellen gældende overfor selskabet. Dette vil de bestride og så må
den igennem ankenævnet (selvom det er fuldkommen spild af tid), hvorefter
du skal indstævne forsikringsselskabet for restsummen.

Selskabet vil nu gerne indgå forlig inden en dom

Fra : Frederiksen

Dato : 10-02-10 19:52

"Roger over" <rogerover@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Forsikringsselskaber er banditter og har en masse dommere som har fået
> bestikkelse til at varetage deres interesser i Ankenævnet.

Tjaa....noget af en formentlig velunderbygget og nøje overvejet påstand. Jeg
kunne godt tænke mig at få den dokumenteret....

> Du må gå den tunge vej:
>
> Først sikrer du dig den skadede bil som bevis. Selskabet sælger den til
> skrot og den pris skal du have oveni.

FORKERT!!! Kontanterstatningen ved totalskade skal udgøre bilens reelle
handelsværdi (normalt udsalgspris hos en forhandler incl. levering men excl.
evt. klargørings- og istandsættelsesomkostninger). Den skadede bil - også
kaldet rester eller RUDERA er herefter forsikringsselskabets ejendom og
værdien heraf er forsikringstager uvedkommende.

> [...]
> du skal indstævne forsikringsselskabet for restsummen.
>
> Selskabet vil nu gerne indgå forlig inden en dom

Se i øvrigt vejledning fra Forsikring&Pension vedr. totalskadeerstatning
her:
http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Dit_transportmiddel/Skade_paa_dit_koeretoej/Sider/Erstatning_ved_totalskade_af_bil.aspx

Mvh
Søren