Gode råd modtages
Fra : Nicky

Dato : 04-02-10 14:10

Hej

Sagen er som følger:

VVS-firma monterer nyt gaskomfur i undertegnedes hjem. I forbindelse med
flytningen af det gamle komfur smadrer firmaets montør en flise på trappen i
bryggerset.

VVS-firmaet sender dagen efter egen murer ud for at se på skaden. Flisen
findes ikke længere så der skal sættes 4 nye fliser på i stedet for en,
lyder beskeden.

Jeg har modtaget en regning for det udførte installationsarbejde. Den agter
jeg først at betale, når VVS-firmaet har udbedret skaden.

VVS-firmaet har nu tilbudt at deles om skaden, idet selve flytningen af
gaskomfuret ikke var montørens opgave.

Dette har jeg som udgangspunkt afvist.

Hvordan står jeg rent juridisk og hvad skal jeg gøre mht skade, regning?

Fra : alexbo

Dato : 04-02-10 14:30

"Nicky" skrev

> [...]
> i bryggerset.
> VVS-firmaet har nu tilbudt at deles om skaden, idet selve flytningen af

Skal det forstås sådan at du bad ham hjælpe dig med at flytte komfuret,
eller var det noget han gjorde af sig selv og du opfatter det som en del af
aftalen med VVS firmaet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nicky

Dato : 04-02-10 15:10

> Skal det forstås sådan at du bad ham hjælpe dig med at flytte komfuret,
> eller var det noget han gjorde af sig selv og du opfatter det som en del
> af aftalen med VVS firmaet.

Nej, jeg opfatter det ikke som en del af aftalen. Men montøren ville være
mig behjælpelig. Han flyttede komfuret ned af trinene alene og uden at jeg
bad ham om det.

Fra : alexbo

Dato : 04-02-10 18:22

"Nicky" skrev

> Nej, jeg opfatter det ikke som en del af aftalen. Men montøren ville være
> mig behjælpelig. Han flyttede komfuret ned af trinene alene og uden at jeg
> bad ham om det.

På den ene side er skaden så hans ansvar, på den anden side var det jo
bare for at hjælpe, jeg synes at halv skade lyder fornuftigt.

Som Bertil skriver må du ikke tilbageholde mere end rimeligt, d.v.s hvad
skaden kan koste.
Du skal betale så meget at du med god ret kan sige "jeg skylder ikke noget",
hvis du får en rykker eller et inkassovarsel

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-02-10 16:34

Nicky skrev:

> Jeg har modtaget en regning for det udførte installationsarbejde. Den agter
> jeg først at betale, når VVS-firmaet har udbedret skaden.

Det er en dårlig idé. Komfuret koster (formodentlig) mange gange
det som skaden har kostet. Du kan kun tilbageholde et beløb der
står i forhold til problemet. Betal på forhånd cirka komfurprisen
minus skaden indtil sagen er afklaret.

> VVS-firmaet har nu tilbudt at deles om skaden, idet selve flytningen af
> gaskomfuret ikke var montørens opgave.

Hvilket beløb snakker vi om? Jeg havde accepteret det kompromis.
Manden ville jo bare hjælpe.

--
Bertel

Fra : Nicky

Dato : 05-02-10 07:25

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det som skaden har kostet. Du kan kun tilbageholde et beløb der
> står i forhold til problemet. Betal på forhånd cirka komfurprisen

Komfuret er købt hos en hvidevarekæde. Nuvel, jeg betaler VVS-firmaet for
monteringen fratrukket et beløb for skaden.

> Hvilket beløb snakker vi om? Jeg havde accepteret det kompromis.
> Manden ville jo bare hjælpe.

Jeg kender ikke beløbet.

Ja, firmaets mand ville bare hjælpe, men det havde været ønskværdigt, hvis
han havde holdt sig til sin arbejdsopgave og ikke andet.

Fra : Henning P.

Dato : 08-02-10 12:57

han havde holdt sig til sin arbejdsopgave og ikke andet.<<

Det havde du jo ikke sagt/tænkt, hvis han ikke havde lavet den skade.
Så havde det bare været fedt at han gad.

Slå halv skade hvis du spørger mig.