Sneplove der ikke skraber
Fra : Mathias

Dato : 04-02-10 12:56

Hej alle

Nu hvor det ikke kan komme bag på nogen vi har vinter i år, kan jeg godt
undre mig over, at jeg ser så mange sneplove køre og køre rundt, med ploven
OPPE. Jeg kan godt forstå at de formentlig skal et bestemt sted hen og
skrabe, men hvis der er sne på deres vej, kunne man så ikke spare noget ved
at de tog det på vejen? Eller er det mon for svært at administrere?
Til gengæld synes jeg tit de smider salt ovenpå et tykt lag sne uden at
skrabe først, så man først skal køre rundt i en masse smat-sæbe-splat, og
næste morgen nogle vildt glatte is-render, med nyfalden sne på :-/

Er jeg bare for krævende, eller er "køreplanen" ikke helt gennemtænkt?

Mvh Mathias

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-02-10 13:03

> [...]
> lag sne uden at skrabe først, så man først skal køre rundt i en masse
> smat-sæbe-splat, og næste morgen nogle vildt glatte is-render, med

Jep.. det er genialt! Eller... nåh nej det er det jo ikke.

> Er jeg bare for krævende, eller er "køreplanen" ikke helt gennemtænkt?

Det er bare politisk korrekt at der saltes. Så skide være med hvordan,
hvorfor og med hvilke konsekvenser det har.

Jeg så hellere der blev skrabet sne væk og det' det! Ingen salt eller
andet. Så ved man hvad man har at gøre med (der er glat det kan alle se,
kør forsigtigt!) og alle kan køre overalt. Det udelukker selvfølgelig
fjolserne på sommerdæk mange steder, men så er der mere plads til os
andre.

Der er ikke noget mere lusket end at køre på en saltet vej der ser fin ud
og pludselig opdager man lortet er spejlglat. Nu er det ikke noget der
har bragt mig i uføre da jeg generelt altid kører på mistanken i disse
tider, men hvis der nu ikke var saltet og vejen var hvid af sne/is, så
kunne enhver, selv en farveblind, se at "okay her er glat!". Og så kører
man efter det uden man behøver have mistanke om, om der måske er glat?!??

Resultat? Kommunerne sparer en helvedes masse penge og miljøet vinder. Vi
andre slipper for ødelagte rustbunker, ødelagt tøj/sko samt deprimerende
landskaber.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Mikael

Dato : 04-02-10 05:26

On 4 Feb., 13:02, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> andre slipper for ødelagte rustbunker, ødelagt tøj/sko samt deprimerende

Dine ord er som taget ud af min mund.

Mikael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-02-10 16:08

Martin [6000] skrev:
> [...]
> kør forsigtigt!) og alle kan køre overalt. Det udelukker selvfølgelig
> fjolserne på sommerdæk mange steder, men så er der mere plads til os

Forleden bevægede jeg mig, på gåben, hen i Brugsen. Cirka halvdelen af
det fortov jeg brugte var under kommunalt 'regime' mens resten var udfor
private haver.

Der var faldet omkring 10 cm sne, hvorefter det var slået om til tøvejr.

På den kommunale 'strækning' var der derfor et lag tøsne oven på det lag
sjap to daglige skrabninger og saltninger havde efterladt, mens der på
den 'private strækning' ikke var samme sjap under tøsneen.

Behøver jeg at skrive hvor det var rarest at gå?

> Resultat? Kommunerne sparer en helvedes masse penge og miljøet vinder. Vi
> andre slipper for ødelagte rustbunker, ødelagt tøj/sko samt deprimerende
> landskaber.

Hvis næste vinter viser at en vinter som denne er noget vi kan forvente
at få oftere end med 10-15 års mellemrum, kan du godt få mig med på at
indføre norske tilstande, både mht vejene og bilerne.

Fra : Mikael

Dato : 04-02-10 05:35

On 4 Feb., 12:55, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> næste morgen nogle vildt glatte is-render, med nyfalden sne på :-/
>
> Er jeg bare for krævende, eller er "køreplanen" ikke helt gennemtænkt?

jeg havde lidt samme synspunkt som dig og brokkede mig over det til
min far en dag vi så den ene efter den anden fise forbi hans vindue.
Nu har han for år tilbage haft en del med snerydning osv. at gøre og
han siger det er helt bevidst.

Hvis snerydderne sænkede ploven med det samme de kom på gaden vil der
gå urimeligt lang tid inden de kommer ud i yderdistrekterne og nogle
veje ville blive slidt op af sneplove, han bor selv ud til en vej som
fører til kommunens materialegård og saltlager. Her ryddet alle nemlig
tidlige og det fik de stoppet fordi der blev spredt uforholdsæssigt
meget salt på denne vej, som der efter blev fjernet af den næste
sneplov.

Så der er en mening med galskaben.
Det er simpelthen fordi man skal dække alle områder og der ikke er
nogen der bare fiser rundt og kigger hvor der er sne på vejen.

Mikael

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 13:53

Mikael skrev:

> [...]
> Det er simpelthen fordi man skal dække alle områder og der ikke er
> nogen der bare fiser rundt og kigger hvor der er sne på vejen.

Og så skal man ikke være blind overfor at det jo ikke er en situation
som alle kan være helt i rutine omkring!
Selv regionerne er til generalprøve, eftersom at det var i amternes tid
at det sidste større snefald forekom

--
Armand.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 05-02-10 10:54

> Selv regionerne er til generalprøve, eftersom at det var i amternes tid at
> det sidste større snefald forekom

Amternes veje er overgået til kommunerne, så regionerne har vel ikke noget
der skal skrabes (ud over sygehusbudgetter)??

Mvh
Keld

Fra : Armand

Dato : 05-02-10 14:47

Keld Nygaard skrev:

> Amternes veje er overgået til kommunerne, så regionerne har vel ikke noget
> der skal skrabes (ud over sygehusbudgetter)??

OK.
Anyhow, så ér det nye folk der står for, omend ikke kørslen, så
planlægningen og eksekveringen!

Forøvrigt er det kedeligt at endnu en ting er pålagt kommunerne, som i
stigende grad viser at svigte sine ansvar ud fra økonomiske beklagelser.
Det er først i denne vinter gået op for mig at det ikke er staten, men
havnene(!) der driver isbrydertjenesten, og dé er akkurat ligeså tøvende
omkring ibrugtagning af de tre ventende isbrydere, bl.a. fordi at netop
havnene på kort sigt klarer sig med købt isbrydning v.h.a. slæbebåde,
men det hjælper jo ikke limfjordsfærgen ved Hals der har måttet
indstille driften p.g.a. isskruninger :-|

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 05-02-10 15:25

"Armand" skrev

> Det er først i denne vinter gået op for mig at det ikke er staten, men
> havnene(!) der driver isbrydertjenesten,

Det er forsvaret der driver isbryderne, men havnene betaler.

http://www.berlingske.dk/danmark/forsvaret-traeder-vande-i-isbryder-spoergsmaal

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 05-02-10 16:04

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Det er forsvaret der driver isbryderne, men havnene betaler.

Ups, ja!
Forkert ordvalg
Ikke desto mindre er det også havnene der bestemmer hvornår at de skal ud.
For at det ikke skal være løgn så har havnesammenslutningen selv i denne
vinter udtalt at de er unødvendige og burde ophugges (kan man ane at de
gør økonomisk ondt?)

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-02-10 17:29

Armand skrev:
> [...]
> Forøvrigt er det kedeligt at endnu en ting er pålagt kommunerne, som i
> stigende grad viser at svigte sine ansvar ud fra økonomiske beklagelser.

Jeg tror at du lige så meget skal skyde skylden på den discountregering
vi er belemret med for tiden.

Det er ikke ligefrem befordrende for kvaliteten af arbejdet hvis en
kommune har fået udvidet sit vejnet med 20% uden at der samtidig er
fulgt en tilsvarende udvidelse af budgettet, til vejnettet, med.

> [...]
> men det hjælper jo ikke limfjordsfærgen ved Hals der har måttet
> indstille driften p.g.a. isskruninger :-|

Forsvaret står for driften af statsisbryderne. Men forsvaret er jo igang
med at spare sammen til den ca. 400% prisstigning der er kommet på nye
jagerfly. Så det er jo nok ikke den store hjælp der skal ventes fra den
kant.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-02-10 17:21

Keld Nygaard skrev:
> Amternes veje er overgået til kommunerne, så regionerne har vel ikke noget
> der skal skrabes (ud over sygehusbudgetter)??

Før havde vi statsveje, amtsveje og kommuneveje.

Ved sammenlægningen overgik amtsvejene dels til statsveje og dels til
kommuneveje.

De nye statsvejes anlæg og vedligehold varetages af Vejdirektoratet. Og
du kan se hvad der er statsveje på vejsektoren.dk.

Her er, f.eks., statsvejene i Region Syddanmark:
http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=161051

Den her, fra Region Østjylland, er lidt mere informativ. der kan man
bl.a. se hvilke veje der var amtsveje før sammenlægningen, men som nu er
statsveje (røde).
http://www.vejsektoren.dk/imageblob/image.asp?objno=184509

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-02-10 15:55

Mathias skrev:
> [...]
> og næste morgen nogle vildt glatte is-render, med nyfalden sne på :-/
> Er jeg bare for krævende, eller er "køreplanen" ikke helt gennemtænkt?

Er der virkelig stadig nogen der undrer sig over at se en sneplov, i
sne, med ploven oppe?

En grund til at de kører med plovren oppe kan være at de er på vej ud
til den strækning de har til opgave at rydde.

Hvis de skulle køre med ploven nede, på vejen derud, ville de opnå at
snerydningen ville blive noget som startede ved de centre
(materialegårde) der er rundt omkring, og efterhånden bredte sig ud over
det område de havde at dække. Og - måske- nå helt ud i krogene. Og der
er jo ingen der siger at materialegården ligger i umiddelbar forbindelse
med den vigtigste vej de har at holde ryddet.

Kørte de på den måde ville det være hensigtsmæssig for dem der befærder
vejene i nærheden af materialegården.

Men når de samme bilister så skulle længere væk, og derved kom på store
veje, der endnu ikke var ryddet (fordi sneploven var optaget af at rydde
vejene derud) ville det jo også være galt.

En anden grund kunne være at det koster en pris for en lastbil at køre,
en anden pris når den kører med en aktiv saltspreder efter sig, en
tredje pris når den kører med en sneplov, nede, foran sig og en fjerde
pris når den kører med både sneplov og saltspreder aktiv.

Hertil kommer at det jo ikke er chaufføren der bestemmer hvor han skal
rydde, men dem der betaler for det.

Og med det discountsamfund vi er igang med at få er det jo kun ganske
naturligt at snerydningen også bliver discount. Hvorfor sneplovene først
sendes ud og rydde de vigtigste veje, og først kommer på de små veje
hvis der bliver råd.

Det skal også med at vi jo har flere vejmyndigheder, med hver deres
vejsystem. Og ingen af dem kan undgå at køre på "de andres" veje for at
komme rundt til deres egne. Og da samfundsformen vi har er
'kassetænkning' kan der jo ikke være tale om at man bruger "sine"
skattepenge på "de andres" veje. Der må "de andre" bruge deres egne
skattepenge.

Slutteligen skal vi lige have med at det jo er ganske almindeligt
menneskeligt at centrere verdenssituationen omkring sig selv. Ikke ret
mange mennesker er i stand til, fuldt ud, at sætte sig ud over denne
reaktion.

Så puslespillet bliver at sætte 5,5 mill udgaver af "der skal ryddes
hvor jeg kommer, så må de mangle andre steder" sammen til noget
gennemførligt.

Fra : Mathias

Dato : 04-02-10 20:08

Hvor sjovt jeg tænke det samme (no offence, kun drilleri) da jeg skrev:
> [...]

-- snip gode forklaringer og samfundets kassetænkning --

Jeg er helt med, mine tanker går såmænd også bare på, hvordan man kan komme
ud af denne ego-kasse-spare-miljøgriseri-tænkning, og istedet hjælpe
hinanden og naturen lidt. Det kunne være man endte med at spare penge som en
sidegevinst :)

Mvh Mathias

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-02-10 22:54

Mathias skrev:
> [...]
> komme ud af denne ego-kasse-spare-miljøgriseri-tænkning, og istedet
> hjælpe hinanden og naturen lidt. Det kunne være man endte med at spare

Oh, pas på med de tanker. Får du ført dem ud i livet ville du skaffe
mellem 10 og 20% (mit skøn) af de offentlige ansatte af med deres
arbejde, fordi de sidder og laver at arbejde som andre også sidder, på
et andet kontor, og laver.

Fra : Martin Bak

Dato : 04-02-10 20:22

> [...]
> menneskeligt at centrere verdenssituationen omkring sig selv. Ikke ret
> mange mennesker er i stand til, fuldt ud, at sætte sig ud over denne

De menneskelige reaktioner har det bare med at forandres som ved et
rylleslag, så snart et fælles problem opstår. Det være sig jordskælv, fælles
fjende eller snestorm. Således bliver folk pludselig flinke i trafikken, og
hilser på hinanden når der bliver taget hensyn.
I lørdags, da Bornholm havde den første snestorm, blev jeg godt og grundigt
sneet inde. Det lykkedes mig, (uden brug af grill-kul) at få frontlæsseren
til at virke på Majoren, men jeg var bange for at køre tør for diesel under
rydningsarbejdet, så jeg ringede til en nabo for at spørge, om ikke jeg
kunne købe lidt af ham. Han tilbød i stedet, at lige komme forbi, for de
skulle alligevel rydde en del andre steder. Han kom mandag formiddag, og det
tog nøjagtig 8 minutter at rydde hele indkørslen med deres kæmpe-maskine.

Så kom der jo endnu en snestorm.

Denne gang ryddede jeg min indkørsel med min efterhånden velkendte Fordson
Major. Jeg havde fået hentet diesel til den. Min indkørsel er halvlang, og
snedybden var betragtelig. Det tog mig 5 kvarter at få brudt hul og gøre det
sådan nogenlunde fremkommeligt. Men det lignede en ulykke. Så kørte jeg til
byen for at handle.

Da jeg kom hjem, havde der sandelig været nogen og rense til bunds i hele
indkørslens længde. Jeg aner ikke hvem eller hvorfor, for der var jo hul
igennem. Men pænt ryddet op var der.

Så i situationer hvor mennesker står med fælles udfordringer, så ændres
adfærden til hjælpsomhed og betænksomhed. Synd at det ikke altid er sådan.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-02-10 09:00

Martin Bak wrote:

> [...]
> adfærden til hjælpsomhed og betænksomhed. Synd at det ikke altid er sådan.

Go' historie

--
vh
Torben