Tændrør ... for varm, for kold ???
Fra : moller

Dato : 03-08-01 20:10

Hej Alle,
Er lidt i tvivl... min GT-380K er sammen med J modellen om at bruge et
B-7ES(NGK) eller N3-MC(Champ) tændrør... hvorimod model L.M,A og B bruger et
B-8ES / N2-MC ...

Og så spørg jeg, et varmere rør, end der skal bruges, kan brænde hul i
stemplet og andre grumme ting... men hvad med 1 for koldt rør ???

VH
Lars Molnit

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 03-08-01 20:15

> [...]
>
> VH
> Lars Molnit
>
> Et for koldt tændrør vil især på en totakter sode til, så der til sidst
kan ske en kortslutning i gnistgabet (det "knaster")

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : moller

Dato : 03-08-01 20:57

> kan ske en kortslutning i gnistgabet (det "knaster")

hmmm, hvor hurtigt vil det gå ??? for som 2 takt ejer, så er det jo en
meget normal at tjekke tændrør regel messigt, for at sikre ordentlig
blanding osv... af benzinen :) så vil jeg opdage det, inden det er for sendt
? og hvor meget skade kan det lave, ud over at ødelægge tændrøret :)

Fra : Poul B-H

Dato : 03-08-01 21:18

"moller" <news@molnit.com> wrote in message news:9kevf0$576$1@sunsite.dk...

> [...]
sendt
> ? og hvor meget skade kan det lave, ud over at ødelægge tændrøret :)

Ingenting. Den holder bare op med at køre. Det er ikke engang sikkert at
røret er ødelagt.

--
Poul B-H
MC21 NSR250SE

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 03-08-01 21:21

"moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
sendt
> ? og hvor meget skade kan det lave, ud over at ødelægge tændrøret :)

Hvis du kører motoren hårdt passer et tændrør der ifølge instruktionsbogen
er for koldt måske perfekt, men hvis du kører med lave omdr. og uden
belastning skal du bruge et (tre) tændrør der er for varme. Du kan ikke
ødelægge noget ved at køre med for kolde tændrør(undtagen tændrørerne
selvfølgelig

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : moller

Dato : 04-08-01 10:07

> [...]
> belastning skal du bruge et (tre) tændrør der er for varme. Du kan ikke
> ødelægge noget ved at køre med for kolde tændrør(undtagen tændrørerne

Der sider 3 tændrør som er 1 gang for kolde... og alligevel, så ligger
min tomgang ved 3k/omdr. i varmt vejr, og i går, da det regnede, og var
koldt, faldt den til 2k/omdr. så jeg tror bare jeg beholder de lidt for
kolde på, hællere smadre tændrør, end smadre motoren :)

VH
Lars Molnit

Fra : Ivar

Dato : 04-08-01 22:05

moller skrev

> [...]
> koldt, faldt den til 2k/omdr. så jeg tror bare jeg beholder de lidt for
> kolde på, hællere smadre tændrør, end smadre motoren :)

Temperaturen på tændrørene har intet med din tomgang at gøre !
Hvordan din totakter kører, trækker, lyder osv. har intet
med om tændrørene er for kolde eller varme.

Hvis dine tændrør er for kolde (i forhold til hvad motoren har brug for,
ikke i forhold til hvad der står i instruktionsbogen) vil der sætte sig
totaks-olie mellem polerne, og cylinderen vil stoppe med at trække
indtil du renser tændrøret. Dette skader på ingen måde motoren
eller tændrørene, og det vil helt sikkert ikke ske på alle tændrørene
samtidigt.(Arne bruger betegnelsen at det "knaster" jeg kender det
under betegnelsen "kokser").
Hvis dine tændrør er for varme (igen i forhold til det aktuelle krav,
ikke i for til instruktionsbogen) vil der brænde hul på stemplerne.
Hvis du jævnligt tjekker dine tændrør, vil du få en forvarsel i form
af små "klumper" der sidder på elektroden. Men det er da helt
klart bedre at køre med for kold end for varmt, da de små "klumper"
du kan se på elektroden er nemlig aluminium fra stemplet.
Husk på at selv de koldeste tændrør kan blive for varme hvis fx.
tændingen står forkert.
Hvis motoren for nogle tæsk (læs: hvis du er under 24) kan du
roligt køre med tændrør der er koldere end hvad instruktionsbogen
anbefaler.

Ivar

Fra : moller

Dato : 05-08-01 09:53

> Hvis dine tændrør er for varme (igen i forhold til det aktuelle krav,
> ikke i for til instruktionsbogen) vil der brænde hul på stemplerne.

Yepsen, det har jeg prøvet... er ikke sjovt med sådan et hul :)

> [...]
> klart bedre at køre med for kold end for varmt, da de små "klumper"
> du kan se på elektroden er nemlig aluminium fra stemplet.

ja, jeg går ud fra det ikke ændres vildt dag til dag :)

> Husk på at selv de koldeste tændrør kan blive for varme hvis fx.
> tændingen står forkert.

hmmm, tror jeg ikke... men den mangler sit sidste tjek :)

> Hvis motoren for nogle tæsk (læs: hvis du er under 24) kan du
> roligt køre med tændrør der er koldere end hvad instruktionsbogen
> anbefaler.

Jeg er 24 :) for den så ikke tæsk ? ... nej, jeg ved godt den for lidt
sjov en gang imellem... bare ingen sejtræk... det kan en GT-380'er ikke
lide, så i 1-2 gear ligger den omkring 5K/omdr. og resten ligger fra 5 til
8K omdr.. :)

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 06-08-01 07:47

moller <news@molnit.com> skrev i en news:9kj1at$qa8$1@sunsite.dk...

> [...]
GT-380'er
> ikke lide, så i 1-2 gear ligger den omkring 5K/omdr. og resten ligger

Spar på totaktsolien og undgå samtidig at kokse udstødningen til, ved at
holde højere omdrejninger, og derved lavere gas-stilling, på motoren -
Kort sagt: Undgå sejtræk og kør et gear lavere end man på en firetakter
ville have gjort!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-08-01 10:39

> [...]
> holde højere omdrejninger, og derved lavere gas-stilling, på motoren -
> Kort sagt: Undgå sejtræk og kør et gear lavere end man på en firetakter

Det sparer også benzin!
Jeg har jævnligt, når jeg har futtet bla. til fredericia, kørt i 5.gear
istedet for 6.gear. Det giver lidt flere snoninger, og lur mig om den rent
faktisk ikke går lidt længere på literen!

Årsagen skal findes i diagrammet for det specifikke forbrug for en 2T motor,
altså hvor mange gram benzin pr. time pr. hest den bruger. Og det er mindst
lige oppe ved momenttoppen, som jo på en totakter ofte ligger langt oppe.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 06-08-01 14:01

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
> [...]
> motor, altså hvor mange gram benzin pr. time pr. hest den bruger. Og
> det er mindst lige oppe ved momenttoppen, som jo på en totakter ofte

Korrekt!
Og det er jo det at man udnytter på fineste vis i de små totaggere der
sidder i diverse haveværktøjer á buskryddere og kædesave: På en sådan
sag, hvor man ikke kan blande kedelige detaljer som distance ind i
beregningerne men kun ren og skær udført arbejde (á nedlagt krat eller
opskåret træ) bruger motoren faktisk ikke mere brændstof fordi at den
arbejder på fuld kraft!

På samme måde har jeg altid kunnet regne med at RGV'en holdt 8½ km/l
under race, og det er sikkert ikke væsentligt under hvad den ellers
ville bruge på gaden (á 12 km/l?)!?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-08-01 15:07

> ja, jeg går ud fra det ikke ændres vildt dag til dag :)

Det kommer an på kørestilen!

mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-08-01 15:18

Ivar <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> wrote in article
<9kho75$iun$1@news.cybercity.dk>...
[snip en masse om tændrør]
> Hvis motoren for nogle tæsk (læs: hvis du er under 24) kan du
> roligt køre med tændrør der er koldere end hvad instruktionsbogen
> anbefaler.

Hmmm... Jeg er ældre end 24 og mine motorer får stadig tæsk. Er jeg
unormal?

--
Mikkel

Fra : Niels S.

Dato : 05-08-01 15:27

Mikkel Christensen skrev

> Hmmm... Jeg er ældre end 24 og mine motorer får stadig tæsk. Er jeg
> unormal?

Det er _vi_ sikkert. Da jeg var 24 var der stadigvæk 12 år til min første
motorcykel erhvervelse

--
Niels S.
VFR800FI