Et sidste spørgsmål om Juridisk Litt.
Fra : Claus EK

Dato : 04-02-10 00:11

Et sidste spørgsmål om Juridisk Litt.

nu har jeg købt 5 bøger om Forvaltningsret efter at have læste her i
gruppen -
men der er en eller flere sider mere af lovgivningen der har min
interesse
hvor finder man noget om ens rettigheder som forbruger både ved handel men
også i mellem
private - f.eks har jeg lige købt en mobil telefon - fra en privat der sagde
den var i top form
og pæn ser den ud den har dog den svaghed at man ikke kan sætte sim kort i
også er den jo ikke meget
bevendt som mobil telefon ....

også er der et forhold mere hvordan man afklare hvad og hvordan borger skal
forholde sig i forhold til hinanden
f.eks de fleste eller mange der har boet i etage ejendom er vågnet kl. 0400
om morgnen ved at unge mennesker spiller
meget høj musik - en hund der gør en gang i mellem imens ejeren er på
arbejde - hvis f.eks det genere 1 nabo men ikke genere 9 andre naboer

håber på den samme fine respons som sidst :)

på forhånd tak.

Fra : Kasper Demant

Dato : 04-02-10 11:39

Claus EK skrev:

> [...]
> den var i top form
> og pæn ser den ud den har dog den svaghed at man ikke kan sætte sim kort i

Lige for at slå en ting fast. Nu hvor du vil til at lære jura må du jo
hellere får begreberne på plads

Definitionen på forbrugerkøb finder du i købelovens § 4a. Et sådan køb
skal foretages hos en erhvervsdrivende, og kan ikke være en handel
mellem private.
En handel mellem private er et civilt køb.

Der findes tonsvis af litteratur om obligationsret (obligo =
forpligtelse), og det du leder efter er nok køberet og i særdeles hed
forbrugerkøberet.
Jeg er blevet undervist i gomard's obligationsret 1-3, men for at være
helt ærlig, tror jeg det er på et lidt for højt niveau. Det er 3. års
pendum på jura, og kræver at man allerede har overstået en eksamen i
"dele af formueret" herunder køb, aftaler og erstatning.

Jeg kan anbefalde Lars Hedegaard Kristensen m.fl.: Lærebog i dansk og
international køberet. Den er let læselig, den kommer nogenlunde rundt
om emnet, og den lægger et godt fundament til at læse videre.

> [...]
> arbejde - hvis f.eks det genere 1 nabo men ikke genere 9 andre naboer
>
> håber på den samme fine respons som sidst :)

Det er nok reguleret i husordenen som evt. kan være tinglyst på
ejendommen for at undgå ekstinktion ved salg.
Jeg tvivler på at der findes omfattende litteratur om emnet, da det jo
som sagt er noget som de berørte personer regulerer selv.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Claus EK

Dato : 05-02-10 03:44

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

tak for svaret copy pastet til mine gemmer

Fra : Kasper Demant

Dato : 04-02-10 11:46

Claus EK skrev:
Og så lidt om din konkrete problemstilling:

> [...]
> den var i top form
> og pæn ser den ud den har dog den svaghed at man ikke kan sætte sim kort i
Ganske simpelt. Varen er behæftet med en væsentlig mangel
Du kan hæve købet og kræve erlagt købesum tilbage jf. købelovens § 42.

Du kan endvidere kræve erstatning jf. § 42 stk. 2.
Hvis du har købe telefonen for 400 og det vil koste dig 600 at få en
tilsvarende som virker (nok ikke en ny), så kan du kræve 200 kr. i
erstatning af sælger, hvis han vidste fejlen var der.

--
Vh.
Kasper Demant