Dell vinder i fogedretten?
Fra : Roger over

Dato : 02-02-10 22:05

Så lige et program om utilfredse computerkunder. Allerede inden de fortalte
hvem banditten var, gættede jeg på Dell.
Fatter ikke at folk er så dumme at købe en computer efter farve og udseende
alene.

Hvordan kan det være at Dell kunne få fogedretten til at inddrive kundens
skyld, når kunden havde protesteret over at have modtaget en defekt
computer?
I princippet kunne man jo starte en webshop som solgte defekte og
mangelfulde PC-er, f.eks PC-er helt uden indmad og så bare bede fogedretten
om at inddrive det fulde beløb, hos kunden som har købt en Dell på
afbetaling. Hvorfor deltager fogedretten i så grov bedragerikriminalitet?
Får magthaverne bestikkelse for at snyde den lille mand?

Fra : alexbo

Dato : 02-02-10 22:38

"Roger over" skrev

> Hvordan kan det være at Dell kunne få fogedretten til at inddrive kundens
> skyld,
Formentlig fordi det var en skyld.

> [...]
> fogedretten
> om at inddrive det fulde beløb, hos kunden som har købt en Dell på
Øhh, mener du starte en forretning som får fogedretten til at inddrive en
skyld som Dell har hos en kunde?

>Hvorfor deltager fogedretten i så grov bedragerikriminalitet?
Måske som modvægt mod forbrugerstyrelsens bedrageri overfor butikkerne.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article716606.ece

> Får magthaverne bestikkelse for at snyde den lille mand?
Nej de gør det fordi de kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-02-10 01:20

On 02/02/2010 22:37, alexbo wrote:
> "Roger over" skrev
> Måske som modvægt mod forbrugerstyrelsens bedrageri overfor butikkerne.
> http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article716606.ece

Hvori består bedrageriet? Mange netbutikker fører sig frem med at de er
helt vildt super total billige, og dermed er man ikke som kunde den
mindste smule ond tro når man ser en vare der koster 10% af hvad den
normale pris er, for det *er* jo netop helt vildt super totalt billigt.

Det ville være en anden sag hvis det var 3% eller 1%, eller 0,1%. Så
*ville* det være ond tro.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 03-02-10 03:13

alexbo skrev:
> [...]
> skyld som Dell har hos en kunde?

> Måske som modvægt mod forbrugerstyrelsens bedrageri overfor butikkerne.

Det der gjorde aftalen bindende var jo _ordrebekræftelsen_ fra
netbutikkens side.

- cep

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-02-10 22:56

"Roger over" <rogerover@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være at Dell kunne få fogedretten til at inddrive kundens
> skyld, når kunden havde protesteret over at have modtaget en defekt
> computer?

Det var heller ikke Dell, der hev kunden i fogedretten og vandt.
Sådan som jeg forstod sagen, havde kunden finansieret sin Pc'en via et
finansieringsselskab. Det siger næsten sig selv at de skal have deres penge,
uanset at der er en tvist mellem kunden og Dell. Låner du penge i banken til
din nye bil, skal du også tilbagebetale dit lån til banken, selv om du har
en tvist med autoforhandleren

En helt anden ting der undrede mig, var hvordan man kan nå op på 40.000 Kr.
i renter og rykkergebyr, når sagen drejer sig om en PC til 8000 Kr.
Der er et eller andet, der ikke passer her.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-02-10 23:02

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> [...]
> banken til din nye bil, skal du også tilbagebetale dit lån til banken,
> selv om du har en tvist med autoforhandleren

Korrektion, der var tale om leasing gennem et leasingselskab (kunden var
erhvervsdrivende).

Fra : Claus EK

Dato : 04-02-10 00:03

> [...]

> afbetaling. Hvorfor deltager fogedretten i så grov bedragerikriminalitet?
> Får magthaverne bestikkelse for at snyde den lille mand?

Næppe men for den der har penge til gode - gjort sit krav gældende så skal
fogeden med ud - da almindelige inkasso firmaer ikke kan komme ind i folks
private hjem
uden fogeden ( de prøver en gang i mellem - men lovligt er det kun hvis du
giver dem lov )

jeg har personligt oplevet noget identisk da jeg havde foræret min far en
harddisk til at sætte i
hans pc der så skulle opgraderes med denne disk og nogen ram - ram kom der
i maskinen
men harddisken forsvandt de påstod de aldrig havde modtaget den , da jeg
henvendte mig til politiet sagde de at der var ikke noget
de kunne gøre fordi forhandleren ikke selv kunne gøre for det :) ... men jeg
var velkommen til at klage over deres beslutning
hvad jeg så godt nok ikke gjorde ... jeg tvivler på forhandleren rent
faktisk forsætligt havde stjålet disken den var slet og ret
blevet væk på værkstedet.
Problemet med at sende en pc til rep eller for den sags skyld købe den er
at der er forholdsvis mange dele i den som der også er i en bil
osv. og det er umuligt at få kvittering på alt hvad der mangler og bliver
væk.
men derfor skal man selvfølig tilstræbe ret skal være ret.