Verificere bødetakster?
Fra : Maren i kæret

Dato : 02-02-10 16:36

hej
Kan man nogen steder verificere om politiet har takseret en lovovertrædelse
korrekt og ikke bare har opdigtet et beløb?

Hvis man får bøde for flere forhold som har indbyrdes relation og ikke vil
kunne begås enkeltvis, har politiet så hjemmel til at taksere en bøde for
hver forseelse? eller kan der gives samlerabat?

Fra : Per

Dato : 02-02-10 17:11

Maren i kæret wrote:
> hej
> Kan man nogen steder verificere om politiet har takseret en
> lovovertrædelse korrekt og ikke bare har opdigtet et beløb?

Nu ved jeg ikke hvilken lov-overtrædelse det drejer sig om, men
Færdselsforseelsesbødetakster er helt faste.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/boedetakster/

Jeg er dog ikke helt sikker når det drejer sig om Ordensbekendgørelsen
(tidl. Poltivedtægten) Her mener jeg der kan være forskel fra kreds til
kreds.

> Hvis man får bøde for flere forhold som har indbyrdes relation og
> ikke vil kunne begås enkeltvis, har politiet så hjemmel til at
> taksere en bøde for hver forseelse?

Ja - det kan de godt i fx. færdselssager.

eller kan der gives samlerabat?

Ja i Straffelovs-sager.

mvh. Per

Fra : Roger over

Dato : 02-02-10 20:33

tak for en god info, som vi er mange som kan bruge.

Men hvad gør man ved de utallige tilfælde hvor en bagvedkørende presser en
og holder en afstand som er alt for lille og de tilfælde hvor en som man
overhaler, øger farten.
Begge dele er farlige, meget irriterende og vil give synderen et klip. Men
hvad skal man gøre?
at ringe til politiet er vel nytteløst?
og man kan vel ikke bevise det, hvis man anmelder det?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 02-02-10 20:39

Nu er det jo ikke specielt juridisk :)

Roger over wrote:
> Men hvad gør man ved de utallige tilfælde hvor en bagvedkørende presser en
> og holder en afstand som er alt for lille

Hvis jeg har haft fint med tid, har jeg af og til (hvis de bliver ved
for længe), trykket blødt på bremsen. Bremselyset får typisk den
bagvedkørende til automatisk at bremse. Hvis de fortsætter med at køre
for tæt bagved, sænker jeg langsom farten til typisk en 10 km/t under
fartgrænsen. Det resulterer typisk i en overhaling, eller personen
forstår hentydningen (hvis det er et område man ikke må overhale i).

> [...]
> overhaler, øger farten.
> Begge dele er farlige, meget irriterende og vil give synderen et klip. Men

Jeg har af og til - primært på motorvejen dog - fået en medpassager til
at ringe til politiet, og give nummerpladen. De takker typisk, og
fortæller de sender nummerpladen ud til vognene, hvis der er nogle i
området.

Jeg har dog endnu ikke set nogle blive stoppet (med også sjældent man
ligger tæt på dem længe jo ;))

> og man kan vel ikke bevise det, hvis man anmelder det?

Bevise hvad? Politiet tager formentlig ikke sagen op - med mindre de
fanger gutten eller gutinden, nej.

/Johan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-02-10 20:54

"Roger over" <rogerover@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> overhaler, øger farten.
> Begge dele er farlige, meget irriterende og vil give synderen et klip. Men

Vaske forruden?

--
Per

Fra : Wilstrup

Dato : 02-02-10 20:20

"Maren ikæret" <maren@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne begås enkeltvis, har politiet så hjemmel til at taksere en bøde for
> hver forseelse? eller kan der gives samlerabat?

Jeg erindrer noget om at politiet har en hjemmeside hvorunder også
bødetakster for forskellige forseelser er opgivet.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 10:01

"Maren i kæret" <maren@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne begås enkeltvis, har politiet så hjemmel til at taksere en bøde for
> hver forseelse? eller kan der gives samlerabat?
(I færdselsloven ligger man alle forseelser sammen - I andre love plejer der
at være samlerabat.)

Det korrekte svar er dog at kigge på rigsadvokatens hjemmeside
under dokumenter, -> rigsadvokatens meddelelser
og så kigge efter det rigtige...
Eks.

Ordensbekendtgørelsen
10-2005. Sanktionspåstande i sager om overtrædelse af bekendtgørelse om
politiets sikring af den offentlige orden mv. (ordensbekendtgørelsen)
(rettet december 2009)

Straffeloven
9-2005. Strafpåstanden i sager om overtrædelse af straffeloven (rettet
december 2009)

Færdselsloven
4-2000. Sanktionspåstande i færdselssager (rettet juni 2009)

Og der er MEGET mere interessant læsning.- for dem som har tid og lyst

Mvh
Mads