Støj fra radiatorventil
Fra : Erik Andersen

Dato : 03-02-10 20:50

Jeg har et par radiatorer hvor vandet støjer umanerligt meget i ventilerne.

Er det cirkulationshastigheden der er for høj eller er det forkerte
ventiler? - forkert rørdimension?
Jeg er ved at blive vanvittig af det, da det specielt er om natten jeg
bemærker det mest.

Alle gode råd modtages med stor tak.
Med venlig hilsen
Erik Andersen

Fra : Kim Christensen

Dato : 03-02-10 13:48

On 3 Feb., 20:49, "Erik Andersen" <erik-ander...@tdcadsl.dk> wrote:
> Jeg har et par radiatorer hvor vandet st jer umanerligt meget i ventilerne.
>
> Er det cirkulationshastigheden der er for h j eller er det forkerte
> ventiler? - forkert r rdimension?
> Jeg er ved at blive vanvittig af det, da det specielt er om natten jeg
> bem rker det mest.

Hvad er det for en slags støj? Er det en snurre/hyletone, eller er det
susen/skvulpen?
I sidstnævnte tilfælde kan det være radiatoren der skal udluftes.

Hvad har du for en type opvarmning? Vandrør er gode til at lede støj
der reelt genereres andre steder. Forsvinder/ændres støjen hvis du
stiller på termostaten?

Hilsen Kim

Fra : Ivar

Dato : 03-02-10 23:10

Erik Andersen skrev:

> Alle gode råd modtages med stor tak.

Normalt kan støjen fjernes, hvis differentialtrykket sænkes.
Hvordan det gøres er afhængig af din installation.
Har du fjernvarme eller centralvarme?
Cirkulationspumpe?
Fremløbs- eller returventiler?

Ivar Magnusson

Fra : jos

Dato : 04-02-10 11:07

Ivar wrote:

> Normalt kan støjen fjernes, hvis differentialtrykket sænkes.
> Hvordan det gøres er afhængig af din installation.
> [...]
Hvis det er en [danfoss] termostatventil, kan det måske kjælpe at "tage
hovedet af", trække metalstykket ud og rense det i lidt petroleum eller
margarine.

finn

Fra : Erik Andersen

Dato : 04-02-10 12:34

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>Hvad har du for en type opvarmning? Vandrør er gode til at lede støj
>der reelt genereres andre steder. Forsvinder/ændres støjen hvis du

Det drejer sig om en lejlighed på 1. sal i en villa.
Centralvarme med gasfyr.
Nye radiatorer med nye ventiler. Jeg er ikke helt bekendt med fabrikat.
Det er fremløbsventiler.
Der er ikke luft i radiatoren.
Støjen ændres når der stilles på termostaten.

Mvh Erik Andersen

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 13:58

Erik Andersen skrev:

> [...]
> Centralvarme med gasfyr.
> Nye radiatorer med nye ventiler. Jeg er ikke helt bekendt med fabrikat.

Find et waterpas frem og se om der er fald mod termostaten eller mod
udluftningen - Hvis termostat-enden er højest vil der kunne være luft
dér uanset om du har luftet ud i den anden ende, og dét vil "snakke"!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 04-02-10 19:59

Erik Andersen skrev:

> Støjen ændres når der stilles på termostaten.

Er der mulighed for at sænke hastigheden på cirkulationspumpen?

Hvis differenstrykket er for stort, har ventilerne tendens til
at larme, når de er næsten lukket. Hvis det er problemet, vil
støjen forsvine, hvis du enten drejer meget op eller lukker i.
Hvis du kun drejer en smule, vil lyden blot ændre frekvens.
Det er samme princip som når man trækker en ballonåbning
flad, når luften lukkes ud. Hvis trykket var svagere, som
når ballonen er ved at være tom, skal der meget svagere
kræfter til at åbne og lukke, og trykket kan ikke få ventilen
til at gå i svingninger.

Altså trykket på cirkulationspumpen er for højt. Der er igen
grund til at have et højt tryk. Hvis trykket bliver for lavt,
kan det blive et problem at få varme øverst oppe eller sidst
på strengen. Meget ofte kan man justere det ned uden problemer.

Hvis lyden er som beskrevet ovenfor, vil en udluftning eller
rensning næppe hjælpe.

Ivar Magnusson

Fra : N/A

Dato : 07-02-10 00:45

Fra : Poul

Dato : 06-02-10 09:14

Vi har haft det samme problem som Erik Andersen beskriver.

Vi har også haft "alverdens" VVS-folk til at se på det og komme med
gode råd a la dem ovenfor samt flere andre (bl. a. udskift
termostaten, udskift pumpen, ...). Nogle af rådene har vi prøvet. I
alle tilfælde har det kostet kassen, uden at det har hjulpet

Til sidst fik vi den glimrende ide (synes vi selv, fordi det sætter os
i stand til at prøve noget selv, uden at involvere elverdens dyre VVS-
folk) at købe en radiatortermostat med fjernføler. Ved at prøve at
placere fjernføleren forskellige steder har vi fundet en placering
hvor:
- Susen/støj er minimal.
- Radiatoren afkøles jævnt fra top til bund.
- Returløbet er koldt.
- Den ønskede rumteperatur kan opretholdes.

Termostaten kostede under 400 kr, så det er ikke en herregård, hvis
man skal prøve det.

Mvh. Poul

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 00:45

Poul skrev:

> [...]
> - Den ønskede rumteperatur kan opretholdes.
>
> Termostaten kostede under 400 kr, så det er ikke en herregård, hvis

Spørgsmålet lød som altid forekommende larm og ikke blot når der blev
skruet så højt op at 'vandet løber lige igennem' og derved vil være
varmt i afgangen også :-/

--
Armand.

Fra : Erik Andersen

Dato : 07-02-10 17:47

> Spørgsmålet lød som altid forekommende larm og ikke blot når der blev
> skruet så højt op at 'vandet løber lige igennem' og derved vil være varmt
> [...]

Støjen kommer når termostaten åbner for varmen - og det kan jo ske flere
gange om natten. Den varer så ved i forskellige niveauer når når der
strømmer vand igennem - afhængigt af hvor meget termostaten er åben. Det er
ret ubehageligt at blive vækket på den måde. Der er absolut ingen støj når
termostaten er lukket.
Mvh Erik

Fra : Ivar

Dato : 07-02-10 19:15

Erik Andersen skrev:

> Støjen kommer når termostaten åbner for varmen

Når den larmer, har du så prøve at skrue op for varmen.
Hvis det er for højt differenstryk, som jeg gætter på,
vil den holde op, hvis du skruer op. Hvis kun skruer
ganske lidt op, vil den blot skifte lyd.

Har du nogen muligheder for at sænke trykket?

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 20:45

Erik Andersen skrev:

> [...]
> ret ubehageligt at blive vækket på den måde. Der er absolut ingen støj når

Det kunne også lyde som et træt termostat-hoved med en forstørret
hysterese (= springet mellem lukke og åbnings -temperatur) hvorved at
der åbnes voldsommere når der skal reguleres (i modsætning til mange små
og lydefrie reguleringer).

Der går ikke en uge uden der er et byggemarked der har billige
termostat-hoveder på tilbud, så det er relativt overskueligt at forsøge
sig med udskiftning af blot én af termostathovederne for fejl-
søgning/bekræftigelse.

En anden ting:
jeg havde engang en veninde der boede i et boligkompleks hvor man havde
central natte-sænkning af radiator-vandets yemperatur, og dét medførte
blot at alle termostater 'desperat' åbnede for gennemstrømning for at få
temperaturen op, med syngende radiatorer natten igennem som følge

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 07-02-10 00:45