Stoppe løbsk bil med automatgear - med et ~
Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 03:16

Hej alle

Foranlediget af al den snak om løbske Lexus med automatgear har jeg
følgende spørgsmål:

Sidste år haverede turboen i min E46 320d med manual gear, med det
resultat at der blev fri passage fra turboens smørekanal og ind i
intercooleren og videre ind i forbrændingskammeret. Det resulterede i
at bilen tog fuld gas - den kørte på motorolien - selvom jeg tog
tændingen og sad med nøglen i hånden (der lærte konen ved siden af
noget om dieselmotorer ret hurtigt..). Jeg kom ud af situationen ved
at bremse ned og sætte den i et højt gear og koble ind - så døde den
trods alt.

(Intercooleren var fyldt med olie, og motoren kunne ikke tørnes da den
også var oliefyldt over stemplerne - ny turbo og alt var i skønneste
orden igen - pyha)

Nuvel - hvad dælen gør jeg hvis det samme (however unlikely) sker i
min nye 2006 E91 med automatgear? Jeg er med på at jeg kan bremse og
bringe bilen til standsning, men det går motoren vel ikke ud af - den
står vel bare og knurrer i tomgang mens den æder motorolien?

Resulatet er vel og den æder alt olien, river cylindrene og går
ud...og det bliver vist en helt anden regningsstørrelse end en ny
turbo. Den er også med "start knap", men den forhindrer vel ikke
motoren i at gå hvis den stadig får olie - nøgagtigt som
tændingsnøglen heller ikke gør det.

What to do?

- Kanstrup

Fra : mig-selv

Dato : 03-02-10 11:42

Kanstrup skrev:

> [...]
> turbo. Den er også med "start knap", men den forhindrer vel ikke
> motoren i at gå hvis den stadig får olie - nøgagtigt som

Afhængig af tiden du har til rådighed, er der vel ikke meget andet at
gøre, end at lukke af for den anden nødvendige del til forbrændingen -
luften.

Om der så er tid til det, det er jo et godt spørgsmål...

Venligst

Mcwm

Fra : Mathias

Dato : 03-02-10 11:59

Godt spørgsmål - jeg har tænkt på det samme!
Jeg har hørt flere gange, at moderne dieseler intet kan uden strøm, men hvis
"brændstoffet" går udenom dyserne er det måske en anden sag - hvad med
oliepumpen, er den stadig mekanisk?

Jeg havde tidligere en MB W124'er hvor jeg oplevede at den godt kunne
"kvæles" med aut.: Jeg kom ind i en så kraftig haglbyge på motorvejen at jeg
snurrede ligesåstille rundt, og endte med at holde i modsat retning i
nødsporet. Der var motoren gået ud, og gearkassen havde ikke taget skade.

Mvh Mathias

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 04:22

On 3 Feb., 11:58, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> "brændstoffet" går udenom dyserne er det måske en anden sag - hvad med

Tjo men hvis turboen stadig drejer, får maskinen jo stadig mad og luft
og generer udstødning der får turboen til at dreje etc.

Jeg ved ikke hvad "moderne" dækker over, men mit faktiske scenarie var
jo på den relativt nye 150 hk 320d fra 2002.

> [...]
> snurrede ligesåstille rundt, og endte med at holde i modsat retning i
> nødsporet. Der var motoren gået ud, og gearkassen havde ikke taget skade.

Ikke forstået? Hvordan fik du motoren til at gå ud? Bremse plus gas?

- Kanstrup

Fra : Mathias

Dato : 03-02-10 17:46

Du har ret - en diesel fra midt i 90'erne bør være moderne nok til at den
skal leve af strøm til computeren - undtagen sådan som du beskriver det.

Jeg havde i mit uheld ikke tid til andet end at bremse :) Det var ikke min
hensigt at standse motoren, jeg fandt bare ud af den var gået i stå da jeg
stod stille. Jeg går ud fra motoren gik ud ved at bilen trillede baglæns med
gearvælgeren i "D" hvorved motoren blev tørnet baglæns?

Mvh Mathias

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 04:26

> Afhængig af tiden du har til rådighed, er der vel ikke meget andet at
> gøre, end at lukke af for den anden nødvendige del til forbrændingen -
> luften.

Hmmm...det vil sige at jeg skal ud i motorrummet og blokere
indsugningen? Desværre kan jeg jo ikke forlade cockpittet da jeg skal
presse voldsomt på bremsen for at bilen ikke begynder at køre igen.

Mht tiden? Tja...da den gamle E46 lavede det nummer gik der vel under
20 sekunder fra jeg kørte af motorvejen til motoren var stoppet - og
ifølge Terminalen var der stort set ikke mere olie i bundkaret - det
var alle andre steder - bl.a. i intercooleren og ovenpå stemplerne som
tidligere forklaret.

Jeg tror ikke tiden tillader at blokere for indsugningsluften.

- kanstrup

Fra : mig-selv

Dato : 03-02-10 12:47

Kanstrup skrev:

> Hmmm...det vil sige at jeg skal ud i motorrummet og blokere
> indsugningen? Desværre kan jeg jo ikke forlade cockpittet da jeg skal
> presse voldsomt på bremsen for at bilen ikke begynder at køre igen.

Nu tænkte jeg på det tilfælde hvor mortoren stadig spandt, efter bilen
var bragt til standsning

Der er vel ikke andre muligheder, da du jo ikke har kontrol over
"brændstoftilførslen"?

Ellers skal vi ud i an Storm P-opfindelse, der kan "stikke en kæp i hjulet".

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 03-02-10 13:23

mig-selv skrev:

> Der er vel ikke andre muligheder, da du jo ikke har kontrol over
> "brændstoftilførslen"?
>
> Ellers skal vi ud i an Storm P-opfindelse, der kan "stikke en kæp i
> hjulet".

Forsvarets første Leopard kampvogne havde en 'drukne-sikring' á 'bolde'
der blev blæst op i indsugningskanalerne inden der kom vand i motoren
(hvorved at man istedet for en motorombytning og renovation af den
druknede, blot kunne fjerne vand i indsugningen; slippe luften ud af
boldene og genstarte, og noget lignende burde sagtens kunne lade sig
gøre på personvogns-motorer :-/

En kulsyre-patron, á la dém fra Sodastream-maskinerne, indbygget i
luftfilteret med en udløser (automatisk, forstår sig, for hvem husker
hvor kulsyre-knappen er den ene gang i livet man står med problemet!),
vil også kunne kvæle motoren til stilstand.
Måske ligefrem man kunne udnytte den iltfattige udstødningsgas i samme stil?

Men i den sidste ende er det efterhånden så sjældne(*) situationer at
bilfabrikkerne ikke orker at lave forholdsregler imod dem - Så det vil
komme til at koste en motor i ny og næ - Dét sælger jo også flere
reservedele!

(*):
Det kostede til gengæld nogle motorer på landevejen før VW i sin tid fik
efter-udviklet stempelringene i den lille nyskabende 1.6'er
personvogns-diesel =

--
Armand.

Fra : mig-selv

Dato : 03-02-10 13:35

Armand skrev:
> [...]
> vil også kunne kvæle motoren til stilstand.
> Måske ligefrem man kunne udnytte den iltfattige udstødningsgas i samme

Mon så ikke det er lige så let, at lave et spjæld der bare lukker for
luften. evt. elektronisk, så når du tager nøglen, så lukkes der
automatisk af.

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 00:09

mig-selv skrev:

> Mon så ikke det er lige så let, at lave et spjæld der bare lukker for
> luften. evt. elektronisk, så når du tager nøglen, så lukkes der
> automatisk af.

Jup!, og det er egentlig også en sådan mekanisme jeg nævner først (á
Leopardens blærer/bolde!

Problemet er udløser-mekanismen, der skal være foolproof og fungere
overfor enhver der ender i problemet!
Det med at dreje nøglen er nærmest forældet med det stigende antal
nøgleløse biler - I så fald skal man jo have hånden i lommen og fatte
transponderen og smide den ud af vinduet. Hvis ikke at det skal være
automatisk skal det være en stor rød knap midt på instrumentbrædtet - på
alle dieselbiler, til fordel for de tre(?) europæere der oplever
problemer årligt

--
Armand.

Fra : mig-selv

Dato : 04-02-10 01:23

Armand skrev:
> Problemet er udløser-mekanismen, der skal være foolproof og fungere
> overfor enhver der ender i problemet!
Kan vel løses. Luftspjæld lukket med mekanisk påvirkning(fjeder)når
motoren holder stille. Du drejer nøglen, spjældet åbner. Du stater og
kører. Så langt så godt.

Med nutidens onboard-computere, kan det ikke være svært at måle mængden
af brændstof der render gennem systemet. Er der flere omdrejninger end
den mængde bærndstof der render igennem kan "retfærdiggøre", slukker
strømmen til spjældet og der lukkes for luften. Der skal lidt
finpudsning til, med det er da brugbart og til små penge.

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 12:06

mig-selv skrev:
> [...]
> strømmen til spjældet og der lukkes for luften. Der skal lidt
> finpudsning til, med det er da brugbart og til små penge.

Jeg elsker disse tanke-design-tråde!
Bilfabrikkerne skulle bruge langt mere tid på nyhedsgrupperne og suuuge
til sig af input!

Det eneste der forhindrer en løbsk motor i at komme op i
turbine-omdrejninger er formodentlig svømmende ventiler.
Med andre ord: Den er oppe i et omdrejningsområde hvor den aldrig vil
befinde sig under normal drift hhv. alligevel ikke burde, så
omdrejnings-styring af løbsk-mekanismen er for mig nærmestliggende.

Elektronisk hhv. elektrisk styring/aktivering er langt enklere;
billigere og mindre tungt, så jeg hænger mest ved CO²-patron tricket,
der tillige giver en her-og-nu virkning uden at skulle indeholde en
reset-funktion, andet end fornyelse af patronen i luftfilteret når
motoren alligevel skal efterses for overdrejnings-årsagen!

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-02-10 12:26

> Jeg elsker disse tanke-design-tråde!

Ja, det gør jeg også - endnu en grund til at jeg ikke skal have
ækelmotor.... )

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : mig-selv

Dato : 04-02-10 12:33

Armand skrev:
> [...]
> reset-funktion, andet end fornyelse af patronen i luftfilteret når
> motoren alligevel skal efterses for overdrejnings-årsagen!

Den eneste form for reset ved eletronisk styring, er vel bare at nøglen
atter drejes Det betyder så også, at aktiveres systemet ved en fejl,
så står man ikke og mangler en CO²-patron for at køre videre

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 13:01

mig-selv skrev:

> Den eneste form for reset ved eletronisk styring, er vel bare at nøglen
> atter drejes Det betyder så også, at aktiveres systemet ved en fejl,
> så står man ikke og mangler en CO²-patron for at køre videre

At et spjæld både skal have en mekanisme til at lukke og genåbne koste
dobbelt vægt!

Ved amok-løb er det ikke et argument at man skal køre videre lige efter!

--
Armand.

Fra : mig-selv

Dato : 04-02-10 13:09

Armand skrev:
> At et spjæld både skal have en mekanisme til at lukke og genåbne koste
> dobbelt vægt!

Jeg kan da se problemet ved en fjeder og et spjæld, det alene må bringe
køretøjet op i næste vægtklasse!

> Ved amok-løb er det ikke et argument at man skal køre videre lige efter!
Med mindre det er en falsk registrering af samme. Fx fordi der bruges
æter for at tvinge motoren igang.

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 13:48

mig-selv skrev:

> Jeg kan da se problemet ved en fjeder og et spjæld, det alene må bringe
> køretøjet op i næste vægtklasse!

Det lyder af lidt, men når nu at designerne bruger tid på at
vægtoptimere hver en stump under udviklingen, så ville en sådan stump
også ende under luppen og derunder også blive sat op imod lettere
alternativer!

Jeg har for nyligt nævnt et firma hvis produkt nærmest var enerådende på
verdensmarkedet eftersom den eneste konkurrent var et amerikansk firma
hvis produkt var så gammelt at det p.g.a. "øg effekten og forstærk det
der måtte gå i stykker"-effekten, var fire gange tungere end det
nyudviklede danske.
Historien viser med tydelighed at det ikke er vejen frem at 'bygge på'
kritikløst!

--
Armand.

Fra : mig-selv

Dato : 04-02-10 13:59

Armand skrev:
> [...]
> vægtoptimere hver en stump under udviklingen, så ville en sådan stump
> også ende under luppen og derunder også blive sat op imod lettere

Muligt den ville det, men tråden er ikke oprettet af hensyntagen til
dem, men som et spørgsmål om, hvorvidt et problem KUNNE løses. Faktisk
KUNNE OP selv føre løsningen ud i livet, hvorfor en evt. porducent er
irrelevant.

> Historien viser med tydelighed at det ikke er vejen frem at 'bygge på'
> kritikløst!

Helt "kritikløst finder jeg det ikke. Problemet er vel i klasse med
Toyotas gaspedaler. Med en ikke så rutineret fører, kunne det være dig
eller mig, der fik den løbske bil i nakken

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 14:50

mig-selv skrev:

> [...]
> dem, men som et spørgsmål om, hvorvidt et problem KUNNE løses. Faktisk
> KUNNE OP selv føre løsningen ud i livet, hvorfor en evt. porducent er

At kunne stoppe sin løbske motor kræver vel bare at kunne gen-kende sin
luftfilter-indsugning og have en passende blokade á tæppe eller et
stykke mineraluld-batt liggende tilgængelig så man kan kværke
luftgennemgangen.

Men derfor er det alligevel sjovt at spinde videre på en mulig
implemeteret løsning

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 04-02-10 14:50

> Men derfor er det alligevel sjovt at spinde videre på en mulig
> implemeteret løsning

Er det ikke nærmere grinagtig sørgeligt, at det skulle være nødvendigt...
)

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 16:07

Henrik B. skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Er det ikke nærmere grinagtig sørgeligt, at det skulle være
> nødvendigt... )

Det ér jo heller ikke nødvendigt!
Scenariet er givetvis temmelig sjældent og måske så sjældent at man med
rette vil kunne mistro at en given mekanisme vil være 'i startskoene' i
de få tilfælde hvor en ældre(!) bil knækker en stempelring eller buster
turboen :-/

--
Armand.

Fra : mig-selv

Dato : 04-02-10 15:01

Armand skrev:

> [...]
> luftgennemgangen.
>
> Men derfor er det alligevel sjovt at spinde videre på en mulig

Har du fulgt tråden? Der er tale om at stoppe den mens den ruller! Løber
du ud med tæppet?

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 16:12

mig-selv skrev:

> Har du fulgt tråden? Der er tale om at stoppe den mens den ruller! Løber
> du ud med tæppet?

Ud fra spørgerens oprindelige scenarie: "Jeg er med på at jeg kan bremse
og bringe bilen til standsning, men det går motoren vel ikke ud af - den
står vel bare og knurrer i tomgang mens den æder motorolien?", så er en
'ting' i luftfilterindsugningen da et relevant råd!

--
Armand.

Fra : mig-selv

Dato : 04-02-10 16:20

Armand skrev:
> [...]
> står vel bare og knurrer i tomgang mens den æder motorolien?", så er en
> 'ting' i luftfilterindsugningen da et relevant råd!

Allerede i Kanstrups andet inlæg skriver han "
[...]

Det er så derfra vi diskuterer muligheder, ikke hvordan vi bare kan lade
bilen gå op i røg

Det er da ganske muligt at du finder det uden betydning, men at byde ind
med "lad lortet gå i smadder mest muligt", er vel ikke et konstruktiv
svar på Kanstrups "what to do"?

Venligst

Mcwm

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 17:47

mig-selv skrev:

> [...]
>
> Det er da ganske muligt at du finder det uden betydning, men at byde ind
> med "lad lortet gå i smadder mest muligt", er vel ikke et konstruktiv

á som om jeg ikke har budt ind med alternativer til pre-install.

Jeg er bange for at det jvf. fabrikanten ER meningen at motoren skal
smelte ned eller sparke et ben ud af siden når der ikke er implementeret
'countermeasures' =
Hvis man ikke kan kvæle motoren helt med tomat-gearkasse (p.g.a.
pløreturbinen) har man kun den chance at P-bremsen kan holde imod mens
man visiterer motorrummet - hvis ikke man har instrueret konen grundigt
i hvad hun skal gøre i situationen imens man selv holder den på bremsen.

Forøvrigt vil et væsentlig punkt på check-listen for operationen nok
være at sætte i bakgear inden nogen går ud foran og åbner kølerhjelmen

--
Armand.

Fra : Mathias

Dato : 04-02-10 20:16

> Forøvrigt vil et væsentlig punkt på check-listen for operationen nok være
> at sætte i bakgear inden nogen går ud foran og åbner kølerhjelmen

Det er også muligt at sætte gearvælgeren i N (frigear), men så stiger
omdrejningerne velsagtens..

Fra : mig-selv

Dato : 04-02-10 22:15

Armand skrev:
> á som om jeg ikke har budt ind med alternativer til pre-install.
>
> Jeg er bange for at det jvf. fabrikanten ER meningen at motoren skal
> smelte ned eller sparke et ben ud af siden når der ikke er implementeret

Min pointe er bare, at det er ikke det OP stratede tråden for at få af
vide. Han søgte oplysninger om hvordan han evt. kunne afhjælpe det
opståede problem. Vi ved alle at div. producenter tænker i penge og
først løser et problem, ifald presset bliver stort nok.

At du ønsker en tråd om hvad producenter gør - eller ikke gør - er da
helt fint og et dejligt emne som også jeg gerne så taget op. Det skal så
bare være i en ny tråd. Eller kan vi jo bare nøjes med en tråd "det
mener jeg tråden".

Venligst

Mcwm

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : N/A

Dato : 03-02-10 15:21

Fra : N/A

Dato : 03-02-10 15:21

Fra : N/A

Dato : 03-02-10 12:47

Fra : Kanstrup

Dato : 03-02-10 07:01

> Mon så ikke det er lige så let, at lave et spjæld der bare lukker for
> luften. evt. elektronisk, så når du tager nøglen, så lukkes der
> automatisk af.

KØBT!

Hvem ringer til BMW ?

Fra : mig-selv

Dato : 03-02-10 15:21

Kanstrup skrev:
> Hvem ringer til BMW ?

Ham med problemet? Min bimmer er benzin, den dør bare jeg river hård nok
i ledningerne

Venligst

Mcwm

Fra : Vestman

Dato : 03-02-10 22:42

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

>What to do?

Kedelig omgang. Jeg har prøvet præcis det samme en i Fiat Ducato, som lagde
motorvejen i røgslør på 3 sekunder.

Mht. at tvinge motoren slukket i en diesel, så kan jeg ikke komme på andet
nemt, end at cutte strømmen hurtigt. Om det så er den en batteripol man
lynhurtigt fiser ud og piller fra, en afbryder i kabinen (som i motorsport)
eller andet ved jeg ikke.

Men du skal i hvert fald sætte gearvælgeren i N (neutral) først, hvis det
sker, men det ved du sikkert.

--
Lars Vestman, 5.7 V8
http://www.youtube.com/watch?v=8_tf25lx_3o

Fra : Henning

Dato : 03-02-10 22:48

>Mht. at tvinge motoren slukket i en diesel, så kan jeg ikke komme på andet
>nemt, end at cutte strømmen hurtigt. Om det så er den en batteripol man

En af de gode ting ved diesel er, at motoren kan køre uden strøm, idet
forbrændingen foregår ved kompression alene. Så det hjælper ikke at
tage strømmen

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-02-10 22:55

KLIP

> En af de gode ting ved diesel er, at motoren kan køre uden strøm, idet
> forbrændingen foregår ved kompression alene. Så det hjælper ikke at
> tage strømmen

Kører selve dieselpumpen, der forsyner dyserne med olie, ikke på strøm ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-02-10 23:02

"Bjørn J." skriver:

> Kører selve dieselpumpen, der forsyner dyserne med olie, ikke på strøm ?

Jo, men nu var det en ødelæagt turbo, der foresager at motoren kører på
(nå ja) motorolie frem for diesel der fik motoren til at løbe løbsk.

Klaus

Fra : Bjørn J.

Dato : 03-02-10 23:04

KLIP

> Jo, men nu var det en ødelæagt turbo, der foresager at motoren kører på
> (nå ja) motorolie frem for diesel der fik motoren til at løbe løbsk.

Ok. så skulle jeg alligevel have læst tråden fra begyndelsen.

Det sker nu også at andre glemmer det.

mvh/Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-02-10 23:08

"Bjørn J." skriver:

> Ok. så skulle jeg alligevel have læst tråden fra begyndelsen.

Måååske

> Det sker nu også at andre glemmer det.

Korrekt.

Klaus

Fra : Allan F

Dato : 04-02-10 03:26

> "Bjørn J." skriver:

> Jo, men nu var det en ødelæagt turbo, der foresager at motoren kører på
> (nå ja) motorolie frem for diesel der fik motoren til at løbe løbsk.
>

> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Afhænger lidt af bilen. I '92 eller '93 blev en Mercedes 300D stjålet i
Glamsbjerg. Den nåede under 100 meter væk, før tyven plantede bilen så hårdt
i landskabet (vistnok nær den lokale Falck-station), at motoren blev revet
ud og lå 10 meter væk - i tomgang indtil filter og rør var tomme.

Den model motor havde for øvrigt en afbryder på toppen af ventildækslet, som
var rød og med ordet STOP på. Hvis man trykkede den ned, så gik motoren ud.

Allan F

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 12:18

Allan F skrev:
> [...]
> i landskabet (vistnok nær den lokale Falck-station), at motoren blev revet
> ud og lå 10 meter væk - i tomgang indtil filter og rør var tomme.

Traditionelt er dieselpumpen drevet mekanisk af motoren og derfor har
det altid været en dødssynd at parkere dieselvogne i gear, derved at de
ville kunne begynde at køre af sig selv efter en given påkørsel!

Den commom-rail teknik der er blevet stedse mere og mere udbredt igennem
de seneste 15 år fungerer til forskel v.h.a. en elektrisk dreven
højtrykspumpe hvorved motoren ikke vil få tilført fornøden diesel ved
afbrydelse af strøm!

Men igen: Hvis motoren går amok fordi den selv suger motorolie til sig,
fungerer den alligevel udenom brændstof-systemet hvorved det er hip eler
hap om det drejer sig om C-R eller ej!

Fra : TA

Dato : 06-02-10 11:31

On 04-02-2010 12:18, Armand wrote:

> Traditionelt er dieselpumpen drevet mekanisk af motoren og derfor har
> det altid været en dødssynd at parkere dieselvogne i gear, derved at de
> ville kunne begynde at køre af sig selv efter en given påkørsel!

Er det ikke en vandrehistorie ?

De ældre diesel-pumper havde en magnet-ventil (solenoide) i
brændstof-forsyningen, som blev styret af tændingen. Når man 'stopper'
en traditionel diesel-motor ved at afbryde tændingen, afbryder man
brændstofforsyningen via magnet-ventilen, og motoren går i stå.

Hvordan skulle en sådan bil parkeret i gear da kunne sætte igang ved et
skub ?

> [...]
> de seneste 15 år fungerer til forskel v.h.a. en elektrisk dreven
> højtrykspumpe hvorved motoren ikke vil få tilført fornøden diesel ved

Svjv drives højtryks-pumpen mekanisk af tandremmen og består af en
(Bosch) radial-pumpe med 'knaster' fordelt langs pumpehusets inderside
-- een knast for hver cylinder.

Pumpen følger knastakslens omdrejningstal og giver et pumpeslag for hver
cylinder. Det særlige ved common-rail princippet er, at pumpeslaget går
videre til alle indsprøjtningsdyser. Fordelingen og doseringen af
brændstoffet varetages af motorstyringen, der via magnet-ventiler (eller
piezo-elektriske ventiler) bestemmer hvilken dyse, der skal åbne.

Det er umiddelbart svært at se den store fordel ved en elektrisk
højtryks-pumpe, da pumpen (og pumpeslagene) skal være synkrone med
motor-gangen.

Hvilke systemer bruger en elektrisk højtryks-pumpe ?

--
TA

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-02-10 11:49

TA wrote:

> [...]
> motor-gangen.
>
> Hvilke systemer bruger en elektrisk højtryks-pumpe ?

Det kræver vel tilsluttet tænding at dysen åbner?

--
- Frank

Fra : Allan F

Dato : 06-02-10 15:44

"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det ikke en vandrehistorie ?
>

> --
> TA

Jeg er selv i taxibranchen, og husker historien fra da det skete - og den
blev også refereret i Fyens Stiftstidende.

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 01:23

TA skrev:

> [...]
> brændstofforsyningen via magnet-ventilen, og motoren går i stå.
>
> Hvordan skulle en sådan bil parkeret i gear da kunne sætte igang ved et

Jeg er såmænd længere tilbage, hvor man slukkede motoren ved at trække i
en choker-lignende knop/træk-stang, der ikke nødvendigvis ville forblive
i udtrukket tilstand!

Detaljen var såmænd blot en sidehistorie til dokumentation af hvor fast
forbundet med motoren at dieselpumpem var!

> Svjv drives højtryks-pumpen mekanisk af tandremmen og består af en
> (Bosch) radial-pumpe med 'knaster' fordelt langs pumpehusets inderside
> -- een knast for hver cylinder.

Dét er nyt for mig og jeg har heller ikke pinpointet dieselpumpen
omkring 206'erens remtræk, på den anden side har jeg heller ikke noteret
mig en særskilt pumpelyd når der kommer 'tænding' på om morgenen :-/

> [...]
> motor-gangen.
>
> Hvilke systemer bruger en elektrisk højtryks-pumpe ?

Eftersom der er en fælles fødeledning er det netop unødvendigt at have
pumpeslag til hver indsugnings-takt - Fælles-trykket er på op imod et
par tusinde bar, og dér gør en stempel-puls ingen forskel :-|

I forhold til den tidligere 'taktede' dieselpumpe (á én lille
stempelpumpe pr. cylinder) hvis brændstofmængde pr. pumpeslag og
åbningstryk for de fjeder-lukkede dyser krævede en nøje justering, er
det netop det høje fælles fødetryk der gør forskellen ved CommonRail.
At der vitterligt skal op imod et par tusinde bar's tryk til, stiller
krav til pumpen, men om det drejer sig om radial eller axial
stempelpumpe skal jeg ikke kunne sige, men begge løsninger såvel som
andre fungerer lige godt om de er mekanisk eller elektrisk drevne.

Som sagt har det hidtil været min opfattelse at det drejer sig om en
elektrisk pumpe og det synes jeg bekræftet i at en mekanisk pumpe kunne
have problemer med at få fyldt tryk på ved koldstart (lidt á oliepumpens
problemer med at få fuldt smøretryk helt op til knastakslerne i
startøjeblikket).

--
Armand.

Fra : Vestman

Dato : 03-02-10 23:04

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Kører selve dieselpumpen, der forsyner dyserne med olie, ikke på strøm ?

Ja, præcis min tanke, BJ.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-02-10 23:09

Vestman skriver:

> Ja, præcis min tanke, BJ.

Når nu uheldet var at turboen sprang læk og motoren i stedet for diesel
fik motorolie, ja så er den ligeglad med strøm.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 04-02-10 12:29

"Vestman" <lars.vestman@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ja, præcis min tanke, BJ.

Lars, hopper du tilbage til start, og læser hele tråden??? *LOL*

Fra : Kanstrup

Dato : 05-02-10 02:42

Tak til alle for konstruktive indlæg.

Desværre er der jo ingen rigtigt gode løsninger som jeg også selv var
bange for. Hvis jeg kompiler det jeg har læst skal jeg:

1) Bremse og bringe bilen til standsning

2) Sætte den i N

3) Blokere luftindsugningen med et tæppe, men motoren skriger derudaf
med 5000 omdr/min på motorolie

4) Sætte den i D igen men jeg bremser motoren ned, indtil den kvæles
af luftmangel

Fy fassan - det tror jeg ikke jeg når inden motorolien er væk .
Heldigvis må jeg trøste mig med at det åbenbart er UHYRE sjældent at
et turbohaveri ender med det scenarie jeg endte med i E46'eren.
Normalt spinner den bare ikke som den skal eller slet ikke, hvorved
motoren bare trækker ringe (og en røgsky efter sig).

Igen tak.

- Kanstrup

Fra : Armand

Dato : 05-02-10 14:38

Kanstrup skrev:
> [...]
> med 5000 omdr/min på motorolie
>
> 4) Sætte den i D igen men jeg bremser motoren ned, indtil den kvæles

Motoren skulle gerne lide kværke-døden og gå helt i stå hvis man får
blokeret indsugningen (tilstrækkeligt!).

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 05-02-10 14:38

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-02-10 00:13

On 5 Feb., 14:37, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Kanstrup skrev:> Tak til alle for konstruktive indlæg.

> Motoren skulle gerne lide kværke-døden og gå helt i stå hvis man får
> blokeret indsugningen (tilstrækkeligt!).

På min Jaguar henter den luft ude i en inderskærm, så jeg ville skulle
afmontere luftfilter e.l.
Hvis det altså var en diesel, LOL....

Leo

Fra : Armand

Dato : 13-02-10 17:50

Af interesse bliver jeg lige nødt til at spørge ind til hvor mange
omdrejninger motoren viklede under 'selvsving'?
Nåede du i stressen at registrere dét, eller har du ikke en rpm-tæller
der kan informere dig derom??

Man hører jo om tilfælde hvor begivenheden ender med at der sparkes et
ben ud gennem siden af motoren, hvilket tyder på overomdrejninger, men
på den anden side er motorolien vel ikke det perfekte brændstof hvorfor
motoren ikke burde kunne dreje op i det røde felt :-/
At sætte sin lid til svømmende ventiler tidligt efter red-line er vel
naivt med moderne motorers ventilstyring

--
Armand.

Fra : Kanstrup

Dato : 18-02-10 02:32

On 13 Feb., 17:50, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> At sætte sin lid til svømmende ventiler tidligt efter red-line er vel
> naivt med moderne motorers ventilstyring

Beklager det sene svar. Jeg vurderer det til ca. 4000-4500 - dvs red
line. Men jeg skal da være ærlig at sige at jeg var en smule
småstresset lige præcist i det øjeblik. Jeg havde ikke den opfattelse
at motoren opfattede motorolien som ringe brændsel...og hold da helt
kaje hvor det røg....og der lå en stor fin tjæreklat på asfalten der
hvor den gik "amok" og der var et blåt sport tilbage hvor jeg kom fra.

Det behøver jeg ikke lige prøve igen

- Kanstrup