Test af "skabelon"
Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 20:24

Jeg har forsøgt at lave en "startskabelon" som jeg at og til får brug for.
Den findes på http://middagen.dk

Så vidt jeg kan finde ud af så validerer siden men i Firefox er det ikke et
flueben i CSS feltet men et udråbstegn.
Hvorfor mon det ?

Har jeg valgt den rigtige doctype ? Der er jo mange muligheder men ville
gerne bruge en sidste nye og forsøge at validere efter den.

Hvis jeg gerne ville centrer teksten i "fod" - altså centrer lodret i boksen
(div'en). Hvad skal jeg så kigge efter ?

Nu er det hverken farver eller udseende som sådan jeg ville have jer til at
kommentere - siden ser ud som den gør fordi det er nemt for mig at overskue.

Mvh. Allan

Fra : jopa

Dato : 03-02-10 21:07

Den 03-02-2010 20:23, Allan R Møller skrev:
> [...]
> Den findes på http://middagen.dk
>
> Så vidt jeg kan finde ud af så validerer siden men i Firefox er det ikke et
Fordi der er fejl i dit CSS

--
Mvh. John Paulsen

www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-10 21:27

> Fordi der er fejl i dit CSS

Ja det var vist lidt sløset af mig. Havde kun kørt HTML validering og glemt
CSS'en.

Tak for hjælpen med det - nogen der har noget omkring doctype ?

Mvh. Allan

Fra : Martin Ploug

Dato : 03-02-10 21:59

Den 03-02-2010 21:26, Allan R Møller skrev:

> Ja det var vist lidt sløset af mig. Havde kun kørt HTML validering og glemt
> CSS'en.
>
> Tak for hjælpen med det - nogen der har noget omkring doctype ?
>
> Mvh. Allan

Prøv at kigge på http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

/Martin

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-02-10 14:56

Allan R Møller skrev:
> [...]
> Den findes på http://middagen.dk
>
> Så vidt jeg kan finde ud af så validerer siden men i Firefox er det ikke et

Hvad er CSS-feltet?
> Har jeg valgt den rigtige doctype ? Der er jo mange muligheder men ville
> gerne bruge en sidste nye og forsøge at validere efter den.

Det er lykkedes for dig pånær en target-attribut.
> Hvis jeg gerne ville centrer teksten i "fod" - altså centrer lodret i boksen
> (div'en). Hvad skal jeg så kigge efter ?

Træk skrifthøjden fra sidefodens høje, divider med to og
sæt resultatet ind som padding-top på sidefoden.
> Nu er det hverken farver eller udseende som sådan jeg ville have jer til at
> kommentere - siden ser ud som den gør fordi det er nemt for mig at overskue.

Hvad med dine læsere? Er de ikke nok så vigtige?
Selvom du har frabedt dig kritik vil jeg alligevel
sige at den udbredte brug af position:fixed og
en fikseret højde på body-elementet vil give
både dig og dine læsere vanskeligheder. For
eksempel ser jeg en rulleskakt i browservinduet,
men den kan jeg ikke bruge. Den signalerer mere
indhold, men der er ikke mere...

I al korthed, du har brugt enn højst usædvanlig
og uhensigtsmæssig metode til at layoute din side.
Det kan være du har dine grunde, men det er jo
ikke til at gennemskue.

1. bud for en websidekonstruktør: Fortæl din
historie. Når den er på plads kan du begynde
på præsentationen.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..