Borebiller?
Fra : RK

Dato : 02-02-10 22:29

Skal til at male en gammel kommode som har en masse små borebillehuller, kan
man gøre noget ved det?

Fra : TMus

Dato : 03-02-10 06:37

"RK" <flemming.j@mail.tele.dk> wrote in

> Skal til at male en gammel kommode som har en masse små
> borebillehuller, kan man gøre noget ved det?

Er det hullerne eller billerne du vil gøre noget ved?

-TMus

Fra : RK

Dato : 04-02-10 17:57

"TMus" <TMus@TMus.TMus> skrev i meddelelsen
> "RK" <flemming.j@mail.tele.dk> wrote in

> Er det hullerne eller billerne du vil gøre noget ved?

Vil gerne sikre mig at der ikke er aktive borebisser tilbage, hullerne kan
jeg dække med lidt polyfilla!

Fra : Martin Bak

Dato : 04-02-10 18:18

"RK" <flemming.j@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "TMus" <TMus@TMus.TMus> skrev i meddelelsen

> Vil gerne sikre mig at der ikke er aktive borebisser tilbage, hullerne
> kan jeg dække med lidt polyfilla!
Stort set alle bekæmpelsesmidler har den ulempe, at træet rejser sig, fordi
midlerne er meget tyndtflydende og træet skal mættes godt for at få nogen
effekt.
Den mest effektive kur er en tur i fryseren, men dertil er kommoden vel for
stor. Hvis du er heldig kommer der et døgn med -10 grader, så er det bare ud
i kulden med den
Ellers består kuren i at opbevare kommoden tørt og varmt. Larverne kan ikke
leve uden en vis fugtighed i træet.

Se hvad miljøstyrelsen om det:
http://www.mst.dk/Borger/Temaer/Haven/Skadedyr_svamp_mv_i_trae/

Jeg har også været med til, at bruge midlet aquaperm, som egentlig er
beregnet til at pensle på, men vi har med en vis held brugt det i en
injektionssprøjte, og fyldt en dosis i hvert aktivt borehul. Midlet virker
ved at det optages i træet, og når larven efterfølgende gnasker i det
behandlede træ, dør den.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : RK

Dato : 04-02-10 18:56

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> injektionssprøjte, og fyldt en dosis i hvert aktivt borehul. Midlet virker
> ved at det optages i træet, og når larven efterfølgende gnasker i det

Tak for hjælpen Martin! Jeg undrer mig bare over hvordan man vurderer et
hul til at være aktivt?

Fra : Martin Bak

Dato : 04-02-10 19:00

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for hjælpen Martin! Jeg undrer mig bare over hvordan man vurderer et
> hul til at være aktivt?

Hvis der kommer boremel ud af det, er det aktivt. Stil kommoden på noget
afdækningspapir et par dage, så kan det hurtigt afgøres om der er liv i
nogen af hullerne. Drysser det på papiret må en nærmere granskning afgøre,
hvilke huller melet kommer fra. Det kan faktisk som regel ret nemt ses.

--
Martin
www.martinbak.dk/