Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Noob spørgsmål
Fra : carl

Dato : 03-02-10 00:39

Jeg har det her kamera:

http://www.testfreaks.com/digitalcameras/samsung-es15/

En af mine venner har købt et monster dyrt spejlrefleks kamera som vejer et
ton. Men når vi sammenligner de billeder han tager så kan jeg seriøst ikke
se forskel på de billeder som jeg kan tage med mit BR kamera.

Findes der hjemmesider som viser nogle overbevisende forskelle på billeder
taget med legetøjs kameraer og "professionelle" kameraer?

Eller er det blot et spørgsmål om geekness/for mange penge på konto'en?

Fra : Allan

Dato : 03-02-10 01:34

carl skrev:
> [...]
> billeder taget med legetøjs kameraer og "professionelle" kameraer?
>
> Eller er det blot et spørgsmål om geekness/for mange penge på konto'en?

Det siger måske mere om din vens fotografiske formåen, TiHi.
Men det der nok er vigtigst, er at kende sit kamera og dets
begrænsninger - og nå dem.

Prøv at følge med i følgetonerne på:
dk.fritid.foto.billedsnak
Og find ud af, hvad der bruges, og i hvilken sammenhæng.

Fra : Brian Lund

Dato : 03-02-10 11:31

"carl" <carl@.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> taget med legetøjs kameraer og "professionelle" kameraer?
>
> Eller er det blot et spørgsmål om geekness/for mange penge på konto'en?

Både og...

Prøv ved... ISO 400... 800... 1600!

Prøv at tage et billede "tæt på", der skal være både forgrund og baggrund i
billedet, begge med samme blænde, samme afstand og samme _billedvinkel_!
Altså f.eks. 20 cm fra et motiv, f/2.8(skal helst være en stor blændeåbning,
altså f.eks. f/2.8) - læg mærke til forskellen i sløringen af forgrunden og
baggrunden! Billedudsnittet skal være den samme og fokus skal ligge samme
sted.

Det er primært ved høj ISO og dybdeskarphed at spejlreflekskamera viser sine
fordele og forskelle!

brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-02-10 14:11

"carl" <> skrev i en meddelelse
> Eller er det blot et spørgsmål om geekness/for mange penge på
> konto'en?

Under gode lysforhold kan dit kamera tage fremragennde billeder - og der
vil der ikke være den store forskel på billeder fra dit og fra et DSLR.

Under mere dårlige og specielle forhold vil billederne fra DSLR kunne
være klart bedre - dog afhængig af fotografen, da de ikke bliver det
automatisk - men mulighederne er der..

Fordelen ved DSLR er ikke primært billedkvaliteten, men mange flere
muligheder i den kreative ende.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard