Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder om natten?
Fra : carl

Dato : 02-02-10 23:53

Hvordan tager man gode billeder om natten?

Jeg bor på indre Nørrebro og kunne godt tænke mig at tage nogle billeder om
natten hvor gaderne typisk kun er oplyst af (få) gadelygter. Jeg har dette
"bilka" digital kamera:

http://www.testfreaks.com/digitalcameras/samsung-es15/

Og har netop fundet udad at det giver den bedste effekt at slå blitzen fra
(hvilket gerne skulle give et hint om mit niveau).

Men hvad kan man ellers gøre? Jeg har hørt at man bør anskaffe sig et stativ
men det virker en smule overkill til dette kamera.

Jeg har også hørt at skal bruge forsinket "lukke tid" men det tror jeg ikke
er muligt med dette kamera.

Men er det overhovedet muligt at tage gode nat billeder med dette kamera
eller skal man ud og bruge boksen på professionelt udstyr?

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 03-02-10 00:24

carl skrev:
> [...]
>
> Men er det overhovedet muligt at tage gode nat billeder med dette kamera
> eller skal man ud og bruge boksen på professionelt udstyr?

Hej Carl
Her er et eksempel:
http://www.phosee.dk/picture/171859-udsigt-over-noerrebro

Jeg har taget det med et Fujifilm A170 som nok er samme kaliber som dit.
Det blev stillet på automatikken "Natbilleder på stativ" og på et lille
trebenet lommestativ i 50-kr.s klassen. Du kan ikke holde det stille nok
i den lange lukkertid. Jeg brugte endvidere 2 sekunders selvudløser for
at undgå at ryste kameraet da jeg trykkede på udløseren.

Det bedste du kan gøre er at eksperimentere med de forskellige
indstillinger og lære af det, så kan dit kamera fint bruges.

God fornøjelse!
Lars

Fra : carl

Dato : 03-02-10 00:29

"Lars Schaumburg-Müller" <l@r.s> wrote in message

> Hej Carl
> Her er et eksempel:
> http://www.phosee.dk/picture/171859-udsigt-over-noerrebro

Cool!

> [...]
> den lange lukkertid. Jeg brugte endvidere 2 sekunders selvudløser for at
> undgå at ryste kameraet da jeg trykkede på udløseren.

Hm tror altså ikke jeg kan ændre lukketiden på mit kamera, når jeg trykker
på udløseren så går der altid den samme tid. I menuerne lader det heller
ikke til at jeg kan indstille dette.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-02-10 13:48

"carl" <> skrev i en meddelelse
> Hm tror altså ikke jeg kan ændre lukketiden på mit kamera, når jeg
> trykker på udløseren så går der altid den samme tid. I menuerne lader
> det heller ikke til at jeg kan indstille dette.

Det er ikke lukkertiden, du skal ændre - sæt kameraet på stativ og på
det natprogram, som du ifølge andre indlæg har.

Så skal du finde en funktion, der hedder selvudløser - den kan normalt
vælges mellem 2 og 10 sekunder - grunden til at du skal bruge den er for
at slippe for rystelser, når du trykker på udløserknappen.

Hvis du ikke vil ofre 50 kr på et billigt stativ på Qxl eller lign.
steder, så kan du prøve at sætte kameraet på et fast underlag og bruge
samme fremgangsmåde.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Bo Armand

Dato : 03-02-10 01:16

"carl" <carl@.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men er det overhovedet muligt at tage gode nat billeder med dette kamera
> eller skal man ud og bruge boksen på professionelt udstyr?

Jeg har ikke haft lige netop det kamera i hånden, men på det link du selv
gav står der du kan få 8 sek. lukkertid med nattescene, eller 4 sek. med
fyrværkeri prg.

Der står ligeledes at der er selvudløser på 10 sek. og på 2 sek.

Så kameraet kan sagtens tage nattebilleder. Det eneste der er et must er et
stativ. Så det er du nød til at købe, eller låne.

Du er nød til at prøve dig frem. Hvor menuerne og indstillingerne findes,
kan jeg som sagt ikke hjælpe dig med.

Hilsen Bo Armand

Fra : Allan

Dato : 03-02-10 01:23

Jo, mon ikke det kan bruges.
For det har billedstabilisering.
Mulighed for at stille lukkeren til nat.
EV kompensation.
Fravælge Auto ISO og i stedet vælge en anden.

Det største problem er nok at holde det tilstrækkeligt stille. For det
kan man næppe i udstrakte arme. Så du må finde på en måde, at skyde fra
hoften, og lade skærm være skærm. Og lade være med at zoome ind.

Du skal simpelt hen bare ud og lege, lære kameraet at kende. Og blive
ved og ved og ved.

Derudover skal du finde et godt program til efterbehandling.