Solaris' ledbusser - hvilken aksel trækker~
Fra : Morten Lund

Dato : 02-02-10 17:24

Jeg har længe undret mig over Solaris' ledbusser i Århus. Motoren sidder
bagerst i bagvognen og bussen er med lavt gulv hele vejen gennem bussen. Jeg
kan ikke forestille mig der kan gå en kardanaksel under bussen og under
leddet.

Så spørgsmålet er: Trækker bussen på bagerste aksel? Altså: Skubber
bagvognen virkelig bussen? Eller endnu mere opfindsomt: Bruges der hydraulik
til trækoverførsel til midterste aksel? Eller er der bare en kardanaksel til
midterste aksel?

Vh
Morten

Fra : hamselv

Dato : 02-02-10 19:47

den trækker på de hjul der er på leddet, altså de allerbagerste hjul,
hvilkrt også betyder at hvis den skrider ud, så lukker man øjnene og venter
på skraldet

hvor opfindsomt kan det være når den er polsk

henrik

Fra : Morten Lund

Dato : 02-02-10 20:02

Er du sikker på det? Det virker jo tåbeligt... Hvad hvis den f.eks. er midt
i et meget skarpt sving. Så skubber den jo busssn sidelæns fremfor fremad?

Vh
Morten

Fra : hamselv

Dato : 02-02-10 20:20

mener helt bestemt det er sådan, men har lige sendt en forespørgsel til en
tidligere sporvejschauffør

Fra : René Løweneck

Dato : 02-02-10 21:51

Hej Morten !

> [...]
> hydraulik
> til trækoverførsel til midterste aksel? Eller er der bare en kardanaksel

Svaret er: Den trækker på den bagerste aksel. Her kan du se fænomenet, hos
nogle af vore nordiske venner:

http://www.youtube.com/watch?v=paXvovf2Iag&feature=related

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : hamselv

Dato : 03-02-10 15:23

svaret fra en tidl. sporvejs chauffør : solaris trækker på de allerbagerste
hjul i leddet, jo man skal ikke give gas når man drejer for så kommer hele
bagenden på en gang.....

henrik .-)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 05-02-10 23:12

On Wed, 3 Feb 2010 15:23:15 +0100, "hamselv" <info1@hkmk.dk> wrote:

> [...]
>hjul i leddet, jo man skal ikke give gas når man drejer for så kommer hele

Det kan man heller ikke, give gas altså.

der sidder sensorer i leddet der automatisk reducerer
motoromdrejningerne, i forhold til hvor meget den drejer, men man skal
alligevel være forsigtig.

Jeg var chauffør på den første ledbus af denne type, der kom til DK,
og det var en Scania med tysk karrosse.

--

Venlig hilsen
Folmer