Ny bil nr. 2
Fra : JMN

Dato : 31-01-10 21:49

Hej med jer

Som det fremgår i anden tråd er gearkassen på konens bil gået en tur og det
kan ikke umiddelbart svare sig at lave den.
Derfor tænker jeg på en helt ny istedet.

Er faldet over Kia Picanto og Hyundai i10 - specielt grundet den meget
flotte garanti (7/5 år).

Hvad siger I - nogen erfaringer med dem? For/imod.

vh.
Jørgen

Fra : Allan

Dato : 01-02-10 08:45

JMN formulerede spørgsmålet:
> [...]
> garanti (7/5 år).
>
> Hvad siger I - nogen erfaringer med dem? For/imod.

Hvis du skal ud og se på en ny bil, så tænk også lidt over Ncap tal for
den bil du tænker på at anskaffe.
http://www.euroncap.com/home.aspx

Allan

Fra : Steen

Dato : 01-02-10 09:35

JMN <virker@ikke.dk> wrote:

> [...]
> flotte garanti (7/5 år).
>
> Hvad siger I - nogen erfaringer med dem? For/imod.

Min madamme har for nyligt stået i samme udfordring. Hendes Punto var
ved at trænge til udskiftning, så vi var ude og kigge efter en spritny
bil.
Kia Picanto er såmænd en fin lille bil. Den er meget letkørt, så skal
hun aldrig udenfor bytrafikken, er den ideel. Der er dog ikke plads til
at handle stort ind.
Hyundai i10 er lissom "lidt mere rigtig"bil. Den føles lidt mere robust.
Der er en smule mere plads til at handle ind, og så ligger den lidt
bedre på vejen ved landevejskørsel.

Det er selvfølgeligt bare mine observationer, men vi valgte en i10.

Lav en aftale, om at prøve begge biler lige efter hinanden, og vælg den
der bedst passer.

Fra : tiper

Dato : 01-02-10 01:45

On 31 Jan., 21:48, "JMN" <vir...@ikke.dk> wrote:
> [...]
> flotte garanti (7/5 år).
>
> Hvad siger I - nogen erfaringer med dem? For/imod.

Af de 2, så er en i10 en det bedste køb. Men hvis det ikke haster, vil
jeg mene den kommende Spark fra Chevrolet også er et kig værd.

/
Jesper

Fra : Steen

Dato : 01-02-10 10:45

tiper <tiper@vip.cybercity.dk> wrote:

> Af de 2, så er en i10 en det bedste køb. Men hvis det ikke haster, vil
> jeg mene den kommende Spark fra Chevrolet også er et kig værd.
>
> /
> Jesper

Og hvis den må være grim - så er Suzuki Splash en mulighed

Fra : JMN

Dato : 01-02-10 18:44

Hej med jer

Tak for indspark.

Sikkerhed er bestemt vigtigt. Men næsten ligegyldigt hvad vi vælger vil det
være mere sikkert
end det hun kører i idag. Vigtigt er altså også varigheden på garantien og
da er dette de bedste på markedet.

Har været forbi både Kia og Hyundai i dag. Kia var ikke til at forhandle
med.
Hyundai vil lidt anderledes, men ikke meget. Men han vil give 6.500,- for
den gamle med defekt gearkasse.
Det er vel ikke så ringe endda eller...?

Hyundai er også til omgående levering. Det er Kia ikke.

Så vi tager en tur til dem begge på søndag med konen under armen. Efter en
prøvetur kan det være vi revurderer.

vh.
Jørgen

Fra : Steen

Dato : 01-02-10 20:16

JMN <virker@ikke.dk> wrote:

> [...]
>
> Hyundai er også til omgående levering. Det er Kia ikke.
>
> Så vi tager en tur til dem begge på søndag med konen under armen. Efter en

6000,- for en bil du ikke selv mener, der er den store økonomi i at
lappe på, er ikke så tosset.
Vi vil da gerne høre hvad du siger, når du har været ude og prøve dem
begge på søndag.

God tur

Fra : JMN

Dato : 01-02-10 20:57

Jeg skal vende nok retur.

Et tillægsspørgsmål vedr. standardlak og metallak. Er metallak mere
beskyttende eller er det blot kosmetisk?

Fra : Steen

Dato : 01-02-10 21:07

JMN <virker@ikke.dk> wrote:

> Jeg skal vende nok retur.
>
> Et tillægsspørgsmål vedr. standardlak og metallak. Er metallak mere
> beskyttende eller er det blot kosmetisk?

Det /kan/ i hvert fald være noget der trækker ned, hvis bilen skal
sælges igen senere. En metalgrøn bil er flot nu, men om fem år ville du
måske ønske du havde købt den i hvid eller sort

Fra : Armand

Dato : 02-02-10 17:15

JMN skrev:
> Jeg skal vende nok retur.
>
> Et tillægsspørgsmål vedr. standardlak og metallak. Er metallak mere
> beskyttende eller er det blot kosmetisk?

Derved at metal-lak, udover grunding kræver et lag klarlak øverst for at
opnå virkningen har metal-lak principielt tykkere laklag.
Det ekstra lag er således også det der afspejles i merprisen for metal-lak!

Men er der rustfælder eller områder med dårlig lak-dækning hjælper dette
ekstra lag næppe ret meget :-/

--
Armand.

Fra : JMN

Dato : 07-02-10 22:06

Hej Steen m.fl.

Som lovet en tilbagemelding på konens nye bil. Vi har i dag været ude og
teste følgende 3 biler:

Hyundai i10
Kia Picanto
Suzuki Alto

Starter med Altoen: Føj for en discount bil. Ved godt at den er billig, men
alligevel. Motoren lyder faktisk som om den er syg op igennem gearerne.
Først når stabil fart er opnået lyder den rimeligt. Udstyr eller mangel på
samme (endda i GLS udgaven). Der faktisk intet udstyr sammenlignet med de to
andre.
Den droppede vi hurtigt.

i10 og Picanto ligger meget tæt. På i10 syntes jeg den kraftigere motor
absolut er et plus. Jeg bilder også mig selv ind at teknologien er nyere
eftersom den kom i 2008, hvor Picantoen er fra 2004 og løbende bliver
"liftet". Har dog ingen dokumentation for det. i10 har også lidt større
bagagerum. Og når det nu ikke er stort i forvejen betyder det faktisk noget.
Udstyrsmæsigt (1,25 comfort) er den meget lig med Picantoen (1,1 Fresh).

Picantoen kører også fint og vi kan egentligt godt lide dem begge to.
Picantoen har 7 års garanti mod i10's 5 år. Til gengæld har i10 12 års
rustgaranti mod 6 års på Picantoen. Skidt på dem begge er dækkene. Kumho,
som i mine øjne støjer helt gevaldigt. Nå, men de kan heldigvis skiftes.

Lige nu går vi efter i10, så må vi se om vi kan få lokket lidt diverse
ekstra med. Og den er så også til det de kalder omgående levering, hvilket
Picantoen ikke er.

Fra : Steen

Dato : 08-02-10 08:24

JMN <virker@ikke.dk> wrote:

> Hej Steen m.fl.
>
> Som lovet en tilbagemelding på konens nye bil. Vi har i dag været ude og
> [...]

Tak for tilbagemeldingen. Håber I bliver tilfredse, uanset hvilken bil I
vælger.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 06-02-10 12:05

"JMN" <virker@ikke.dk> wrote in

> Er faldet over Kia Picanto og Hyundai i10 - specielt grundet den meget
> flotte garanti (7/5 år).

Hvis garantien er et vigtigt parameter er der jo også Renault Clio. Den
fåes fra 127.000 og har 5 års garanti og den bedste sikkerhed.

Clio er også trinnet større end de to.

--
vh, Erik