Stjålet bil -Nøgle i handskerum
Fra : Søren Jakobsen

Dato : 02-02-10 01:46

Hej,

Min bil, som stod parkeret på min egen grund, blev i nat stjålet.
Bilen var aflåst, men ekstranøglen, havde jeg ikke fået fjernet fra
handskerummet, hvor den har ligget siden den kom hjem fra service.
Bilen er en Aygo fra 08, udstyret med startspærre, hvordan står jeg
rent forsikringsmæssigt

Fra : Wilstrup

Dato : 02-02-10 11:31

"Søren Jakobsen" <togfoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> handskerummet, hvor den har ligget siden den kom hjem fra service.
> Bilen er en Aygo fra 08, udstyret med startspærre, hvordan står jeg

Som ved ethvert andet brugstyveri. Har du kasko på bilen får du pengene for
den minus evt. selvrisiko og nutidig handelsværdi minus antal år den har
kørt.

For at kunne komme ind i din bil skal tyven altså have brudt ind i den. De
er kørt med bilen. Den ser du næppe igen. Det er sådan sagen står.
Programmet "kontant" havde for nogle gange siden en udsendelse om hvordan
forsikringsfirmaerne ter sig når der har været indbrud i bilen og ruden IKKE
var smadret. I så fald ville de intet udbetale, med mindre man kunne bevise
at man havde brudt ind i bilen på uatoriseret måde. Programmet viste hvordan
en låsesmed på mindre end 30 sekunder kunne komme ind i hvilken som helst
bil - også de biler der har startspærre m.v. Det er den letteste sag af
verden.

Vores bil blev stjålet fra et værksted hvor vi havde lagt nøglerne ind i en
godkendt nøgleboks. Alligvel havde tyven på finurlig vis fået både fat i
nøgle og i bil og var kørt med den, vor GPS etc. Vi anmeldte det til
politiet og de efterlyste den over hele landet - 1 dag. Derefter blev sagen
henlagt.

Bilen var 3½ år gammel, var nysynet. Vi fik beløbet det ville koste at få en
tilsvarende bil - hvilket vil sige hvad en brugt bil i samme stand og med
omtrentlig samme kilometerantal og samme alder. GPS'en blev erstattet via
familieforsikringen.
Der skulle gå 28 dage før vi fik beløbet som blev givet af taksator fra
forsikringsselskabet.

Mit gæt er altså at du får det beløb du har forsikret dig for. Er den ikke
med kasko,får du ingenting.

Fra : alexbo

Dato : 02-02-10 12:04

> [...]

>handskerummet, hvor den har ligget siden den kom hjem fra service.
>Bilen er en Aygo fra 08, udstyret med startspærre, hvordan står jeg

Tvivlsomt, nednestående er et udpluk af afgørelser fra
forsikringsankennævnet, jeg vil foreslå dig at finde så mange som muligt der
passer dig, sager du kan fremvise forsikringen hvis de skulle afslå dækning.

http://www.ankeforsikring.dk/layouts/ViewDocument.aspx?Type=1&ID=249828
http://www.ankeforsikring.dk/layouts/ViewDocument.aspx?Type=1&ID=249736
http://www.ankeforsikring.dk/layouts/ViewDocument.aspx?Type=1&ID=249783

Man kunne forestille sig at du ikke vidste nøglen lå i handskerummet at du
mente aftalen var at afhente nøglen på værkstedet en af de nærmeste dage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 02-02-10 12:27

> [...]
> mente aftalen var at afhente nøglen på værkstedet en af de nærmeste dage.

Jeg må tilstå at jeg er overrasket over afgørelserne - almindelig logik
siger jo at hvis man har skjult en ekstranøgle fx i handskerummet og har
aflåst bilen, så kan det for pokker da ikke være "grov uagtsomhed" eftersom
en tyv jo ikke uden videre kan vide at en sådan nøgle findes. At bryde ind i
en bil er jo i forvejen ulovligt, og hvis man mener at en tyv derpå finder
en nøgle i handskerummet, så er det et tilfælde. Hvis en tyv bryder ind i en
bil med henblik på at stjæle den, så må denne vel have gjort sig
overvejelser over at den situation kunne opstå at tyven selv måtte foretage
en slags åbning af spærrelåsen og en start af bilen uden nøgle.

Men jeg må altså erkende at det åbenbart er sådan det forholder sig og så må
man jo nok blive klog af skade og gøre som i Kontant, hvor man måtte
fortælle folk at hvis der havde været indbrud i ens bil, så burde man nok
selv smadre et vindue for at få erstatning, for ærlighed betaler sig ikke.
På samme måde med tyveriet af bilen: har man anbragt en nøgle i
handskerummnet, så bør man nok undlade at fortælle det: dels fordi
sandsynligheden for at den bliver fundet er ganske lille, og hvis den
findes, så kan man da blot sige at man faktisk har glemt at den lå i
handskerummet og derpå følge det andet link du har angivet.

Selv anbragte jeg ikke min nøgle i handskerummet, men smed den ind til
firmaet, der så fik den stjålet (hævder de) - jeg fik i hvert fald fuld
erstatning for bilen - men jeg har jo også et godt forsikringsselskab som
ingen andre kan matche (nemlig lærerstandens brandforsikring) som altid har
behandlet mig ordentligt.

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-02-10 14:53

Wilstrup skrev:

> [...]
> At bryde ind i en bil er jo i forvejen ulovligt, og hvis man mener at en
> tyv derpå finder en nøgle i handskerummet, så er det et tilfælde.

Jeg må sige, at jeg er dybt overrasket over, at du kan finde det
overraskende... i det det øjeblik man anbringer en nøgle (mere eller
mindre) tilgængeligt i sin bil, fjerner man jo hele sikkerhedselementet
i at have tændingslås og startspærre monteret. Hvis der alligevel er en
nøgle anbragt i bilen, ku' vi jo lige så godt fjerne startspærren og
erstatte tændingslåsen med en trykknap, så bilen bare kan startes, når
vi sætter os ind...

Jeg er ikke uenig i, at det i mange tilfælde vil være tilfældigt, at
tyven finder nøglen.... men selve det element, at tyven finder nøglen i
handskerummet kan så også let være det der får ham til at beslutte at
stjæle hele bilen og ikke kun gennemrode den for løsøre...

Jeg er helt på linie med forsikringsselskaberne - det er dælme grov
uagtsomhed at efterlade en nøgle i sin bil. Faktisk er det direkte
idioti, men da dette endnu ikke er anerkendt og defineret som et
egentligt juridisk begreb, må vi for tdien nøjes med betegnelsen "grov
uagtsomhed".

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-02-10 18:51

Efter mange tanker skrev Jesper Brock:
> [...]
> bilen, ku' vi jo lige så godt fjerne startspærren og erstatte tændingslåsen
> med en trykknap, så bilen bare kan startes, når vi sætter os ind...

Det er vel ikke anderledes end at en tyv bryder ind i dit hus, finder
en bilnøgle og bruger den til at starte bilen i carporten og køre
kosterne væk i. Er det så også grov uagtsomhed?? Tror vist at de fleste
har en ekstra nøgle til bilen liggende hjemme.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Wilstrup

Dato : 02-02-10 20:19

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bilnøgle og bruger den til at starte bilen i carporten og køre kosterne
> væk i. Er det så også grov uagtsomhed?? Tror vist at de fleste har en

Jeg havde ikke læst dit indlæg før jeg var inde på akkurat samme tankegang.
Jeg kan ikke indse at det skulle være mere "groft uagtsomt" at have sin
ekstranøgle til sit hus inde i huset, have en ekstranøgle til sit pengeskab
inde i huset, som en tyv jo også kan finde, end at have sin ekstranøgle i et
handskerum der ikke er synligt udefra.

Fra : Roger over

Dato : 09-02-10 19:36

On Tue, 2 Feb 2010 20:18:40 +0100, Wilstrup wrote:

> [...]
> inde i huset, som en tyv jo også kan finde, end at have sin ekstranøgle i et

Men du kan ikke bevise det og derfor vinder forsikringsselskabet.

Fra : alexbo

Dato : 02-02-10 21:14

"Andersen skrev

> Det er vel ikke anderledes end at en tyv bryder ind i dit hus, finder en
> bilnøgle og bruger den til at starte bilen i carporten og køre kosterne
> væk i. Er det så også grov uagtsomhed??

Godt spørgsmål.
Hvis nu han bryder ind i garagen finder en hoveddørsnøgle, går ind i huset
og finder bilnøglen på nøglebræddet i entreen, går ud i bilen finder
pengeskabsnøglen i bilen, tømmer pengeskabet og kører væk på en ulåst cykel
der stod i bryggerset.
Et det så groft uagtsomt?

Det man kan se er at ankenævet finder at bilnøglen i bilen er groft
uagtsomt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 02-02-10 20:17

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> nøgle anbragt i bilen, ku' vi jo lige så godt fjerne startspærren og
> erstatte tændingslåsen med en trykknap, så bilen bare kan startes, når vi

Nej, det er ikke logisk. Hvis en indbrudstyv bryder ind i vort hjem og
finder nogle nøgler til vort pengeskab eller blot til huset, så er det jo
stadig indbrud, også selvom vi har lagt ekstranøglerne i en bestemt skuffe.
Vi skriver jo ikke til en evt. indbrudstyv: Her ligger nøglerne - kom og tag
dem-

> [...]
> handskerummet kan så også let være det der får ham til at beslutte at
> stjæle hele bilen og ikke kun gennemrode den for løsøre...

jf. ovenover.

> [...]
> men da dette endnu ikke er anerkendt og defineret som et egentligt
> juridisk begreb, må vi for tdien nøjes med betegnelsen "grov uagtsomhed".

Du skal nok få et job os Topsikring eller andre selskaber når du en gang
bliver færdig -

Vi er enige om at man ikke skal lægge nøglerne et frit tilgængeligt sted, og
hvis man kan sige at det er et uaflåst handskerum, så ja - men alligevel
virker det besynderligt, eftersom det jo allerede er ulovligt at bryde ind i
en bil og køre væk med den - med eller uden nøgler. Vi fik i hvert fald
vores bil dækket af forsikringen.

Fra : dufur

Dato : 02-02-10 20:29

On 02/02/10 20.16, Wilstrup wrote:

> [...]
> jo stadig indbrud, også selvom vi har lagt ekstranøglerne i en bestemt
> skuffe. Vi skriver jo ikke til en evt. indbrudstyv: Her ligger nøglerne

Ved et indbrud i bilen, må man forvente at handskerummet gennemrodes, og
ligger der en bilnøgle er det indelysende eller ret enkelt at teste hvor
den hører til... Altså er det uforsvarligt at opbevare en reservenøgle der.

Det vil det også være på en krog vedsiden af pengeskabet (eller vasen
ovenpå).

Fra : Per Tolbøll

Dato : 02-02-10 17:08

[...]

Undskyld hvis jeg spørger dumt, men - er der overhovedet handskerum i en
Aygo?

Jeg har selv den tilsvarende Citroen-model (C1), hvor der kun er en - udefra
synlig - hylde.

Har det forsikringsmæssig betydning, om f.eks. en nøgle er synlig udefra?

/Per

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-02-10 22:01

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udefra synlig - hylde.
>
> Har det forsikringsmæssig betydning, om f.eks. en nøgle er synlig udefra?

Efter hvad jeg kan se på
http://www.toyota.dk/cars/new_cars/aygo/gallery.aspx
har Aygo faktisk ikk et lukket handskerum.

Det kan altså godt gi problemer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-10 16:53

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Efter hvad jeg kan se på
> http://www.toyota.dk/cars/new_cars/aygo/gallery.aspx
> har Aygo faktisk ikk et lukket handskerum.

Pokkers - lidt sendt på den, men det går vel

I færdselsloven (et sted..) står noget om, at en bil skal være forsvarligt
aflåst, når den forlades. Hermed menes der faktisk ikke dørlåsen, idet den
blot er til at forhindre døren i at åbne, når man kører, men nærmere
defineret ratlås og startspærre.

Så rent teknisk har bilen ikke været aflåst.

Men det hele afhænger self. af, hvordan forsikringsselskabet definerer
aflåst.Men det er nok ikke grov uagtsomhed, hvorfor de er nødt til at
betale. Grov uagtsomhed havde vel været at ligge nøglen på taget.

Men der er da i al fald mulighed for at gå i retten med sagen, hvis de
nægter. Kunne blive helt spændende.

Mvh
Mads

Fra : alexbo

Dato : 02-02-10 21:13

"Søren Jakobsen" skrev i

> [...]
>handskerummet, hvor den har ligget siden den kom hjem fra service.
>Bilen er en Aygo fra 08, udstyret med startspærre, hvordan står jeg

For et års tid siden var en lignende sag i, vi fik desværre ikke slutningen.

http://groups.google.dk/group/dk.teknik.bil/browse_frm/thread/a67f2c90528423fe/41cd928494c7e357?hl=da&lnk=gst&q=garage+n%C3%B8gle#41cd928494c7e357

mvh
Alex Christensen

Fra : Roger over

Dato : 02-02-10 22:17

On Tue, 2 Feb 2010 00:46:28 -0800 (PST), Søren Jakobsen wrote:

> [...]
> handskerummet, hvor den har ligget siden den kom hjem fra service.
> Bilen er en Aygo fra 08, udstyret med startspærre, hvordan står jeg

Du får ingen erstatning hvis du ikke kan aflevere alle nøgler til
forsikringsselskabet, og det uanset hvad årsagen er til at du ikke har
nøglerne - medmindre det er røveri.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-02-10 07:45

On Tue, 2 Feb 2010 22:16:42 +0100, Roger over
<rogerover@nospam.invalid> wrote:

>Du får ingen erstatning hvis du ikke kan aflevere alle nøgler til
>forsikringsselskabet, og det uanset hvad årsagen er til at du ikke har
>nøglerne - medmindre det er røveri.
Kilde ?
Har du hørt om ekstranøgler , både orginale og uorginale ?

Hvordan kan forsikringen vide hvor mange nøgler der findes til den
enkelte bil ?

Hvis man mistet en bilnøgle er der så ingen erstatning fra
forsikringen hvis nogen 2 år senere stjæler enes bil ?

/Hans

Fra : Roger over

Dato : 09-02-10 19:30

On Wed, 03 Feb 2010 09:45:16 +0300, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
>
> Hvis man mistet en bilnøgle er der så ingen erstatning fra
> forsikringen hvis nogen 2 år senere stjæler enes bil ?

Forsikringsselskaberne gør hvad der passer dem og har dommere på
lønningslisten i deres eget ankenævn til at begunstige dem selv. Har man
ikke nøglerne så må man føre en retssag for at få erstatning. Man bør dog
undersøge om dommerne som skal dømme i sagen, tidligere har været - eller
fortsat er på lønningslisten hos forsikringsselskaberne eller modtager
anden kamouflere koruption i form af gaver, rejser, konsulentydelser uden
reelt at arbejde, osv

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-02-10 19:32

On Tue, 9 Feb 2010 19:30:27 +0100, Roger over
> [...]

>fortsat er på lønningslisten hos forsikringsselskaberne eller modtager
>anden kamouflere koruption i form af gaver, rejser, konsulentydelser uden
Jeg antager at du ikke selv er i stand til at se at du overhoved ikke
besvarede det jeg spurgte om.

/Hans

Fra : Wilstrup

Dato : 03-02-10 10:22

"Roger over" <rogerover@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Du får ingen erstatning hvis du ikke kan aflevere alle nøgler til
> forsikringsselskabet, og det uanset hvad årsagen er til at du ikke har
> nøglerne - medmindre det er røveri.
Det er ikke ubetinget korrekt. Vi havde afleveret vores ene nøgle til
værkstedet i en såkaldt "sikret" og "godkendt" nøgleboks. Den blev stjålet
fra værkstedet på trods af overvågningskameraer (det var for mørkt til at de
kunne se noget, hævdede de), og bilen blev så efterfølgende stjålet.
Vi kunne derfor kun aflevere et sæt nøgler til forsikringsselskabet, men fik
alligevel erstatning.

Fra : Roger over

Dato : 09-02-10 19:33

On Wed, 3 Feb 2010 10:22:06 +0100, Wilstrup wrote:

> [...]
> kunne se noget, hævdede de), og bilen blev så efterfølgende stjålet.
> Vi kunne derfor kun aflevere et sæt nøgler til forsikringsselskabet, men fik

Men hvis bilen stjæles fra gaden og du ikke har alle originalnøgler, så er
du på skideren