Arvesag
Fra : HamSelv

Dato : 31-01-10 23:07

Min bror og jeg er enearvinger til min far, som nu er død for
næsten et år siden. Min mor døde for nogle år siden og min far har
siddet i uskiftet bo.

Der er intet testamente, så vi skal dele 50/50.

Arven fordeler sig i hovedtræk på et ubehæftet hus vurderet af
ejendomsmæglere + SKAT (par. 4 vurdering i år) til kr. 1.2 mill
samt likvider for andre ca. 1,0 mill.

Privat skifte.

A har allerede - med bror B's accept, hævet 200.000 af arven.

Huset er forsøgt solgt via ejendomsmægler, men det er først kommet
på markedet sent (ca. 8-9 måneder efter dødsfaldet) grundet B's
vægring mod at sætte det til salg hurtigt.

A har villet sætte prisen ned for at få solgt hurtigere, dette har
B kæmpet imod, da han vil have den fulde pris.

B bor ret tæt på huset, A bor i en afstand af ca. 250 km.

Nu er der næsten gået et år og boet skal endelig deles.

B mener at vi skal dele likvider i to lige store dele (-"forskud")
og herefter ved skøde indtræde som ejere af huset, indtil det er
solgt.

A mener at B skal overtage huset, da han jo ellers binder en del af
arven i huset, som B ikke vil sælge billigere.

A har dog fuldmagt fra B til at udlodde arven(!)

Kan A tillade sig at udlodde huset til B? Det er forudsat, at A
accepterer, at B derved får lidt mere af arven end A.

Jeg venter spændt på kvalificerede svar, på forhånd tak!

Fra : Henning

Dato : 01-02-10 10:39

> [...]
>accepterer, at B derved får lidt mere af arven end A.
>
>Jeg venter spændt på kvalificerede svar, på forhånd tak!

Ikke-juridisk svar. Den eneste løsning er, at A sælger til B, som
herefter kan tabe eller vinde på salget.

Fra : alexbo

Dato : 01-02-10 11:59

"HamSelv" skrev

> B mener at vi skal dele likvider i to lige store dele (-"forskud")
> og herefter ved skøde indtræde som ejere af huset, indtil det er
> solgt.

Det kan være noget skidt så skal I betale skat af fortjenesten.
Af boafgiftmæssige grunde vil det være en fordel at værdisætte huset så lavt
som muligt, men derved stiger fortjenesten ved et salg.

> Kan A tillade sig at udlodde huset til B? Det er forudsat, at A
> accepterer, at B derved får lidt mere af arven end A.
Det kan A gøre ved at give et arveafkald, altså acceptere en skævdeling.

Hvis B får et hus til 1,2 M og A en formue på 1 M, så hænger det nogenlunde
sammen med B,s udgifter og evt. skattepligt ved salg.

Dødsboet kan sælge skattefrit fordi den afdøde kunne sælge sit hus
skattefrit fordi han har boet i huset.
Arvingerne kan ikke sælge skattefrit for de har ikke boet i huset.
Hvis B vil bo i huset kan han senere sælge skattefrit.
Hvis ikke B selv vil bo i huset er det helt klart nemmest at lade dødsboet
sælge, også for at undgå at skulle stå til ansvar for tilstanden af huset.

Linket er til et spørgsmål om køb af dødsbo, men det jo sådan set samme sag
bare fra den modsatte side.
http://www.danskeboligadvokater.dk/Default.aspx?ID=207&M=News&PID=246&NewsID=630

Sælger I som dødsbo kan man ikke bebrejdes ukendskab til hjemmelavede
løsninger i huset, men sælger B som ejer er det B,s ansvar at der ikke er
skjulte fejl.

Selv om der skal skrives boopgørelse nu, kan salget af huset udskydes og der
skal så senere laves en tillægsopgørelse, det vil være bedre end at indtræde
som ejere.
At et hus så ikke har godt af at stå tomt og koster penge hele tiden er en
anden sag, du må blive enig med din bror om løsningen.
Der er ingen klar og selvfølgelig løsning

mvh
Alex Christensen