"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4b680d2f$0$281$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Wilstrup" skrev i
>>
>> Ieg støde for første gang på begrebet "negativ aftalebinding", da jeg
>> henvendte mig til forbrugerstyrelsen for rigtig mange år siden. Her havde
>> et bestemt firma solgt mig et abonnement som skulle slutte efter et vist
>> antal måneder.
>
> Det vil sige at du havde tegnet et abonnement,
> når jeg har købt noget så er det mig der har købt og ikke en forretning
> der har solgt mig noget.
> Hvad fanden er det du har købt, jamen det har jeg ikke, det var ham
> derhenne
> der solgte mig det.
Du vrøvler - hvis jeg får at vide at et produkt jeg abonnerer på slutter
efter en vis tid, lad os sige en avis jeg får tilbudt i fire uger og som
ifølge telefonsælgeren udløber efter den periode, så har jeg sgu da ikke
pludselig accepteret at perioden forlænges yderligere hvis jeg ikke aktivt
ønsker det?
>
> De fleste abonnementer der har en udløbsdato har også en automatisk
> forlængelse.
> F.eks.
> "Abonnementet løber fra aftalens tegning og 6 måneder frem, og forlænges
> derefter automatisk hver 6. måned til en ny abonnementsperiode."
"Mange aviser og blade udsender med jævne mellemrum tilbud på et
prøveabonnement for en nærmere angivet periode.
I denne forbindelse har Forbrugerombudsmanden henledt adskillige
bladudgiveres opmærksomhed på, at det som hovedregel er i strid med god
markedsføringsskik at anvende negative salgsmetoder, f.eks. ved at lade et
abonnement for en bestemt periode fortsætte efter periodens udløb, uden at
abonnenten udtrykkeligt har bedt om det.
Såfremt et blad fortsat bliver leveret efter prøveperiodens udløb må dette
klart og tydeligt fremgå af det oprindelige markedsføringsmateriale.
(1992-4042/5-127)"
Hvis jeg aktivt skal angive at jeg ikke ønsker forlængelse af et abonnement
og firmaet så alligevel forlænger det, selvom jeg ikke har ønsket det - så
vil jeg kalde det negativ aftalebinding, og forbrugerombudsmanden giver mig
tilsyneladende ret.
I dit eksempel står der at det forlænges automatisk efter aftalens tegning,
og her fremgår det tydeligt og klart at det forlænges efter prøveperiodens
udløb. Men der er også andre sager der er afgjort til forbrugerens fordel:
Se fx.
"Negativ aftalebinding", hvor en abonnents tavshed anses for en stiltiende
accept, er som udgangspunkt i strid med god markedsføringsskik, jf.
markedsføringslovens § 1.
Negativ aftalebinding kan dog efter omstændighederne accepteres fx i
situationer, hvor der er hjemmel til denne fremgangsmåde i det oprindelige
aftaleforhold, eller hvor ændringerne gennemgående er til forbrugernes
fordel, fx i form af en bedre dækning - dog forudsat, at præmiestigningen er
af en ubetydelig størrelse.
Dette havde Forbrugerombudsmanden meddelt Falck i foråret, da selskabet bad
om en forhåndsbesked om en sådan fremgangsmåde.
Det er også en forudsætning, at oplysninger til abonnenterne om ændring i
abonnementet og præmien, herunder muligheden for at sige "nej tak", er
fremhævet klart og tydeligt i et brev på en måde, så oplysningerne bliver
læst og forstået.
(Bemærk: muligheden for et nej-tak skal være fremhævet tydeligt! - og det
var det ikke i forhold til det pågældende produkt.Min anmærkning)
Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der kunne rejses tvivl om
klarheden og tydeligheden i Falcks brev til abonnenterne.
Falck ændrede derfor udformningen af de breve, som skulle udsendes til et
antal abonnenter, således at kravet om klarhed og tydelighed var opfyldt.
Forbrugerombudsmanden afsluttede herefter sagen. (2005-1100/5-481)."
Alle disse sager og et par flere findes på
www.forbrugerombudsmanden.dk
>
> Det er muligt at forbrugerstyrelsen vil kalde det negativ aftalebinding,
> jeg
> gør ikke.
De er jo også professionelle jurister - du er ikke, vel?
>
>> Men summa summarum - jeg vil naturligvis kontakte dem og fortælle at jeg
>> ikke ønsker en permanent form for abonnement og så se hvad de siger. I
>> værste tilfælde må jeg vel blot skifte kredit-kort
>
> Det er muligt jeg har ikke haft brug for at skifte kort, jeg har ikke
> været
> ude for at ikke kunne opsige en aftale.
Jeg har desværre - af skade bliver man klog.