Nogen forslag til til Litt. om jura for be~
Fra : Claus EK

Dato : 31-01-10 16:54

Hej gruppe
jeg har tænkt mig som hobby / interesse at begynde at læse Jura er der nogen
der har forslag til
hvad jeg skal starte med at læse

har set på pensum :

http://www.pensum.dk/searchscript.php?cat=400

Bedste hilsner

Fra : Jubii

Dato : 31-01-10 18:48

"Claus EK" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe
> jeg har tænkt mig som hobby / interesse at begynde at læse Jura er der
> nogen der har forslag til
> hvad jeg skal starte med at læse

Vil du fortælle hvor du vil bruge dit kendskab til jura henne?
Vil du f.eks. repræsentere en kreds af mennesker over for en myndighed?
Brevkassejura?

Fra : Claus EK

Dato : 01-02-10 20:46

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Claus EK" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
>>

> Vil du fortælle hvor du vil bruge dit kendskab til jura henne?
> Vil du f.eks. repræsentere en kreds af mennesker over for en myndighed?
> Brevkassejura?

Der som sådan ikke nogen mission med det ud over almen interesse for hvordan
loven er skruet sammen

Fra : Kasper Demant

Dato : 31-01-10 19:02

Claus EK skrev:
> Hej gruppe
> jeg har tænkt mig som hobby / interesse at begynde at læse Jura er der nogen
> [...]
Hvad er det inden for juraen du gerne vil vide lidt mere om.
For sådan at skitsere hvilke hovedgenrer vi har:

Offentlig ret:
   - Forvaltningsret (kommunalret, sagsbehandling mv.)
   - Statsforfatningsret (grundloven)
   - Folke- og EU-ret
   - Retslære (historie, filosofi, sociologi)
   - Strafferet
   - procesret (retspleje)

Privatret
   - Familieret
   - Arveret
   - Obligationsret (køberet, aftaleret, konkursret, panteret, selskabsret
osv. osv. osv.)
   - Tingsret (forhold til 3. mand)

Der er selvfølgelig mange flere discipliner, men jeg har bare lige
medtaget nogle hovedtræk.

Hvis du vil vide noget helt basic, kan jens evalds: at tænke juridisk
anbefales. Det er blot en lille bog på knap 100 sider der fortæller lidt
om den grundlæggende juridiske tankegang.

Hvis der er nogle emner som især interesserer dig, så skriv det endlig,
så kan jeg nok anbefale noget litteratur.

Hvis du skulle bo i omkring århus kan du også låne litteratur af mig, så
du kan få et indtryk af bøgerne før du selv vil købe.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Claus EK

Dato : 01-02-10 20:54

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du skulle bo i omkring århus kan du også låne litteratur af mig, så
> du kan få et indtryk af bøgerne før du selv vil købe.

Tak skal du have - jeg har fundet en bogen om strukturen i loven som jeg
lige vil læse
jeg vil nok sige det der interessere mig mest er hvad for rettigheder man
har som borger i Danmark i almindelighed

f.eks hvis jeg anmelder et efter loven kriminelt forhold til Politiet og de
nægter at tage sig af sagen og jeg så f.eks beder om at få et skriftligt
afslag på min anmodning
( hvad jeg også har ret til ) og dette også bliver mig nægtet - hvordan
bryder den pågældende politimand så loven og hvad konsekvenser kan det have

jeg synes også det er spænende med Journal indsigt hvem må

hvem må foretage digital overvågning

jeg kan bedst beskrive min interesse som borgerens rettigheder over for
andre borger og myndigheder

osv.

bedste hilsner :)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 01-02-10 21:55

Den 01-02-2010 20:53, Claus EK skrev:

> jeg kan bedst beskrive min interesse som borgerens rettigheder over for
> andre borger og myndigheder

De problemstillinger, du skitserer, hører ind under det
forvaltningsretlige område. Du kan prøve at kaste dig over et par af
grundbøgerne (evt. nøjes med at læse de kapitler, der handler om disse
emner). Forvaltningsret er kedeligt, men relativt nemt at forstå.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Karina Jensen

Dato : 01-02-10 23:52

"Kevin Borbye Edelvang" <0@0.invalid> skrev i en meddelelse
[klip]
Forvaltningsret er kedeligt

Kedeligt? Det er i min optik det mest interessante retsområde overhovedet.

, men relativt nemt at forstå.

Så har du aldrig prøvet at beskæftige dig med det i praktis på et højt nok
niveau

/Karina

Fra : Claus EK

Dato : 02-02-10 00:51

"Karina Jensen" <smikSLETDETTE@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> [klip]
> Forvaltningsret er kedeligt
>
> Kedeligt? Det er i min optik det mest interessante retsområde

ja nu gik jeg på Google og fandt til en start :
http://da.wikipedia.org/wiki/Forvaltningsret

jeg kan da ikke forstå det skulle være kedeligt :)

> , men relativt nemt at forstå.
>
> Så har du aldrig prøvet at beskæftige dig med det i praksis på et højt nok
> niveau

måske du kan give mig et svar på det her der står :
"Princippet om god forvaltningsskik, der blandt andet forpligter myndigheden
til at udføre en hurtig sagsbehandling, at optræde høfligt og hensynsfuldt
overfor borgeren samt at formulere breve i et forståeligt sprog. Princippet
er især udviklet på baggrund af Ombudsmandens udtalelser."

jeg har et eksempel du måske kan klargøre for mig - : jeg var en gang
indlagt på et hospital , hvor lægen var fra Spanien og talte meget lidt
Dansk og med stærk accent hvad i praksis betød at som patient forstod
man / jeg - de fleste af de andre patienter ca. 40 % af hvad hun sagde -
hvad egentligt efterlod et mere kaotisk ind konkret indtryk af en samtale
med lægen - men lægen havde bestået Dansk prøven og det ville derfor
være racistisk at sige jeg ikke kunne forstå hende - men mener du at der er
tale om dårlig forvaltnings skik når man ikke kan forstå hvad lægen siger
( det kan jo i princippet være godt nok det lægen siger
hvis man ellers kunne forstå ordene ) ...

Fra : Karina Jensen

Dato : 02-02-10 22:13

"Claus EK" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> siger ( det kan jo i princippet være godt nok det lægen siger
> hvis man ellers kunne forstå ordene ) ...

Jeg synes, det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg ikke kan svare entydigt
på.

Jeg er enig med dig i, at ansatte i det offentlige skal udtrykke sig klart
og forståeligt, når de kommunikerer med borgerne. Ombudsmandens praksis på
dette område handler, så vidt jeg husker, mest om skriftlig formidling, men
jeg vil også mene, at princippet gælder mundtlig formidling. Man skal
selvfølgelig kunne forstå, hvad der bliver sagt. Det er i særdelshed
vigtigt, når man skal modtage budskaber fra sin læge.

Jeg tror imidlertid, at det vil blive op ad bakke at få ombudsmanden til at
udtale, at der er sket en tilsidesættelse af god forvaltningsskik i dit
eksempel, hvor jeg forestiller mig, at han vil anlægge en mere pragmatisk
tilgangsvinkel. Når der er et objektivt kriterium for, hvornår man vurderer,
at en læge kan tilstrækkeligt dansk til at kunne praktisere, og din læge har
opfyldt dette krav, så forestiller jeg mig ikke, at ombudsmanden vil kunne
udtale kritik.

Men som sagt. Jeg forstår godt dit spørgsmål og dine betragtninger om
forholdet til princuppet om god forvaltningsskik.

/Karina

Fra : Claus EK

Dato : 03-02-10 01:40

> [...]
> selvfølgelig kunne forstå, hvad der bliver sagt. Det er i særdelshed
> vigtigt, når man skal modtage budskaber fra sin læge.

Det skulle man mene ....

> [...]
> vurderer, at en læge kan tilstrækkeligt dansk til at kunne praktisere, og
> din læge har opfyldt dette krav, så forestiller jeg mig ikke, at

Det problemet i almindelighed med lægestanden - at de praktisk talt er imune
over for
over for loven , hvis du går ind på patient klagenævnets hjemmeside - de
slipper praktisk talt for
ansvar for det meste , hvis bare en brøkdel af tvil kommer dem til gode ..
faktum er der er lægemangel så det er meget nemt at få tomlen op til Dansk
prøven - f.eks taler svenske læger
for det meste ikke et ord Dansk ...

> Men som sagt. Jeg forstår godt dit spørgsmål og dine betragtninger om
> forholdet til princuppet om god forvaltningsskik.

jeg tror man skal optage samtalen på video - hvor man som patient sider og
sig hvad siger du læge svare : volapyk og patienten siger det forstår jeg
ikke lægen svare : volapyk
til sidst ud går det ud fra devisen du for ret og jeg for ret og jeg for
fred og i bedste fald er der en sygeplejerske der er vand til at høre på
lægen der måske kan give et referat af hvad der blev sagt
måske ikke ..

men problemet er at Dansk prøven skal erklæres for ikke go nok og det bliver
som du siger op af bakke ..

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-02-10 08:36

Den 01-02-2010 23:52, Karina Jensen skrev:

> Kedeligt? Det er i min optik det mest interessante retsområde overhovedet.

Retsområdet er i hvert fald betydeligt mere spændende end litteraturen :)

> Så har du aldrig prøvet at beskæftige dig med det i praktis på et højt nok
> niveau

Højt nok til hvem? ;)

Men det er klart, at med så stort et område, og så stort et omfang af
retskilder, bliver det uhyre kompliceret, når man bevæger sig væk fra de
store linjer, ned i detaljen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Karina Jensen

Dato : 02-02-10 21:55

"Kevin Borbye Edelvang" <0@0.invalid> skrev i en meddelelse
[klip]
> Retsområdet er i hvert fald betydeligt mere spændende end litteraturen :)

Jeg er uenig. Både teori og praksis er rigtig spændende, synes jeg.

> Højt nok til hvem? ;)

Nah, det var også en dum måde, jeg udtrykte mig på. Jeg mener bare, at det
er et pokkers svært retsområde. Jeg har fx efter lang tid i den offentlige
forvaltning stadig et problem med at finde ud af, præcis hvad der er en
afgørelse

Og nej, det er ikke fordi, jeg ikke er klog nok til at forstå formueretten.
Jeg HAR skam arbejdet på et af de store fine advokatkontorer og sagde selv
op (I øvrigt til deres meget store overrakselse).

/Karina

Fra : Claus EK

Dato : 01-02-10 23:53

> [...]
> forvaltningsretlige område. Du kan prøve at kaste dig over et par af
> grundbøgerne (evt. nøjes med at læse de kapitler, der handler om disse

nogen titler ?

>Forvaltningsret er kedeligt, men relativt nemt at forstå.

så meget bedre :)

Fra : Kasper Demant

Dato : 02-02-10 00:02

Claus EK skrev:
> "Kevin Borbye Edelvang" <0@0.invalid> skrev i en meddelelse

> nogen titler ?

Jens Garde m.fl.: Forvaltningsret almindelige emner
Jens Garde m.fl.: Forvaltningsret sagsbehandling

Jeg kunne nu også godt forestille mig, at du ville finde lidt fornøjelse
i at læse om borgernes frihedsrettigheder i forfatningsretlig
litteratur. Jeg kan anbefale Peter Germer: Statsforfatningsret.

Alle bøgerne har jeg stående på hylden, og -som tidligere nævnt- hvis du
bor i nærheden af århus er du velkommen til at låne et eksemplar til at
bladre lidt i inden du begynder at købe løs. Juridisk litteratur er ret
dyrt.

Vh

Fra : Claus EK

Dato : 02-02-10 01:08

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kasper
jeg har til en start b.la købt Juridisk Metodelære fordi det var min
fornemelse at den giver et overblik

>>> grundbøgerne (evt. nøjes med at læse de kapitler, der handler om disse

> Jens Garde m.fl.: Forvaltningsret almindelige emner
> Jens Garde m.fl.: Forvaltningsret sagsbehandling

jeg fandt lige :
Forvaltningsret
ISBN 978-87-619-0644-1 af Andersen, Jon.
til billige penge ...( 100 kr brugt men som ny )

siger det dig noget ?

> Jeg kunne nu også godt forestille mig, at du ville finde lidt fornøjelse i
> at læse om borgernes frihedsrettigheder i forfatningsretlig litteratur.
> Jeg kan anbefale Peter Germer: Statsforfatningsret.

den vil jeg se på ...kan godt nok ikke lige finde den brugt - men jeg finder
ud af noget
er den til at forstå for skal vi bare sige såkaldt almindelige mennesker -
der dog ikke er fremmed for at læse
bøger

> [...]
> bor i nærheden af århus er du velkommen til at låne et eksemplar til at
> bladre lidt i inden du begynder at købe løs. Juridisk litteratur er ret

Det er meget pænt af dig men jeg bor på sjælland - og på pensum.dk kan jeg
finde det meste til mellem 50 og 150 kr. pr bog + porto
problemet med disse bøger er at de som regel er strejet sønder og sammen
hvad mildest talt forstyrre læsningen en del så hvis jeg sætter pris på
bogen
så køber jeg den som ny igennem en biblitokar jeg kender der kan skaffe dem
med op til 70 % rabat ..

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-02-10 14:57

Claus EK skrev:
> nogen titler ?

Du kan jo starte med

Jens Garde m.fl. : Forvaltningsret - Sagsbehandling

og af samme forfatter (m.fl.) "Forvaltningsret - almindelige emner"

Det er dem, jeg blev udnervist efter på Syddansk Universitets
jurauddannelse... der skulle være læsestof nok til et par uger

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og cand.jur-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk