Ethanol i diesel
Fra : HHH

Dato : 01-02-10 13:57

Hej gruppe.
Er der nogen der har erfaring med brug af ethanol/bio-ethanol i
dieselolie for at undgå kondensvand og dermed også dieselpest.
Hvor stor procentdel kan man bruge uden det går ud over effekt og
smøring af motoren.
v.h.
HHH

Fra : dybvad

Dato : 02-02-10 01:30

On 1 Feb., 21:57, HHH <h.h.hon...@gmail.com> wrote:
> [...]
> dieselolie for at undgå kondensvand og dermed også dieselpest.
> Hvor stor procentdel kan man bruge uden det går ud over effekt og

Mener du ikke Methanol (Metylalkohol, Træsprit) ??

Jeg brugte Methanol i lastbil om vinteren ved kørsel på Lofoten og
Finmarken. 30 - 45 minusgrader forekom ofte.

Har du vand/kondens i din dieseltank, kan du se vanddråberne "skøjte"
hen over dieseloverfladen, når du hælder lidt i.

Brug det med forsigtighed i meget små mængder. 1 dl. til 700-800 ltr.
diesel

Både Ethanol og Methanol har en evne til at opløse limen som
brændstoffiltre er limet sammen med.

Ethanol: Kogepunkt: 78,3 °C - Frysepunkt: -117,3 °C
Methanol: Kogepunkt: 64,7 °C - Frysepunkt: - 97 °C

Mvh
Gert Juhl

Fra : BoA

Dato : 02-02-10 10:32

dybvad skrev:

> [...]
>
> Jeg brugte Methanol i lastbil om vinteren ved kørsel på Lofoten og
> Finmarken. 30 - 45 minusgrader forekom ofte.

Husk lige at methanol er meget giftigt
også ved indånding af dampe !

BoA

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-02-10 19:54

HHH sendte dette med sin computer:
> [...]
> dieselolie for at undgå kondensvand og dermed også dieselpest.
> Hvor stor procentdel kan man bruge uden det går ud over effekt og

Jeg blev engang lokket til at købe et norsk produkt "Bio-Protect 2" -
"Dieseldyr Bekjemper" og det lugter umiskendeligt af 2-propanol
(isopropylalkohol - karburatorsprit).

Deklaratonen siger:
2-propanol: 30-60 %
Formaldehyd: 10-30%
Methanol: 1-5 %

Og doseringsvejledninger siger:
Bekæmpning af bemelte dyr: 1:2000
Forebyggelse 1:5000

Så det er altså ganske lidt der skal til (hvis ellers produktet holder
hvad det lover...) :/

PS: Har aldrig fået brugt det pågældende middel.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : BoA

Dato : 02-02-10 21:42

Ole Pagh skrev:

> [...]
> hvad det lover...) :/
>
> PS: Har aldrig fået brugt det pågældende middel.

Formaldehyd er et meget kraftigt
virkende
desinfektions/konserverings-middel, der
kan slå næsten alt micro-liv ihjel i
meget små doser. Methanolen hjælper på
opløseligheden af formaldehyden, og
propanolen er bare "fyld", for at det
overhovedet er til at dosere uden
specialudstyr. Desuden synes de fleste,
at de får mere for pengene, hvis flasken
er lidt større.

Med bedste hilsner

BoA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-02-10 00:58

Hej,

Proev at soege tilbage i tidligere strenge her har jeg ret indgaaende
beskrevet problemer med anvendelse af div. tilsaetningsmidler.

Mvh/Harding