Fuglefoder
Fra : CC

Dato : 31-01-10 13:57

På mit foderbrædt har jeg hovedsageligt besøg af gråspurve, solsorte og
nogle andre småfugle.

I øjeblikke fodre jeg med foderboldene og æbler. Solsorten har stor
fornøjelse af æblerne, men jeg syntes ikke rigtigt, at der er omsætning på
foderboldene.

Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan såadan
nogle blive for gamle (harske)?
Bør jeg skifter foder og til hvad ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-01-10 14:21

In news:4b657e24$0$280$14726298@news.sunsite.dk,
CC <CC@mail.dk> typed:
> [...]
> omsætning på foderboldene.
>
> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan

Jeg plejer ind imellem at blande lidt fedt med havregryn og solsikkekerner
og hænger det ud til fuglene i en 1/4 liters papkarton, hvor jeg har skåret
nogle huller i siderne, og stukket en blomsterpind igennem kartonen, så de
har noget at sidde på medens de spiser.

Vi har også hele tiden æbler lagt ud til solsortene, og mejsekugler til de
andre småfugle. Vi har god afsætning på mejsekuglerne her, men måske er dine
småfugle kræsne eller hvad ved jeg. Selv skaderne er interesseret i
dem, og kan de hugge hele kuglen og flyve afsted med den, så gør de det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-10 14:35

CC wrote:
> På mit foderbrædt har jeg hovedsageligt besøg af gråspurve, solsorte
> og nogle andre småfugle.

Dejligt syn, ik'?

> I øjeblikke fodre jeg med foderboldene og æbler. Solsorten har stor
> fornøjelse af æblerne, men jeg syntes ikke rigtigt, at der er
> omsætning på foderboldene.

Spurve og mejser plejer da ellers at være helt vilde med dem. Her har jeg
skovspurve, musvitter, blåmejser, halemejser, sortmejser, spætmejser,
rødhalse, bogfinker, grønsiskener - af og til stor flagspætte.

> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan
> såadan nogle blive for gamle (harske)?

Hvor gamle er de og hvordan har de været opbevaret?

> Bør jeg skifter foder og til hvad ?

Ja, skift til friskt. Vi køber svinefedt i Brugsen, smelter det og blander
vildfuglefrø i. Når det er afkølet, fyldes det i halve kokosnødder, som
hænges op i havens buske. Afsætningen er stor.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Kim2000

Dato : 31-01-10 14:45

"CC" <CC@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> foderboldene.
>
> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan såadan

Det kan være en god ide at tage foderboldene ind om aftenen, ellers er de jo
stenhårde efter en nat med minus 6-12.

Fra : Max

Dato : 31-01-10 15:15

Hej CC

> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan
> såadan nogle blive for gamle (harske)?

Det er for koldt til at spurvene kan spise disse foderbolde for
tiden.

--
Mvh Max

Fra : Jakob Griffel

Dato : 31-01-10 16:36

> Det er for koldt til at spurvene kan spise disse foderbolde for
> tiden.

Det skulle jeg lige til st sige
Jeg har købt nogle gode, biodynamiske - og dyre! - bolde (fordi jeg ikke
kunne finde de billge), men dem spiser fuglene heller ikke - nok fordi de er
stenhårde.
Jeg har pillet nogle af dem ud af nettet og banket dem i stykker og blandet
dem med foderet - så får de da lidt fedt...

--
Hilsen Jakob

Fra : Per H

Dato : 31-01-10 18:06

On Sun, 31 Jan 2010 13:57:05 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>I øjeblikke fodre jeg med foderboldene og æbler. Solsorten har stor
>fornøjelse af æblerne, men jeg syntes ikke rigtigt, at der er omsætning på

jeg har haft foderboldte et par gange i de sidste par år, Og jeg kan
ikke få nogle fugle til at spise dem. uanset hvilket tidspunkt af
året.

nu laver vi sel nogle mednoget fedt i og hvad vi ellers har af brød.

per

Fra : O.L

Dato : 31-01-10 22:12

Hvorfor ikke bare købe noget godt fuglefrø, og smide nogle håndfulde ud på
jorden/sneen. Fuglene går helt amok, de er tosset efter det, bare det er en
ordentlig kvalitet, d.v.s. solsikkekerner, hamp og hirse, med et minium af
kornkerner og melstøv.

Fra : ABJ

Dato : 01-02-10 01:13

> [...]
> foderboldene.
>
> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan såadan

Solsikkefrø er noget af det bedste, helst i en foderautomat.

Fra : Mjav

Dato : 01-02-10 10:51

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> skrev i meddelelsen

> "CC" <CC@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Solsikkefrø er noget af det bedste, helst i en foderautomat.

Hos os bliver vildfuglefrøsblandingen spist først.
Hvis vi ikke har fået fyldt op i tide...ja, så kan mejsekuglerne godt
bruges.
Så jeg tænker det simpelthen er fordi de heller vil have frøblandingen.

Nødder går også altid godt her.

Min farmor havde altid mange fugle i hendes have og hun fodrede fuglene året
rundt.
Men jeg kan huske, hun fodrede med alt muligt...bla. rester fra aftensmaden
( kartofler og sovs. osv. )
Nu lever hun ikke længere og jeg kan derfor ikke spørge hende...men er det
godt foder til fuglene??
Jeg mener bestemt at kunne huske de spiste lystigt af det dengang.

Fra : Armand

Dato : 01-02-10 16:38

Mjav skrev:

> [...]
> det godt foder til fuglene??
> Jeg mener bestemt at kunne huske de spiste lystigt af det dengang.

Mener bestemt at have hørt at solsorte er glade for kogte kartofler!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-10 16:38

"Mjav" <lochnees@worldonline.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> godt foder til fuglene??
> Jeg mener bestemt at kunne huske de spiste lystigt af det dengang.

Jeg synes slet ikke de spiser noget af vores foder:

Et fad med solsikkekerner og svinefedt
Et fad med blandet korn og fedt
Et skal med lunkent vand - skiftet et par gang i døgnet

Det står på en skammel på fliserne ud for køkkenvinduet.

Derudover har jeg spredt lidt fra hvert fad på fliserne omkring.

De har ikke rørt det i ugevis.

På andre tider har vi kugler og et foderglas - og det spiser de gladeligt
af.

Hvad er der galt ?

Fra : Jens G

Dato : 01-02-10 17:59

On Mon, 1 Feb 2010 16:38:25 +0100, "KS" <keld SNABELA soerensen DOT os
DOT dk> wrote:

> [...]
>
>De har ikke rørt det i ugevis.
>
>På andre tider har vi kugler og et foderglas - og det spiser de gladeligt

Der er måske for åbent?
De små fugle kan godt lide at have noget tæt buskads tæt på
foderpladsen, så de hurtigt kan komme i sikkerhed.

Hvis der er andre der fodrer i nærheden, hvor fuglene føler sig mere
sikre, så spiser de der.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-02-10 16:13

> [...]
> Et skal med lunkent vand - skiftet et par gang i døgnet
>
> Det står på en skammel på fliserne ud for køkkenvinduet.

Det skal op, og tæt på buske/træer, så de kan have vagter ude. Desuden skal
der fodres hver dag. Kommer man kun med foder et par gange om ugen
forsvinder fuglene.

Husk i øvrigt vand. Det mangler de virkelig her i frosten.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 01-02-10 16:42

Hej Mjav

> [...]
> er det godt foder til fuglene??
> Jeg mener bestemt at kunne huske de spiste lystigt af det dengang.

Det er en effektiv måde at tiltrække f.eks. rotter, men jeg tror
fuglene selv er klar over hvad de må spise, så det finder
de selv ud af.

--
Mvh Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-02-10 21:01

CC wrote:
> [...]
> på foderboldene.
>
> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan

De foderbolde jeg fik købt er stenhårde ved frostgrader fordi de er
lavet på oksetælle og det vil fuglene ikke bruge energi på at hakke i.
De kan godt blive harske hvis de ligger på lager et års tid og i den dur
- det er de måske allerede - men det er ikke mit indtryk at det gør
fuglene noget selvom man sagtens kan give dem noget "frisklavet" mad.

Jeg lavede så et eksperiment hvor jeg varmede nogle af boldene op i
vandbad så de kunne moses ud og tilsatte så madolie - knap en halv del
olie til en del mejsebold, rørte det godt sammen og fyldte det tilbage i
nettet. Det er blødt når det hænger ude og der ser ud til at være jævn
afsætning på det.

Solsortene får et æble eller to i ny og næ og de er vilde med det.

Så har det som en anden har antydet også noget at sige om det bliver
hængt op i en busk, hæk eller trækrone så fuglene kan komme i sikkerhed
hvis et rovdyr viser sig.

Det de små fugle især har brug for er fedt og fedt og fedt for at kunne
producere energi nok til at holde varmen, så spar på kornblandingerne
til de "vilde" fugle mens det er koldt - Det er vist egentlig andre
større fugle der har gavn af vildtblandingerne hvis det ikke er særligt
olieholdige frø som f.eks. solsikkekerner.

/Lars

Fra : Aksel

Dato : 02-02-10 14:30

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4b673301$0$278$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> fugle der har gavn af vildtblandingerne hvis det ikke er særligt
> olieholdige frø som f.eks. solsikkekerner.

Det fuglefoder, man kan købe i de forskellige forretninger, er af varierende
kvalitet. Noget af det er sikkert flere år gammelt. Disse bolde er jeg holdt
op med at købe, for jeg tror, at de ofte er harske og at fuglene derfor ikke
vil æde dem.
Vi bruger solsikke frø - et stort hit hos alle mejser, dompapper, grønirisk
m.fl..
Vi fodrer også ringduer og købte for nylig en stor sæk foderærter, som de
plejer at være vilde med. Men dennegang vil de ikke have dem. Det viser sig,
at der med små bogstaer står på sækken: Bør ikke anvendes til drøvtyggere,
da frøene kan smage af fisk. De vil skam ikke æde hvad som helst.
Mvh
Aksel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-02-10 07:16

CC skrev

> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan såadan
> nogle blive for gamle (harske)?

Her spiser fuglene hvad som helst såehh

- Peter

Fra : CC

Dato : 02-02-10 19:59

"CC" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> foderboldene.
>
> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan såadan

Tak for alle de forskellige indlæg herover, som jeg har læst med stor
interesse.
For ligesom at samle op på det hele.....
- Jeg har fodret, med vildtfuglefrø i en automat
- Jeg har hele tiden fodret med mejsebolde og æbler.
- Jeg har fodret hele året.
- Hos mig ligger bl.a majs og solsikkekerne tilbage.
- Katten lusker rundt den skid, men har endnu ikke haft held (det er ikke
vores kat).
- Katten er ikke ude nu, men jeg kan se at fuglenede ikke er helt trygge (de
flyver når vi bevæger os i køkkenet, det har de ikke gjort før).

Nu prøver jeg at ...
- Købe nogle nye bolde
- Knuse nogle af dem jeg har og lægger dem i blød i olie
- Stille noget vand ud
- Jeg vil ikke fodre på jorden aht. mus og rotter

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-10 12:26

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foderboldene.
>
> Er det for koldt, for fuglene "gider" spise foderboldene eller kan såadan

Jeg laver en skål med havregryn og nogle skefulde madolie. Det går som varmt
brød og bliver fyldt op hver dag. Det bliver bl.a. spist af solsorte,
musvitter, skovspurve og rødhalsen. Har også konstateret, at det har været
for koldt til at fodre med foderbolde.

Mvh
Susanne