Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Defekt Nikon D40 linse
Fra : Jens

Dato : 01-02-10 17:29

Hej gruppe

Jeg har et Nikon D40 med den linse som fulgte med 18-55mm II ED 2,5 år og
nok 500
billeder.

Linsen vil nu ikke køre med fokus motoren mere, i manuel stilling virker det
godt nok med at man manuel kan indstille linsen. Det ser ud til kameraet kan
se afstanden til objektet (de røde [] felter), men bevæger blot ikke
motoren.
Jeg har prøvet med en anden Nikon linse som jeg har en 55-200 ED VR og her
virker alt ok.

Da kamera er 2,5 år er der ikke mere garanti på den.

Er der nogen som kender de elektriske forbindelser i linsen eller har prøvet
at skille den af?
Jeg har prøvet at rense kontakt stifterne udvendig, men ikke indvendig.

Hvis jeg skal ud at investere i et andet (nyt/brugt) er der følgende
muligheder
- AFS 18-55mm ED uden VR og med VR, set brugt til 400kr / 600kr
- AFS 18-70mm ED uden VR bedre glas men nok nogle år gammel set brugt til
1100-1600kr
- AFS 18-105mm ED med VR set brugt til 1000-1500kr

Jeg er ikke den store fotograf og er godt tilfreds med mit Nikon D40, da jeg
synes at den tager gode billeder
Hvad vil i foreslå af linse?

Hilsen Jens (hvis du svarer direkte skal du fjerne 4711 først).

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-02-10 17:59

On Mon, 1 Feb 2010 17:28:40 +0100, "Jens" <jenssohlf24711@gmail.com>
wrote:

> [...]

>1100-1600kr
>- AFS 18-105mm ED med VR set brugt til 1000-1500kr
Og andre linser fra andre fabrikater.

>Jeg er ikke den store fotograf og er godt tilfreds med mit Nikon D40, da jeg
>synes at den tager gode billeder
>Hvad vil i foreslå af linse?
Hvis din gamle 18-55 var udemærket og du ikke ramte imod begrænsningen
ved de 55 alt for ofter, ja så er det vel et godt valg igen.
Hvis du en gang imellem havde brug for lidt mere zoom end de 55 så er
18-70 nok et godt valg.
Hvis du tit havde brug for noget mere zoom og det var for bøvlet at
skifter over til 55-200, så må 18-105 være valget.

Om det skal være med eller uden VR komme nok an på om du før med 18-55
havde lidt rystelser i dine billeder, der kan VR hjælpe lidt, men
træerne vokser ikke ind i himlen, jeg ville vælge med VR, det kan jo
slås fra og merprisen er ikke skræmmende.

Men kig lige på hvad ny priserne er for de omtalte linser, for de
ligger ikke nødvendigvis ret meget over brugtpriserne og så er der jo
2 års reklamationsret som kan bruges til noget, det kan den ikke altid
ved brugte vare.

/Hans

Fra : Jens

Dato : 02-02-10 17:03

"Jens" <jenssohlf24711@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøvet at skille den af?
> Jeg har prøvet at rense kontakt stifterne udvendig, men ikke indvendig.

- Er der andre som har haft den fejl?

- Er der nogen som kender elektronik indmaden i linsen?

- Hvilke stifter inderholder hvilke signaler (for at teste om motoren i den
er afbrudt, eller
at den måske bare skal have hjælp)?

Hilsen Jens.