Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tabletop-fotografering
Fra : KM

Dato : 01-02-10 12:47

Hej gruppe

Jeg har en del modelbiler som jeg skal tage billeder af

Jeg har lavet en plade med bagvæg til at stille dem på, en ad gangen og vil
gerne fotografere dem i samme vinkel, samme belysning mv.

Jeg vil gerne undgå blitz da den giver grimme skygger

Jeg har forsøgt med halogenlamper (alm. kontorlamper) men det giver
mærkelige farver på billederne.

Hvilke lamper (gerne billige) skal jeg bruge til belysning for det bedste
resultat.

Jeg fotograferer med et Olympus spejlrefleks som er elektronisk og ved ikke
så meget om fotografering.

Tak for hjælpen
Ole H

Fra : Niels

Dato : 01-02-10 05:36

On Feb 1, 12:46 pm, "KM" <n...@io.com> wrote:
> [...]
> mærkelige farver på billederne.
>
> Hvilke lamper (gerne billige) skal jeg bruge til belysning for det bedste

Glem lamper. Ryk dit fotobord hen til et vindue og brug det naturlige
lys. Du kan evt. bløde skyggerne op med en reflektor i modsatte side.
Sæt kameraets blændetal på det næstlaveste tal og sæt det på et stativ
- eller noget andet fast - og lad det selv bestemme lukkertiden. Hvis
din lukkertid bliver mindre end 1/60 sekund skal du evt. bruge
kameraets selvudløser for at undgå rystede billeder.

--
Niels

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-02-10 13:39

On 01-02-2010 12:46, KM wrote:
> [...]
> resultat.
>
> Jeg fotograferer med et Olympus spejlrefleks som er elektronisk og ved ikke

Du bruger de lamper, du har og stiller hvidbalancen i kameraet til det
passer. Jeg kender ikke olympus, men eet eller andet sted i menu'erne
skal det findes. Vælg "kunstlys"

Alternativt: optag i rå-data format, og ret farverne til i
efterbehandlingen. En god ide er at tage et billede af noget neutralt
hvidt, så du har en reference til senere korrektion,

Bo //

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 01-02-10 14:49

KM skrev:
> [...]
> resultat.
>
> Jeg fotograferer med et Olympus spejlrefleks som er elektronisk og ved ikke

Prøv eventuelt at søge på "diy product photo" på nettet - der er en del
tips og tricks derude, bl.a. om brug af lystelt eller lyskasse til at
opbløde lyset. Flashslys er fint, bare det bliver blødgjort så meget som
muligt. Der er også en del inspiration til baggrunde, overflader (f.eks.
spejlglas).

--
Vh Kurt

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 01-02-10 22:30

KM wrote:
> [...]
> resultat.
>
> Jeg fotograferer med et Olympus spejlrefleks som er elektronisk og ved ikke

Hej

Jeg sælger fotobord til den type opgaver:

http://www.photogadget.dk/product.php?id_product=1252

hvor du får et pænt underlag som er godt til netop din slags billeder,
tre lyskilder som gør det let at styre skyggerne, og farven på lyset gør
at du godt kan blande det med dagslys uden skyggerne får en sjov farve.

Du kan også komme lagt ved blot at købe et stort stykke karton i den
farve du ønsker, også selv lave en opstilling til at holde det. Som lys
er daglys det bedste, men der er desværre kun en lyskilde, og det er
vanskeligt at undgå skygger. Du kan bruge hvidt karton som reflektor,
men er der direkte sol en dag, bliver lyset let for kraftigt, og du kan
ikke tage billeder om aftenen.

Et par dagslyspærer som

http://www.photogadget.dk/product.php?id_product=1106

også et par gamle arkiteklamper hvor du sætter et stykke hvidt stof
foran giver dit billig lys.

Husk kamera på stativ, da du bør vælge en blænde omkring F/8-F/13 og en
ISO på 100, også bliver lukketiden så lang at du ikke kan holde kameraet
stille. Brug gerne selvudløser, så du ikke røre kameraet når billedet tages.

Jørn

---
Photogadget.dk