topmenu og footer ?
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-10 22:03

Sidder her og søger på nettet efter en løsning på mit problem.

Hvis jeg gerne ville have en footer til at blive nederst i browservinduet -
uanset om siden er fyldt med tekst eller ej.
Sidenhen ville jeg også ha' en topmenu til at blive siddende øverst på
siden.

Kan det lade sig gøre med CSS og hvis ja kan nogen forklare mig hvordan ?

Mvh. Allan

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-02-10 22:14

Allan R Møller skrev:
> [...]
> uanset om siden er fyldt med tekst eller ej.
> Sidenhen ville jeg også ha' en topmenu til at blive siddende øverst på
Sidefoden finder du her:
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-20.html
Sidehovedet laver du på samme måde.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-02-10 23:07

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Sidefoden finder du her:
> http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur17-20.html
> Sidehovedet laver du på samme måde.

Jeg synes Kim Ludvigsens header/menu er én af de mest gennemtænkte, jeg
har set...

http://kimludvigsen.dk/index.php

Den er brugervenlig, for så vidt, at man altid har menuen ved hånden, og
så lader det til, den er ren CSS. Det sjove er, jeg synes ikke rigtigt,
jeg har set det princip andre steder (på udenlandske sider, ja, men ikke
på danske sider), selv om jeg synes fordelene må være indlysende.

Nu har jeg ikke kigget i koden (jeg har bare set den uden JS), men hvis
man sætter menu1 med z-index:1 og header+menu2 med z-index:2, derefter
indholdet med z-index:0, bør det vel kunne laves...

MENU1 --- Z-INDEX 1:position:FIXED HEDER+MENU2 --- Z-INDEX2
INDHOLD --- Z-index 0

Når hederen (som også indeholder en menu) er synlig, vil den skjule
menuen, og når man scroller op, vil indholdet gå under menuen.

Jeg har set princippet anvendt i et logo, hvor det skiftede fra hvidt
til sort, når man scrollede, ret fed effekt.

Kunne man få den ekstra menu væk, ville den være helt perfekt,
selvfølgelig. Måske noget max-height med negativ top-margin?

MVH
Rune Jensen

Fra : Lars Raaby

Dato : 01-02-10 22:16

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.php?id=inclssi

http://www.html.dk/tutorials/ssi/default.asp

--

Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-10 22:33

> Kan det lade sig gøre med CSS og hvis ja kan nogen forklare mig hvordan ?

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.php?id=inclssi

http://www.html.dk/tutorials/ssi/default.asp

Ved ikke om jeg fik formuleret spørgsmålet forkert eller jeg ikke forstår
det du linker til men meningen
var en footer som hele tiden og uanset størrelsen på vinduet blev i bunden.
Dem du har linket til er "almindelige" footere - eller forstår jeg ikke ?

Allan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-02-10 17:34
Fra : Rune Jensen

Dato : 02-02-10 17:52

Erik Ginnerskov skrev:

> Ikke til det problem, men
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.php

Lige en sidenote.

"Af årsager, man skal hedde William Gates for at forstå, kan MS IE
versioner før 7 ikke håndtere koden i ovenstående eksempel, selv om det
har været standard css2 siden før IE 6 kom på gaden. Derfor skal der
laves en lille tilføjelse på siden, for at få IE før version 7 med:"

Enig i det første, men...

Fra Marts i år understøtter Google ikke længere IE6 på deres Google
Docs. Da dette ("skyen" kaldes det vidst) er blevet populært for særligt
virksomheder, og da virksomheder samtidig er dem, som har det største
antal installationer af IE6 pt., mon så ikke det snart er slut med at
tænke på en browser, som er ikke bare forældet, men også
sikkerhedsmæssigt udfordret? Dermed bør man også snart kunne droppe
alverdens forsøg på IE6-"kompatibilitet" via forskellige "hacks" med den
browser.

http://www.version2.dk/artikel/13719-google-internet-explorer-6-maa-lade-livet-for-google-docs

Giv tid, giv tid...

Men jeg opfatter i hvert fald ovenstpende som et dødsstød.

PS.: IE6 - var det ikke et sikkerhedshul i den browser, som gjorde, at
den kinesiske regering kunne hacke Google?

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-02-10 00:15

Rune Jensen skrev:

> versioner før 7 ikke håndtere koden i ovenstående
> eksempel

Der er altså også en del valid kode som IE7 heller
ikke forstår, det har jeg set en del eksempler på.

> [...]
> IE6 pt., mon så ikke det snart er slut med at tænke
> på en browser, som er ikke bare forældet, men også

Set med et computerværksteds øjne, er der også en
del private med IE6. Jeg har 8-10 pc'er på bordet til
daglig, og gør alt for at opgradere til det nyeste.

Der er bare så meget ældre udstyr imellem, at det
nogen gange er umuligt - og den ældre del af folket
vil ikke opgradere, eller kan ikke, på grund af ældre
styresystemer - dem de er fortrolige med.

Jeg kan ikke i alle tilfælde udskifte en Windows 98
med en Windows 7, selv om jeg meget gerne ville.

> Dermed bør man også snart kunne droppe
> alverdens forsøg på IE6-"kompatibilitet" via
> forskellige "hacks" med den browser.

Der går nok en rum tid endnu - tænk på hvor lang til vi
var om at slippe af med Netscape 4

Ifølge http://fdim.dk/?pageid=89 er IE7 fortsat større end
IE8, og IE6 ligger på mere end 5%.

Alene det gør at jeg ville beholde IE6-scriptene lidt tid
endnu - der går nok et par år før den når under 1%.

Noget andet er at jo flere der fjerner IE6-kompatibilitet,
jo flere skifter til en nyere brower. Man risikerer også at
folk skifter hjemmeside, fordi de gammelkendte vaner
pludselig ikke er muligt længere.

En gårdbutik på Fyn fik lavet en ny hjemmeside, men
deres gamle kunder forsvandt - de kunne ikke læse det
nye layout, det så forfærdeligt ud i IE6. Det kæmper
vi lige nu for at få genoprettet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-02-10 01:39

Allan Vebel skrev:

> Der er altså også en del valid kode som IE7 heller
> ikke forstår, det har jeg set en del eksempler på.

Ja - og nogle ting med f.eks. position, som faktisk er standard, og som
IE7 fatter korrekt, men som IE8 ikke gør, hvilket gør intet har ændret
sig... Webdesign koster stadig dobbelt op i tid til IE, selv efter
6erens død.. men det er en anden historie.

> Der er bare så meget ældre udstyr imellem, at det
> nogen gange er umuligt - og den ældre del af folket
> vil ikke opgradere, eller kan ikke, på grund af ældre
> styresystemer - dem de er fortrolige med.

Det er min erfaring, at ældre helst bruger det, de er vant til, og
sjældent skifter derefter. Meget nemt, handler det så om at introducere
dem til Linux _før_ windows... det er jo ikke fordi de ikke kan lære
det, tværtimod.

> Jeg kan ikke i alle tilfælde udskifte en Windows 98
> med en Windows 7, selv om jeg meget gerne ville.

Nåhja, men så fortæl dem, at have Win98 er lissom at forlade sit hjem
med døre og vinduer åbne, og spør dem så, om de ville gøre det.. eller,
nej, det kan man nok ikke, når det er en butik ;) Til gengæld er det
rigtigt. Specielt hvis de fastholder IE6 (og Adobe Reader - hvorfor
bruger nogen da stadig den virusmagnet?)

<SNIP>
> En gårdbutik på Fyn fik lavet en ny hjemmeside, men
> deres gamle kunder forsvandt - de kunne ikke læse det
> nye layout, det så forfærdeligt ud i IE6. Det kæmper
> vi lige nu for at få genoprettet.

OK, den kan man ikke gøre så meget ved andet end bide tænderne sammen...

Kunderne må trods alt komme i første række.

MVH
Rune Jensen

--

"Hey, du dér med anatomien smurt ud over hele ansigtet - kom herhen!"
- Kim Schumacker

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-02-10 10:57

Rune Jensen wrote:

> Meget nemt, handler det så om at introducere
> dem til Linux _før_ windows... det er jo ikke fordi de ikke kan lære
> det, tværtimod.

Linux (eller rettere distributionerne) er et meget større
opgraderingshelvede end Windows.

Ikke at det ikke dur, men det løser ikke nogle problemer.

> Nåhja, men så fortæl dem, at have Win98 er lissom at forlade sit hjem
> med døre og vinduer åbne, og spør dem så, om de ville gøre det.. eller,

Du glemmer at tidligere versioner af Windows slet ikke har denne 'åbne dør'
eller 'åbne vinduer' - det er introduceret med senere versioner.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-02-10 23:53

Allan R Møller skrev:
> [...]
> siden.
>

> Kan det lade sig gøre med CSS og hvis ja kan nogen forklare mig hvordan ?

Hvis ikke de andre har givet dig svaret, så har W3C en overraskende
letforståelig forklaring:

http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#fixed-positioning

MVH
Rune Jensen