hvordan mht. garanti når man er et firma?
Fra : kristian

Dato : 30-01-10 16:12

det drejer sig om at sælge brugte mobil telefoner...

MEN...

der er jo lige den der med garanti....

hvis jeg nu sælger en brugt mobil der fx er 5 år gammel, så er det jo
lidt voldsomt at jeg skal give 2 års reklamationsret. da en så gammel
mobil jo er ved at være i det sidste af dens levetid.

jeg er sikker på at svaret er nej:) men kan jeg sige noget med 3
måneders garanti eller?

eller er der en anden "fidus" jeg kan bruge?

jeg er ikke ude på at omgå reglerne på nogen forbudt måde men en brugt
mobil der er 3 år gammel der bliver solgt til fx 500 kr... der er 2 år
meget lang tid og kan blive en dyr affære...

så hvordan fungerer det helt præcist når man snakker reklamationsret
på brugte ting?

har i ellers nogen gode idder til hvad jeg kan gøre?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-01-10 00:14

> har i ellers nogen gode idder til hvad jeg kan gøre?

Forære den væk og så fokusere på din egentlige virksomhed fremfor at prøve
at tjene lidt penge på at sælge en gammel mobiltlf.

Fra : kristian

Dato : 30-01-10 16:53

On 31 Jan., 00:14, "Uffe Kousgaard" <o...@no.no> wrote:

> Forære den væk og så fokusere på din egentlige virksomhed fremfor at prøve
> at tjene lidt penge på at sælge en gammel mobiltlf.

nu er mit primære at tjene på en gammel mobil telefon.... sælger man
nok kan man os tjene nok.... og med nok snakker jeg ikke om
millioner.... men bare en lille ekstra indtægt...!

Fra : Klaus H

Dato : 31-01-10 09:43

"kristian" <dr1direkte@gmail.com> skrev i en meddelelse news:7b58c602-9f27-4259-b875-b073dc3e3f87@3g2000yqn.googlegroups.com...

> [...]

>nok kan man os tjene nok.... og med nok snakker jeg ikke om
>millioner.... men bare en lille ekstra indtægt...!

Ved salg til privat vil der altid være 2 års reklamationsret, uanset hvad du gør.
Reklamationen skal bare holdes op mod hvad man kan forvente af en brugt vare.

Hvis f. eks. der slides hul på en af tasterne, vil man nok ikke kunne påstå at det er uforventeligt, hvis man skriver mange SMS'er.

Batterilevetiden kan jo nok heller ikke forventes at være i top o. l.

Klaus H

Fra : Hekatombe

Dato : 31-01-10 09:53

On 31-01-2010 09:43, Klaus H wrote:
> Ved salg til privat vil der altid være 2 års reklamationsret, uanset
> hvad du gør.

Ikke helt korrekt, ved "forbrugerkøb" (Virksomhed sælger til privat) er
der mindst 2 års reklamationsret. Når der ikke er tale om forbrugerkøb
(f.eks. privat til privat) så kan man frit aftale længden på
reklamationretten.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-01-10 10:10

On Sun, 31 Jan 2010 09:53:25 +0100, Hekatombe <hecknospam@gmail.com>
wrote:

>Ikke helt korrekt,
Jo det er, for konteksten er lige præcist "firma salg til privat"

> ved "forbrugerkøb" (Virksomhed sælger til privat) er
>der mindst 2 års reklamationsret.
Her gik du også forkert i byen, der er ikke "minst 2 års
reklamationsret", der er "2 års reklamationsret", hvor du har dit
mindst fra er lidt svært at forstå ?

>Når der ikke er tale om forbrugerkøb (f.eks. privat til privat)
>så kan man frit aftale længden på reklamationretten.
Ja, men det er så ikke auktuelt i denne tråd.

Hvis du er lidt hurtig kan du nå at slette dit indlæg da det i denne
tråd er irelevant og kun forstyrrer.

/Hans

Fra : Hekatombe

Dato : 31-01-10 10:22

On 31-01-2010 10:09, Hans Kjaergaard wrote:
> On Sun, 31 Jan 2010 09:53:25 +0100, Hekatombe<hecknospam@gmail.com>
> Jo det er, for konteksten er lige præcist "firma salg til privat"

Det havde jeg så ikke set.

> Her gik du også forkert i byen, der er ikke "minst 2 års
> reklamationsret", der er "2 års reklamationsret", hvor du har dit
> mindst fra er lidt svært at forstå ?

Loven giver 2 års reklamationsret. I modsætning til B2B eller
privat-til-privat så kan man ved et forbrugerkøb ikke aftale en kortere
reklamationsret, det var det jeg mente med "mindst".

Fra : Kasper Demant

Dato : 31-01-10 11:30

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Her gik du også forkert i byen, der er ikke "minst 2 års
> reklamationsret", der er "2 års reklamationsret", hvor du har dit

Den 2 års reklamationsfrist i købelovens § 83 kan ikke fraviges til
skade for forbrugeren jf. samme lovs § 1, stk. 2.

Den 2 års reklamationsfrisk må derfor kunne fraviges til gunst for
forbrugeren smh. op.cit modsætningsvis. Fristen er dermed en minimumsfrist.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Wilstrup

Dato : 31-01-10 10:00

"kristian" <dr1direkte@gmail.com> skrev i meddelelsen

> nu er mit primære at tjene på en gammel mobil telefon.... sælger man
> nok kan man os tjene nok.... og med nok snakker jeg ikke om
> millioner.... men bare en lille ekstra indtægt...!

En "smartere" måde er omgås denne reklamationsret på er at lade være med at
acceptere den. Du skal naturligvis overholde loven, men hvis en kunde
leverer en brugt mobiltelefon ind til dig og den har kostet 500 kr., kan du
nægte at gøre noget ved det. Kunden kan så rejse sag mod dig, men de
færreste kunder har råd til at føre en sådan sag selv -og her kan det jo som
bekendt gå begge veje - og de kan ikke benytte forbrugerombudsmanden, da
produktet er under 800 kr.

Som udgangspunkt kan en kunde kun klage til Forbrugerklagenævnet, hvis den
vare eller ydelse, kunden har købt, har kostet mindst 800 kroner.
For tøj og sko er den nedre beløbsgrænse 500 kroner, mens den for biler er
10.000 kroner. Den øvre beløbsgrænse er 100.000 kroner for alle slags sager.

Der kan gives dispensation for den nedre beløbsgrænse, fx hvis klagen er
principiel og har betydning for mange forbrugere, eller hvis sagen drejer
sig om et stor erstatningskrav.

Ved klager over kontraktforhold, hvor du betaler løbende, fx lejeaftaler og
abonnementer, kan det være usikkert, om beløbsgrænserne er opfyldt. Der sker
en vurdering i den enkelte sag.

prøv at læse: www.forbrug.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-10 11:51

kristian skrev:

> det drejer sig om at sælge brugte mobil telefoner...
> MEN...
> der er jo lige den der med garanti....

Nej, der er en reklamationsfrist. Det er ikke en garanti.

> hvis jeg nu sælger en brugt mobil der fx er 5 år gammel, så er det jo
> lidt voldsomt at jeg skal give 2 års reklamationsret.

Nej, det er ikke spor voldsomt. Det er ikke anderledes end salg
af nye varer. Men hvad du ikke tænker på, er at kravene til
brugte varer slet ikke er de samme som til nye varer.

Købeloven siger:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet
    og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen
    skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger
    med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og
    vedligeholdelse af salgsgenstanden.

"Stemme overens med aftalen" - det betyder ikke at en brugt vare
skal svare til en ny. Den skal svare til det køber får oplyst.

> eller er der en anden "fidus" jeg kan bruge?

Nej.

> så hvordan fungerer det helt præcist når man snakker reklamationsret
> på brugte ting?

Det fungerer ikke præcist. Hvis køber klager over en mangel, må
det vurderes om det er en fejl som han burde have været forberedt
på, eller om der foreligger en mangel som du skal udbedre gratis.

--
Bertel

Fra : kristian

Dato : 31-01-10 10:10

On 31 Jan., 11:51, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> det vurderes om det er en fejl som han burde have været forberedt
> på, eller om der foreligger en mangel som du skal udbedre gratis.

men det kan vel ikke fraviges at fx tasterne skal virke i de 2 år
reklamationsretten gælder...? bare som eksempel....

Fra : Klaus H

Dato : 31-01-10 19:16

cut
>men det kan vel ikke fraviges at fx tasterne skal virke i de 2 år
>reklamationsretten gælder...? bare som eksempel....

Det kan der rejses tvivl om.
Er telefonen blevet brugt af en teenager med >300 SMS'er om dagen, kan man nok ikke forvente flere års levetid.

Klaus H

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-01-10 19:44

Klaus H wrote:

> Det kan der rejses tvivl om.
> Er telefonen blevet brugt af en teenager med >300 SMS'er om dagen,
> kan man nok ikke forvente flere års levetid.

Hvorfor mener du det?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-10 20:09

kristian skrev:

> men det kan vel ikke fraviges at fx tasterne skal virke i de 2 år
> reklamationsretten gælder...? bare som eksempel....

Jo. Man kan ikke opstille et eneste ubetinget, konkret krav til
en brugt vare som altid vil være opfyldt. Hvis mobilen er så
gammel at det er normalt at tasterne bliver upålidelige, så er
det ikke en mangel at det sker - hvis køber ellers var fuldt
oplyst om alder, slid osv. før købet.

--
Bertel

Fra : kristian

Dato : 31-01-10 10:12

On 31 Jan., 10:00, "Wilstrup" <nixenbi...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> abonnementer, kan det være usikkert, om beløbsgrænserne er opfyldt. Der sker

he he det lyder lidt for smart til måden jeg vil drive forretning på:)

Fra : Wilstrup

Dato : 31-01-10 21:55

> he he det lyder lidt for smart til måden jeg vil drive forretning på:)

Javist, jeg antydede heller ikke at du ville snyde - men du kan i så fald
ikke komme uden om købelovens bestemmelser om reklamationsret, der altså
ikke er en "garanti".