Betalingsvægring i ejerforening
Fra : HK

Dato : 28-01-10 15:01

Som bestyrelsesmedlem i en ejerforening vil jeg spørge om nogen kan svare på
følgende:

I forbindelse med at en enkelt ejer gentagne gange har vægret sig ved at
betale det af generalforsamlingen vedtagne, månedlige bidrag, og fortsat gør
det, har vi overvejet om vi kan udvide en paragraf i foreningens vedtægter
fra den nuværende ordlyd::

"Den årlige ydelse betales månedsvis forud til ejendommens administrator
efter bestyrelsens nærmere bestemmmelser herom".

med følgende:

"Ved fremsættelse af skriftligt påkrav som følge af for sen betaling af
pligtige ydelser til foreningen, er foreningen berettiget til at opkræve et
gebyr. Gebyrets størrelse fastsættes årligt af bestyrelsen".
--------------

Bestyrelsen påtænker et gebyr der er betydeligt større end kr. 100.

Kan vi det, hvis vedtægtsændringen vedtages på generalforsamlingen?

Hans Knudsen

Fra : Preben

Dato : 28-01-10 15:45

Den 28.01.2010 kl. 15:01 skrev HK <a@b.com>:

> [...]
>
> Bestyrelsen påtænker et gebyr der er betydeligt større end kr. 100.
>
> Kan vi det, hvis vedtægtsændringen vedtages på generalforsamlingen?

Generalforsamlingen kan vedtage et hvilket som helst gebyr, men I skal
ikke regne med at kunne indkræve et stort gebyr, som ikke står i rimeligt
forhold til de omkostninger, som I pådrager jer ved at rykke (inkl.
eventuelle renter).
Send dog vedkommende til inkasso i stedet. Den mulighed kan I få indføjet
i vedtægterne, og så får vedkommende sin "fortjente straf" i form af store
omkostninger.

--
mvh/Preben

Fra : alexbo

Dato : 28-01-10 16:28

"HK" <a@b.com> skrev

> Bestyrelsen påtænker et gebyr der er betydeligt større end kr. 100.
> Kan vi det, hvis vedtægtsændringen vedtages på generalforsamlingen?

Nej.
Jeg vil foreslå at ændrer til hel eller halvårlig betaling, og rykker en
gang derefter et inkassovarsel, og så inkassoen.

mvh
Alex Christensen