Automatisk P-skive
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-10 10:39

Hej

Har et spørgsmål ang. lovlighed ifbm. parkering. Vi antager, at man
modificerer en P-Watch (elektronisk p-skive) til selv at skifte tiden
frem i spring af hele timer, når man holder parkeret. Kan dette straffes
hvis det bliver opdaget, og i givet fald hvad er rammen?

Har en alm. manuel p-skive i min bil, så ingen moralprædikener

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan

Dato : 28-01-10 13:19

> [...]
> det bliver opdaget, og i givet fald hvad er rammen?
>

> Har en alm. manuel p-skive i min bil, så ingen moralprædikener

1)
DU er ansvarlig for både en mauelt eller automatisk p-skive. Så det er altid
dit ansvar at kravene og reglerne til parkeringskiver overholdes. Det er dit
ansvar altid at sikre dig din automatiske parkeringskive viser korrekt tid.
Så man kan ikke bruge undskyldninger som " den løb tør for strøm" osv.

2) Bekendgørelsen du skal overholde
http://www.pvagt.dk/index.php?option=com_content&view=article&catid=36:lovgivningen&id=51:bekendtgorelse-om-parkeringsskiver-&Itemid=90

3) som du kan læse i bekendgørelsen er det en bødestraf du står til.
Beløbet ?
http://www.bt.dk/danmark/p-boede-endte-paa-13.610-kr

Jeg kender ikke beløbet, men er det kund en bøde svarende til p-afgiften, så
kan det betale sig at overtræde loven. Men da love, bødesatser mv. ofte
hverken er logiske eller retfærdige, så kan det meget vil være at amoralske
personer kan benytte sig af din ide.

Mvh
Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-10 13:43

Kim Voss Schrader skrev:

> [...]
> frem i spring af hele timer, når man holder parkeret. Kan dette straffes
> hvis det bliver opdaget, og i givet fald hvad er rammen?

Svaret er ja, Det er bedrageri (op til halvandet års fængsel) og
muligvis dokumentfalsk (op til 2 år).

--
Bertel

Fra : Preben

Dato : 28-01-10 14:12

Den 28.01.2010 kl. 13:43 skrev Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk>:

> Svaret er ja, Det er bedrageri (op til halvandet års fængsel) og
> muligvis dokumentfalsk (op til 2 år).

Dokumentfalsk ja, men ikke bedrageri.

--
mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-10 14:43

Preben skrev:

> Dokumentfalsk ja, men ikke bedrageri.

Hvorfor ikke bedrageri?

--
Bertel

Fra : Preben

Dato : 28-01-10 15:33

Den 28.01.2010 kl. 14:42 skrev Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk>:

> Hvorfor ikke bedrageri?

Fordi §276 (Bedrageri) vedrører formueforhold.
§171 (Dokumentfalsk) vedrører bevismidler. Jeg anser en parkeringsskive
som et bevismiddel.

--
mvh/Preben

Fra : alexbo

Dato : 28-01-10 16:22

"Kim Voss Schrader" skrev

> [...]
> i spring af hele timer, når man holder parkeret. Kan dette straffes hvis
> det bliver opdaget, og i givet fald hvad er rammen?

Det er ikke strafbart at flytte sin manuelle P-skive, for indgreb i de
automatiske er der bødestraf, men det er ikke med i bødekataloget for
færdselssager, så mit gæt er at det bliver en standardbøde på 500 kr.
Reelt er det en overtrædelse af færdselslovens afsnit 15 § 93
Det eneste der er med i bødekataloget i dette afsnit er uforsvarlig
afmærkning, det koster 500 kr. det samme som stort set alle mindre
forseelser.

Reelt tror jeg ikke der sker andet end at du får en parkeringafgift med
ukorrekt skive som begrundelse.
Det skal jo også bevises hvem der har ændret skiven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-01-10 09:08

> "Kim Voss Schrader" skrev

> Reelt tror jeg ikke der sker andet end at du får en parkeringafgift med
> ukorrekt skive som begrundelse.
> Det skal jo også bevises hvem der har ændret skiven.

De kan købes.

Jeg har selv en liggende et eller andet sted, den er nok i nærheden af 30 år
gammel. Og jeg har set inden for de sidste par år, at de stadig sælges i
Tyskland.

Min er også fra Tyskland, men da den er med ½ times intervaller, gør den
ikke meget godt herhjemme :)

--
Per