Løs gearstang ? WV Polo
Fra : Ukendt

Dato : 28-01-10 05:09

I går morges da jeg skulle på arb, kunne jeg straks mærke at gearstangen var
unormal løs.

Syntes bestemt at den plejer, at når man skubber den ned eller op i frigear,
at stangen så med en slags
fjeder eller gummielastik, holder den i frigear, der hvor man skubber den
lige op i 3 gear.

Nu sidder den "løs", jeg kan uden modstand overhovedet, i frigear, skubbe
den til højre og venstre.
Jeg kan sagtens skifte gear.

Ved nogen her om der sidder en fjeder eller gummielastik eller lignende som
skal holde den på
plads i frigear, jeg mener at have hørt at der der sidder noget fjeder-værk,
som måske kan have røget
af, knækket eller bare ikke virker mere ?

Mvh Kim
WV Polo Model 1,6 6N
1. gang indregistreret: 16/10-1995
Antal døre 3
Stel nr. WVW2226N2TW026554

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-10 05:49

"Kim" <æ_at_x.dk> skrev
Her er måske en bedre beskrivelse:

Problemet er at gearstangen er blevet "løs" i frigear når man bevæger den
fra side til side,
der er slet ikke nogen modstand. Som om at der er en fjeder der er sprunget
eller noget.
Den kører ellers rigtig fint gearene.
Min mekaniker er på ferie, men kan der mangler en fjeder-ting, som skal
holde gearstangen
centreret og er det noget jeg skal få ordnet med det samme ?

Fra : Armand

Dato : 28-01-10 10:35

Kim skrev:
> [...]
> holde gearstangen
> centreret og er det noget jeg skal få ordnet med det samme ?

Hvad er problemet?
Nogle fabrikanter foretrækker at have et sådant fast punkt mellem 3. og
4. gear (bl.a. Peugeot og tilsyneladende også VW) mens andre ikke har.
Jeg oplever næsten hver gang en kammerat har skullet køre mine
Peugeot'er, at de er røget fra 1. til 4. p.g.a. den for dem uventede
fjederkraft i frigears-lejet, så dén fjeder er nok snarere undtagelsen
blandt samtlige af markedets fabrikanter og er ganske enkel at undvære.

Ellers drejer det sig om en fjeder der er monteret under bunden direkte
under gearstangen (hvorfor det er meget tænkelig at den er slået af, af
noget sne/is indenfor den sidste måneds tid. Så kom bare ind under
vognen og kig efter om den kan gen-monteres eller hvor stor/mange der
ser ud til at mangle, for derefter at tage til VW-forhandleren for at
blive bon'et et beløb du alligevel ikke gider ofre på den simple detalje!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-10 15:58

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> [...]
> at mangle, for derefter at tage til VW-forhandleren for at blive bon'et et
> beløb du alligevel ikke gider ofre på den simple detalje!

Takker og bukker, problem løst :)

Mvh Kim