Ugyldig eller gyldig?
Fra : mog

Dato : 27-01-10 09:09

Min datter har i 2003 oprettet en ægtepagt der vedr. en
kapitalpensionsordning i en bestemt bank med et bestemt kontonummer.

Hun har så i mellemtiden skiftet bank, med dertil skift af konto og
depotnummer.

Mit spørgsmål er så om ægtepagten er ugyldig, idet den henviser til et
bestemt bank og konto, og hvordan formulere man ægtepagten på en måde
at den tager højde for bankskift?

Kan man lave et tillæg til den oprindelige?

Venlig hilsen
Julie's morfar

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 10:44

"mog" <bb315j@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> den tager højde for bankskift?
> Kan man lave et tillæg til den oprindelige?

Det har du spurgt om en gang jeg kender ikke svaret, andet end at det ville
have været klogt at skrive "denne kapitalpension eller dens erstatning, og
"denne lejlighed ellers dens provenue".

Nu er det ikke særlig snedigt at sende dig videre til den der har skrevet
ægtepagten, men når du ikke fik konkret svar sidst er det nok fordi vi ikke
har et.
Jeg tror det er underforstået at ægtepagten gælder det omtalte eller de ting
der erstatter det omtalte.

I stil med en særejearv, hvor det købte for arven bliver særeje.

mvh
Alex Christensne

Fra : mog

Dato : 27-01-10 15:32

Den 27-01-2010 10:44, alexbo skrev:

> [...]
> "denne lejlighed ellers dens provenue".
>
> I stil med en særejearv, hvor det købte for arven bliver særeje.

Hej
Ja jeg har spurgt een gang, men der var ingen respons, det er jo ikke
helt almindeligt i denne gruppe, med så mange skarpe hjerner.
Det er jo et almentgyldigt spørgsmål og der må da være nogen som har
erfaringer med det.
Havde måske også en formodning om at der sad nogen med et langt
jurastudie bag, som øste af sin viden.

Men jeg er nok mest tilbøjelig til at give dig ret,når nu advokaten har
formuleret det så specifikt.

Vh
Julies
Morfar

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 16:23

"mog" <bb315j@mail.tele.dk> skrev

> Men jeg er nok mest tilbøjelig til at give dig ret,når nu advokaten har
> formuleret det så specifikt.

Jeg har ikke kunne finde konkrete bestemmelser, men det antages som det
hedder når noget svæver i luften at:

"Hvis der under ægtepagtens levetid sker ændringer i aktivernes
sammensætning/art er udgangspunktet det, at det, der træder i stedet for det
oprindelige aktiv, følger det oprindelige aktivs formueart."
http://www.advolaw.dk/script/site/page.asp?artid=34

Det er forholdvis enkelt med en pensionsopsparing, men ved en solgt
lejlighed skal man jo senere kunne skelne mellem provenuet fra den og alle
andre midler.

Det vil være klogt af datteren at skille beløbet fra lejlighedssalget ud i
en konto for sig selv, i princippet beregnet til at købe en anden lejlighed.

Jeg svarede ikke første gang for jeg anså et usikkert svar for at skade mere
end gavne, men måske er det bedre end intet..

mvh
Alex Christensen

Fra : mog

Dato : 27-01-10 16:56

Den 27-01-2010 16:22, alexbo skrev:

> "Hvis der under ægtepagtens levetid sker ændringer i aktivernes
> sammensætning/art er udgangspunktet det, at det, der træder i stedet for det
> oprindelige aktiv, følger det oprindelige aktivs formueart."

Som jeg tolker dette afsnit, så er der ingen grund til at ændre på
ægtepagten hvad angår pensionen, har jeg ikke ret i det?

Der står; Jeg (navn) skal som skilsmissesæreje have følgende:Og så
kommer lejligheden

"Som skilsmissesæreje skal ligeledes være al afkast og udbytter heraf og
hvad der måtte træde istedet herfor."

Men iøvrigt er lejligheden solgt.Den udgør ikke noget problem mere!

Vh
Julies
Morfar

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 17:34

"mog" skrev

> Som jeg tolker dette afsnit, så er der ingen grund til at ændre på
> ægtepagten hvad angår pensionen, har jeg ikke ret i det?
Ja.

> [...]
>hvad der måtte træde istedet herfor."
>Men iøvrigt er lejligheden solgt.Den udgør ikke noget problem mere!

Så er der ikke nogen problemer tilbage, med den formulering er der ingen
tvivl om at pensionen stadig er særeje.
"Hvad der måtte træde i stedet" udvider netop dette med "en bestemt bank med
et bestemt kontonummer." til den næste bank.

Jeg er en smule usikker på dette med lejligheden er solgt og derfor ikke et
problem.
Salgssummen er særeje, men dækkede den kun lån og omkostninger, så er den
selvfølgelig væk.

mvh
Alex Christensen

Fra : marberg

Dato : 27-01-10 18:50

Alex Christensen skrev

> [...]
> "Hvad der måtte træde i stedet" udvider netop dette med "en bestemt bank
> med et bestemt kontonummer." til den næste bank.

Tak for svaret, og jeg er lettet på min datters vegne.

Julie's
Morfar

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 19:28

"marberg" skrev

> Tak for svaret, og jeg er lettet på min datters vegne. Julie's
> Morfar

Velbekomme og hils Julie.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 12:32

On Wed, 27 Jan 2010 09:08:35 +0100, mog <bb315j@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>at den tager højde for bankskift?
>
>Kan man lave et tillæg til den oprindelige?
Du har et meget konkret spørgsmål og det besvares nok bedst af en
advokat.
Henvend dig hos den lokale advokat-vagt/rådgivning, de vil kunne guide
dig videre og evt. fortælle dig om mulighederne.

/Hans

Fra : mog

Dato : 27-01-10 17:04

Den 27-01-2010 12:32, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Henvend dig hos den lokale advokat-vagt/rådgivning, de vil kunne guide
> dig videre og evt. fortælle dig om mulighederne.

Ja jeg ved godt det er et konkret spørgsmål, men kunne jeg spare kr.
2500 til adv. samt tinglysning kan du vel ikke fortænke mig i at spørge
her først vel?
Følger meget med i denne gruppe, og har set mange kompetente svar!

Vh
Julies
Morfar

Fra : Karina Jensen

Dato : 27-01-10 21:46

[klip]
> Ja jeg ved godt det er et konkret spørgsmål, men kunne jeg spare kr. 2500
> til adv. samt tinglysning kan du vel ikke fortænke mig i at spørge her
> først vel?

Nej, selvfølgelig ikke. Du kan også henvende dig i din lokale retshjælp,
hvis du bor i nærheden af sådan en. Der er det gratis at spørge om råd, og
vi vejleder også om spørgsmål, som det, du stiller her. Husk at tage dine
papirer med. Det spørger vi altid efter som det første, når folk henvender
sig.

I hvert fald er det mere sikkert at søge hjælp hos en retshjælp eller
alternativt en advokatvagt end at at spørge her i gruppen, hvor der kun er
få - hvis overhovedet nogen - jurister eller jurastuderende tilbage - hvis
det er et juridisk svar, du leder efter. Mange gange kan folks egne
erfaringer dog også være rigtig gode at tage med sig, når man søger et råd,
og på den måde kan gruppen her være rigtig god.

/Karina

Fra : mog

Dato : 28-01-10 12:56

Den 27-01-2010 21:45, Karina Jensen skrev:

> [...]
> erfaringer dog også være rigtig gode at tage med sig, når man søger et råd,
> og på den måde kan gruppen her være rigtig god.

Hej Karina

Tak for rådet og jeg har for en sikkerheds skyld sendt spørgsmålet
videre til:
De Jurastuderendes Retshjælp tilbyder gratis juridisk rådgivning til
privatpersoner.
Rådgivningen foregår telefonisk eller pr. e-mail.
På denne måde har jeg mulighed for at få rådgivning, uanset hvor i
landet jeg befinder mig.

Så i sidste ende kunne jeg jo bare have slået retshjælp op på Google,
men det kunne jo også være der var andre, der kunne have interesse i det
spørgsmål.

Men tak!

Julie's
Morfar