Lejelov, landbrugslov andre love?
Fra : Martin Bak

Dato : 26-01-10 11:46

Hej gruppe.

Tidligere var der en bestemmelse i Landbrugsloven vedr. opsigelse af lejemål
hvis ejeren selv skulle bruge lejemålet til bestemte formål. (§12 stk.3)

Disse formuleringer er tilsyneladende ikke længere i loven.

Har ejere af nedlagte landbrug som lejes ud dermed ikke længere andre
muligheder for opsigelse af lejemål, end de der er nævnt i lejeloven?

Hvad dækker lejelovens §83 stk1:
§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun opsige i
følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:

a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.

Vil en udlejer efter den § kunne opsige et lejemål med den begrundelse, at
den skal tjene som bolig for en medhjælper, f.eks?

Hvis udlejer vælger at sælge ejendommen, vil en køber så kunne kræve
lejemålet ophævet fordi køber selv vil bo der?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jubii

Dato : 26-01-10 12:41

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Vil en udlejer efter den § kunne opsige et lejemål med den
> begrundelse, at den skal tjene som bolig for en medhjælper, f.eks?

Den vil nok komme igennem boligretten, fordi lejeren der bor der nok vil
påstå at beboelsen ikke overgår til ejeren, men til andre. En tolkning
der nok kun kan foretages i beboerklagenævn/boligretten.

> Hvis udlejer vælger at sælge ejendommen, vil en køber så kunne kræve
> lejemålet ophævet fordi køber selv vil bo der?

Køberen bliver i købsøjeblikket selv udlejer, så opsigelse skal ske
efter lejeloven efter §83a, med dens varsel.
Ejendommen skifter vel ikke status ved købet?

Fra : Michael Stærk

Dato : 26-01-10 19:35

> Hej gruppe.

Hej

> [...]
>
> Vil en udlejer efter den § kunne opsige et lejemål med den begrundelse, at
> den skal tjene som bolig for en medhjælper, f.eks?

Meget tvivlsomt. "Udlejeren ønsker selv at benytte det lejede" tolkes
restriktivt - det er _kun_ udlejeren, der kan opsige lejeren med dén
begrundelse. Faktisk har jeg oplevet bestemmelsen tolket både restriktivt i
forhold til ordlyden samt vurderet i forhold til, om udlejeren havde brug
for lejemålet incl. jordtilliggende (nedlagt landbrugsejendom i landzone på
ca. 1,5 ha). Jeg er ikke enig i byrettens afgørelse, hvorefter udlejeren
ikke kunne opsige lejemålet, fordi udlejeren ikke selv vurderes at kunne
have brug for bolig med jordtilliggende.

Har andre lignende eksempler?

> Hvis udlejer vælger at sælge ejendommen, vil en køber så kunne kræve
> lejemålet ophævet fordi køber selv vil bo der?

ja, som nævnt i andet indlæg, med det nødvendige opsigelsesvarsel.

Mvh. Michael Stærk