Ingen varmt vand
Fra : Niels

Dato : 27-01-10 09:22

Vi er lige kommet hjem fra en ferie og opdager så, at det ikke er varmt vand
i hanerne mere. ( Der kommer slet ingen vand ud af hanerne )

Vi bor i egen bolig og har gasfyr.

Hvis varmtvandsbeholderen er "kollapset" , kommer der så ikke vand ud af
hanen ???

Eller måske er et rør frosset ???

mvh. Niels

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 27-01-10 09:35

"Niels" <nsn@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vi bor i egen bolig og har gasfyr.
>
> Hvis varmtvandsbeholderen er "kollapset" , kommer der så ikke vand ud af

Det lyder som et frosset rør, for hvis varmtvandsbeholderen er gået til vil
der komme vand ud af hanerne, om ikke andet vand fra varmeanlæget.

Du skal lukke for vandet og begynde at lede efter et uisolereret vandrør
eller se ude ved dit vandur og det er frosset.
En hårtørre kan tø det op.

God jagt
Morten

Fra : GSX 750

Dato : 27-01-10 11:49

"Morten Strandgaard" <m.s.skatkaFJERNDETTE@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Du skal lukke for vandet og begynde at lede efter et uisolereret vandrør
> eller se ude ved dit vandur og det er frosset.

Hej.
En hårtørrer smelter sammen og er ikke anvendelig. Køb i stedet en billig
varmeblæser, f.eks i aldi til under 100 kroner og brug den til at smelte
rørene. Hvis det var mig ville jeg ringe til blikkenslageren, han har et
apparat han kobler på vandrørene og så tøer han dem op. Sådan en vandskade
kan være yderst alvorlig og så er det rigtig rart at have en bliktud, når
vandet lige pludselig sprøjter ud i stride strømme. Og der kommer altså
temmelig meget vand ud af sådan et vandrør, når der går hul på proppen.
Mvh
Jarl
--
Der sidster år havde en skjult vandskade og hvor der spulede ca 400
kubikmeter vand ud under grunden :) Godt forsikringen dækkede.

Fra : Holst

Dato : 27-01-10 16:25

GSX 750 wrote:

> En hårtørrer smelter sammen og er ikke anvendelig.

Da jeg var barn, havde mine forældre vandrørene til gæstetoilettet på
første sal løbende i den ene skunk. Når der var rigtig koldt, lod vi
altid vandhanen stå og dryppe lige så stille, og derved undgik vi som
regel at rørene frøs. Men det skete dog nogle gange, at det måske er
frosset lidt for meget, så vandrørene alligevel frøs. I disse tilfælde
virkede en hårtørrer ganske udmærket - uden at den brændte sammen. Min
mor anvender sikkert samme hårtørrer den dag i dag 25 år senere.

Fra : Ivar

Dato : 27-01-10 17:29

Holst skrev:

> Da jeg var barn, havde mine forældre vandrørene til gæstetoilettet på første
> sal løbende i den ene skunk.

Jeg har også haft et sådan hus. Det første år frøs et vandrør i
skunken. Jeg lettede nogle tagplader og lagde et "læs" Rockwool,
så isoleringen gik fra væggen ud over røret. Det frøs aldrig mere,
og huset blev en lille smule bedre isoleret.

Ivar Magnusson

Fra : Holst

Dato : 27-01-10 17:42

Ivar wrote:

> [...]
> så isoleringen gik fra væggen ud over røret. Det frøs aldrig mere,
> og huset blev en lille smule bedre isoleret.

Ja, senerehen, da jeg var blevet ældre og klogere - og mine forældre
flyttet til andet hus - har det også undret mig, at de ikke blot
isolerede bedre i skunken. I starten af 80'erne skete det nok én eller
flere gange hver vinter, at rørene frøs.

Fra : jos

Dato : 27-01-10 18:35

> [...]
> isolerede bedre i skunken. I starten af 80'erne skete det nok én eller
> flere gange hver vinter, at rørene frøs.
Der er ingen grund til at undres. Det var først omkring den tid det begyndte
at kunne betale sig at ofre penge på noget så eksotisk som varmeisolering.
Der er såmænd stadig folk som ikke kan se økonomien.

finn

Fra : Ivar

Dato : 27-01-10 18:47

jos skrev:

> Der er ingen grund til at undres. Det var først omkring den tid det begyndte
> at kunne betale sig at ofre penge på noget så eksotisk som varmeisolering.

Det er ikke rigtigt. Energikrisen 10 år tidligere satte gang i
en isoleringsdille.

Ivar Magnusson

Fra : Hauge

Dato : 27-01-10 18:52

Ivar skrev:
> Det er ikke rigtigt. Energikrisen 10 år tidligere satte gang i
> en isoleringsdille.

Sjovt nok, mit hus er fra 1976 og er isoleret i loftet på første sal mod
taget med 100 mm og væggene i stueplan med 75 mm... Varmerør der ligger
i skunken, har en totaldiameter på 80 mm og det er incl. isolering.. Så
jeg ved godt hvad jeg skal igang med til sommer :(

Så hvorfra de 10 år "før" er regnet fra, kunne være sjovt at vide

Mvh Hauge

Fra : jos

Dato : 27-01-10 19:07

Hauge wrote:

> [...]
> isolering.. Så jeg ved godt hvad jeg skal igang med til sommer :(
>
> Så hvorfra de 10 år "før" er regnet fra, kunne være sjovt at vide

Nu skrev jeg ikke at der først blev isoleret på den tid.
Men det var først i 80-erne folk i almindelighed overhovedet kunne foretille
sig at EFTERisolere.

finn

Fra : Ivar

Dato : 27-01-10 19:49

Hauge skrev:

> Sjovt nok, mit hus er fra 1976 og er isoleret i loftet på første sal mod
> taget med 100 mm og væggene i stueplan med 75 mm...

Det var omkring den tid kravet blev hævet fra 50 mm til 100 mm
isolering.

> Så hvorfra de 10 år "før" er regnet fra, kunne være sjovt at vide

Det kan kun være en overraskelse for den uopmærksomme læser.

Ivar Magnusson

Fra : Hauge

Dato : 27-01-10 21:01

Ivar skrev:
> Det kan kun være en overraskelse for den uopmærksomme læser.

Tjaeh... Sådan er der jo så meget.. Især om uenighed..

/Hauge

Fra : GSX 750

Dato : 27-01-10 19:41

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hårtørrer ganske udmærket - uden at den brændte sammen. Min mor anvender
> sikkert samme hårtørrer den dag i dag 25 år senere.

Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på loftet. Han
skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)
Mvh
Jarl

Fra : Holst

Dato : 27-01-10 20:14

GSX 750 wrote:

> Ja, det sagde min genbo osse forrige år, da hans rør frøs til på loftet. Han
> skylder stadig min kone en ny hårtørrer :)

Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...

Fra : Armand

Dato : 27-01-10 22:11

Holst skrev:

> Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...

De produceres ikke længere efter samme 'heavy duty' -princip som
tidligere
Til gengæld koster de næste gratis!

--
Armand.

Fra : GSX 750

Dato : 28-01-10 12:58

> Du skulle måske have købt bedre kvalitet ...

Hmm, det var ellers frisørkvalitet i stål til mange penge :( Mon ikke en
varmepistol var lidt bedre egnet end en hårtørrer, de fås i Harald Skrald
kvalitet og holder garanteret bedre end enhver hårtørrer..
Men nu har jeg slet ikke den slags problemer, jeg har ingen skjulte rør
udover stikledning der er forsikret, såå. Der kommer meget mere frost i den
næste tid og blikkenslagerne er glade. Ja den enes død den andens brød.
Held og lykke med optøningerne.
Mvh
Jarl
--
GSX 750 med luftkølet motor, der ikke frostsprænger.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-01-10 16:00

> [...]
> udover stikledning der er forsikret, såå. Der kommer meget mere frost i
> den næste tid og blikkenslagerne er glade. Ja den enes død den andens

Og en helt række af andre håndværkere når man forsøger at tø et rør op med
en lighter ..

http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091220/VSF/712209900

Fra : GSX 750

Dato : 28-01-10 20:50

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> Og en helt række af andre håndværkere når man forsøger at tø et rør op med
> en lighter ..
>
> http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091220/VSF/712209900
Nemlig.
Af skade bliver man klog.
Held og lykke med resten af vinteren.
Mvh
Jarl

Fra : Anders Majland

Dato : 29-01-10 16:28

> Nemlig.

> Af skade bliver man klog.
> Held og lykke med resten af vinteren.

Det var nu ikke her på matriklen - men længere nede af vejen ...

Men jeg er særdeles opmærksom på temperaturen i mit fyrrum hvor der også er
vand (til brandslukning). Og ekspansionsbeholderen på loftet af det
uisolerede udhus fik jeg isoleret ordenligt for et par år siden ....

/A

Fra : thl

Dato : 29-01-10 15:50

http://www.bolius.dk/nyheder/artikel/saadan-undgaar-du-spraengte-vand-og-varmeroer-i-kulden/

Fra : GSX 750

Dato : 31-01-10 15:01

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "GSX 750" <no@name.invalid> skrev i en meddelelse

> http://www.bolius.dk/nyheder/artikel/saadan-undgaar-du-spraengte-vand-og-varmeroer-i-kulden/

Ja så er den vist på plads :)
Mvh
Jarl
--
Der ringer til blikkenslageren hvis det skulle ske her alligevel

Fra : Armand

Dato : 27-01-10 22:06

Morten Strandgaard skrev:

> [...]
>
> Du skal lukke for vandet og begynde at lede efter et uisolereret vandrør
> eller se ude ved dit vandur og det er frosset.

Allerførst skal man sikre sig at der ingen bevægelse er på vanduret -
Ingen vand i hanerne, men et ur der 'løber' tyder på en utæt
frostsprængning som man hurtigst muligt skal have fundet og gjort noget
ved =
Selvom der ikke løber vand kan en given frostsprængning risikere først
at vise sig efter optøning, så bered jer på at skulle have fat i en smed
med kort varsel efter optøning!

Kig i øvrigt i jeres husforsikring, om hvad der står skrevet om frosne
rør - Der er sikkert ikke dækning for rør-tilfrysning, men det er
almindeligt at forsikringen betaler for afværgelsen af en vandskade (á
overvåget optøning fortaget af professionelle)!?

--
Armand.

Fra : Niels

Dato : 28-01-10 13:19

> [...]
> almindeligt at forsikringen betaler for afværgelsen af en vandskade (á
> overvåget optøning fortaget af professionelle)!?

Har fundet stedet hvor røret var frosset, og har optøet det med en
el-varmeovn. Det tog bare 5 minutter.

mvh. Niels

Fra : Armand

Dato : 28-01-10 14:09

Niels skrev:

> Har fundet stedet hvor røret var frosset, og har optøet det med en
> el-varmeovn. Det tog bare 5 minutter.

Godtnok!

Nysgerrighed: Hvor i huset bliver det så koldt at rørene kan fryse?

--
Armand.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-01-10 21:54

On Thu, 28 Jan 2010 14:09:19 +0100, Armand wrote:

> Godtnok!
>
> Nysgerrighed: Hvor i huset bliver det så koldt at rørene kan fryse?

Gæt: Langs en ydermur, bag et fast skab? (been there)