Emhætte og varmegenvinding
Fra : Carsten Keller

Dato : 26-01-10 12:11

Hej gruppe.

Nu er det snart tid til at jeg skal rette op på den mega brøler det var ikke
at placere motoren til emhætten på loftet da vi lavede køkken. I samme
ombæring vil jeg have etableret noget ventilation fra vores soveværelse der
bliver temmelig "tæt" i løbet af natten. Jeg har ikke nogen af delene nu,
men går ud fra at man kan nøjes med en enkelt motor der driver begge dele,
dog med lidt mere fart på eller måske lukke for soveværelset mens der laves
mad.

Så var det jeg tænkte om jeg kunne koble noget genvindingsanlæg på denne
udsugning? Vil det være en dårlig ide at blande emhætten ind i sådan et
system?

Generelle betragtninger om hvad det er for dimser/styringer jeg skal kigge
på vil også blive godt modtaget.

Keller

Fra : Gamle

Dato : 26-01-10 15:09

Carsten Keller wrote:

snip

> Så var det jeg tænkte om jeg kunne koble noget genvindingsanlæg på
> denne udsugning? Vil det være en dårlig ide at blande emhætten ind i
> sådan et system?

Luften fra emhætten er ikke ren nok (fedtstads fra madlavningen) filteret
kan ikke rense nok.

Mvh.
Torben

Fra : Leif

Dato : 26-01-10 16:41

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i meddelelsen news:hjmike$5sp$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
>
> Generelle betragtninger om hvad det er for dimser/styringer jeg skal kigge på vil også blive godt

Jeg har en Genvex på loftet og har koblet emhætten til på denne måde:

Bruger et t-rør hvor bunden går til emhætten og hvor grenen går til
Genvex med et ekstra filter imellem. (Filter skal skiftes et par gange
om året alt efter hvor meget fedt der kommer op i det).
Toppen af t-røret går ud i taghætten, men mellem taghætte og t-rør
har jeg placeret et 2-delt låg fra en anden gl. emhætte sådan at det
er åbent når emhætten kører og ellers lukker tæt, så der ikke kommer
udeluft ind i Genvexen, når emhætten ikke er i brug. Låget er så let at
det holdes oppe af luften fra emhætten.

Der skal arbejdes lidt med at lave en tæt løsning, men det kan man
godt bruge lidt tid på, når det ses hvor optøet naboernes taghætter er
i disse tider. Der er noget varme at hente.

Selvom der ikke anbefales at tilslutte enhætte til Genvexer, fik jeg dog
ros af serviceteknikeren for en kreativ løsning - som jeg så storslået
gav ham lov til at bruge som ide andre steder.

Samme løsning har jeg brugt til aftrækket fra tørretumbleren, der efter
installation ikke belaster elregningen yderligere. Her har jeg dog ladet
luften gå i en større flamingo-kasse, for at være sikker på at tumbleren
ikke får forstoppelse, og bruger denne kasse som t-rør. Har naturligvis
også en ekstra filter til alle fnuggene.

/Leif

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 18:57

Leif skrev:

> [...]
> ikke får forstoppelse, og bruger denne kasse som t-rør. Har naturligvis
> også en ekstra filter til alle fnuggene.

Er der et ordentligt afløb på sådan en Genvex-installation?
I almindelighed, men især i tilfældet med tumbleren, kondenseres der jo
en mængde vand når den varme luft køles ned!

--
Armand.

Fra : JBH

Dato : 26-01-10 19:13

> Er der et ordentligt afløb på sådan en Genvex-installation?
> I almindelighed, men især i tilfældet med tumbleren, kondenseres der jo en
> mængde vand når den varme luft køles ned!

De genvex'er jeg har set er udformet så kondensvand løber et sted hen i
kassen hvor det kan drænes.
I øvrigt er krydsveksleren lavet af hule plasticplader, i stil med dem man
bruger til termotag, bare tyndere. Pladerne ligger så krydsvis oven på
hinanden.

Mht. kondens i rørene i et genvex system ved jeg ikke, for nedad naboens
udermur under genvex udblæsningen hænger der efter kort tid en gletcher,
når det er rigtigt meget koldt.

mvh
JBH

Fra : Leif

Dato : 26-01-10 19:46

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> udblæsningen hænger der efter kort tid en gletcher, når det er rigtigt meget koldt.

Min afblæsning-luft ryger ud af en taghætte. Jeg har ofte været oppe rense
tagrende og holdt en hånd på luften. Virker kold - også om sommeren - men
der er ikke tendens til isdannelse om vinteren, så vist jeg ved.

<<<<<<<<< >>>>>>>>

Vi er aldrig blevet lovet mere end 20° over udetemperatur, men lige nu har
vi - 8° udenfor og +22° indblæsning, så det er ok.

Genvex 315 VP: Krydsveksler med efterflg. varmepumpe, fuld indblæsnings-
luftmængde, 150m­2 beboelse. Kompressoren er fra 1984, men pumper
tilsyneladende stadig godt, selvom den har fået en *ringelyd". Den kører
nok på de sidste år...

Den klarer dog opvarmning for hele huset ned til en udetemp. på 6-8°.

Mvh, Leif

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 22:30

JBH skrev:

> De genvex'er jeg har set er udformet så kondensvand løber et sted hen i
> kassen hvor det kan drænes.

Og dét kan blive kritisk i længden hvis det bliver for utilgængeligt
langt væk på loftet :-|

> I øvrigt er krydsveksleren lavet af hule plasticplader, i stil med dem man
> bruger til termotag, bare tyndere. Pladerne ligger så krydsvis oven på
> hinanden.

Strange - Aluminium skulle da være elementært et sådant sted :-/

> Mht. kondens i rørene i et genvex system ved jeg ikke, for nedad naboens
> udermur under genvex udblæsningen hænger der efter kort tid en gletcher,
> når det er rigtigt meget koldt.

Gennemløbet kan vel også designes med fald hele vejen gennem veksleren
og ud til mur-gennemførsel, hvorved at kondensen vil løbe dén vej ud :-/

Teknikdetalje for de interesserede:
En for mig helt ny varmevekslings-mekanisme tilkom mig i sensommeren
under besøg på Kraftværket i Kalundborg: Dér trækker man varme ud af
røggassen inden skorsten v.h.a. noget der ligner en kæmpe karussel
hvorpå der radialt er ophængt plader á ca. 2 X 6 meter tæt side om side
- Den ene halvdel af karusselkredsen befinder sig inde i en
halvcirkelformet røggas-kanal og den anden i ditto indsugnings-kanal og
det hele drejer langsomt rundt á 20min. om én omdrejning og derved
bevæger betragteligt med varme over i indsugnings-luften
At jeg lige skulle komme i tanke om dét, skyldes at p.g.a. tæring af
røgen er dé plader simple stålplader der dog er sort-emaljerede.

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 26-01-10 19:25

> [...]
> I almindelighed, men især i tilfældet med tumbleren, kondenseres der jo en mængde vand når den

Nu er den her fra 1983, så bunden er af plast med plast gevind-tud.
Alt beregnet til en tynd vandslange-føring.

Det varede kun den første vinter, så frostsprang den med nedsivende
vand i køkkenet. Efter en dårlig servicerep. lavede jeg et rigtigt badekar
under den: En træramme af 50x100 ( dengang hed det ½ ") med tilhørende
bund af vandfast tagplade lagt ekstra isolering under. Herover påsvejst
2 lag tagpap - også op ad kanten. Tilhørende afløb mellem 1. og 2. lag pap
- sådan lige efter bogen for alm. tappap-arbejde.
Afløb ført ned gennem 2" plastrør i skillevæg - lækkert med krybekælder...

Endelig blev tagrummet delt op i et mindre rum med plader op ad lægter
og spær, så det hele kan holde sig frostfrit (næsten) med egenvarmen.

I dag er der en meget bedre alu / rustfri bund & afløb i de nye modeller.

Men det er faktisk ikke så voldsom meget vand der løber ud.

Mvh, Leif

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-01-10 09:49

Leif wrote:
> [...]
> udeluft ind i Genvexen, når emhætten ikke er i brug. Låget er så let
> at det holdes oppe af luften fra emhætten.

Men du har vel motor i din emhætte så? Min plan er helt at slippe for den
motor, måske det så nærmere hedder et emfang. Men kan en GenVex eller
lignende trække sådan et?

Keller