Mazda 323 dør i kulden - hvad kan der være~
Fra : CAH

Dato : 27-01-10 13:14

Hej

Jeg har en gammel Mazda 323 fra 1993, og der skete følgende en dag da
vi kører går den i stå, den står i 5-7 minutter vi kan starte igen og
kører videre. Så sker det samme nogen dage senere, jeg tænker det må
være vand i tanken, og køber noget kaburator sprit og hælder på. Men
bilen vil bare slet ikke starte mere? Der er strøm, selvom det er et
gammelt batteri, men slet ingen tænding overhovedet. Ingen
"eksplosion".

Hvad vil i tro er problemet? Men kører jo ikke en i sådan en bil hvis
man er rig, så alle forslag modtages med stor tak.

Mvh
Mads

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-10 21:24

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hvad vil i tro er problemet? Men kører jo ikke en i sådan en bil hvis
man er rig, så alle forslag modtages med stor tak.

Det KAN være dyrere at holde sådan een kørende end en ny minibil eks.
Ellers tjek tændkablerne.
Fornemmer du 'eksplosionen' kan komme som om du tænder og slukker
for en stikkontakt mens du tørner motoren eller er den bare helt død når
du forsøger ?

Fra : CAH

Dato : 27-01-10 14:02

On 27 Jan., 21:23, ">>Eque<<" <-> wrote:
> [...]
> Fornemmer du 'eksplosionen' kan komme som om du tænder og slukker
> for en stikkontakt mens du tørner motoren eller er den bare helt død når

Den kører igen, min trofaste gamle Mazda kører igen. Jeg vil gætte på
at det har været is i kaboratoren, og at tø vejret har givet den livet
igen. Kan det passe?

Tak for svar til Eque

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-10 22:24

> Den kører igen, min trofaste gamle Mazda kører igen. Jeg vil gætte på
> at det har været is i kaboratoren, og at tø vejret har givet den livet
> igen. Kan det passe?

Kan ikke afvises og du har også anvendt sprit i tanken.
Det skal fryse igen om et par dage (alt efter din location),
så se om problemet opstår igen, så er du helt sikker

> Tak for svar til Eque

Årh jeg ber':,o)

Fra : Armand

Dato : 27-01-10 23:15

CAH skrev:

> Den kører igen, min trofaste gamle Mazda kører igen. Jeg vil gætte på
> at det har været is i kaboratoren, og at tø vejret har givet den livet
> igen. Kan det passe?

Sikkert!
Hvis der altså er karburator på sådan en 93'er!?

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 30-01-10 10:55

> Sikkert!
> Hvis der altså er karburator på sådan en 93'er!?

Hvilket der næppe er, da forureningsregler og katalysator gjorde, at stort
set alle biler fra 1990 og frem havde indsprøjtning - der var dog nogle få
med elektronisk styret karburator, men jeg mindes ikke, at Mazda var
iblandt.

Fra : Armand

Dato : 30-01-10 17:31

KASO skrev:

> [...]
> stort set alle biler fra 1990 og frem havde indsprøjtning - der var dog
> nogle få med elektronisk styret karburator, men jeg mindes ikke, at

Som jeg husker det, så var det umiddelbart de større motorer (á 2000ccm+
?) at det drejede sig om i første omgang, men længe før de mindre
motorer var påkrævet samme krav havde fabrikanterne knaldet
indsprøjtning og katalysator på over én kam
Min tidligere P405 fra '91 havde i+K, men min nabo's, der var et år
yngre havde ikke, så dateringen kan jeg godt følge.

Og det medførte forøvrigt et ramaskrig fra folket, og efterfølgende alle
mulige planer om hvorledes man kunne omkringgå sådan effektslugende
stads; men i praksis havde begge førnævnte P405 111hk, ligesom
liter-effekten har været jævnt stigende lige siden - Ergo: en storm i et
glas vand!

--
Armand.

Fra : Møller

Dato : 27-01-10 22:25

Den Wed, 27 Jan 2010 13:01:39 -0800 skrev CAH:

> [...]
>
> Den kører igen, min trofaste gamle Mazda kører igen. Jeg vil gætte på at
> det har været is i kaboratoren, og at tø vejret har givet den livet

Tja, nu sker de fleste isninger i karburatoren ved temperaturer lige over
frysepunktet, da der her er mere vand i luften og fordampningen i dyserne
skal nok få temperaturen ned under 0 gr. C.
De symptomer du beskrev er ganske rigtigt for is i karburatoren, efter de
5 min er isen smeltet ved at varmen fra toppen er kommer over i
karburatoren og den er nu så varm, at is ikke forekomme mere på den tur.
Nogle biler havde/har varmelegeme i karburatoren,

Hvis du har en kaburatormodel, er det en god ide at komme karburatorsprit
i benzinen ved hver tankning 1 l til 1 tank. ved foråret kan du så stoppe
med det.

Gad vide om biobenzin er vandkoptagende som ved at komme sprit i
benzinen, det må lige undersøges

Møller

Fra : N/A

Dato : 27-01-10 23:15

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-02-10 21:36

CAH wrote:
> [...]
>
> Hvad vil i tro er problemet? Men kører jo ikke en i sådan en bil hvis
> man er rig, så alle forslag modtages med stor tak.

Kan det være Kaburatoris? - Det kan blokerer luftindsugningen mere eller
mindre totalt og så dør motoren, enten kvalt eller styrecomputeren der
lukker den ned.
- Biler med katalysator behøver ikke en kaburator men kan sikkert også
godt få "kaburatoris" i indsugningsmanifolden hvis der sidder et
luftspjæld eller der er brændstof indsprøjtning i den der kan forårsage
en stærk afkøling af indsugningsluften, enten ved trykfald eller ved
fordampning af benzinen.

Kan du ikke stille indsugningen til luftfilteret om til at suge
"forvarmet" luft fra dækpladen til udstødningsmanifolden? Det kunne man
da i min gamle 323'er omen den var fra før katalysatoren blev lovpligtig
på nye biler.
Jeg havde aldrig behov for at spæde benzinen op med sprit.

/Lars

Fra : Armand

Dato : 02-02-10 18:09

Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> luftspjæld eller der er brændstof indsprøjtning i den der kan forårsage
> en stærk afkøling af indsugningsluften, enten ved trykfald eller ved

Kraburator-is drejer sig ikke om en snebold på tværs af venturien, men
blot om isdannelse der generer dysens funktion.
På en i'er trykkes bensinen voldsomt igennem dysen, som derfor ikke er
så påvirkelig som det svage sug der er i karburatorens venturi!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 06-02-10 11:34

On 02-02-2010 18:09, Armand wrote:

> [...]
> På en i'er trykkes bensinen voldsomt igennem dysen, som derfor ikke er
> så påvirkelig som det svage sug der er i karburatorens venturi!

Huh ?

Ved karburator-is forstår man da netop, at der dannes sne/is i
indsugnings-manifolden og i venturien fordi luftens fugt fryser pga
trykfaldet i luften efter gasspjældet og pga benzinens fordampning.
Energien til at fordampe benzinen kommer fra luften, som derfor afkøles.

<http://82.94.179.196/index.php/Piston_Engine_Induction_Icing>
<http://www.atsb.gov.au/aviation/editorials/understanding-carburettor-icing.aspx>

Der findes mange former for indsprøjtningssystemer. De første erstattede
svjv blot karburatoren med en enkelt indsprøjtningsdyse og et gasspjæld
("throttle body injection"). Disse systemer må være ligeså følsomme for
karburator-is som en karburator. I de nyere multi-point systemer er
indsprøjtningsdyserne anbragt lige før indsugningsporten i hver
cylinder, så her kan der ikke dannes karburator-is, fordi kanalen er
kort og fordi indsprøjtningen foregår tæt ved den varme cylinder.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 07-02-10 01:35

TA skrev:

> Huh ?
>
> Ved karburator-is forstår man da netop, at der dannes sne/is i
> indsugnings-manifolden......

Hvordan skulle lidt karburatorsprit kunne fjerne sne eller is helt
fremme i manifolden??

> ......og i venturien fordi luftens fugt fryser pga
> trykfaldet i luften efter gasspjældet og pga benzinens fordampning.
> Energien til at fordampe benzinen kommer fra luften, som derfor afkøles.

Jup!
Den største afkøling forekommer lige omkring dysen, som i karburatorer
er meget fintfølende omkring flow og tryk (blot varierende svømmerhøjde
kan influere på dysens mængde)

> <http://82.94.179.196/index.php/Piston_Engine_Induction_Icing>

Jup!
Læs selv om 'Trottle ice' i linket!

> [...]
> svjv blot karburatoren med en enkelt indsprøjtningsdyse og et gasspjæld
> ("throttle body injection"). Disse systemer må være ligeså følsomme for

Nix!
Forskellen er at der er pumpetryk bag dysen på et indsprøjtnings-system,
hvor det på en karburator alene er venturiens undertryk der trækker
bensinen op fra svømmerhuset!

--
Armand.