Ny brugt bil part 4117
Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 26-01-10 17:35

Hej gruppe

Jeg sværmer kraftigt om tanken ved at skille mig af med min gamle Colt, da
jeg hver eneste måned bliver tvær over at kaste 2000,- i benzintanken for at
kunne køre cirka 1500 km frem og tilbage mellem arbejde. Det hænger ikke
sammen :)

Krav:

Maks. 40.000,-
Driftssikker/pålidelig
Helst ikke kørt mere end 150-180.000 km
Nogenlunde økonomisk (gerne min. 14 -15 km/l)

Jeg kan selv komme i tanke om følgende muligheder:

Peugeot 206
VW Polo
Renault Clio
Citroen Xsara(?)

Er der andre muligheder jeg bør kigge efter også? Alle mulige input er
velkomne :)

Søren

Fra : Brian

Dato : 27-01-10 11:36

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i
meddelelsen

> Er der andre muligheder jeg bør kigge efter også? Alle mulige input er
> velkomne :)

Et kedeligt svar, men det vil ikke hjælpe din benzinøkonomi væsentligt, at
købe en anden bil. Bruger du 2000,- kroner (190 - 210 liter benzin) på at
køre 1500km, er din Colt nok defekt, eller du har en speciel
kørestil/mønster.

/Brian

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 27-01-10 14:36

> [...]
> købe en anden bil. Bruger du 2000,- kroner (190 - 210 liter benzin) på at
> køre 1500km, er din Colt nok defekt, eller du har en speciel

Kørestilen er vist helt normal uden hjulspin. Den *er* defekt ifølge
mekanikeren, som kort og godt mener, at det "bare" er slidt op efter 333.000
km. Så der bliver under ingen omstændigheder repareret mere på denne :)

Søren

Fra : KASO

Dato : 30-01-10 17:07

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i
meddelelsen news:4b5f19cb$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Helst ikke kørt mere end 150-180.000 km
> Nogenlunde økonomisk (gerne min. 14 -15 km/l)
>
> Jeg kan selv komme i tanke om følgende muligheder:

Stort udvalg, ikke topmoderne, men udmærket bil.

> VW Polo

Holder alt for høj pris - ifht. de øvrige vil du få en ældre og meget mere
slidt bil. Find den hellere som Fabia (hvis mulig?) eller Seat Ibiza

> Renault Clio

Temmeligt overset mærke i DK - giver derfor meget for pengene brugt. Sørg
for at den har fået frisk tandrem, da det kan være dyrt at skifte.
Velkørende og relativt rummelig.

> Citroen Xsara(?)

Større end de øvrige - og bruger derfor også mere brændstof. Rimeligt stabil
og komfortabel, men f.eks. den gl. 1.6 8V (90hk) er ikke just en raket.
Virker på mange måder gammeldags, men OK.

> Er der andre muligheder jeg bør kigge efter også? Alle mulige input er
> velkomne :)

En Mégane bør kunne findes indenfor rammen. Den byder på bedre sikkerhed end
de øvrige. Find et eksemplar fra efter faceliftet i 1999 (16V-modellerne) -
f.eks.
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Renault-Megane-1,6-16V-RXT-Classic-4d_ID561601151.htm

Jeg havde den som Coupé (med samme motor som ovenstående) - den kørte i snit
15-16km/l, hvilket faktisk er det samme som vores nuværende Yaris 1.3 trods
at denne er nyere, lettere og har mindre motorkraft (samme kørselsmønster).

Alternativt kan du kigge efter en Fiat Punto, der faktisk er en ganske fin
lille bil, omend sikkerheden ikke er så imponerende i de ældre modeller.

Fra : Armand

Dato : 31-01-10 15:07

KASO skrev:

> "Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i
> meddelelsen news:4b5f19cb$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Stort udvalg, ikke topmoderne, men udmærket bil.

Noterede mig lige at det har været den mest sælgende bil i 2009:
44.000stk - 10% flere end #2 á Toyota Avensis.
Rimeligt gjort af en 10 år gammel model (der bestemt ikke er blevet
kønnere af den senere upgrade á især Peugeots 'hajmund' -kølerindtag)

> Temmeligt overset mærke i DK - giver derfor meget for pengene brugt.
> Sørg for at den har fået frisk tandrem, da det kan være dyrt at skifte.
> Velkørende og relativt rummelig.

Clio var alternativet da jeg for fire-fem år siden købte 206'eren, og
jeg her siden været tilfreds med fravalget hvergang jeg har set en
Renault med rust de mærkeligste steder (kig selv efter i trafikken!).
Clio og Megane skiftede design for få år siden (og står tilsyneladende
for tur nu igen - Måske at det diskutable design har solgt for dårligt),
men indenfor beløbsrammen bliver det under ingen omstændigheder sådan
en, så rusten vil givetvis være til at få øje på på en aktuel Clio :-/

> Større end de øvrige - og bruger derfor også mere brændstof. Rimeligt
> stabil og komfortabel, men f.eks. den gl. 1.6 8V (90hk) er ikke just en
> raket. Virker på mange måder gammeldags, men OK.

Dén synes jeg er rimeligt overset og derfor sælges under niveau for
klassen.
Generelt har Citroen altid hængt i tovene omkring brugtpriser hvilket
sikkert hænger sammen med skepsis til den tekniske affjedring - De
mindre Citroen's deler undervogn med Peugeot og burde således ikke
balastes af skepsis'en til hydraulik-affjedringen. For brugt-køberen er
dét dog gunstigt!

--
Armand.

Fra : KASO

Dato : 31-01-10 16:08

> [...]
> Rimeligt gjort af en 10 år gammel model (der bestemt ikke er blevet
> kønnere af den senere upgrade á især Peugeots 'hajmund' -kølerindtag)

Lav pris, godt med udstyr og et forholdsvist fikst design har holdt gang i
salget. Det giver også et stort udvalg, når man skal købe brugt.

> [...]
> indenfor beløbsrammen bliver det under ingen omstændigheder sådan en, så
> rusten vil givetvis være til at få øje på på en aktuel Clio :-/

Definitivt ikke enig!!! Mégane serien er ganske godt beskyttet - eneste
svage punkt er faktisk foran bagskærmene på Scénic. Clio har jeg faktisk
ikke set rustne eksemplarer af - men indrømmet: Jeg har heller ikke studeret
dem meget nøje. Clio III er faktisk temmeligt godt beskyttet ab fabrik.

Clio II: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=394 (2 ud af
5 stjerner)
Clio III: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=126 (5 ud af
5 stjerner)
206: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=385 (3 ud af 5
stjerner)

Mao.: 206/Clio II: Find et eksemplar, der er blevet beskyttet undervejs.
Clio III: Det bliver ikke meget bedre

Fra : Armand

Dato : 31-01-10 23:24

KASO skrev:

> [...]
> 5 stjerner)
>
> Mao.: 206/Clio II: Find et eksemplar, der er blevet beskyttet undervejs.

Skal det være en Clio, må det nødvendigvis ende med en II'er til den
nævnte pris, og det er dén jeg har fået
kulde-ned-af-ryggen-AHA-oplevelser af at se som 5-årig rustspand i
trafikken :-|

206'eren, og Peugeot i almindelighed, har ikke større rustproblemer og
da slet ikke som jeg har set á ovenstående!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 31-01-10 23:54

KASO skrev:

> [...]
> 5 stjerner)
>
> Mao.: 206/Clio II: Find et eksemplar, der er blevet beskyttet undervejs.

Nu fik jeg tygget mig igennem det svenske:
Den ene stjerne gør tilsyneladende en stor forskel: Artiklen taler netop
om rust ved dørspalterne og bagskærmenes kanter på blot 3-4 år gamle
ClioII's, hvor 206'eren kun får påpeget uheldige designs uden at nævne
forekommende rust (trods modellen alder og derfor rimelige muligheder
for referencer)!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 16:03

Armand skrev:

> [...]
> Rimeligt gjort af en 10 år gammel model (der bestemt ikke er blevet
> kønnere af den senere upgrade á især Peugeots 'hajmund' -kølerindtag)

Ud fra en anden liste med topsælgere i DK (bl.a. noget med at Fords høje
2009-tal skyldes en tommelfinger på vægten), kan jeg se at jeg må have
misforstået pågældende artikel, der snarere må dreje sig om 'antal
indregistrerede'

Bortset fra at 206'eren er markant langtlevende som model og derved er
solgt over en længere årrække, kan man ikke undsige den at ligge i
toppen af listen, hvilket den ikke ville hvis det var noget argt lort!

Og at der i realiteten kører flest 206'ere på gaderne medfører i mange
henssende fordele á mekanikeres kendskab til bilen og muligheden for
uoriginale reservedele og tilbehør m.m.

--
Armand.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-01-10 17:05

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> lille bil, omend sikkerheden ikke er så imponerende i de ældre modeller.

Mange tak for dit svar. Det bekræfter mig lidt i, at det må kunne lade sig
gøre at finde en ordenlig bil indenfor de kriterier og mærker :)

Jeg er nok selv mest lun på en 206'er, men jeg har naturligvis også de andre
med i overvejelserne.

Søren