Ny BMW i stalden - og teori om dækslid på ~
Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 06:57

Hej alle bilkyndige

Uha - endelig blev fruen overtalt til at E46'eren skulle udskiftes med
en E91, så afsted det gik. Fandt et smukt eksemplar - måske endda en
af de mest veludstyrede i DK - i hvert fald den pæneste

Nuvel - der er bl.a. sportsundervogn ab fabrik (0226) som bl.a.
indebærer misch-bereifung - dvs. 8" forfælge og 8,5" bagfælge. Dermed
sidder der altså 255'ere bagpå, og det er noget mere end jeg er vant
til (maks. 225). Omkring dækslid må man vel gå ud fra at der er 2
primære årsager:

(Y) - rullekontakten med vejen

(X) - den afsatte energi fra dækket til vejbanen

Hvis man sammenligner 255'ere med 225 el. 205 - kunne man så ikke tro
at (Y) giver anledning til samme slid per cm dækbredde - dvs. ingen
forskel i dækholdbarhed? Dernæst at forudsat den afsatte energi - X -
er den samme med begge dæktyper, så vil de brede bagdæk holde længere
da der jo er mere gummibredde til at afsætte X energi?

Ja det er en spinkelt håb at jeg ikke skal skifte de tromler så tit...

Mvh. Kanstrup

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-01-10 16:16

Hej!

Kanstrup wrote:

> Uha - endelig blev fruen overtalt til at E46'eren skulle udskiftes med
> en E91, så afsted det gik. Fandt et smukt eksemplar - måske endda en
> af de mest veludstyrede i DK - i hvert fald den pæneste

Tillykke :) Der er mange velkørende bimmere, og synes selv min egen er
iblandt dem, selvom den er gammel (E39 528i)

Du må da gerne linke til lidt billeder hvis du skulle have lyst :)

> [...]
> er den samme med begge dæktyper, så vil de brede bagdæk holde længere
> da der jo er mere gummibredde til at afsætte X energi?

Hmm, de brede dæk er næppe specielt holdbare - laver man ikke ofte sådan
nogen ret bløde pga. performance-krav o.lign.?

> Ja det er en spinkelt håb at jeg ikke skal skifte de tromler så tit...

Meget spinkelt. Jeg kører på 225/55R16 ab fabrik. Kunne sagtens smutte
op i 19" i 255, men jeg synes de er så pokkers dyre. Og så har man en
rigtig god kantstensbeskyttelse på de originale fælge, omend det ville
pynte med nogle andre og nyere. F.eks. noget fra en M5.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 16:31

Kanstrup skrev:

> [...]
> da der jo er mere gummibredde til at afsætte X energi?
> Ja det er en spinkelt håb at jeg ikke skal skifte de tromler så tit...

Lad være med at bekymre dig: Det er i den sidste ende din højrefod der
står for slitagen, og bevidstheden om mer-prisen for 255'erne kan jo
være en god 'retarder' for dén!

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 16:56

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Nuvel - der er bl.a. sportsundervogn ab fabrik (0226) som bl.a.
> indebærer misch-bereifung - dvs. 8" forfælge og 8,5" bagfælge.

Er du nu helt sikker på det?
Iflg. BMW's salgsbrochure er der ikke forskel på fælgbredden, ligesom der
heller ikke er en visuel forskel...

> Ja det er en spinkelt håb at jeg ikke skal skifte de tromler så tit...

Dit dækslid er overvejende afhængig af kørestil og højre fod. At bredde dæk
beregnet for høj hastighed tilmed har en blødere blanding hjælper også
til...

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 19:12

Mogens (K) skrev:
> .............. At bredde
> dæk beregnet for høj hastighed tilmed har en blødere blanding hjælper
> også til...

Alt andet lige vil dæk der skal kunne holde til høj hastighed være så
meget desto koldere under almindelig brug og derved også hårdere :-|

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 20:09

> Alt andet lige vil dæk der skal kunne holde til høj hastighed være så
> meget desto koldere under almindelig brug og derved også hårdere :-|

Dét er de ikke, idet et dæk af dén kaliber bliver drøn varmt, hvorved bliver
særdeles blødt og smidigt. Som tidligere nævnt kører en Veyron med topfart
ca. 20 min til en halv time på nye dæk, hvorefter de er kasable...

> :-|

Jeg fatter ikke en meter af dine smileys og lignende tilføjelser i diverse
postings...

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 22:51

Mogens (K) skrev:
> [...]
> bliver særdeles blødt og smidigt. Som tidligere nævnt kører en Veyron
> med topfart ca. 20 min til en halv time på nye dæk, hvorefter de er

Hvis de allerede er drønvarme ved 110km/t så forstår jeg da godt at de
smelter på den anden side af 250!

At slige dækdimensioner ofte vælges i bløde sports-blandinger, er et
argument jeg kan forstå, men ikke at dæk med højer fart-ratings
konsekvent er blødere :-|

> Jeg fatter ikke en meter af dine smileys og lignende tilføjelser i
> diverse postings...

Jeg er også underlig iflg. alene mit brug af udråbstegn.
Men " :-| " -smiley'en er da ganske gængs iflg. mit register!

--
Armand.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-01-10 06:09

> [...]
> At slige dækdimensioner ofte vælges i bløde sports-blandinger, er et
> argument jeg kan forstå, men ikke at dæk med højer fart-ratings konsekvent

Så må du jo læse på lektien

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:06

> Er du nu helt sikker på det?
> Iflg. BMW's salgsbrochure er der ikke forskel på fælgbredden, ligesom der
> heller ikke er en visuel forskel...

Ja ja helt sikker. Der ville næppe kunne sidde 255'ere på en 8" fælg
uden det så mærkeligt ud (især med 225 foran og 255 bagpå med samme
fælgbredde). Der er dog mange der skifter til 4 ens fælgbredder for at
spare dæk, men den brede bagfælg er altså standard med
sportsundervogn. Herunder også 15 mm sækning og original tårnstiver
foran. Det her er dog i 2006 - det var inden M-undervognen blev
introduceret. Udstyrskoden hedder 0226.

Se også her: http://decrass.ru/bmw/wheels/style/style_161.htm
og her: http://decrass.ru/bmw/wheels/style/style_162.htm

Det er 161'eren jeg har på og 162 jeg vil have.

- Kanstrup

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 20:14

> Ja ja helt sikker. Der ville næppe kunne sidde 255'ere på en 8" fælg
> uden det så mærkeligt ud (især med 225 foran og 255 bagpå med samme
> fælgbredde).

Har du checket?

> men den brede bagfælg er altså standard med sportsundervogn.

I know - min har også bredt bagdæk (Missbereifung), men jeg vil ved given
lejlighed, om fælgen ér bredere

> Herunder også 15 mm sækning og original tårnstiver
> foran. Det her er dog i 2006 - det var inden M-undervognen blev
> introduceret. Udstyrskoden hedder 0226.

Hvilken motor?

> Se også her: http://decrass.ru/bmw/wheels/style/style_161.htm
> og her: http://decrass.ru/bmw/wheels/style/style_162.htm
> Det er 161'eren jeg har på og 162 jeg vil have.

Min er født med 18" :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:17

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Min er født med 18" :)

Jeg synes det er surt at køre på 17" men det sidder vintersutterne på..

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 20:20

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes det er surt at køre på 17" men det sidder vintersutterne på..

Jeg er hamrende ligeglad

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:23

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er hamrende ligeglad

Det er jeg ikke, da 18" med sommerdækkene er meget pænere..

Naturligvis er både 17 og 18" ægte alu BMW-fælge...

PS: Der er lige plads til caliperne i de 17" fælge.

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 21:16

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen news:4b5f4120$0$56772

> Det er jeg ikke, da 18" med sommerdækkene er meget pænere..
> Naturligvis er både 17 og 18" ægte alu BMW-fælge...
> PS: Der er lige plads til caliperne i de 17" fælge.

Ja mine kalibre kræver også minim um 17" - der sidder de her på dytten:
www.bmw.dk/dk/da/owners/accessories/accessoryfinder/finder.html

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 21:18

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Ja mine kalibre kræver også minim um 17" - der sidder de her på dytten:
> www.bmw.dk/dk/da/owners/accessories/accessoryfinder/finder.html

Stjerne 159

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 21:22

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Stjerne 159

De er også flotte og stilen i stjernefælgene er ganske lig hinanden.

Hvis det er med den på, så hedder mine henholdsvis:

Sternspeiche 122 og M Doppelspeiche 184 ...

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 21:30

> De er også flotte og stilen i stjernefælgene er ganske lig hinanden.

Jeg synes faktisk, at BMW's designere kan det der :)

> Hvis det er med den på, så hedder mine henholdsvis:
> Sternspeiche 122 og M Doppelspeiche 184 ...

Nice :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 21:34

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg synes faktisk, at BMW's designere kan det der :)

De er ikke så ringe endda, men jeg synes faktisk Volvo var ganske fint med i
stilen af fælge til min gamle Vølle også.

Begge mærker udtrykker igennem fælgstilen netop det de skal til hver sin
målguppe.

Stylish and Raw..

mvh/Bjørn J.

Fra : N/A

Dato : 26-01-10 23:14

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:15

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

>en E91, så afsted det gik. Fandt et smukt eksemplar - måske endda en
>af de mest veludstyrede i DK - i hvert fald den pæneste

Tillykke med den nye bil.

Hvilken 3xx Touring er der tale om rent motormæssigt ?

Jeg mener der stod en meget fin 335D i Vejle.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:19

> Tillykke :) Der er mange velkørende bimmere, og synes selv min egen er
> iblandt dem, selvom den er gammel (E39 528i)
>
> Du må da gerne linke til lidt billeder hvis du skulle have lyst :)

Tak!

Det kniber lidt med billeder endnu, men kan da liste følgende ab
fabrik: bi-xenon, sportsundervogn, misch-bereift style 161 fælge,
elektronisk svingbart træk (så cool!), PDC, panorama glastag der kan
skydes/vippes, navigation professionel, Hi-Fi pakke, lyspakke,
aflæggerpakke, bluetooth til håndfri telefon og betjening via idrive,
stemmestyring, 6+1xCD, fartpilot, regnsensor, klimakomfort forrude,
fuldautomatisk 2-zone klima, sportssæder, lys læderstue (lemon white -
en mellemting mellem beige og hvid), auto nedblænd. spejl., koksgrå
metallak, etc.

Åh - og så er det en 2006 E91 320d med 6-trins Steptronic.

Den koksgrå lak og det lyse læder kombineret med lysindfaldet fra
panoramaglastaget er en meget imponerende farvekombi - og meget
indbydende. Der mangler sikkert noget da udstyrslisten er på 2½ side,
men det var vist de ting der betyder noget Den er naturligvis
taget hjem fra Tyskland - jeg tvivler på at ret mange danskere ville
ligge så meget til ekstraudstyr.

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:22

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>jeg tvivler på at ret mange danskere ville
>ligge så meget til ekstraudstyr.

Vil du ud med, hvad den står dig på danske plader ?

mvh/Bjørn J.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-01-10 21:32

Hej!

Kanstrup wrote:

> [...]
> fuldautomatisk 2-zone klima, sportssæder, lys læderstue (lemon white -
> en mellemting mellem beige og hvid), auto nedblænd. spejl., koksgrå

Hold da op en liste. Der kan min ikke heeelt være med, omend den er
veludstyret. Især ift. de ofte skrabede versioner der blev solgt i Danmark.

> [...]
> men det var vist de ting der betyder noget Den er naturligvis
> taget hjem fra Tyskland - jeg tvivler på at ret mange danskere ville

Næppe, nej. Det ville jo have kostet kassen da den var ny.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:23

> I know - min har også bredt bagdæk (Missbereifung), men jeg vil ved given
> lejlighed, om fælgen ér bredere

Erhm hvad? Er din bagfælg bredere eller ej?

Begge link ovenfor viser 8" fo og 8,5" bag. Jeg tror jeg ville kunne
se forskel på et 225 og et 255 hvis de begge sad på 8" fælge? Jeg er
99,9% sikker på det er 8,5" baghjul.

- Kanstrup

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 20:27

> Erhm hvad? Er din bagfælg bredere eller ej?

Rolig nu - jeg ska se efter...

Fra : N/A

Dato : 26-01-10 23:14

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:25

> Vil du ud med, hvad den st r dig p danske plader ?

Jaja - 370k. Den er faktisk stadig på nettet:
http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?adid=906900034&source=1

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:30

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Jaja - 370k. Den er faktisk stadig på nettet:
>http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?adid=906900034&source=1

Den ser meget flot ud og prisen er der vist ikke noget at sige til.

Jeg købte min egen E61 hos ham her og den er fra Berlin.....:

http://www.ejvindnielsen.dk/7341.cms?id=307001782

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 26-01-10 21:01

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Jaja - 370k. Den er faktisk stadig på nettet:
> http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?adid=906900034&source=1

Tillykke med den

Hvordan er den i sammenligning med din E46 - udover at det er en nyere bil ?

/Brian

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:28

> Rolig nu - jeg ska se efter...

Kan ikke vente...afsted med sig!

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 20:35

> Kan ikke vente...afsted med sig!

Men står det ikke på den indvendige side?

Fra : N/A

Dato : 26-01-10 23:14

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:35

> Den ser meget flot ud og prisen er der vist ikke noget at sige til.

Tak - jeg synes også farvekombinationen er helt ekseptionel. Den
ligger klart i den dyre ende, men der er heller ikke andre til salg
med det udstyrsniveu. Så på en sort i Kolding med 176k på klokken med
meget mindre udstyr, og den skulle koste 330k når der først kom træk,
farpilot og store hjul på. Jeg er også godt tilfreds med prisen.

> Jeg købte min egen E61 hos ham her og den er fra Berlin.....:

Dem kiggede jeg også på (530d), men endte på 440-460k for en 05/06 med
150k km på uret hvis udstyret skulle være i orden - og det var liiiige
en tand for meget for mig, Plus 2k ekstra i grøn afgift og 1k mere i
forsikring.

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:41

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>150k km på uret hvis udstyret skulle være i orden - og det var liiiige
>en tand for meget for mig, Plus 2k ekstra i grøn afgift og 1k mere i

Jeg kom heldigvis lige under de 400.000 kr. i bytte med min gamle S80 for en
535D.

Men så er den også uden bagsæder, men havde kun kørt 78.000 km og fra 07
samt er en LCI.

PS: Bagsæderne mv. ligger godt og lunt indendørs og venter på bedre
afgiftstider..

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:38

> Jeg er også godt tilfreds med prisen.
>

> - Kanstrup

Når det så er sagt, kunne jeg vel have taget den hjem privat og have
sparet 20-30k. Så skulle jeg dog sælge E46'eren privat og stå med 2
biler i en periode naturligvis...

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:43

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Når det så er sagt, kunne jeg vel have taget den hjem privat og have
>sparet 20-30k. Så skulle jeg dog sælge E46'eren privat og stå med 2
>biler i en periode naturligvis...

Min er gået ind i biksen som firmapotte og på leasing (Sydleasing), så det
er ikke muligt at hjemhente noget selv og så efterfølgende få et
leasinselskab til at overtage potten. Det skal foregå gennem en forhandler.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:45

> Men står det ikke på den indvendige side?

Jo det gør det vel - men der fryser 10 grader her...brrrrrrr.
Vinterdækkene er på vej fra Italien, og når de kommer på om en uges
tid skal jeg tjekke og vende tilbage. Jeg har lige været ude med en
lygte og jeg kan ikke se det udefra.

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:47

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>Vinterdækkene er på vej fra Italien, og når de kommer på om en uges
>tid skal jeg tjekke og vende tilbage. Jeg har lige været ude med en

Jeg kan vældig godt lide dine fælge. De er mangen til mine 18"
sommerfælge..

mvh/Bjørn J.

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 23:14

Kanstrup skrev:

> [...]
> Vinterdækkene er på vej fra Italien, og når de kommer på om en uges
> tid skal jeg tjekke og vende tilbage. Jeg har lige været ude med en

Hør lige hér: Det er et mål og ikke bare et tal.
Tag dog og mål fælgene over vulstkanterne og divider målet i mm med 25,4
for tilsidst at trække 8-10 mm fra til godstykkelse da målet er
indvendig i vulsten.
8½" skal være ca. 226mm bred udvendig og 8" omkring 13mm smallere!
men eftersom du hár 8" på forhjulene er det langt enklere blot at
sammenligne om bagfælgenes bredde er større eller ej!

Sært nok så skal der, iflg. min på hylden stående databog, 9" fælge til
255/40-18 :-/

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-01-10 00:45

Armand wrote:

> [...]
> sammenligne om bagfælgenes bredde er større eller ej!
>
> Sært nok så skal der, iflg. min på hylden stående databog, 9" fælge

8,5" til 10"

http://www.alloywheels.com/TyreCalc.asp

--
- Frank

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:50

> Jeg kom heldigvis lige under de 400.000 kr. i bytte med min gamle S80 for en
> 535D.

Ja de ligger på 500-530k for et fint eksemplar i DK.

> Men s er den ogs uden bags der, men havde kun k rt 78.000 km og fra 07
> samt er en LCI.
>
> PS: Bags derne mv. ligger godt og lunt indend rs og venter p bedre
> afgiftstider..

Ahhh...synes sgu nok det lød for billigt.

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 12:52

> Jeg kan vældig godt lide dine fælge. De er mangen til mine 18"
> sommerfælge..

Style 161? Jeg er selv helt åndssvag med #162 i 18" til sommerhjul:
http://farm3.static.flickr.com/2196/2256687607_6af698a744_b.jpg

Især på en koksgrå bil som den på billedet og som min.

- Kanstrup

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 20:56

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Style 161? Jeg er selv helt åndssvag med #162 i 18" til sommerhjul:
>http://farm3.static.flickr.com/2196/2256687607_6af698a744_b.jpg

De er også flotte.

Min søn kan bedre lide mine vinterfælge end sommefælge, men jeg synes
sommerfælgene står bedre til en firmasort potte..

mvh/Bjørn J.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 21:02

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Min søn kan bedre lide mine vinterfælge end sommefælge, men jeg synes
> sommerfælgene står bedre til en firmasort potte..

Vinterfælge :

http://accessories.bmw.de/internet_bmw/servlet/image.do?imageId=3457811&imageVersion=1

Sommerfælge:

http://accessories.bmw.de/internet_bmw/servlet/image.do?imageId=3245589&imageVersion=1

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 13:00

> Min s n kan bedre lide mine vinterf lge end sommef lge, men jeg synes
> sommerf lgene st r bedre til en firmasort potte..

Hvilken størrelse og style?

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 21:03

"Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Hvilken størrelse og style?

Størrelsen er vinter 17" og sommer 18".

Links til style i tidligere indlæg.

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 13:31

> Tillykke med den
>
> Hvordan er den i sammenligning med din E46 - udover at det er en nyere bil ?
>
> /Brian

Monne tak.

Den største forskel ligger i automatgearet - DET duér - jeg havde
manuel i den gamle. Derefter i sportssæderne - det havde jeg ikke i
den gamle. De er også suveræne. Den helt lyse læderstue giver en
udpræget luksusfornemmelse jeg ikke helt havde regnet med - det samme
gør især hi-fi pakken, proff navi med den store 16:9 skærm og
bluetooth.

Kørefornemmelsen er meget mere "stram" og direkte uden at være
ukomfortabel. Noget af det har at gøre med sportsundervognen på den
nye - det er sikkert heller ikke uden betydning at den gamle havde
gået 229k km og den nye kun 102k.

Og bi-Xenon - hold da kæft...

Jeg synes panoramaglastaget giver vindstøj, men så kan man jo bare
køre loftet hen under, så er det væk. Jeg skal også lige vænne mig til
at den er mere tørstig - den viser 11,3 km/literen efter de 4 første
dage...jojo jeg ved godt det ikke er repræsentativt

Styretøjet synes jeg faktisk er endnu bedre end i den gamle, men det
kan have med ovennævnte at gøre.

Endeligt er den en lille smule større på alle leder og kanter, og det
kan man især mærke på bagsædet - eller på passagersædet med en
bagudvendt isofix babystol med base bagved på bagsædet - så sad man
altså ringe i den gamle.

Overall er den bedre overalt - og føles om en _markant_ dyrere bil -
men det er den vel også været. Har sjusset mig frem til en fiktiv
dansk pris i 2006 på 850-880.000,- incl. alt. Den gamle var ca. på
580k i 2001/02.

- Kanstrup

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 21:37

> Den største forskel ligger i automatgearet - DET duér - jeg havde
> manuel i den gamle.

He he min har også shift paddles ved rattet

> at den er mere tørstig - den viser 11,3 km/literen efter de 4 første
> dage...jojo jeg ved godt det ikke er repræsentativt

Nej, du har for tung en fod. Min '03 BMW 530d Touring gik 13,5 km/l...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 21:41

> He he min har også shift paddles ved rattet

Ka åbenbart eftermonteres, som jég læser det:
www.burgertuning.com/paddleshift.html

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 21:46

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ka åbenbart eftermonteres, som jég læser det:
> www.burgertuning.com/paddleshift.html

Værd at huske, hvis dollaren igen kommer pænt under 5 danske kr...;)

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-01-10 21:49

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Værd at huske, hvis dollaren igen kommer pænt under 5 danske kr...;)

Ja, de paddles dér er jo et must

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-10 21:54

KLIP

> Ja, de paddles dér er jo et must

LOL...jeg klarer det nu fint i MS-stillingen, hvor potten alligevel selv
skifter op, men skal skifte ned manuelt...

På den anden side, jeg er vist den eneste i grevskabet, der kører
morfarkørsel i en grønthandlerpotte..

mvh/Bjørn J.

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 13:40

> Nej, du har for tung en fod. Min '03 BMW 530d Touring gik 13,5 km/l...

De første 4 dage?

Nu skal siges at jeg kun kører småturen for tiden - og i øvrigt
starter bilen ved enhver given lejlighed...

- Kanstrup

Fra : N/A

Dato : 26-01-10 23:14

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-01-10 23:19

Kanstrup wrote:
> [...]
> da der jo er mere gummibredde til at afsætte X energi?
>
> Ja det er en spinkelt håb at jeg ikke skal skifte de tromler så tit...

Fat mod. Set i det større perspektiv, er de kageruller bagpå nok den mindste
af dine udgifter ved "dyret".
--
- Frank

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 22:38

> [...]
> men eftersom du hár 8" på forhjulene er det langt enklere blot at
> sammenligne om bagfælgenes bredde er større eller ej!

lol - du har ret!

Fra : Kanstrup

Dato : 26-01-10 22:43

On 27 Jan., 06:38, Kanstrup <kanstruppe...@stofanet.dk> wrote:

> lol - du har ret!

Eller....risikoen er jo at komme derfra med dækbredderne. Det er ikke
så let at måle fælgen med et dæk monteret.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 27-01-10 06:57

> Eller....risikoen er jo at komme derfra med dækbredderne. Det er ikke
> så let at måle fælgen med et dæk monteret.

Kan du ikke måle ind mellem egerne? - altså tommestokken gennem egerne from
side to side :)

Fra : Armand

Dato : 27-01-10 22:19

Mogens (K) skrev:
> "Kanstrup" <kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Kan du ikke måle ind mellem egerne? - altså tommestokken gennem egerne
> from side to side :)

Jup!
Og nemmest ved at lægge en kort klods på kanten på bagsiden, som
målebånd/tommestok kan stødes op imod!

--
Armand.

Fra : N/A