Tvungen Thelma bremse
Fra : René Løweneck

Dato : 26-01-10 14:47

Hej !

Er det lovligt at blokere for muligheden af at deaktivere Thelma bremsen
(således at den altid er aktiveret) ?

Links ? Ref. tl FL ?

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 16:23

René Løweneck skrev:
> Hej !
>
> Er det lovligt at blokere for muligheden af at deaktivere Thelma bremsen
> (således at den altid er aktiveret) ?

á permanent 4X4 ?

Hvilket problem er i at have en kontakt stående permanent på ON?

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-01-10 16:33

On Tue, 26 Jan 2010 16:23:19 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>á permanent 4X4 ?
>
>Hvilket problem er i at have en kontakt stående permanent på ON?
En arbejdsgiver ønsker ikke at repererer en fejl der bevirker at man
ikke kan frakoble en bestemt funktion, og en arbejdstager der ikke
syntes dette er iorden ?

/Hans

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 19:01

Hans Kjaergaard skrev:

> En arbejdsgiver ønsker ikke at repererer en fejl der bevirker at man
> ikke kan frakoble en bestemt funktion, og en arbejdstager der ikke
> syntes dette er iorden ?

'kay

Men jeg skulle mene at bremsen aktiveres(!) v.h.a. strøm, hvorved at
frakoblingsmulighed blot ligger i en kontakt til afbrydelse af denne
strøm, og det skulle da ikke være en dyr mekanisk operation :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 26-01-10 19:20

"Armand" skrev

> Men jeg skulle mene at bremsen aktiveres(!) v.h.a. strøm, hvorved at
> frakoblingsmulighed blot ligger i en kontakt til afbrydelse af denne
> strøm, og det skulle da ikke være en dyr mekanisk operation :-/

Arbejdsgiver vil ikke have Telmabremsen slået fra, chaufføren ønsker denne
mulighed.
Spørgsmålet går på om der er et lovkrav om at Telma skal kunne slåes fra.
Jeg kender ikke et sådant krav.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 22:45

alexbo skrev:
> [...]
> mulighed.
> Spørgsmålet går på om der er et lovkrav om at Telma skal kunne slåes fra.

Tjaeh, Hvis man i praksis kan køre hele køretøjets liv uden at slå
bremsen fra, må muligheden nærmest ses som komfort á valgmuligheden og
således ikke ligefrem et lovkrav, men på den anden side så får en
ABS-bremse jo ikke lov til at 'falde ud' uden at det regnes for en fejl
til trods for at der ikke er lovkrav om ABS på biler :-/

At det kunne være praktisk at slå bremsen(s strømforbrug) fra ved
opstart i givne situationer, kunne jeg også forestille mig!

Men det er sq da noget af en bossy chef, ham der. Er du sikker på at dén
ansættelse varer særligt længe?

--
Armand.
(der engang arbejdede et større sted hvor en kopi af en avisartikel:

Fra : alexbo

Dato : 26-01-10 23:44

"Armand" skrev

> At det kunne være praktisk at slå bremsen(s strømforbrug) fra ved opstart
> i givne situationer, kunne jeg også forestille mig!

Så forestiller du dig forkert, det er slet ikke det sagen drejer sig om.,
telmaen bruger ingen strøm ved opstart.
Jeg tror det drejer sig om den ubehagelige virkning af en Telma i glat føre.

Jeg synes spørgsmålet var ganske enkelt jeg kender bare ikke svaret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 23:56

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Så forestiller du dig forkert, det er slet ikke det sagen drejer sig om.,
> telmaen bruger ingen strøm ved opstart.

Øhh?
Hvis den er slået permanent til??

> Jeg tror det drejer sig om den ubehagelige virkning af en Telma i glat føre.

OK!

> Jeg synes spørgsmålet var ganske enkelt jeg kender bare ikke svaret.

Min og din nysgerrighed er sikkert lige store, men du kender jo lidt til
baggrunden til det enkle spørgsmål, hvor jég ikke kunne tæmme min
nysgerrighed

Ligeledes regner jeg, ud fra den lette information, med at det drejer
sig om en for/bag -aksel kobling, hvilket jeg ikke kan få til at passen
med glatførebøvl :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 00:08

"Armand" skrev

> Ligeledes regner jeg, ud fra den lette information, med at det drejer sig
> om en for/bag -aksel kobling, hvilket jeg ikke kan få til at passen med
> glatførebøvl :-/

En Telma-bremse er en bremse på gearkasse eller kardanaksel, den virker kun
på baghjulene.
Det er stort set som at trække håndbremsen halvt.

http://www.telma.com/en/images/home_img.jpg

Den sparer meget på bremsebelægningen men kan være ubehagelig, derfor kan de
normalt slås fra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 27-01-10 00:19

alexbo skrev:
> [...]
>
> http://www.telma.com/en/images/home_img.jpg
>
> Den sparer meget på bremsebelægningen men kan være ubehagelig, derfor kan de

Shit!
Sørgeligt at erkende at selvom der selv i emnelinien skrives -bremse, så
tænker jeg kun på -koblingsbrugen af samme mekanisme (big time)

Men igen: Sikke bossy mester er: Det er jo ikke de vildt opslidende
opbremsninger der forekommer i glat føre :-|

Lidt aprospos: Jeg kørte engang en lejet lastvognslift (á lille
kørekort) 100km og retur til en ude-arbejdsplads.
Vugn'en havde en kraftigt virkende motorbremse der aktiveredes når man
slap gassen helt - Dét krævede sq nogen tilvænning, og jeg kan fint
forestille mig hvilken ballade det kunne give i glat føre =

--
Armand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 08:35

On Tue, 26 Jan 2010 19:19:33 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>mulighed.
>Spørgsmålet går på om der er et lovkrav om at Telma skal kunne slåes fra.
Jeg kan heller ikke finde lovkrav om dette, men kunne forestille mig
at det ved et syn kunne blive påtalt hvis den der syner vognen er af
den opfattelse at "ting der er på køretøjet skal virke" og hvis der er
en afbryder for omtalte bremse og denne ikke kan afbryde
bremsefunktionen, ja så er der dømt fejl/bemærkning.

Jeg er ikke enig i at ovenstående kan gøres gældende, altså at "ting
der er på køretøjet skal virke", med mindre der er konkret lovkrav
omkring dette.

/Hans

Fra : René Løweneck

Dato : 27-01-10 12:24

Hej Armand !

> á permanent 4X4 ?

Ikke forstået ?!?

> Hvilket problem er i at have en kontakt stående permanent på ON?

I princippet ingenting. Men når knappen er en tænd/sluk knap for Telma
bremsen, hvor ledningerne sættes sammen permanent nede i instrumentbordet og
knappen erstattes af en blændknap, synes jeg det giver en række problemer.

Bemærk, at vi snakker erhvervsmæssig personbefordring og jeg kører en 13,7m
lang bus (stor stationcar )) med omkring 100 passagerer.Samt at en Telma
bremse er en magnetisk friktionsløs bremse, der virker på drivlinien og
dermed altså bagakselen. Eller på almindelig dansk,- den virker som en
almindelig håndbremse i en almindelig bil. Nu ved jeg jo ikke hvor tit du
bremser med din håndbremse, når det er rigtig glat. Men forestil dig, at din
håndbremse bliver forbundet med din fodbremse på en sådan måde, at når du
træder fodbremsen ned, så svarer det til at din håndbremse trækkes halvt.
før den "rigtige" bremse sætter ind. Tror du, at det er et smart permanent
bremsesystem, når der er sne- og isglat, "grøn sæbe" eller isslag ?

Dette uheld kunne meget vel skyldes Telma bremsen (jeg ved dog ikke om dette
er tilfældet):
http://www.youtube.com/watch?v=DDTLo-nDsUQ&feature=related

Og det kan faktisk gå rigtigt galt (det er dog ikke det samme uheld):
http://www.youtube.com/watch?v=htUYgo4CDXY&feature=related

Og forestil dig nu, at du lige har sendt din kone og din datter med bussen,
fordi du ikke selv ville køre når det er glat. Nåeeh ja,- tilføj også lige,
at bussen ikke kører med vinterdæk !
Begynder du at ane problematikken ?

Og så er der det juridiske ved uheld. Hvor står chaufføren ? (skyld -
straf - kørekort - bøde - fængsel mv.)

Endelig er det en markant forringelse af komfort/kvalitet for passagererne
og ødelægger arbejdsglæden for mig (og sikkert en del flere) som chauffør.

Jeg håber det uddybede lidt om baggrunden for mit oprindelige spørgsmål.

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 12:40

"René Løweneck" skrev

> Endelig er det en markant forringelse af komfort/kvalitet for passagererne
> og ødelægger arbejdsglæden for mig (og sikkert en del flere) som chauffør.

Slå den fra, enten i sikringsgruppen hvis du kan finde en Telmasikring eller
i et af siderummene,.
Den bruger meget strøm under bremsning, så det er store kabler og relæer og
meget ofte en hovedkontakt, og ofte lige ved siden af batterierne.

mvh
Alex Christensen

Fra : René Løweneck

Dato : 27-01-10 18:34

Hej Alex !

> [...]
> Den bruger meget strøm under bremsning, så det er store kabler og relæer
> og meget ofte en hovedkontakt, og ofte lige ved siden af batterierne.

Jo tak for rådet. Men det vil jo nok være fyringsgrund. Det er det i hvert
fald med dørbremsen. Arbejdsgiveren er iøvrigt Arriva.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 18:34

On Wed, 27 Jan 2010 18:33:56 +0100, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Jo tak for rådet. Men det vil jo nok være fyringsgrund. Det er det i hvert
>fald med dørbremsen.
Ja det er nok dumt at give arbejdsgiver det kort på hånden særligt
hvis der er et anstrengt forhold til lige Thelma bremsen.

>Arbejdsgiveren er iøvrigt Arriva.
Fint, så er det jo nok så stort at man både har tillidsmand og
samarbejdsudvalg, passende steder at tage sagen op.

/Hans

Fra : René Løweneck

Dato : 27-01-10 18:57

Hej Hans !

> Fint, så er det jo nok så stort at man både har tillidsmand og
> samarbejdsudvalg, passende steder at tage sagen op.

Ja bestemt. Men det var jo skønt lige at vide lidt på forhånd, om der var en
lov omkring det.

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 19:20

"René Løweneck" skrev

> Ja bestemt. Men det var jo skønt lige at vide lidt på forhånd, om der var
> en lov omkring det.

Der burde være det.
Der findes en Eu-ting om køreuddannelse.
1.2. Mål: at kende sikkerhedsanordningernes karakteristiske egenskaber og
funktioner med henblik på at beherske køretøjet, mindske slid og forebygge
fejl
Særlige kendetegn ved pneumatisk/hydraulisk bremsesystem, grænser for brug
af bremser og retarder, kombineret brug af bremser og retarder
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32003L0059:DA:HTML

Der vil ikke være mening i at uddanne i kombineret brug hvis chaufføren ikke
kan vælge frit.

Det er muligt at ledelsen ikke ved at det er sådan, eller ikke ved hvilket
problem der er i glat føre, måske har værkstedet bare har gjort det af sig
selv, for at slippe for nogle bremseudskiftninger.

Kan man opnå tilladelse til at slå det fra i vintervejr vil det være fint
nok.
Du kan jo starte med lige se om det er så nemt som jeg siger.

Jeg kan godt forstå den vognmand der bliver iriteret over at det
bremsebesparende udstyr der er i bussen ikke bliver brugt, ofte er telma
slået til eller fra af ren tilfældighed.
Men det skal selvfølgelig ikke gå ud over sikkerheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-10 20:09

René Løweneck skrev:
> Ja bestemt. Men det var jo skønt lige at vide lidt på forhånd, om der
> var en lov omkring det.

Har siddet og kigget i udstyrsbekendtgørelsen og kan ikke finde andet
omkring den slags end at bremslyset skal lyse når de aktiveres.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-10 13:06

On Wed, 27 Jan 2010 12:23:52 +0100, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

> [...]
>knappen erstattes af en blændknap, synes jeg det giver en række problemer.
Men hvorfor er dette stunt foretaget ? Der må jo nok være en grund til
at det gøres ? Det er tilsyneladende ikke et ønske fra chaufføren ?

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 14:37

"Hans Kjaergaard" skrev

> Men hvorfor er dette stunt foretaget ? Der må jo nok være en grund til
> at det gøres ? Det er tilsyneladende ikke et ønske fra chaufføren ?

For at spare på bremserne, linket er til Scanias system med en kombination
af hydralisk bremse på gearkassen, motorbremse i udstødningen og de alm.
hjulbremser.
http://www.scania.dk/buses-coaches/safety-technology/transmission-technology/retarder/

Jeg kunne forestille mig at Telmaer har været slået fra på mange af
busserne hele tiden også når det ikke var nødvendigt, og så har vognmanden
tænkt at nu kunne det være nok, nu fjerner jeg muligheden for at slå dem
fra.

Også i en personbil kan man forestille sig hvor ofte man kunne have klaret
en mindre bremsning med sådan en elektrisk eller hydralisk bremse.
Et let tråd på bremsepedalen og bilen bremser med 10-15%.
Ned af bakke forhindrer den bilen i at øge farten uden at varme bremserne i
stykker.
Det er en glimrende bremse, bare ikke i glat føre.

mvh
Alex Christensen