Hvordan sammensættes en button og et link?
Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-01-10 16:15

Hej alle i kloge mennesker.
Jeg er løbet ind i et problem.

En <button> kan ikke indeholde et link - selvom forskellen på <input
type="button"> og <button> iflg. W3C er er at <button> kan have
indehold.. Man får valideringsfejl og skidtet virker ikke.

Gør man det omvendt - altså
bliver validatoren rundtosset, og påstår at <button> mangler et <a..>,
og ikke er lukket rigtigt, og giver 4 warnings.
Til gengæld virker det - bortset fra at det virker som knappen trykkes
2 gange (næsten konsekvent).
Det samme gør det, hvis man bruger

Hvordan får man en button til at aktivere et link - uden at bruge js?

Har strikket den her sammen, for at illustrere
http://mortove.dk/f4/b_test/index.php

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-01-10 17:08

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev :

>Hvordan får man en button til at aktivere et link - uden at bruge js?

Jeg har brugt at smide det ind i en form.

<form method="link" action="http://usenet.dk">
<input type="submit" value="Usenet">
</form>
--
Kerim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 27-01-10 17:39

Kerim Ellentoft forklarede den 27-01-2010:

> Jeg har brugt at smide det ind i en form.
>
> <form method="link" action="http://usenet.dk">
> <input type="submit" value="Usenet">
> </form>

Det har jeg også prøvet.
Og ud over, at <input> må ikke stå direkte i en form - der skal en div
eller et fieldset imellem, så det bliver ganske rodet og unødvendigt
uoverskueligt, fordi jeg skal faktisk bruge 6, som gerne skulle blive
vist på samme linie - så "tæller" den løsning (som de andre lovlige
kombinationer) også dobbelt, i forhold til den simple med blot et link.

Jeg ville gerne undgå at skulle "fabrikere" link der ligner <button>.
Det skal anvendes sammen med andre dele, der bruger input buttons, og
det skulle gerne være ens i forskellige browsere..

Endelig er det - for mig - ganske uforståeligt, at en button af enten
den ene eller anden slags ikke kan anvendes med et link.
Kombinationen er vel egentlig lige til højrebenet - men enten er den
ulovlig eller også virker den dobbelt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-01-10 02:45

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message
> Endelig er det - for mig - ganske uforståeligt, at en button af enten
> den ene eller anden slags ikke kan anvendes med et link.

Jeg synes egentlig også det er ulogisk, men

> Kombinationen er vel egentlig lige til højrebenet - men enten er den
> ulovlig eller også virker den dobbelt.

Det står egentlig i DTD'en:
button uses %Flow; but excludes a, form and form controls

Så det ser ud som om den eneste farbare vej er <form>.

Men kan du ikke styre links(indhold) på value, så du kan nøjes med en
<form>?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-01-10 08:25

Stig Johansen forklarede den 28-01-2010:
> [...]
>
> Så det ser ud som om den eneste farbare vej er <form>.
>
> Men kan du ikke styre links(indhold) på value, så du kan nøjes med en

Ikke umiddelbart.
Der skal være 6 knapper - måske kan kombinationerne af name/value med
<button>s eller test på value fra <input> gøre det. Det kræver så lidt
mere serverside, men det burde være muligt.
Det efterlader kun problemet med at det udføres dobbelt.
Bliver nok nødt til at eksperimentere lidt...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-01-10 14:26

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> mere serverside, men det burde være muligt.
> Det efterlader kun problemet med at det udføres dobbelt.
> Bliver nok nødt til at eksperimentere lidt...

Kan du ikke bare lave 6 tekstlinks og så style dem, så de ligner buttons?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-01-10 17:43

Erik Ginnerskov frembragte:

> Kan du ikke bare lave 6 tekstlinks og så style dem, så de ligner buttons?

Pointen var lidt, at der skal /også/ bruges en form, og knapperne
skulle helst være ens.. og jeg kan ikke style noget, så det bliver mage
til alle browseres udformning af "button" på een gang.
Men man kan vel bruge samme style til inputs og buttons så.
Så det kunne være en løsning..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-01-10 18:05

Birger Sørensen wrote:

> Men man kan vel bruge samme style til inputs og buttons så.
> Så det kunne være en løsning..

Jeg ved ikke med nyere versioner, men min Konqueror viser button og input
ret forskelligt.

Stig Johansen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 28-01-10 18:25

Stig Johansen wrote:

> Jeg ved ikke med nyere versioner, men min Konqueror viser button og input
> ret forskelligt.

Firefox, Opera, Galeon, Chrome på Linux viser alle input og button ens.

IE viser dem også ens (med mindre det er ændret i IE 8?).

Derimod konqueror (4.3.2) viser dem forskelligt ved mig også - . Mener
også at Safari viser dem forskelligt? (Gjorde den hvert fald engang...).

/johan

Fra : KBK

Dato : 28-01-10 15:23

Jeg var på nettsiden og det gikk helt greit.. Men alle tallene gikk oppover
når jeg trykket på en av dem.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-01-10 00:56

Birger Sørensen skrev:

> En <button> kan ikke indeholde et link - selvom
> forskellen på <input> type="button"> og <button>
> iflg. W3C er er at <button> kan have indhold.

<button> er helvede med hensyn til links - lav et
almindeligt link i stedet - det kan du style til hvad
som helst, også så det ligner en knap.

Jeg har lavet masser af den slags, som også er
en bedre løsning rent seo-mæssigt.

> Hvordan får man en button til at aktivere et link
> - uden at bruge js?

Det er jo det der er et helvede Lad være!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-01-10 18:57

Allan Vebel skrev:

> Det er jo det der er et helvede Lad være!

Jeg vil hellere vende den om, for det har været sådan før, at man kunne
skjule visse links og undersider ved at bruge GET i en form. Sådan er
det ikke længere.

Google følger så vidt det er muligt FORM-links med METHOD GET. Det har
de gjort i hvert fald et års tid, og de har også annonceret det i deres
"forum" på YouTube. Det er stadig lidt tilfældoigt, om det lykkes for
den, jeg har eksempler fra min statistik, hvor det virker, og hvor det
ikke virker. Det lader til, der stadig er en øvre grænse på antal
querystring variable, og at det kan være årsagen til, den fejler - bl.a.
- men nok også fejler den, hvis siderne er for "ens".

POST følger den ikke, af indlysende grunde, den ville - med rette -
kunne tages for en spambot.

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/04/crawling-through-html-forms.html

Links/anchors er stadig det mest pålidelige, som Allan skriver, men
teknologien er der til, at det kan virke i forme.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-01-10 19:13

Rune Jensen skrev:

> Google følger så vidt det er muligt FORM-links med METHOD GET. Det har
> de gjort i hvert fald et års tid,

Hvilket måske forklarer de mange gange hvor jeg f.eks. søger på en
musikgruppe og bliver ledt ind til en tom side på discogs.com eller
lignende?
Det har netop været ekstra slemt på det seneste.

Hvordan den så gætter på hvad der kan puttes ind i formen, er mig en gåde.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-02-10 16:18

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> lignende?
> Det har netop været ekstra slemt på det seneste.

Man kan godt komme ud for, at Googlebot finder sammensætninger af
querystrings, som man ikke har taget højde for.

Det kan sagtens give problemer med sammensætninger, som man ikke selv
havde drømt om. F.eks. kan man forestille sig, at to variable ikke må
optræde samtidigt, og at man kun inputvaliderer med JS. Så skal det jo
gå galt..

....Måske dette kan lære folk at inputvalidere serverside også ;)

> Hvordan den så gætter på hvad der kan puttes ind i formen, er mig en gåde.

Den finder SVJV de forskellige inputs simpelthen ved at prøve sig frem
med alle de variable, der er tilgængelige i formen, og evt. med indhold
fra selve hjemmesiden, hvis det f.eks. er et tekstfelt. Var det en "bad
bot", ville jeg sammenligne det med brute force angreb ;)

Men egentlig gør den ikke (som sådan) noget forkert, set fra et
programmerings/kodemæsigt synspunkt. Det har alle dage været det
korrekte at bruge POST til f.eks. følsomme oplysninger, og ikke GET,
eftersom GET svarer til ganske almindelig nedhentning af siden, og
eftersom man principielt også vil kunne linke til sådanne sider (og
ændre i variable) udefra.

Det er altså ikke nok, at man tester på, om en button har en value, man
skal også teste for Method, og man kan måske erstatte GET med Cookies
også*). På samme måde må man aldrig bruge querystringvariable til at
holde f.eks. URLer til filer på serveren direkte. Det er en dødssynd, og
her kunne jeg sagtens forestille mig sjove "episoder".

En af de ting, som har bekymret var f.eks. at botten kunne "købe" et
eller andet på en webshop, eller oprette sig som bruger på et forum.

Men det vil ikke kunne ske, ikke engang teoretisk, hvis man bruger GET
og POST korrekt. Desuden så frasorteres visse felter og feltnavne.
Password-felter bliver f.eks. aldrig udfyldt.

Derimod, så kan det, at den crawler forme også, teoretisk give Duplicate
Content-problemer. Men det skriver Google så selv (lidt tvetydigt godt
nok), at det vil man ikke få lige her. Men jeg spørger så lige mig selv,
om de sider, som linkes til i formen ikke får en ranking (det gør de,
jeg ved bare ikke hvordan), nøjagtigt som andre sider, for så kan de vel
komme til at konkurrere med de sider, man _gerne_ og _hellere_ vil have
indekseret.

Så måske kan det lære folk både at inputvalidere og bruge POST og GET
korrekt. Hvis man skal se lyst på det. Lidt ligesom Duplicate
Content-problemet har lært folk ikke at stjæle indhold fra andre (med
mindre de er ligeglade med SEO, altså).

MVH
Rune Jensen

NOTE:
*)
Jeg oplevede det selv for et halvt års tid siden (jeg var ikke klar over
det, før jeg så det i statistikken), det gælder bl.a. boksen, hvor man
kan sortere på indholdet

http://runejensen.dk/tips/index.asp

....det giver ikke nyt indhold for brugeren, at der indekseres på den
form, og jeg var også bange for DC, for visse sorteringer er ens, så jeg
ordnede det ved at bruge webmaster tools til at fortælle Googlebot, at
der er 4-5 variable, den ikke må bruge, hellere end at kode det om ved
f.eks. at bruge cookies. Sådan kan man også gøre det, og det tager kun
2-3 minutter.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-02-10 17:30

Philip Nunnegaard skrev:

> Hvilket måske forklarer de mange gange hvor jeg f.eks. søger på en
> musikgruppe og bliver ledt ind til en tom side på discogs.com eller
> lignende?

Jeg mindes en diskussion, som gik på, at Googlebot kunne risikere (og
faktisk også opnåede) at indeksere en webshop så langt som f.esk. at få
en side a la:

"Desværre har vi ikke en rød skjorte i størrelse 52 på lager i øjeblikket."

Det er ikke særligt interessant at få indekseret, da det jo er et
øjebliksbillede, og da den side kan konkurrere med andre sider, og
derfor en af grundende til, man brugte/bruger GET. Så hellere få en 301
redirect til selve søgesiden derfra (hvad gør dem, som ikke
inputvaliderer mon, hvis nogen linker til de sider...?)

I andre tilfælde kan det faktisk være en fordel at få indekseret
sidesøgninger/sorteringer, da brugeren måske så hurtigere finder hvad
hun søger og får betalt. Det er jo også god service, at man ikke skal
klikke 20 gange fra et søgeresultat på Google, til man får det, man vil
ha' på selve hjemmesiden.

Jeg er nok lidt dobbelt... Jeg synes ikke, det er en éntydig god idé,
for jeg kan se en del problemer, og Google er ikke helt klar i spyttet i
alle forklaringer. Men når det nu er kommet (for at blive), kan det
måske trods alt også bringe godt med sig (håber jeg).

Man bør i hvert fald vide det.

MVH
Rune Jensen