Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografer i Facebook fejde
Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 02:48

http://www.pressefotografforbundet.dk/news/fotografi/12769/fotografer-i-facebook-fejde

Måske

ikke det mest heldige billede, men fotograferne er på arbejde og der er
nok også nogle redningsarbejdere der har et smil på indimellem på trods
af de voldsomme "billeder" de ser hele tiden. Se iøvrigt Jan's (stærke)
billeder på Facebook her
http://www.facebook.com/photo.php?pid=3199131&id=734523497#/photo.php?pid=3199131&id=734523497

--

Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-01-10 06:41

On 26-01-2010 02:47, Hans Kruse wrote:
> [...]
> nok også nogle redningsarbejdere der har et smil på indimellem på trods
> af de voldsomme "billeder" de ser hele tiden. Se iøvrigt Jan's (stærke)

Jan er tydeligvis stolt over sit billede siden han placerer det som sit
profilbillede. Uanset hans motiver finder jeg det usmageligt.
Selvfølgelig er der penge og publicitet i at befinde sig i verdens
centrum, men dette er plat selvpromovering. Et billede af glade venner
kunne være placeret længere inde i et album end som profilbillede. Det
havde klædt ham bedre uden at jeg i øvrigt noget til manden.

--
Kh. Søren
http://www.egenindsamling.drk.dk/start-min-egen-indsamling/livet-er-vidunderligt/indsamling.aspx?CollectionId=125

Fra : Sack

Dato : 26-01-10 07:10

> [...]
> er plat selvpromovering. Et billede af glade venner kunne være placeret
> længere inde i et album end som profilbillede. Det havde klædt ham bedre

er vi så ovre i at man fratager, de stakler der bliver fotograferet med et
muntert ansigt, deres nødhjælp ??
De har sguda ikke andet end deres humør tilbage, og nu må de heller ikke
bruge det....
og jeg tvivler på at de "fremmede" nødhjælpsarbejdere også kan holde masken
helt seriøs under hele deres ophold
underlig tankegang at man ikke må vise glæde, men ok det er bare min
holdning

Sack

Fra : Brian Lund

Dato : 26-01-10 08:49

> [...]
> masken helt seriøs under hele deres ophold
> underlig tankegang at man ikke må vise glæde, men ok det er bare min

Jeg kan sgu heller ikke lige se hvorfor dette billede skulle være åååh så
forfærdeligt?
Det havde sgu været noget andet hvis de havde stået med et smøret grin
direkte foran nogle nødlidende!

Brian

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-01-10 09:09

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jan er tydeligvis stolt over sit billede siden han placerer det som sit
> profilbillede.

Du er åbenbart på fornavn med Jan Grarup.

Det gør du unødvendigt svært at læse hvad du mener, når du ikke er mere
specifik - det bliver så indforstået.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-01-10 11:15

On 26-01-2010 09:09, Mogens Hansen wrote:
> [...]
>
> Du er åbenbart på fornavn med Jan Grarup.
>
> Det gør du unødvendigt svært at læse hvad du mener, når du ikke er mere

Undskyld misforståelsen, men han er nu en af mine facebookvenner, og det
er ikke ualmindeligt at anvende fornavn der.

Fra : Sack

Dato : 26-01-10 16:51

> Undskyld misforståelsen, men han er nu en af mine facebookvenner, og det
> er ikke ualmindeligt at anvende fornavn der.

Ja jeg kan se at i blev venner inden for de sidste par dage, så i er sikkert
på fornavn nu

Sack

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 17:58

On 2010-01-26 16:50:31 +0100, "Sack" <sacketts@gmail.com> said:

> Ja jeg kan se at i blev venner inden for de sidste par dage, så i er
> sikkert på fornavn nu

Ja, efter at FB er kommet er man ven med hvemsomhelst :)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-01-10 18:58

On 26-01-2010 16:50, Sack wrote:

> Ja jeg kan se at i blev venner inden for de sidste par dage, så i er
> sikkert på fornavn nu
>
> Sack

Hvad skal jeg kalde dig, hvis jeg vil beskrive dig med fulde navn?

Fra : Sack

Dato : 27-01-10 13:35

> Hvad skal jeg kalde dig, hvis jeg vil beskrive dig med fulde navn?

kald mig hvad du har lyst til
det var mere måden du fik til at lyde som om at i var gamle venner

men hey, du har din holdning, jeg har en anden

Sack

Fra : Soeren Friberg

Dato : 27-01-10 18:26

On 27-01-2010 13:35, Sack wrote:

> kald mig hvad du har lyst til
> det var mere måden du fik til at lyde som om at i var gamle venner
>
> men hey, du har din holdning, jeg har en anden
>

> Sack
Hej Sack (beklager hvis det er dit fornavn)

Nogen har her kaldt mig Søren adskillige gange uden at jeg tænkte på at
anholde dem for det. Sådan er vi forskellige. Men især var Mogens
Hansens indlæg underligt. DU fulgte blot trop.

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 00:30

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 00:30

Fra : Niels

Dato : 27-01-10 15:57

> [...]
> anholde dem for det. Sådan er vi forskellige. Men især var Mogens
> Hansens indlæg underligt. DU fulgte blot trop.

Når du nu har travlt med at forholde dig til andres måder at henvende
sig til gruppen på, er det måske også nærliggende, at du reviderer dit
"kh", som jeg går ud fra betyder "kærlig hilsen". Det er ikke mit
indtryk, at din kærlighed gælder i ret mange tilfælde. Selv bryder jeg
mig ikke om at modtage en "kærlig hilsen" fra folk, som jeg ikke har
kommunikeret privat med. Det er sproglig inflation, som en ældre
overlærer burde holde sig for god til.

--
Niels

Fra : Soeren Friberg

Dato : 28-01-10 00:30

On 27-01-2010 23:56, Niels wrote:
> Når du nu har travlt med at forholde dig til andres måder at henvende
> sig til gruppen på,

Imponerende læseevner, som du præsterer her!
Denne deltråd starter ved , at en Mogens Hansen kommenterer, at jeg
anvender fornavn om en person og føler at det af den grund er svært at
forstå indholdet. Go dau du. Tag dig sammen.

Hvad du mener om min signatur rager mig noget så lidt. I øvrigt husker
jeg ikke, at du har skrevet noget seriøst ud over småslikkeri rundt
omkring, hvorfor jeg nu ikke lige husker, at jeg ellers har henvendt mig
til dig.

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 00:30

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-01-10 09:00

> [...]
> nok også nogle redningsarbejdere der har et smil på indimellem på trods af
> de voldsomme "billeder" de ser hele tiden.

Det er ikke en situation som kan bringe mit p.. i kog.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : smileymax

Dato : 26-01-10 09:11

Mogens Hansen wrote:

> Det er ikke en situation som kan bringe mit p.. i kog.

Det hører vel hjemme i mad og drikke gruppen.
-max-

Fra : Lars Danielsen

Dato : 26-01-10 09:23

> Det er ikke en situation som kan bringe mit p.. i kog.
>
> --
Heller ikke mit - men på den anden side er det heller ikke mig der har
mistet hus, hjem og måske flere familiemedlemmer i katastrofen.

Jeg mener at det er vigtigt at man også i triste situationer kan holde
humøret oppe, men det må også være vigtigt at personer der ikke selv er
direkte berørte (som tilrejsende nyhedsfotografer) behandler situationen med
en del respekt.

Jeg har stor forståelse for at de udsendte fotografer skal have lov til at
få det hele lidt på afstand ved også at have nogle muntre tider midt i alt
det triste, men man kunne godt lade være med at "udstille" det på facebook.

Mvh.
Lars D

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 19:26

On 2010-01-26 08:59:42 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> Det er ikke en situation som kan bringe mit p.. i kog.

Det er snarere mangelnde situationsfornemmelse det drejer sig om for
det givne billede. Jeg vil nok tro det mere er tankeløshed end
provokation, der har gjort at billedet blev postet.

Fra : Allan

Dato : 26-01-10 09:42

Hans Kruse skrev:
> [...]
> nok også nogle redningsarbejdere der har et smil på indimellem på trods
> af de voldsomme "billeder" de ser hele tiden. Se iøvrigt Jan's (stærke)

Det var egentlig bedre, at hans forbund eller andre, tog sig lidt af
hans netudgivelser, hvor der ikke foreligger en journalistisk
retfærdiggørelse i udgivelsen.
F.eks.
http://www.myspace.com/jangrarup

Aben

Fra : /Peter

Dato : 26-01-10 11:13

> [...]
> nok også nogle redningsarbejdere der har et smil på indimellem på trods af
> de voldsomme "billeder" de ser hele tiden. Se iøvrigt Jan's (stærke)

Er hans facebook side ikke at betragte som privat,
dvs. det er invitere venner der kan se indholdet, det har man da vist
mu,ighed for,
så kan ham der brokker sig jo bare forlade "venskabet"?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 26-01-10 11:13

On 26-01-2010 11:12, /Peter wrote:
> Er hans facebook side ikke at betragte som privat,

Jeg tror godt, at man kan se hans indhold uden at være inviteret. Man
skal have en profil, som alle kan oprette. Men han KUNNE have gjort sit
indhold privat.

Fra : /Peter

Dato : 26-01-10 11:24

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror godt, at man kan se hans indhold uden at være inviteret. Man skal
> have en profil, som alle kan oprette. Men han KUNNE have gjort sit indhold
> privat.

OK, jeg kunne ikke se den...

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 18:14

On 2010-01-26 11:12:43 +0100, "/Peter" <pgh@wer.nn> said:

> Er hans facebook side ikke at betragte som privat,
> dvs. det er invitere venner der kan se indholdet, det har man da vist
> mu,ighed for,
> så kan ham der brokker sig jo bare forlade "venskabet"?

Det kommer jo an på hans security indstillinger. Man kan f.eks. tillade
alle også uden at være "ven" med ham kan se indholdet. Jeg kan ikke se
præcist hvilken indstilling han har, men uden at være logget ind på FB
kan man ikke hans side.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 11:33

Selvfølgelig er de da glade - de lever af at formidle død, katastrofer og
lidelse
til alle os der slubrer det i os sammen med aftensmad, aktiekurser og
vejrudsigten.
Manden er stolt og glad for sit arbejde og har lagt et billede fra sin
nyeste arbejdsplads ind på sin profil... tjaa.
Hvis den kollega der har haft svært ved at accepterer dette, selv render
rundt og stikker sit kamera op i næsen på nødlidende, er det vel kun et
udtryk for dobbelmoral eller et fortvivlet forsøg på at udvise en form for
politisk korrekthed....
Nå , men lad os nu nyde Grarups flotte billeder mens vi venter på den næste
katastrofe ;)

mvh
Klaus

Fra : /Peter

Dato : 26-01-10 11:50

"klausm" <media-snabela-dk-laesoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> politisk korrekthed....
> Nå , men lad os nu nyde Grarups flotte billeder mens vi venter på den

Vi venter selvfølgelig også at se en masse glade ansigter under "Danmarks
Indsamlingen",
det er jo en hel industri, som mange andre end de nødlidende er afhængig af,
og det jordskælv kom jo meget belejligt, ikke.

Fra : Langgaard

Dato : 26-01-10 09:49

On 26 Jan., 02:47, Hans Kruse <hans.kr...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> nok også nogle redningsarbejdere der har et smil på indimellem på trods
> af de voldsomme "billeder" de ser hele tiden. Se iøvrigt Jan's (stærke)

Jeg tager ikke stilling til smilene på billedet, men hvis man har
været der hvor lokummet brænder, kan der være brug for lidt
"galgenhumor". Jeg ved det fra mit eget arbejde, det er en måde at
"overleve" på. Det er nok samme situation de her fyrer er i.

--
Langgaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 18:22

On 2010-01-26 17:48:41 +0100, Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> said:

> [...]
> "galgenhumor". Jeg ved det fra mit eget arbejde, det er en måde at
> "overleve" på. Det er nok samme situation de her fyrer er i.

Det har du ganske ret i og f.eks. lægers jokes er jo velkendte. Men jeg
synes nok at det givne billede er maplaceret ift. resten af hans
billeder. Det er ikke for at jeg mener at dem der hjælper skal være
klædt i sæk og aske og gå rundt og ligne døden af Lybeck, men man
behøver ikke ligefrem udstille det. Så kommer det lidt over i samme
boldgade som folk der er udsendt og bor i store huse med masser
tjenestefolk og kører rundt i store Landrovere. Måske er det et
overstået fænomen. Jeg har ikke noget problem med at vi rykker alle
stik ud for at komme til hjælpe naturligvis, men jeg har et stort
problem med den måde vi hjælper den tredje verden, som ikke lige har et
jordskælv i frisk mindre. Eller på samme måde, som vi tager flygtninge
ind i Danmark og stuver dem af vejen. Så for mig er det lidt mere
kompliceret end bare om Jan og co. smiler eller ej på det givne
billede. De skal i den grad have lov til at grine og smile, hvis de
laver et godt stykke arbejde og hjælper med attention på situationen,
men udstillingen af billedet er ikke heldig. Der kan jeg til en vis
grad godt følge den tyske "ven" selvom han går helt over gevind og ikke
på en reflekteret måde.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-10 18:34

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
4b5f24c3$0$282$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> hvis de laver et godt stykke arbejde og hjælper med attention på
> situationen, men udstillingen af billedet er ikke heldig.

Har du overvejet, om Grarup og hans kollegaer simpelthen har valgt
fotograf-jobbet fordi de kan lide at fotografere og for at tjene til livets
ophold, og ikke for at hjælpe den 3. verden? Men det er måske ikke en
legitim bevæggrund for en pressefotograf?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 19:13

On 2010-01-26 18:34:12 +0100, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> said:

> [...]
> ophold, og ikke for at hjælpe den 3. verden? Men det er måske ikke en
> legitim bevæggrund for en pressefotograf?

Hvis du har forstået mig sådan, så må det have været uklart, hvad jeg
skrev. Hvis jeg skal sige det overordnet, så er det systemet jeg har et
problem med og ikke den enkelte. Mht. systemet har jeg et problem med
hvordan vi behandler den tredje verden og under foregivelse af, at
hjælpe dem holder dem nede med socialhjælp. Når karastoferne er
fortrængt af nye et andet sted, så kommer attention også der og de
gamle glemmes. Hvis Jan og co. laver et godt stykke arbejde er det
godt, men de er på arbejde og er der på en måde ikke engang frivilligt,
da de er udsendte. Hvorfor de har valgt fotografjobbet ved jeg ikke,
men det er da nærliggende at det skyldes det er et job som alt andet og
hvis man er god til det er det sjovt (ligesom f.eks. IT). Og de må
som sagt gerne grine, men ligesoms lægens morbide vittigheder bliver
usmagelige, hvis de bliver postet på FB, så er det givne billede ikke
specielt smagfuldt at poste på FB. Du har helt ret, de har ikke valgt
jobbet for at hjælpe den 3. verden selvom der nok er nogle fotografer,
der bliver fanget af det heroiske i, hvad de gør under livsfare i visse
situationer.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-10 19:40

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
4b5f3090$0$283$14726298@news.sunsite.dk

> men ligesoms lægens morbide vittigheder bliver
> usmagelige, hvis de bliver postet på FB, så er det givne billede ikke
> specielt smagfuldt at poste på FB.

Billedet er ikke bragt i forbindelse med en reportage fra katastrofeområdet.
Det er bragt som et personligt profilbillede på en social internettjeneste.
På billedet spadserer Jan Grarup med tre kollegaer og nære venner, som han
er glad for at møde, i en fjern del af verden, hvor de alle tilfældigvis
befinder sig pga. deres jobs.

Jeg synes, forargelsen over Jan Grarups profilbillede er hyklerisk og
malplaceret.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 19:57

On 2010-01-26 19:40:10 +0100, "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> said:

> Jeg synes, forargelsen over Jan Grarups profilbillede er hyklerisk og
> malplaceret.

Jeg er ikke forarget, det skal der mere til. Det er blot lidt plat at
poste det billede. Click på det og du ser andre billeder fra
katastrofeområdet.

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-01-10 20:15

On 2010-01-26 02:47:56 +0100, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> said:

> [...]

> også nogle redningsarbejdere der har et smil på indimellem på trods af
> de voldsomme "billeder" de ser hele tiden. Se iøvrigt Jan's (stærke)

Jan

Grarups billeder kan bla. ses her
http://www.noorimages.com/index.php?id=home fra Haiti. Ikke nogen smil
her, men om der var, så ville det være en del af historien.
Profilbilledet er nu udskiftet til et andet, men det ligger stadig i
samme folder.

Fra : smileymax

Dato : 30-01-10 08:17

Soeren Friberg wrote:

> Jan dårlig omtalt?
>
> Ikke her:
> http://www.bruun-rasmussen.dk/vfs/news/100127.html

Fedt link, tak. -max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-01-10 14:09
Fra : Hans Kruse

Dato : 30-01-10 17:14

On 2010-01-30 06:41:45 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=3199131&id=734523497#/photo.php?pid=3199131&id=734523497

> [...]

Jeg kan ikke se nogen mening i din kommentar. Der er jo ikke nogen, der
har stillet spørgsmålstegn ved hans billeder som sådan er auktionen er
al ære værd.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-01-10 17:21

On 30-01-2010 17:13, Hans Kruse wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke se nogen mening i din kommentar. Der er jo ikke nogen, der
> har stillet spørgsmålstegn ved hans billeder som sådan er auktionen er

Og der er ingen, der påstår, at Jan er dårlig omtalt pga. hans billeder,
påklædning eller andet. Derimod modtages det åbenbart blandet hvor og
hvordan Jan præsenterede nogle billeder fra katastrofeområdet. Det er
det tråden trådens første indlæg sigter til og det er det jeg sigter til
med "dårlig omtalt"

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-01-10 12:27

On 2010-01-30 17:20:51 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]

> hvor og hvordan Jan præsenterede nogle billeder fra katastrofeområdet.
> Det er det tråden trådens første indlæg sigter til og det er det jeg

Søren, det er også det jeg kommenterer. Det eneste han er "dårligt"
omtalt er ikke nogle billeder fra katastrofeområdet, men ET billede,
hvor han og to andre fotografer kommer storsmilende/grinene gående i
katastrofeområdet. Jeg synes den skelnen er ret vigtig så vi ved hvad
vi taler om.