Lov om tv-overvågning
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-01-10 10:53

Hej

Jeg har lige et spørgsmål til loven omkring overvågning.

Hvis man har et kamera i sin have, som pejer således at man kan de toppen af
genboens hus og et vindue på 1. sal.

Er det lovligt?

Mvh
Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-01-10 20:04

In news:4b5d69d6$0$280$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> typed:
> [...]
>
> Hvis man har et kamera i sin have, som pejer således at man kan de
> toppen af genboens hus og et vindue på 1. sal.

Nej, det er det ikke. Dit kamera må overhovedet ikke optage uden for din
egen grund.

Vi har også et kamera, og det dækker kun hele indkørslen men ikke spor af
vejen. Vi blev grundigt instrueret inden det blev monteret, så derfor ved
jeg det.

Din nabo kan, hvis han opdager det, melde dig for at overvåge ham.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hauge

Dato : 25-01-10 20:31

Tove Krieger skrev:
> Nej, det er det ikke. Dit kamera må overhovedet ikke optage uden for din
> egen grund.

Jeg synes ikke at kunne se noget i det oprindelige spørgsmål, der går på
at optage..
Overvågning er jo ikke lig optagelse.

Mvh Hauge

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-01-10 21:35

> Jeg synes ikke at kunne se noget i det oprindelige spørgsmål, der går på
> at optage..
> Overvågning er jo ikke lig optagelse.

Der optages ikke ligefrem, men der tages et billede, for hvert 1,5 minut og
uploades til en hjemmeside - billedet bliver overskrevet hver gang. Huset er
også så langt væk, at man ikke kan se detaljer.

Men tænker man omvendt, ville jeg nok heller ikke være interesseret i at
blive udstillet på nettet af min nabo :D

Det er nu heller ikke det store problem, at finde en anden placering, så der
ikke kommer andet med en haven.

Mvh
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-10 22:57

Hans Mouridsen skrev:

> Der optages ikke ligefrem, men der tages et billede, for hvert 1,5 minut

Det er sådan set ikke tv-overvågningsloven der spiller ind. Det
er forbudt (uden tilladelse) overhovedet at fotografere personer
der ikke opholder sig på et frit tilgængeligt sted.

Man kan så diskutere hvor skarpt billedet er og hvor meget man
kan se af eventuelle personer inde bag vinduerne - idet forbuddet
ikke tolkes totalt strengt - men du kan jo ikke vide om naboen en
dag åbner vinduet og bliver meget synlig på billedet.

Bortset fra det står der i tv-overvågningsloven:

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
    gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller
    automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller
    lignende apparat.

Så om det er løbende optagelser eller enkeltbilleder med
regelmæssige mellemrum er ligemeget.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 26-01-10 01:24

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4k4sl5l4isi960ckc0oncksh4abgdnabvi@news.stofanet.dk...

> [...]
> lignende apparat.
>
> Så om det er løbende optagelser eller enkeltbilleder med

Ikke helt.

http://www.update.dk/cfje/lovbasen.nsf/ID/LB04720872

Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:

4) Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af billeder på
videobånd, film eller lignende, når den foretages som led i overvågning af
egne indgange, facader, indhegninger eller lignende.

Mht. om at folk kan genkendes eller ej på overvågningsbilleder, er det vist
noget som i retten afgøres med terningkast e.l.

http://www.djh.dk/ejour/0605/46Webcams.html

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-10 08:17

JBH skrev:

> Mht. om at folk kan genkendes eller ej på overvågningsbilleder, er det vist
> noget som i retten afgøres med terningkast e.l.

Vrøvl. Det er en useriøs artikel du henviser til. Jeg tog et kik
på de første webcams der var linket til, og ingen af dem er
ulovlige. Ved Fredericia webcam påstår artilen at der er en
zoomeffekt - men det er blot en pixelforstørrelse. Det samme kan
min browser gøre ved et vilkårligt billede.

Så gad jeg ikke beskæftige mig mere med den.

--
Bertel

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-01-10 23:27

In news:7s69ssF4ueU1@mid.individual.net,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:

> Jeg synes ikke at kunne se noget i det oprindelige spørgsmål, der går
> på at optage..
> Overvågning er jo ikke lig optagelse.
>
> Mvh Hauge

Nej selvfølgelig. Du har ret. Vores kamera optager små videoer af kort
varighed hver gang noget rør sig i indkørslen, men der findes jo også
kameraer der ikke optager.