Mathias skrev:
> Hej alle, vil lige dele en sjov overraskelse med jer:
>
> Efter at have haft min Mercedes E220 CDi fra 1999 i flere år, har jeg
> pludselig opdaget at den kan tjekke oliestand! .........
> Hvem skulle have troet der lå skjulte funktioner i ens bil? :)
>
Hæ!
En ungdomskammerats far havde erhvervet sig et Datsun/Nissan Pick-up som
billig konebil til sig selv, men han ærgrede sig over at 'sådan en
lastbil' ikke havde nogen blæser koblet på varmeanlægget, så på de
koldeste morgener var det noget med stearinlys på dashboardet tidligt
før afkørsel, samt bevidst brug af fartvinds-indblæsning efter
igangsætning når far og søn samme kørte til deres fælles arbejdsplads.
En vinter, hvor han ihvertfald havde haft den et par år, lånte vi den
til at få fragtet en motorcykel tværs gennem landet og isnende kold som
den var rodede jeg hurtigt med varmen, hvorunder jeg som det naturligste
trak i regulator-'pinden' hvorpå der stod. "pull fan" for at få blæseren
igang - Blæserens igangsætning medførte at min kammerat gav et helt sæt,
og han kunne efterfølgende næsten ikke vente til at hán skulle udsætte
faderen for samme AHA-oplevelse mandag morgen
Omkring oliestandsvisning, så er der på Peugeot 206 (der er fra 1998) en
:" - - - - - " -visning af oliestanden i løbet af en kort analysecyclus
á yderligere total-km og nedtælling til service der foretages ved
aktivering af tændings(*)-pos. på tændings-(*) låsen!
I det hele taget smiler jeg jævnligt ved tanken om alle de gadgets min
gamle legekammerat byggede i sin Escort mk.II mens han var
elektrikerlærling og som i dag er elementære i selv den midste
familie-potte
(*):
Kan man i det hele taget tale om "tænding" når det drejer sig om en
Dieselmotor :-/
--
Armand.