Fusk med prisen ved køb af ny bil?
Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 17:46

Jeg hørte om en der kunne få slået ca 100.000.- af prisen på en ny bil til
500.000.- ved at de skulle "leje" den i en måned, og derefter købe den som
brugt bil. Er dette realistisk, og i så fald hvem bliver snydt?
Skattevæsenet?

Michael

Fra : alexbo

Dato : 24-01-10 20:25

"Trekroner" skrev

> [...]
> 500.000.- ved at de skulle "leje" den i en måned, og derefter købe den som
> brugt bil. Er dette realistisk, og i så fald hvem bliver snydt?

Snydt er så meget sagt, men der er mindstepriser på nye biler, det vil sige
at selv om forhandleren vil give rabat for at slippe af med bilen, så kommer
han til at betale afgift af fuld pris.

Det vil sige at sætter han prisen 100.00 kr ned, skal han alligevel betale
ca.60.000 kr i afgift af de penge han ikke har fået.
Det forsøger man så at omgå på forskellig måde.

Systemet med mindstepris blev indført for at undgå at biler blev solgt til
en lille officiel pris og resten på alle mulige vilkår.

Et scenario kunne være,
Denne nye bil til 500.00 kr. kan du købe for 400.000 kr, så tager jeg din
brugte 150.000 kr bil i bytte, den får du 75.000 kr for og så får du nogle
vinterdæk og en dvdspiller med til ungerne på bagsædet.
SKAT mistede 60.000 kr på sådan en handel, nogle gange meget mindre beløb
men det løb alligevel godt op.

Bilafgifter og deres beregning er noget roderi, med mange mærkelige udfald.
På et tidspunkt kunne man spare afgift ved at lægge blyplader i bunden af
bilen, så steg egenvægten og afgiften faldt, fuldstændig hul i hovedet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-10 10:23

> Snydt er så meget sagt, men der er mindstepriser på nye biler, det vil
> sige at selv om forhandleren vil give rabat for at slippe af med bilen, så
> kommer han til at betale afgift af fuld pris.

Der er afaik stadig mulighed for rabat på afgiften for demo biler. Vil tro
øvelsen går ud på at forhandleren indregisterer bilen til sig selv som demo
bil hvorefter der skal gå mindst 3måneder inden han kan sælge den videre på
for ham mere favorable vilkår.

> Det vil sige at sætter han prisen 100.00 kr ned

De 50.0000kunne måske fåes i kontant rabat alligevel ?

Køberen af bilen skal så lige have in mente at han ikke bliver første ejer
af bilen, og det kan godt have indvirkning på forsikringsen og på prisen når
han skal sælge igen. Der ser 3. ejer den jo at den har været demobil. Godt
nok kun på papiret ....

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-10 21:12

> [...]
> når han skal sælge igen. Der ser 3. ejer den jo at den har været demobil.

Det er mere omfattende end så.
Du laver en leasing kontrakt med bilforhandleren. Kører i den x antal
måneder og køber den derefter til nedsat pris. Man kan dog ikke lave en
kontrakt på forhånd om, hvad denne skal være (ikke en skriftlig i al fald),
idet det så er et salg i stedet.
Men fuldt lovligt.
Men det skal nok undersøges nærmere, hvis du vil, ovenstående er blot
hearsay fra et personer.

Mvh
Mads

Fra : Anders Majland

Dato : 26-01-10 11:14

> [...]
> måneder og køber den derefter til nedsat pris. Man kan dog ikke lave en
> kontrakt på forhånd om, hvad denne skal være (ikke en skriftlig i al

Kan afgiften betales løbende for en leasing bil ligesom for udlændingen med
midltertidigt ophold i dk. Noget med 1% af afgiften om måneden ?

Så kan der jo være ide kun at betale afgift af den nye bil i et par måneder
hvorefter det er en brugt bil der skal afgiftes fuldt ud ved salg til
kunden...

/A