begravelse
Fra : Ralph

Dato : 24-01-10 16:52

Davs.

Vedr. specielle begravelsesønsker.

Jeg har fået fortalt at man skal skrive "et notat", mundtlig tilkendegivelse
er ikke nok og en sådan kan overrules af efterladte.

Kort sagt ønsker jeg IKKE en synlig grav som mine efterladte skal betale til
i årevis og føle sig forpligtiget til besøge. Så jeg forestiller mig den
billigste løsning som er brænding, hældt ud over Limfjorden til tonerne af
Queens Who want to live forever. Og for Guds skyld INGEN præst.

Så mit spørgsmål er: har jeg nu lavet mit "begravelsestestamente"?

Vil det have indflydelse om jeg får det flettet ind i min lægejournal,
notarius publicus, eller er det spild af tid/penge.

Og bare rolig, jeg er hverken syg eller suicidal.

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-10 17:07

Ralph skrev:

> Jeg har fået fortalt at man skal skrive "et notat", mundtlig tilkendegivelse
> er ikke nok og en sådan kan overrules af efterladte.

Jeg kan ikke svare på det juridiske.

> [...]
> billigste løsning som er brænding, hældt ud over Limfjorden til tonerne af
> Queens Who want to live forever. Og for Guds skyld INGEN præst.

Tal med dine slægtninge om det. De efterladte kan have behov for
en ceremoni og et gravsted. Det ved jeg af egen erfaring. Og som
død kan du jo være ligeglad.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-10 17:54

On Sun, 24 Jan 2010 16:51:47 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Kort sagt ønsker jeg IKKE en synlig grav som mine efterladte skal betale til
>i årevis og føle sig forpligtiget til besøge. Så jeg forestiller mig den
>billigste løsning som er brænding, hældt ud over Limfjorden
Så skal du søge en tilladelse
http://www.km.dk/borgerportal/doedsfald/kirkegaardsvalg/askespredning.html

Denne kunne måske også intereserer
http://www.km.dk/borgerportal/doedsfald/praktiskeraad.html

Og så er det faktisk billigere at give sin døde krop til videnskaben,
når de er færdige med at skrue i dig og udtage organer, ja så sørge de
for at de rester der måtte være brændes og de betaler det gilde, så
skal du bare have nogen til det med udtømning over vandet.

>til tonerne af Queens Who want to live forever.
Skriv det ned så de efterladte ikke er i tvivl om hvad du ønsker, giv
dem evt. et eksemplar af "din sidste vilje"

>Og for Guds skyld INGEN præst.
Som ovenstående.
Men vær opmærksom på at de efterladte ikke nødvendigvis følger dit
ønske, så vær realistisk i ønskerne, og vær sikker på at så mange som
muligt kender til dine ønsker hvis de afviger fra normalen.
Jo flere der har hørt om dine ønsker (og måske har dem på skrift) jo
større er chancen for at de opfyldes.

>Så mit spørgsmål er: har jeg nu lavet mit "begravelsestestamente"?
>
>Vil det have indflydelse om jeg får det flettet ind i min lægejournal,
>notarius publicus, eller er det spild af tid/penge.
Det er langt fra sikkert at der kigges i den lægejournal ifbm. din
død, så hvorfor skrive noget der ?

Sørg for at nedskrive dine ønsker, og sørg for at man ikke kan undgå
at finde disse ønsker når/hvis du dør, det er jo lidt træls hvis
ønskesedlen først findes 3 måneder efter begravelsen og du ligger lunt
i dit nyopførte marmor mausoleum..

/Hans

Fra : Petersen Michael

Dato : 24-01-10 19:53

Ralph wrote:
> Davs.
>
> Vedr. specielle begravelsesønsker.
>
> Jeg har fået fortalt at man skal skrive "et notat", mundtlig
> tilkendegivelse er ikke nok og en sådan kan overrules af efterladte.

Det har ingen juridisk status, mem der finden en bog: "Bogen til mine kære"
Den er beregnet til at nedfælde sine ønsker, så de efterladte har noget at
gå efter..

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden med en masse tuden.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 31-01-10 07:09

Den 24-01-2010 16:51, Ralph skrev:

> Så mit spørgsmål er: har jeg nu lavet mit "begravelsestestamente"?

Jeg er enig med de forrige om, at det først og fremmest gælder om at
sprede kendskab til dine ønsker.

Hvis ud vil være helt sikker, kan du aftale et møde forud for din død
med begravelsesmyndigheden i dit bopælssogn (dvs den kirkebogsførende
sognepræst). Selvom du ikke ønsker gejstlig medvirken, er det i tilfælde
af tvist begravelsesmyndigheden, der træffer afgørelse om, hvad der skal
ske. Hensyn skal bl.a. tages til afdødes ønsker, såfremt de kendes, men
også til de pårørende.

Hvis dine nærmest pårørende er enige om at holde en kirkelig ceremoni
efter din død, er der næppe meget, du kan gøre ved det. Men de færreste
vil vel gøre det, hvis afdøde har udtrykkeligt frabedt sig det.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang