optage fra TV
Fra : Ralph

Dato : 23-01-10 16:50

Hvis A gerne vil se udsendelser på TV fra f.eks. Tyskland, men ikke har
muligheden, må B så optage nogle udsendelser for A - u/b selvf. på:

1. DVD?
2. Videofil?
3. VHS?

--
Ralph

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-01-10 19:39

Ralph wrote:

> Hvis A gerne vil se udsendelser på TV fra f.eks. Tyskland, men ikke har
> muligheden, må B så optage nogle udsendelser for A - u/b selvf. på:

> [...]

Hvad er en videofil? Hvis det er en computerfil, har den samme status som
DVD (digital kopi).

Under antagelse af at A og B kender hinanden, og at dansk ophavsretslov
gælder for dem begge, vil det være lovligt at B laver en VHS optagelse
til A, da VHS er en analog kopi (analoge kopier må godt spredes til din
omgangskreds). Det må dog ikke ske på A's initiativ, da der så vil være
tale om at benytte fremmed medhjælp til at lave en kopi.

--
Jesper Lund

Fra : Ralph

Dato : 24-01-10 13:09

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> omgangskreds). Det må dog ikke ske på A's initiativ, da der så vil være >
> tale om at benytte fremmed medhjælp til at lave en kopi.

OK, så bliver jeg nødt til at blive specifik, det drejer sig om en
plejehjemsbeboer der ikke er vågen når der sendes Schlagermusik fra Tyskland
(dansk ophavsretslov?) og så vil hendes plejer optage showene for hende
(Økonomisk afhængig, er det omgangskreds?) Er der forskel på om det er på
plejehjemmet eller hjemme hos plejeren privat at båndene bliver optaget?

Måske ikke een af verdens vigtigste sager, men nu er bolden i spil.

--
Ralph

Fra : Carstande.

Dato : 24-01-10 17:17

Ralph submitted this idea :

> [...]
> plejehjemmet eller hjemme hos plejeren privat at båndene bliver optaget?
>
> Måske ikke een af verdens vigtigste sager, men nu er bolden i spil.

OT.

Tror næppe det er noget der vil give problemer uanset hvad, så jeg
ville personligt hjælpe den ældre med det lille problem, uden at
spekulere mere over det.

--
Mvh.
Carsten Andersen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-10 19:04

Carstande.  skrev:

> Tror næppe det er noget der vil give problemer uanset hvad, så jeg
> ville personligt hjælpe den ældre med det lille problem, uden at
> spekulere mere over det.

Jeg tænkte i de samme baner. Plejepersonale kan i en vis forstand
optræde på vegne af svage klienter.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-10 17:39

Ralph skrev:

> Hvis A gerne vil se udsendelser på TV fra f.eks. Tyskland, men ikke har
> muligheden, må B så optage nogle udsendelser for A - u/b selvf. på:

> [...]

Lov om ophavsret har følgende bestemmelse om de lovlige kopier
man må lave til sig selv:

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte
   fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er
   tale om
1)   musikværker,
2)   filmværker,
3)   litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i
   erhvervsøjemed,
4)   værker af brugskunst eller
5)   kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en
   kunstnerisk gengivelse.

Så hvis det er musik eller film, er det ikke lovligt. Mon ikke
tv-udsendelser generelt vil falde ind under filmværker?

Det skal dog bemærkes at "fremmed medhjælp" betyder at man går ud
over sin husstand. Man behøver ikke lave optagelsen personligt.

Hvordan man fra lovgivernes side har tænkt sig at det skulle være
muligt at finde ud af hvilken fysisk person der har lavet
optagelsen, står hen i det uvisse.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-01-10 20:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg tænkte i de samme baner. Plejepersonale kan i en vis forstand
> optræde på vegne af svage klienter.

Plejepersonale regnes for fremmed medhjælp.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-10 01:02

Jesper Lund skrev:

> Plejepersonale regnes for fremmed medhjælp.

Okay.

Det foresvæver mig at plejepersonale godt må føre hånden for
meget svage klienter der skal skrive under. Er det ikke rigtigt?

--
Bertel

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 25-01-10 10:04

Ralph skrev:
> Hvis A gerne vil se udsendelser på TV fra f.eks. Tyskland, men ikke har
> muligheden, må B så optage nogle udsendelser for A - u/b selvf. på:

> [...]

Kommer an på TV kanalen går jeg ud fra.
Hvis TV kanalen explicit giver tilladelse er den "god nok" sådan da,
ellers bryder du sandsynligvis ophavsret.
Selv hvis TV stationen explicit tillader kopiering, har du ikke
automatisk ret til at optage og videreformidle. Ophavsretten kan stadig
tilhøre andre end TV stationen/udbyderen.

- cep

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 25-01-10 10:10

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@ REMOVE> skrev:

> [...]
> automatisk ret til at optage og videreformidle. Ophavsretten kan stadig
> tilhøre andre end TV stationen/udbyderen.

lidt forsinket, og som et kuriosum, kan jeg tilføje at de gamle
nyhedsudsendelser der blev vist i tyske biografer under anden
verdenskrig, "Deutche Wochenshau", ikke er til fri anvendelse, da
ophavsretten er bibeholdt.

- cep

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-10 13:54

> [...]

> nyhedsudsendelser der blev vist i tyske biografer under anden
> verdenskrig, "Deutche Wochenshau", ikke er til fri anvendelse, da

Ikke forstået? Ophavsretten er altid bibeholdt lige indtil den
udløber efter den frist der er angivet i loven.

Og det er ikke sikkert at en tv-kanal kan give lov til at man
kopierer deres udsendelser. det er faktisk ret tvivlsomt. Den har
sjældent ophavsretten til dem. Det har derimod de selskaber og
medvirkende der har produceret dem.

--
Bertel

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 27-01-10 02:15

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ikke forstået? Ophavsretten er altid bibeholdt lige indtil den
> udløber efter den frist der er angivet i loven.

Jeps, men netop i tilfældet med "Wochenshau" troede jeg at materialet
var gjort frit tilgængeligt på grund af dets historiske betydning.
Men det var altså ikke tilfældet. Rettighederne tilhører "Transit Film
GmbH" ifølge wikipedia.
Hvornår rettighderne udløber er jeg ikke klar over.
Hvilket får mig til at spekulere på hvem der har rettighederne til
Hitlers "Mein Kampf". Det er jo kun 65 år siden at forfatteren døde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-10 08:58

"\"Claus E. Petersen\" <\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> skrev:

> Hvornår rettighderne udløber er jeg ikke klar over.

§ 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet
    efter ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede
    værker efter længstlevendes dødsår. For filmværker varer
    ophavsretten dog, indtil 70 år er forløbet efter dødsåret
    for den længstlevende af følgende personer:

> Hvilket får mig til at spekulere på hvem der har rettighederne til
> Hitlers "Mein Kampf". Det er jo kun 65 år siden at forfatteren døde.

Du må vente 6 år endnu.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 27-01-10 10:31

""Claus E. Petersen" skrev i

> Hvilket får mig til at spekulere på hvem der har rettighederne til Hitlers
> "Mein Kampf". Det er jo kun 65 år siden at forfatteren døde.

Delstaten Bayern har rettighederne, muligvis fordi Hitler skrev bogen mens
han sad fængslet i Bayern.

mvh
Alex Christensen