Sælge scooter privat
Fra : Søren

Dato : 23-01-10 15:07

Min søn har solgt sin scooter, den afhentes søndag, betaling kontant.
Hvad med papirarbejdet - jeg forestiller mig at lave en kort kontrakt
(forslag ligger på nettet) men så kører han jo af sted med nummerplader på i
sønnens navn, og vores forsikring. Hvordan ordnes disse ting?
Preben

--
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : Jubii

Dato : 23-01-10 15:53

"Søren" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> (forslag ligger på nettet) men så kører han jo af sted med
> nummerplader på i sønnens navn, og vores forsikring. Hvordan ordnes

Du kan få flere oplysninger hos SKATs nummerpladeekspedition.
Er der ikke rubrikker på attesten om ejerskifte?
Ring til forsikringen om ejerskiftet.
Køberen skal også til skat og egen forsikring med papirerne.

Fra : Peter

Dato : 23-01-10 19:21

"Søren" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (forslag ligger på nettet) men så kører han jo af sted med nummerplader på
> i sønnens navn, og vores forsikring. Hvordan ordnes disse ting?

Ja, det er jo altid lidt af et lotteri og en tro på, at køber er lige så
ærlig som sælger.
Hvis der findes en registreringsattest på en 45 knallert, så start med at
tage en kopi af denne og ligeledes af forsikringsbeviset.
Ansvarsforsikringen på en bil gælder 3 uger efter salg, og jeg formoder det
er det samme ved en indregistreret knallert.
Sørg for at få legitimation på køberen, så han evt. kan identificeres
og/eller kontaktes senere.
Efter 3 uger afmelder du blot forsikringen, så burde alt andet komme af sig
selv.
Hvis du ringer til Centralregisteret for Motorkøretøjer, vil de ikke
fortælle dig hvem knallerten er omregistreret til, men plejer at svare på om
køretøjer er omregistreret, og er det ikke det fortælle du blot, at
knallerten er solgt for 3 uger siden til den og den person.

Peter

Fra : Peter

Dato : 23-01-10 19:23

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om køretøjer er omregistreret, og er det ikke det fortælle du blot, at
> knallerten er solgt for 3 uger siden til den og den person.

Glemte lige, at du kan finde udskrift til kontrakt her:
http://www.dokumenter.dk/document/group/7/

Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-10 14:47

> [...]
> om køretøjer er omregistreret, og er det ikke det fortælle du blot, at
> knallerten er solgt for 3 uger siden til den og den person.

På bil/mc kan der godt gå længe fra papireksspeditionen til det kan ses
online i deres systemer - længe som i flere uger ... Det vigtigt er imho at
få sikker identitet af køber og en underskrift på en salgskontrakt (der kan
være skrevet i hånden på en lap papir), så er det kun bøvl og småpenge hvis
køber ikke omregisterer ...

Jeg har prøvet det med en bil der "blev væk" på mine nummerplader for
efterhånden mange år siden... Køber havde vist mig et falsk id ...

Men det sikreste er som andre skriver - tag med på motorkontoret og orden
handelen der samtidig med ejerskifte ,,,

Jeg har netop solgt en ikke kørende mc. Den fik køber leveret til døren
uden nummerplade. Aftalen er så hvis han får den klar til syn inden 3 uger
er han velkommen til at hente pladen, ellers så afmelder jeg den ...

--
/A

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-01-10 00:45

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> om køretøjer er omregistreret, og er det ikke det fortælle du blot, at
> knallerten er solgt for 3 uger siden til den og den person.

Så nemt er det desværre ikke. Hvis pgl. ikke omregistrerer hænger sælger på
den indtil han/hun har været på skat og underskrive en tro og love erklæring
på, at den er solgt til den og den. Der skal i den forbindelse også helst
være en underskrevet købskontrakt, hvor købers underskrift fremgår.
Forsikringen kan derimod umiddelbart afmeldes efter de 3 uger.
Taler af erfaring, da jeg solgte en bil til en mekaniker uden kontrakt, da
beløbet kun var lidt over skrotprisen, vi kendte ham delvis osv. Han lovede
selvfølgeligt at omreg. allerede efter 2 dage, men i stedet solgte han den
til en kammerat, som så skulle omreg. osv.
Første gang vi opdagede problemet, var da vi blev ringet op af politiet,
idet den holdt ulovligt parkeret på en brandvej ved Hvidovre. Havde fandens
til bøvl med at gøre dem begribeligt, at bilen ikke længere var min, da jeg
jo ingen papirer havde på det osv. De fik mekanikerens navn, og han erkendte
over for dem, at han havde købt den - men havde videresolgt den osv. Så
ringede vi til ham, og han erkendte ikke at have omreg. osv og ville få
kammeraten til det. Men intet skete.
Ud på skat - som ville se papirer på handlen før de ville godtage en
tvangsafmelding fra mit navn. Forsikringen ville ikke afmelde før der var
gået de 3 uger, som den nye ejer havde til at ejerskifte. Tilbage og lave en
kontrakt med køber og ud til Skat med den og så var de 3 uger i øvrigt også
gået, så den blev tvangsafmeldt og forsikring opsagt. Så en fandens masse
bøvl for at tjene et par hundrede mere en skrotpræmien fra en, som man
troede, at man kunne stole på.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-10 02:01

Søren skrev:

> [...]
> (forslag ligger på nettet) men så kører han jo af sted med nummerplader på i
> sønnens navn, og vores forsikring. Hvordan ordnes disse ting?

Du kunne vel overveje at opkræve et depositum som blev refunderet
når køber stillede med en ny registreringsattest?

--
Bertel